Ik kon geen recent topic hierover vinden. Mocht het er wel zijn, dan zie ik graag een doorverwijzing en mag dit topic gesloten worden.
In het verleden heb ik mijn paarden altijd op kleine stallen of in eigen beheer gehad. Weidegang opbouwen begonnen we vroeg mee en heel rustig aan. In verband met een verleden met hoefbevangenheid van mijn oude pony ben ik hier altijd heel voorzichtig mee geweest.
Sinds begin dit jaar staan mijn paarden op een grote pensionstalling. Ze staan nog steeds niet op de wei en de verwachting is dat dit nog wel zeker 2 of 3 weken gaat duren. Onduidelijk is nog of er vooraf gemaaid gaat worden of niet. Als er gemaaid gaat worden verkleint dat het risico al weer iets natuurlijk, maar mocht er niet gemaaid gaan worden worden de paarden in een keer op een grote volle wei gegooid.
Ik verwacht dat er wel iets opgebouwd gaat worden, maar dit zal wel sneller gaan dan wat ik in het verleden gedaan heb. Met elke week een kwartiertje of half uurtje erbij duurt het namelijk tot augustus voordat ze hele dagen kunnen staan als ze pas eind mei starten.
Ik heb een Engels volbloed van 22 met wat ondergewicht en een new forest pony die altijd zwaar overgewicht gehad heeft. Inmiddels is ze veel afgevallen, maar ze zit nog steeds iets boven gemiddeld of gezond gewicht. Beide paarden staan in het werk (5 dagen per week 45 min beweging).
Sinds 3 weken ben ik begonnen met grazen aan de hand. We zitten nu op 4/5 dagen per week een half uurtje.
Klopt het dat het wennen aan gras en de eerste uren opbouwen de grootste trigger voor HB zijn?
Hoe snel bouwen jullie het gras op voor jullie paarden? En hoe doen jullie dat op grote pension stallen waar je er eigenlijk bijna geen invloed op hebt?
De pony zal sowieso met een graasmasker de wei op gaan zolang er echt groen sappig gras staat, dus tot juli/augustus verwacht ik. De volbloed zal wel zonder het land op gaan.
Alle tips, ervaringen en adviezen zijn welkom!