Staartbeschermer bij zomereczeem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Uka2324

Staartbeschermer bij zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 17:13

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 1 jaar een eigen paard. Ik heb altijd op een manege gereden, dus ik moet nog heel veel leren.
Mijn paard heeft heel erg last van zomereczeem. Ik doe zoveel mogelijk mijn best om de jeuk te verminderen: eczeemdeken, vliegenmasker, shampoos, zalfjes, olie, weinig suiker. Het wordt daardoor iets minder, maar ze schuurt nog steeds tot bloedens toe. Zo erg om te zien!

Ze staat met 2 andere paarden bij een koeienboer die dat zomereczeem en andere voeding allemaal een beetje onzin vindt. Mijn paard staat in de zomer dus samen met zijn paarden dag en nacht op de wei (veel suiker) Aangezien ik wel wil dat ze met andere paarden naar buiten gaat kan ik daar niks aan veranderen (andere stal is geen optie). Daarom moet ik dus nadenken over andere oplossingen☹️.

Ik vroeg me dus af of het zou helpen om haar staart te beschermen als ze in de wei staat. Aangezien de knutjes, ondanks dat ze een eczeemdeken heeft, nog steeds bij haar staart kunnen. Is er een reden dat ik daar nooit iemand over hoor? Als ik bijvoorbeeld de bovenkant van haar staart met bijvoorbeeld bandage bedek (niet te strak, droog houden, regelmatig verwisselen uiteraard). Zou dat helpen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Punz

Re: Staartbeschermer bij zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:19

Beginnen met een goed graasmasker (thinline heeft hele fijne/ maar zijn wel duur) , zodat je op deze manier in ieder geval minder suikers binnen krijgt. En welke eczeem deken heeft ze? Want bij een goede deken zouden ze in principe echt niet meer bij de staart moeten kunnen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:27

Echt geen bandage doen hoor, als ze eens ergens achter blijven hangen en een deel trekt strak waardoor de staartwortel wordt afgekneld dan zijn de gevolgen echt heel naar. En die gevolgen hoef je niet direct te zien, genoeg gevallen bekend van paarden met later compleet afgestorven staarten en op zijn minst hele nare wonden.

Wat wel eens een flinke verbetering wil geven, smeer de staartwortel helemaal, boven en onder, in met bijvoorbeeld olie of vaseline zodat het overal goed op de huid komt.
Ook van die insectwerende hangers voor koeien met permethrine kun je proberen. Auriplak heten ze geloof ik. Zijn bedoeld voor aan de oormerken van koeien, maar bij je paard kun je hem dan boven in de staart vast vlechten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:37

Wat voor deken heb je voor je paard? Een pyjamadeken met UV filter (Masters heeft ze betaalbaar) pakt het paard helemaal in.
Maar als je paard in de zomer vol op het gras staat dan kun je goud geld uitgeven aan allerlei smeersels, spray's, anti allergiemediscijnen, en weet ik wat voor dure dekens, het gaat niet afdoende helpen als ze tot bloedens toe schuurt.

Gras en zomereczeem gaan hand in hand. Het kan enigzins schelen het paard de uren rond zonsopkomst en zonsondergang op stal te zetten; dat zijn de momenten waarop de knutten het actiefst zijn. En sprayen met Veerust of Derfen kan een beetje helpen, maar dat moet wel 2 x per dag op dezelfde momenten.

En die boer heeft hopelijk meer kennis van koeien dan paarden...want daar weet ie niet zoveel van. Ik zou toch echt gaan rondkijken naar een betere stalling, paddock paradise met onverpakt hooi, niet bij een bos, op een open plek waar het winderig is, en in elk geval waar meer paardenkennis aanwezig is.
Er is niet zoiets als 'geen optie'. Er zijn altijd opties, vroeg of later.
Geen dingen als bandages etc in de wei aandoen, zelfs geen halster anders dan een weidehalster; er gebeuren nog regelmatig ongelukken mee met vast komen te zitten.

Uka2324

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 19:49

Zoals ik al zei is andere stalling voor mij geen optie. Dat vind ik een beetje makkelijk gezegd. Ik ben nog afhankelijk van mijn ouders, ik heb geen auto en ik woon in een dorp, hier is geen stalling met paddock paradise in de buurt. Nu ben ik met 2 min fietsen op stal.
Het is wat het is.

Bedankt voor de tips verder! Ik zal ze zeker uitproberen! Ik heb nu een rambo eczeemdeken met vliegenmasker en ze blijft alsnog schuren. Ik zal inderdaad even kijken naar een andere deken.

Ik zal een graasmasker aanschaffen. Ik neem aan dat ik dan bij moet voeren? Ze is 5 en ik rij ongeveer 3-5 keer per week een half uurtje. Sorry, ik vind voer ook nog best ingewikkeld.

Verder smeer ik staart en manen in met mtg olie en was ik regelmatig met de medicated shampoo. Zo’n auriplak is ook zeker het proberen waard!

Uka2324

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 19:57

Een bandage zal ik trouwens zeker niet doen nee! Bedankt voor het meedenken! Voor zulke grote beesten zijn ze zo breekbaar he?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:07

Bij een goed graasmasker er wel een nemen met breekpunt inderdaad, zodat hij in geval van vastzitten losknapt.
Gewoon op graasmasker, of misschien overdag graasmasker, snachts niets ( voor de veiligheid ook) handje vitamine bijgeven en verder even niets. Valt je dier te veel af kun je altijd kijken hoe vanaf daar verder. Ze krijgt nu in ieder geval veel en veel te veel suikers binnen en je wil neem ik aan echt eerst van de jeuk af. De rest is voor nu echt even bijzaak.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:43

Zit er op een verdere afstand ook geen stal? Ik heb pas sinds kort een rijbewijs en heb jarenlang 30 of 40 minuten naar stal gefietst

Tot bloedens toe open schuren is echt een hel voor je paard. Ik zou mijn paard liever op een fijne plek hebben waar ik haar minder zie dan dicht bij huis met jeuk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 23:38

Bij mijn pony's was het enige dat echt hielp ze van het gras af halen. Ze schuurden zich tot bloedens toe open. Dekens en sprays tegen de jeuk hielpen wel iets, maar optimaal vond ik het niet. Toen van het gras af en sindsdien hebben ze geen deken meer om gehad.

Ik hoop voor jou dat het graadmasker voldoende gaat zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:44

Mag je zelf stukken weiland afzetten?

Ik heb goede ervaringen met ST shampoo en een Rambo eczeemdeken. Maar dit ging over milde eczeem. Wanneer een paard zich tot bloedens toe schuurt, is een sterkere aanpak toch wel noodzaak.

Ik snap dat je niet op stel en sprong kunt en wilt verhuizen. Dat is een enorme aanpassing die je liever niet doet.
Maar, weet je, de zorg voor een paard is een hele verantwoordelijkheid. En dit gaat heus niet het laatste gezondheidsprobleem zijn waar je paard tegenaan gaat lopen. Een stalhouder waar je dan een beetje van op aan kan en die de zorg voor paarden serieus neemt, is echt geen overbodige luxe voor je eigen gemoedsrust. Gaat deze boer jou bellen als je paard met koliek staat?

Ik zou dus toch zeker het idee een beetje laten rijpen in je hoofd. Kijk eens rond naar andere stallen, ga al eens op bezoek, vrijblijvend, zonder druk, maar wie weet kom je zo stilaan toch bij een adres dat je denkt: ja, hier is het beter.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:58

Het is prima dat je nog veel moet leren, en ook wil leren. Dus bij deze een les: een paard met heel erg zomereczeem doet het 9 van de 10 keer gewoon heel erg slecht op hele dagen gras :(:)

Jij vind het van ons makkelijk gezegd dat die van stal moet verhuizen, maar dat is toch echt je beste oplossing waarschijnlijk. Ik vind het van jezelf nogal makkelijk gezegd dat een andere stal geen optie is. Dus omdat jij niet ver wil fietsen, moet je paard vergaan van de jeuk? Dat klinkt misschien een beetje onaardig, en ik bedoel het niet verkeerd, maar het is wel belangrijk dat je paard waarschijnlijk meer jeukt doordat ze op deze stal staat.

Jeuk is echt erger dan pijn, en dat je paard zich nu al (het is immers pas 2 mei) al tot bloedens aan toe open schuurt, betekent een hele lange en hele vervelende zomer voor je paard. Mijn paard met eczeem heeft nog lang niet zo erg jeuk, maar ik ben ook weer vroeg begonnen met alle maatregelen. En ze staat (nog) niet op het gras. Je hebt ongetwijfeld het beste met je paardje voor, en soms is het gewoon heel erg moeilijk. Zomereczeem is een heel vervelend probleem. Ik zou nooit weer een paard kopen waarvan ik weet dat die het heeft. Het word vaak met de jaren ook alleen maar erger.

Kan je paard niet als enige 's nachts naar binnen? Maar dan is nog alleen 's nachts niet voldoende, een paard met erg eczeem moet al ruim voor de schemering binnen staan. Zegmaar eind van de middag.

Auriplak werkt niet. En als het al wat doet, dan sowieso niet voor de knutten waar een paard met eczeem op reageert.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 19:12

Geen bandage doen om de staart. In Kwpn magazine (maar foto had ik al eens eerder gezien) stond nog een interessant artikel over een paard met een vergeten staartbandage ivm familiegebeurtenis.

Hele staart is er wel afgekomen.
Een staart kan niet gek veel hebben qua langdurige bandage of soortgelijke producten.

Ik zou eens overwegen van stal te wijzigen. Als het stalmanagement niet past, gaat het in basis daar al niet goed.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:50

Hier een eczemer die nu 24/7 op gras staat. Wel staat hij aan de kust, maar ook hier zijn knutjes. Mijne heeft lichte zomereczeem. Hij heeft 24/7 een graasmasker om (wel breakaway bij nood), staat ingepakt met deken en kap. Smeer hem dagelijks in met SkinCalmin en dat werkt hier afdoende! Wel af en toe jeuk maar schuurt zich nooit tot bloedens aan toe. Eet verder behalve gras suikervrij en geef door z’n muesli suikerbalans

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 00:26

Misschien dan dit paard niet geschikt voor de huishouding die jij kan bieden? Hoe vervelend ook.. maar je paard constant met jeuk laten staan omdat mogelijk een stal die beter past en meer reistijd heeft voor jou geen optie is, is misschien ook wel een realisatie punt dat dit paard dan niet bij jou en jouw mogelijke huisvesting past?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 03:53

Ik las in een reactie dat diegene vaseline adviseert. Aub nooit!!! Doen. Vaseline sluit af en zon brand in. Krijg je verschrikkelijk nare brandwonden van. Neem bijvoorbeeld sudocrem of babyolie of welke olie dan ook maar geen vaseline. Zelf ga ik komende week starten met derfen spul. Ik ben benieuwd het zou al top werken met 2x per week behandelen dus dat geeft hoop hier.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:18

De staart heel proberen te houden terwijl paard heel erge jeuk heeft lijkt mij de verkeerde oplossing. Je moet een oplossing gaan vinden voor de jeuk . Je kan hem rondom in de schrikdraad zetten dan kan het paard niet jeuken maar paard blijft jeuk houden.
Stap 1 is van het gras af.
De situatie die je nu beschrijft is echt heel zielig voor het dier.
Wat zegt je veearts?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:25

Ik ben bang dat je geen oplossing gaat vinden, hoe vervelend ook.
Mijne gaat nu best goed, maar dat is echt zonder gras.. nooit op het gras.
En dan nog einde zomer heeft ze echt wel last.
Hoe zielig het ook klinkt, voor het paard is het gewoon beter. Jeuk is echt verschrikkelijk.

Je gaat er nooit tegenop kunnen wassen, smeren en inpakken ben ik bang.
Z-itch bij de da kopen.
Teer/zink shampoo
Die willen nog een eens wat doen. Maar, dat zullen kleine druppels zijn op een gloeiende plaat

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:43

dierenfan schreef:
Ik las in een reactie dat diegene vaseline adviseert. Aub nooit!!! Doen. Vaseline sluit af en zon brand in. Krijg je verschrikkelijk nare brandwonden van. Neem bijvoorbeeld sudocrem of babyolie of welke olie dan ook maar geen vaseline. Zelf ga ik komende week starten met derfen spul. Ik ben benieuwd het zou al top werken met 2x per week behandelen dus dat geeft hoop hier.

Als je je dan zorgen maakt om het inbranden van de zon, gebruik dan alsjeblieft ook geen olie. Dat is ook niet geschikt in de zon.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:14

MyWishMax schreef:
dierenfan schreef:

Als je je dan zorgen maakt om het inbranden van de zon, gebruik dan alsjeblieft ook geen olie. Dat is ook niet geschikt in de zon.

Nooit problemen met olie en zon gehad. Vaseline en zon wel. Nu gebruik ik overwegend sudocrem hier maar kreeg ooit de olie tip. Dan dat dus beter uit voorzorg ook niet doen. Sudocrem kan sowieso en blijft hier zelfs tot 48 uur zitten.