Pony struikelt veelvoudig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey1998

Pony struikelt veelvoudig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 15:06

Hoi allemaal,

Ik heb een ontzettend lastig probleem. Ik heb een 22 jarige shetlander staan, welke actief loopt in de sport. Ik train haar nog 4 dagen per week. Doet haar werk altijd met veel plezier, en is altijd werkwillig. Tot ze een tijd geleden begon met struikelen, zowel op het harde als zachte.

Zat me niet helemaal lekker, en heb haar toen laten checken door de dierenarts. Die zei dat ze dunne zolen had. Ze loopt overigens altijd op de weg met schoenen, maar de dierenarts zei me, zelfs met wandelen te kiezen voor schoenen en anders een ijzertje. Dit was ongeveer 1 jaar geleden.

Pony verder doorgepakt, en ging prima. Struikelen bleef wel zo nu en dan bestaan. Tot ze vorige week tijdens een buitenritje in tweespan weer struikelde en is gevallen voor de menwagen. De maat was voor mij vol, en heb haar vandaag naar de kliniek gebracht. Hier is alles op de foto geweest, voorbenen compleet + schouder + hals, en daarna nog echo van dit alles.

Conclusie is dat er eigenlijk helemaal geen grote dingen zijn gevonden. Heel licht artrose in de schouder, en een wat versleten wervel in de hals. Wat kleine puntjes op de pezen maar vond de dierenarts vooral heel passend bij een pony van 22 jaar die in de sport loopt, en kon het niet direct linken aan het struikelen. Dierenarts heeft tijdens het kreupelheidsonderzoek ook gezien dat ze in draf enorm stijf/stram loopt, en ook daar struikelde ze 2 keer in 1 minuut draven. De dierenarts vond haar dan ook niet goed.

Helaas vond de dierenarts het enorm lastig en hebben we nu besloten haar 7 dagen op metacam te zetten, en te kijken of het stijve lopen en struikelen verbeterd. Over een week weer verder kijken/denken.

Heeft iemand ervaring hiermee? Want waar ga je verder in de zoektocht? Of is het probleem enkel en alleen toch dunne zolen (overigens geen hoefkanteling of iets te zien)

Pony heeft naast deze problemen, ook spat (vergroeid, dus is geen probleem), ppid en mogelijk artrose in het SI, maar pony is te klein om te checken hierop.

Celebi

Re: Pony struikelt veelvoudig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:10

Is je pony ook struikelig met de achterbenen? Of slijten de hoeven vierkant af?

Mijn ervaring hier is wel (zowel mijn eigen paard als paarden die ik heb verzorgd of ken van anderen) dat struikelen vaak komt vanuit ongemak en bewegingsbeperking door artrose..

Zijn de klachten toevallig begonnen nadat je gestart bent met medicatie voor de PPID?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:18

Met ppid kan het ook zijn dat ze tegen hoefbevangenheid aanzit en daardoor struikelt. Misschien controleren op insulinewaardes en Invokana proberen?

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 15:20

Celebi schreef:
Is je pony ook struikelig met de achterbenen? Of slijten de hoeven vierkant af?

Mijn ervaring hier is wel (zowel mijn eigen paard als paarden die ik heb verzorgd of ken van anderen) dat struikelen vaak komt vanuit ongemak en bewegingsbeperking door artrose..

Zijn de klachten toevallig begonnen nadat je gestart bent met medicatie voor de PPID?

Nee ze struikelt alleen voor. Voetjes slijten mooi rond af. Ik was ook erg verbaasd dat ze niet mega artrose had.

De klachten zijn begonnen rond 2023 denk ik, en begonnen met ppid medicatie in 2022.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:38

Dan is het wat onwaarschijnlijker dat het van achter komt. Aangezien je het SI noemt. Met SI en heup problemen zie je vaak het slepen met de achtervoeten en en het struikelen ontstaan.

Gok dan toch dat die halswervel of dat beetje artrose wat gevonden is toch de boosdoener kan zijn. Soms doet iets meer pijn dan op een foto te zien is. Of er moet iets over het hoofd gezien zijn, dat kan ook.

Als de pijnstillers niet werken neem ik aan dat de dierenarts verder wil zoeken en dan zou je plekken kunnen laten uitverdoven om te zien wanneer je pony beter gaat lopen.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:26

Hier zat ik ook aan te denken
Jong gras, zeker dus in deze tijd van het jaar ligt hoefbevangenheid op de loer bij de hier voor gevoelige rassen. Waar helaas ook de Shetlander bij behoort
Zodra wij de IJslander meer zien struikelen of wat strammer lopen (voor een buitenstaander dan vaak nog niet duidelijk door ervaring bij ons helaas wel) zetten wij hem direct op een kleiner maar zeker ook kaler stuk. Wij testen dus al niet meer maar nemen gelijk maatregelen wat afdoende kan werken[code][/code]
nicolanca schreef:
Met ppid kan het ook zijn dat ze tegen hoefbevangenheid aanzit en daardoor struikelt. Misschien controleren op insulinewaardes en Invokana proberen?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:35

Is haar teen niet te lang?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:46

Mijn ervaring is dat het door (beginnende) artrose komt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:12

Twee jaar geleden begonnen de problemen lees ik. Mijn vermoeden is, is dat het niet direkt met de hoeven te maken heeft maar met een combinatie van klachten, o.a. PPID die ze heeft, en daaraan gekoppeld de leeftijd. Op zich is ze niet oud, maar heeft wel wat issues die haar flink dwars kunnen zitten.
Doe daar een dierenarts bij die het 'enorm lastig' vindt... Als ze met pijnstillers inderdaad beter loopt dat zal er toch pijn achter het struikelen zitten.

Even afwachten wat de metacam doet, maar in je achterhoofd houden dat ze misschien inmiddels toch toe is aan een rustiger en minder intensief leven want het struikelen doet ze niet voor niets.

Linsey1998 @ [PW] Pulsatie hals pony

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 22:46

Ik denk zelf geen beginnende bevangenheid, ze staat ook niet op de weide, en daarbij op de foto’s van het hoefbeen ook echt helemaal super, en geen pulsatie in de benen.

Inderdaad afwachten of ze vanuit de pijnstillers verbeterd, dan is het inderdaad toch pijn. Als het inderdaad nodig blijkt te zijn dat krijgt ze absoluut haar welverdiende pensioen!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:35

Heb je de acth waarde nog recent gecheckt? Mijn paard gaat stram bewegen en struikelen door de ppid. Hij is ook doorgelicht op de kliniek maar zag er top uit voor z'n leeftijd. Nadat ik de medicatie had opgestart verdween het struikelen als sneeuw voor de zon. Op dit moment heeft hij meer last van de ppid (seizoenswissel) en dan komt het struikelen ook weer terug.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 04:57

Je zou nog een rondje ijzers kunnen overwegen, of overleggen met je smid. Je zou de eerste niet zijn waar dat toch comfortabeler loopt dan met schoenen :o. Soms rolt het namelijk makkelijker af en kan het helpen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:30

Hoe is de bekapping? Struikelen kan ook door een te lange teen komen, al dan niet met gevoeligheid vanwege de PPID. Goed bekappen is dan echt cruciaal, zodat ze goed kunnen afrollen.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 12:55

Dee_Es schreef:
Heb je de acth waarde nog recent gecheckt? Mijn paard gaat stram bewegen en struikelen door de ppid. Hij is ook doorgelicht op de kliniek maar zag er top uit voor z'n leeftijd. Nadat ik de medicatie had opgestart verdween het struikelen als sneeuw voor de zon. Op dit moment heeft hij meer last van de ppid (seizoenswissel) en dan komt het struikelen ook weer terug.

De laatste keer is september vorig jaar geweest, toen was de waarde 10, met een kwart pilletje per dag. Zonder medicatie zit de waarde rond de 170. Ik wil rond september sowieso weer testen

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 12:57

Daihyo schreef:
Hoe is de bekapping? Struikelen kan ook door een te lange teen komen, al dan niet met gevoeligheid vanwege de PPID. Goed bekappen is dan echt cruciaal, zodat ze goed kunnen afrollen.

Ze gaat wel echt iedere 8/10 weken naar de smid. De tenen zijn altijd sowieso mooi kort.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 12:59

Diddykong schreef:
Je zou nog een rondje ijzers kunnen overwegen, of overleggen met je smid. Je zou de eerste niet zijn waar dat toch comfortabeler loopt dan met schoenen :o. Soms rolt het namelijk makkelijker af en kan het helpen.

Ze heeft een tijdje op ijzers gestaan een aantal jaren geleden, maar echt een ellende met bestaan. Omdat de pony maar 88 cm is, en kleine hoefjes sla je heel snel in het “levende”. Pony komt ook enorm onhoog en uit ook echt pijn dan. De eerste week loopt ze ook heel voorzichtig en pijnlijk met ijzers. Hierdoor overgestapt naar schoenen. Op schoenen loopt ze sowieso echt 100 keer beter dan blootsvoets, maar struikelt helaas met schoenen ook, laatste keer met haar val liep ze ook op schoenen.

Lastige kwestie allemaal.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 13:09

Gisteren voor het eerst metacam gegeven. Maar vandaag met 20 min longeren (op het zachte), nogsteeds 6 keer gestruikeld, en stijf/stram.

Benieuwd of er van de week nog verbetering zichtbaar is.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:31

Kan het ook zijn dat er hoefkraakbeen verbening is, mijn oudje struikelde hierdoor ook vaak.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 13:46

geertje3 schreef:
Kan het ook zijn dat er hoefkraakbeen verbening is, mijn oudje struikelde hierdoor ook vaak.

Dit is gisteren uitgesloten via de röntgenfoto's :)

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:51

Je heb dus een hele kleine shet. misschien de medicatie halveren dus een 1/8 pilletje. En de bloedwaarden laten controleren, en dan bedoel ik niet de acth waarde maar de rest zoals de rode en witte bloedlichaampjes enz.
Hier een shet van 1 meter van 1/2 naar 1/4 pil en pony kreeg ook redplex en is gigantisch opgeknapt.
Volgende week weer bloedprikken en kijken wat dit met zijn waardes heeft gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:04

Het stijve lopen kan inderdaad komen van de PPID, maar..is de pony weleens losgemaakt door een fysio/ osteo etc.? Want het kan ook zijn dat ze vast zit in haar lijf en het struikelen daar een gevolg van is. Je zou ook eens aan fascia release kunnen denken.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 16:56

marga1 schreef:
Je heb dus een hele kleine shet. misschien de medicatie halveren dus een 1/8 pilletje. En de bloedwaarden laten controleren, en dan bedoel ik niet de acth waarde maar de rest zoals de rode en witte bloedlichaampjes enz.
Hier een shet van 1 meter van 1/2 naar 1/4 pil en pony kreeg ook redplex en is gigantisch opgeknapt.
Volgende week weer bloedprikken en kijken wat dit met zijn waardes heeft gedaan.

Ja, alleen is met 1/4de pilletje de waarde 10, dus 1/8 geven gaat ervoor zorgen dat de waarde weer verder stijgt. Was nu al op het randje van goed zei de dierenarts.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 16:57

Elisa2 schreef:
Het stijve lopen kan inderdaad komen van de PPID, maar..is de pony weleens losgemaakt door een fysio/ osteo etc.? Want het kan ook zijn dat ze vast zit in haar lijf en het struikelen daar een gevolg van is. Je zou ook eens aan fascia release kunnen denken.

Ja osteopaat gaat ze sowieso regelmatig! Fascia release hebben we nog niet eerder gedaan.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 17:03

Kleine greep uit de foto’s van gisteren

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:12

Hier is het kijken dat de pony zich goed voelt en niet naar de cijfers. Ventje had stevig bloedarmoede.
En was futloos.
Nu wachten wat volgende week de uitslagen zullen zijn.