Kreupel bij spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Kreupel bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 09:14

Hoi 2,5 jaar geleden kocht ik mijn connemara merrie. Toen helemaal klinische en röntgen gekeurd.
Kwam toen glansrijk door het klinische gedeelte heen maar tot ieders verbazing bleek ze compleet vergroeide spat te hebben.
Volgens de dierenarts een proces wat klaar was, 2 botjes waren 1 geworden. En ze zou er geen last van hebben.
Ik heb haar gewoon gekocht.
2,5 jaar lekker buiten gereden en wat gesprongen.
Maar sinds een goede maand loopt ze niet fijn. Ze is zeker niet kreupel maar ik voel wel wat. En mijn altijd zo werklustige pony wilt liever alleen maar stappen. Soms is ze weer heel goed en dan loopt ze weer echt niet fijn. Gisteren gefilmt op het harde en ze loopt duidelijk korter met haar spat been.

Zijn hier mensen die ook een paard of pony hadden met vergroeide spat die toch in eens minder goed ging lopen. Wat is er aan gedaan?

Dierenarts zit in de planning maar ze zijn vandaag gesloten voor afspraken.

Piekosjj

Re: Kreupel bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 09:24

Mijn paard heeft dan wel (nog) geen vergroeide spat maar inderdaad goede en slechte dagen. Vooral na bijv longeren of galopperen op de volte loopt ze de dag er na een stuk meer stijf met haar spat been, dus dat soort dingen probeer ik zo veel mogelijk te vermijden. Niet echt kreupel, maar zoals je zegt dat ze net wat korter loopt met alleen het spatbeen. Even een paar dagen weer rechtuit werken en ze loopt weer ok. Ze heeft ook een wat gevoelige rug doordat ze een karperrug heeft, en ik merk ook dat als ze meer strak in de rug is, ze ook stijver met haar spatbeen loopt. Voor haar is het dus belangrijk om zo veel mogelijk rechtdoor, rechtuit te rijden (buitenritten in het bos) en 1 a 2 keer per week wat licht dressuurwerk om haar rug soepel te houden. Ik ben ook voorzichtiger met dekens op, zeker als het regent dan 'moet' mijn paard echt met een deken op staan, maar dat komt dus meer door de rug dan door de spat, al zit alles ook in verband met elkaar. Dan rijden mijn paard en ik 'gelukkig' endurance dus eigenlijk geen verandering van voordat ik wist dat ze spat had :) Behalve een hoop zorgen voor mijn part :')

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 09:40

Hoe weet je dat het aan de spat is en geen andere blessure of probleem is? Wist overigens niet dat springen kon met vergroeide spat. Dacht beter van niet.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 09:50

Rizette schreef:
Hoe weet je dat het aan de spat is en geen andere blessure of probleem is? Wist overigens niet dat springen kon met vergroeide spat. Dacht beter van niet.

Nou dat weet ik niet zeker. Daarom ook een afspraak met de kliniek. Maar ik vermoed wel dat dit het probleem is

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 09:59

Een klein sprongetje zo nu en dan moet wel kunnen geloof ik, het echte hoge werk zal lastig gaan. Al vertelde mijn DA dat er zelfs paarden op de OS liepen met spat, al weet ik niet of dat meer een geruststellende anekdote was dan een echte waarheid :D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 10:03

bij vergroeide spat gaat een paard meestal compenceren omdat de gewrichten niet funtioneren zoals het moet, dus kan heel goed zijn dat er iets anders zich openbaart, zou jammer zijn maar misschien valt het mee, hoop het voor je

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 11:36

Piekosjj schreef:
Mijn paard heeft dan wel (nog) geen vergroeide spat maar inderdaad goede en slechte dagen. Vooral na bijv longeren of galopperen op de volte loopt ze de dag er na een stuk meer stijf met haar spat been, dus dat soort dingen probeer ik zo veel mogelijk te vermijden. Niet echt kreupel, maar zoals je zegt dat ze net wat korter loopt met alleen het spatbeen. Even een paar dagen weer rechtuit werken en ze loopt weer ok. Ze heeft ook een wat gevoelige rug doordat ze een karperrug heeft, en ik merk ook dat als ze meer strak in de rug is, ze ook stijver met haar spatbeen loopt. Voor haar is het dus belangrijk om zo veel mogelijk rechtdoor, rechtuit te rijden (buitenritten in het bos) en 1 a 2 keer per week wat licht dressuurwerk om haar rug soepel te houden. Ik ben ook voorzichtiger met dekens op, zeker als het regent dan 'moet' mijn paard echt met een deken op staan, maar dat komt dus meer door de rug dan door de spat, al zit alles ook in verband met elkaar. Dan rijden mijn paard en ik 'gelukkig' endurance dus eigenlijk geen verandering van voordat ik wist dat ze spat had :) Behalve een hoop zorgen voor mijn part :')

Ja zij is ook vrij strak in de rug en hou die rug ook altijd maar warm. Herken dat wel

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 11:38

Piekosjj schreef:
Een klein sprongetje zo nu en dan moet wel kunnen geloof ik, het echte hoge werk zal lastig gaan. Al vertelde mijn DA dat er zelfs paarden op de OS liepen met spat, al weet ik niet of dat meer een geruststellende anekdote was dan een echte waarheid :D

Ja de dierenarts zei toen het zelfde. Ik zou er echt alles mee kunnen. En dat springen van mij steld weinig voor. Ik ben een bangerik al vind ik het wel leuk. Dus dat springen is eens een keer een sprongetje van 50 cm eens in de 2 maanden. Of een klein boompje die we op buitenrit tegen komen. Verder vooral lekker buiten rijden

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:50

Hier ook een merrie met vergroeide spat, ze is bijna 24 jaar en loopt nog zo'n 2 tot 3 keer per week. Ik vermijd longeren, korte draaien en een te zware/mulle ondergrond. Daarmee gaat het eigenlijk super goed. Zorgen voor voldoende buik en rugbespiering en veel rechte stukken werkt ook mee.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 11:59

Wildgirl schreef:
Hier ook een merrie met vergroeide spat, ze is bijna 24 jaar en loopt nog zo'n 2 tot 3 keer per week. Ik vermijd longeren, korte draaien en een te zware/mulle ondergrond. Daarmee gaat het eigenlijk super goed. Zorgen voor voldoende buik en rugbespiering en veel rechte stukken werkt ook mee.

En is ze na het vergroeien nog wel eens kreupel geweest. Want wat jij zegt doe ik idd ook. Alleen nu is ze toch weer niet fijn. Ik weet natuurlijk niet zeker dat het de spat is die op speelt maar ik vermoed het wel. Afspraak bij de DA zal het wel uit gaan wijzen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:53

Een spat is een spat, dat gaat echt niet meer goedkomen natuurlijk.
Dat gaat toch compenseren,

Want de 2 botdelen horen los van elkaar te zijn en in deze geval is het aan elkaar vastgegroeid, en dat gaat zich hoe dan ook wreken of compenseren.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 14:18

Ragdollcat schreef:
Een spat is een spat, dat gaat echt niet meer goedkomen natuurlijk.
Dat gaat toch compenseren,

Want de 2 botdelen horen los van elkaar te zijn en in deze geval is het aan elkaar vastgegroeid, en dat gaat zich hoe dan ook wreken of compenseren.

Ik begreep dat er 2 botje aan elkaar zijn gegroeid waar normaal al weinig beweging in zat. Ze is hiermee ook goed gekeurd voor de sport

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:57

Ik heb er ook 1 die vergroeide spat heeft. Ik laat hem 1 a 2X per jaar evengoed inspuiten op die plek. Ook zorg ik dat zijn rugspieren en SI gewricht los blijven. Zijn SI is ook eens behandeld dmv inspuiten en toen liep hij heel soepel. Het is dus beslist niet alleen de Spat waar ze last van konden hebben.
Ik merk ook altijd echt wel verschil na het inspuiten van zijn sprong ook al is het gewricht vast gegroeid.

Het blijft een aandachtspunt maar valt wel te onderhouden/ managen
Ik houd hem ook in beweging dmv rijden en longeren wamt anders word hij stijver.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 15:59

Popstra schreef:
Ik heb er ook 1 die vergroeide spat heeft. Ik laat hem 1 a 2X per jaar evengoed inspuiten op die plek. Ook zorg ik dat zijn rugspieren en SI gewricht los blijven. Zijn SI is ook eens behandeld dmv inspuiten en toen liep hij heel soepel. Het is dus beslist niet alleen de Spat waar ze last van konden hebben.
Ik merk ook altijd echt wel verschil na het inspuiten van zijn sprong ook al is het gewricht vast gegroeid.

Het blijft een aandachtspunt maar valt wel te onderhouden/ managen
Ik houd hem ook in beweging dmv rijden en longeren wamt anders word hij stijver.

Dus toch nog wel inspuiten. Corticosteroïden denk ik dan. Of spuiten ze iets anders in. Ik ben benieuwd waar de DA mee gaat komen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:23

Beetje corti plus hyarulon doet mijn arts maar er zijn nog veel meer methodes tegenwoordig.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 18:46

Wat Popstra ook aangeeft, rug/lendenen/si goed loshouden.
Mijn merrie heeft één keer slecht gelopen na een te rigoureuze chiropractie behandeling. Wel staat zij hele dagen buiten, ik spuit haar niet in overigens.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 20:17

Wildgirl schreef:
Wat Popstra ook aangeeft, rug/lendenen/si goed loshouden.
Mijn merrie heeft één keer slecht gelopen na een te rigoureuze chiropractie behandeling. Wel staat zij hele dagen buiten, ik spuit haar niet in overigens.

Ja mijn pony staat ook altijd buiten

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 06:58

De sprong is een sanengesteld gewricht, d.w.z. dat het bestaat uit meerdere kleine botjes. Twee daarvan zijn bij jouw pony vergroeid. Mogelijk is er nu irritatie op een andere plek in de sprong, en begint het proces van spat weer van voren af aan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 17:25

hoogendroog schreef:
De sprong is een sanengesteld gewricht, d.w.z. dat het bestaat uit meerdere kleine botjes. Twee daarvan zijn bij jouw pony vergroeid. Mogelijk is er nu irritatie op een andere plek in de sprong, en begint het proces van spat weer van voren af aan.

Oh ja daar had ik nog niet aan gedacht! Vrijdag middag hebben we een afspraak ik ben benieuwd

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:27

mce schreef:
bij vergroeide spat gaat een paard meestal compenceren omdat de gewrichten niet funtioneren zoals het moet, dus kan heel goed zijn dat er iets anders zich openbaart, zou jammer zijn maar misschien valt het mee, hoop het voor je

Vrijdag middag hebben we een afspraak ik ben benieuwd[/quoteKoetjeboe)]

Hoop dat het meevalt, fingers crossed

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 17:57

mce schreef:
mce schreef:

Vrijdag middag hebben we een afspraak ik ben benieuwd[/quoteKoetjeboe)]

Hoop dat het meevalt, fingers crossed

Vanmorgen was de zadelmaker er. Zadel moest worden opgevuld van mijn andere pony. Die van deze pony ook nagekeken. Toch ff erop. Had haar al rondjes zien rennen over de track. En nu met rijden niks aan de hand. Lekker voorwaards geen dubbelslag te voelen. Liep voor haar doen ruim. Maar de afspraak laat ik staan. Het gaat al een maand zo.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:13

Vanmorgen was de zadelmaker er. Zadel moest worden opgevuld van mijn andere pony. Die van deze pony ook nagekeken. Toch ff erop. Had haar al rondjes zien rennen over de track. En nu met rijden niks aan de hand. Lekker voorwaards geen dubbelslag te voelen. Liep voor haar doen ruim. Maar de afspraak laat ik staan. Het gaat al een maand zo.[/quotekoetjeboe]

Slim, even duidelijkheid in plaats van onzekerheid

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:15

Mijn merrie heeft spat aan beide sprongen.
Zij loopt altijd een zekere mate van onregelmatig/kort hierom.
Afgelopen zomer heeft zij voor de eerste keer Tildren gehad en dat heeft wel voor iets verbetering in de beweging gegeven.
Maar 100 punten is het niet en zal het ook nooit meer worden.
Het is managen.
Er zijn goede en slechte dagen/periodes.
Ik ondersteun met supplementen en ze wordt niet meer belast.
Wel probeer ik haar bespiering op peil te houden door onbelast wel dingen met haar te blijven doen.
Zoals lange lijnen werk(veel rechtuit) en geen voltes longeren.
Mijn chiropractor komt elke 3 mnd voor haar en deze is tevens paardenarts orthopedie. Dus die houdt het allemaal nauwlettend in de gaten.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 21:56

Chicken01 schreef:
Mijn merrie heeft spat aan beide sprongen.
Zij loopt altijd een zekere mate van onregelmatig/kort hierom.
Afgelopen zomer heeft zij voor de eerste keer Tildren gehad en dat heeft wel voor iets verbetering in de beweging gegeven.
Maar 100 punten is het niet en zal het ook nooit meer worden.
Het is managen.
Er zijn goede en slechte dagen/periodes.
Ik ondersteun met supplementen en ze wordt niet meer belast.
Wel probeer ik haar bespiering op peil te houden door onbelast wel dingen met haar te blijven doen.
Zoals lange lijnen werk(veel rechtuit) en geen voltes longeren.
Mijn chiropractor komt elke 3 mnd voor haar en deze is tevens paardenarts orthopedie. Dus die houdt het allemaal nauwlettend in de gaten.

En heeft die van jou die woeker vorm. Of is het vergroeid. Want ik begreep dat daar een groot verschil in zit