Voer opbouwen - ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kokovov

Voer opbouwen - ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 11:41

Hi iedereen! Heeft iemand ervaring met het opbouwen van voer? Mijn recent aangekochte tweejarige pony krijgt momenteel geen aanvullend voer, ik wil hem Pavo podo grow gaan geven. Maar van niks naar ineens 750 gram per dag lijkt mij onverstandig. Maar over hoeveel tijd bouw je dit op? Een week? Weken? Tips zijn welkom! *\o/*

DubbelFun

Re: Voer opbouwen - ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:55

Begin met 100 gram en als er geen verandering na 24 uur in de mest is dan 100 gram er bij en weer de mest in de gaten houden etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:01

Kreeg hij niks? Hoe lang kreeg hij al niks bij? Wat krijgt hij verder? Hooi, voordroog, kuil, gras? Hoeveel vrije beweging krijgt hij of ga je al aan het werk? Staat hij buiten? Is er beschutting? Hoe ziet hij er nu uit?

Zoals DF aangeeft is wel veilig. Maar de reactie kan ook afhangen van het ruwvoer en vrije beweging. Darmen hebben vezels nodig en beweging.

Kokovov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 12:09

Dank jullie wel voor de reacties! Hij krijgt geen brok/balancer/aanvullende voeding sinds zijn geboorte, wel ruwvoer/hooi in de winter en staat nu bij de oude eigenaren op de wei. Hij krijgt nu geen extra beweging, ik wil grondwerk met hem gaan doen, maar dat zal in het begin (gezien zijn leeftijd) ook gewoon 5-20 min per dag zijn, afhankelijk van zijn stemming. Geen intensieve lichaamsbeweging oid. Hij zal overdag in een groepje buiten op de wei staan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:12

Mijn zijn achtergrond zou ik een uitgebreid bloedbeeld laten bepalen door de DA om te zien of hij ergens ernstige tekorten aan heeft zodat die wat sneller verholpen kunnen worden.
Het lijkt een flinke uitgave 'voor niks', maar op die leeftijd kunnen tekorten nu in zijn latere leven grote gevolgen hebben.

Kokovov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 18:53

Dankjewel voor de tip!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:00

Persoonlijk vind ik per 100 gram per 24 uur opbouwen snel . Zal eerder de eerste paar dagen max 50 geven dag of 3 en dan pas na de 100 bij geen reactie en elke 3 dagen dubbele bij geen reactie tot gewenste hoeveelheid
Bij reactie meer als 3 dagen wachten / minder geven ( ligt aan hoe pf wat meer gevoel :roll:)