Astma en puffer paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elineAbby123

Astma en puffer paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 15:05

Ik zit even helemaal met mijn handen in het haar.
Mijn paard heeft in de lente/zomerperiode altijd wel gevoelige longen en een beetje pollenlast, maar sinds deze zondag is echt het einde zoek...

Zondag middag stond ze in de paddock en had ze een ademhaling van 80... Meteen naar de schaduw gehaald, afgekoeld en binnen gezet weg van de pollen.
Sindsdien loopt ze met een neusnetje en vliegenmasker en het gaat nu "iets" beter. Ze blijft wel tussen de 30-40 schommelen in ademhaling in rust, veel te hoog dus!

Dierenarts eerst respulmin voorgeschreven, maandag gekregen, doet helaas tot nu toe helemaal niets. Dierenarts is vanmorgen weer langsgeweest om te luisteren en haar longen klinken helaas erg scherp.
Ze zei dat ze pas met zekerheid kon zeggen dat het astma is door een scopie maar dat ze dit eigenlijk gewoon heeft..

Direct een puffer gekregen die ik twee x per dag op haar neus moet zetten ( gaat alles behalve van harte...) heb dat nu vanmiddag direct gedaan maar verwacht niet zo snel resultaat. Moet het vanavond weer doen i.c.m respulmin.

De dierenarts maakt zich behoorlijk zorgen, zeker als het met deze temperaturen al zo is, wordt de zomer onmogelijk voor haar..

Ik zit compleet met mijn handen in het haar en ben erg verdrietig/zenuwachtig. Iemand tips of ervaringen hiermee?

Kleine informatie:

Staat op stal (wil ook absoluut niet naar een andere box buiten of een uitloopje, hier blijft ze uit springen terug naar haar eigen stal)

Komt smorgens/smiddags x aantal uren buiten en savonds idem.

Wordt erger in de zon/op het land

12 jaar

Daarvoor nooit wat gehad, afgelopen twee jaar in de voorjaars & zomerperiode langzaamaan erger geworden.

Adviezen van dierenarts:

-Op zaagsel
-Geweekt hooi
- Buiten stal maar die kan ik vd baan schrijven. Er is helaas buiten ook niks vrij bij ons
- veel buiten maar absoluut zonder zon

Help help help, wie kan mij helpen?

DubbelFun

Re: Astma en puffer paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:15

Ik denk dat je eerst eens rustig moet afwachten en kijken of de puffer iets doet. Verder doe je al wat het meest voor de hand ligt qua 'buiten' en de DA heeft ook de juiste adviezen.
Een stal met uitloop in de schaduw (middag/avond) zou mooi zijn, maar ook het stalbeleid bij andere paarden qua bedding kan van invloed zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:21

Is er bloed geprikt op allergieën?

Als je zeker weet dat het van bv een pollen allergie is kan je daar ook een antihistamine behandeling op zetten, zoals bv cetirizine of cyproheptadine zodat de oorzaak wordt weggenomen. (De ontstekingsreactie door de allergie).
Zou deze optie iig met je VA bespreken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:23

Ik zou toch voor die scopie gaan, geeft je extra duidelijkheid en de medicatie kan beter afgestemd worden op de spelende problematiek. Wel denk ik dat als je paard astma heeft je toch echt beter naar een andere stalling kan kijken die meer geschikt is (minimaal een buitenbox, maar liefst vrije uitloop) zodat je paard zo stof vrij mogelijk kan staan.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 15:50

Nee geen bloed geprikt nog. Wel vorige zomer toen ze ook lasten had, maar in geen geval zo erg als nu. Ga ik ook nog aanvragen.

DA zei dat middels een scopie ook duidelijk kan worden of ze allergisch is voor pollen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:04

Als je paard echt astma heeft, is een buitenstal echt wel heel erg aan te raden.
Of een stal dichter bij de deur. Je paard heeft er baat bij om zo luchtig mogelijk te staan.

Het heeft ook weinig zin om je paard op zaagsel te zetten, als alle paarden om jouw paard heen op stro staan. Want dan heb je daar alsnog veel stof van.

Sowieso goed laten uitzoeken wat er precies aan de hand is. Dan weet je gelijk waar je staat.

En heb je wel eens naar de Flexneb gekeken? Dat is een vernevelaar voor paarden. Kan ook erg helpen voor een paard. Je kan er zoutoplossing mee vernevelen, maar ook medicatie.
Ze zijn niet goedkoop, maar bij ons op stal hebben twee stalgenoten zo'n ding en het helpt wel bij hun paarden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:11

Buitenstal helpt alleen als het stof ( schimmelsporen) allergie is. Als het een pollenallergie is, moet je dier juist een binnenstal

Ik zou dus zowel een scopie als een longspoeling (bal) laten doen om te kijken wat het meest waarschijnlijke allergeen is waar je dier op reageert. Dat weet je in ieder geval wat je qua management moet doen.

En waar puf je nu mee?
Puffen met flixotide heeft destijds voor mijn pony echt wonderen gedaan. ( naast een dampbox kuur in Utrecht) En echt.. hij was serieus heel erg ziek toen

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 16:27

Punz schreef:
Buitenstal helpt alleen als het stof ( schimmelsporen) allergie is. Als het een pollenallergie is, moet je dier juist een binnenstal

Ik zou dus zowel een scopie als een longspoeling (bal) laten doen om te kijken wat het meest waarschijnlijke allergeen is waar je dier op reageert. Dat weet je in ieder geval wat je qua management moet doen.

En waar puf je nu mee?
Puffen met flixotide heeft destijds voor mijn pony echt wonderen gedaan. ( naast een dampbox kuur in Utrecht) En echt.. hij was serieus heel erg ziek toen

Ooh dit doet me een beetje goed..! Is inderdaad flixotide. Vind het wel echt een hele klus om die rustig op haar neus te krijgen en dat ze ook nog inademt ipv blaast |(

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:32

Hier dezelfde puffer en zelfde klachten bij mijn Shetlanders. Heb je een voorzetkamer?

Ik heb de gele aerochamber voor haar, past fijn over haar neus. Even aan je apotheek vragen welke ze hebben met de grootste toeter dat je die over de neus kan zetten.

https://medimart.nl/aerochamber-flow-vu-volwassen-masker-1-stuks.htm?gad_source=1&gbraid=0AAAAACqAcLmWLTRnqx1VEQkPm8t6jznKv&gclid=Cj0KCQjw8cHABhC-ARIsAJnY12w8so_yvFb6oSUbS6fCSPRJ6avOtjK4IBQlZ9UpD2YVhkODB7D-R4caAoeSEALw_wcB

Ik denk dat deze wel zou moeten passen. Kan je halen bij de humane aphotheek zonder recept!

De oudeste heeft het vorig jaar erg gehad en die is goed onder controle met puffer. Ben nu met haar dochter aan de gang die afgelopen week het stik benauwd kreeg. Die puffers moet je echt even geven

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 16:53

billy3105 schreef:
Hier dezelfde puffer en zelfde klachten bij mijn Shetlanders. Heb je een voorzetkamer?

Ik heb de gele aerochamber voor haar, past fijn over haar neus. Even aan je apotheek vragen welke ze hebben met de grootste toeter dat je die over de neus kan zetten.

https://medimart.nl/aerochamber-flow-vu-volwassen-masker-1-stuks.htm?gad_source=1&gbraid=0AAAAACqAcLmWLTRnqx1VEQkPm8t6jznKv&gclid=Cj0KCQjw8cHABhC-ARIsAJnY12w8so_yvFb6oSUbS6fCSPRJ6avOtjK4IBQlZ9UpD2YVhkODB7D-R4caAoeSEALw_wcB

Ik denk dat deze wel zou moeten passen. Kan je halen bij de humane aphotheek zonder recept!

De oudeste heeft het vorig jaar erg gehad en die is goed onder controle met puffer. Ben nu met haar dochter aan de gang die afgelopen week het stik benauwd kreeg. Die puffers moet je echt even geven

Dankjewel! Ik heb een puffer gekregen van de dierenarts met zon opzetstuk soort van gelijk aan de gene die jij stuurde.. met heeel veel geduld krijg ik er een ademteug doorheen.

Ik word ook heel zenuwachtig van hoe lang ze benauwd is, in hoe verre is zo lang "okay"? Ik kan hier weinig over vinden helaas.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:56

Wat nodig, en ook spannend kan zijn ivm risico hoefbevangenheid, is toch even een corticosteroïd geven om de eerste heftige allergie reactie wat te onderdrukken...

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 17:02

Punz schreef:
Wat nodig, en ook spannend kan zijn ivm risico hoefbevangenheid, is toch even een corticosteroïd geven om de eerste heftige allergie reactie wat te onderdrukken...

Dat durft mijn dierenarts gezien haar conditie en risico op hoefbevangenheid niet te geven. Ze staat al 6 maanden op nagenoeg stil door peesblessure. Maakt deze puzzel nog even wat moeilijker.

Die wil ze echt alleen geven als deze puffer niets werkt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:16

Begrijpelijk!
Hebben ze een flexineb, die je zou kunnen lenen? Dan zou je in ieder geval al wel kunnen beginnen met vernevelen/stomen met een fysiologisch zoutoplossing. Dat gaat bij vastzittend slijm dan iig ook helpen

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:54

Hier ook een paard met astma en stofallergie. Hier flixotide en ventolin.
Het kost even een paar dagen voordat het werkt. Daarnaast lees ik vlas en geweekt hooi dat is al een super oplossing.
Met dit weer helpt ventilatie enorm dus een box met een Luik of vlakbij de deur is wel erg belangrijk. Om dit vast te stellen heb je een scopie en balspoeling nodig dus dat zou ik sowieso doen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:24

Ons paardje stond plots ook erg benauwd en is er uiteindelijk best goed bovenop gekomen met de puffers, absoluut niet klachten vrij maar zeker wel te managen.

Een moeilijk te puffen paardje dat was die van ons zeker, wij hebben er voor gekozen om te wachten met puffen en zijn hem gaan trainen. Ons paardje was het type wat omhoog komt en zijn gewicht in de strijd gooit als hij het er niet mee eens is. Dus dat was geen optie als hij 2 tot 3 keer per dag gepuft moest worden.
Met clicker training heeft het nog geen 7 dagen geduurd of hij kwam aanrennen om gepuft te worden. Hij plaatste ook zelf zijn neusgat ertegenaan. :j
Dus mocht je de mogelijkheid hebben dan ga clickeren en zorg er voor dat hij begrijpt wat de bedoeling is en het nog leuk is ook.

Succes er mee, benauwdheid is echt k*t om mee te dealen..

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 19:55

Oooh hoe sneu ik het voor jullie vind dat jullie paardjes dit ook hebben het geeft mij een klein beetje rust en moed. Bedankt ik heb er ook een die omhoog komt inderdaad.. gaan voor de rust en regelmaat en indd beloning wanneer het goed gaat!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:59

elineAbby123 schreef:
Ooh dit doet me een beetje goed..! Is inderdaad flixotide. Vind het wel echt een hele klus om die rustig op haar neus te krijgen en dat ze ook nog inademt ipv blaast |(
Even de neus zachtjes dichtknijpen en dan loslaten als je de puffer indrukt werkt meestal heel goed. Afhankelijk van hoe braaf ze zijn is een extra handje dan wel handig.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:29

elineAbby123 schreef:
Oooh hoe sneu ik het voor jullie vind dat jullie paardjes dit ook hebben het geeft mij een klein beetje rust en moed. Bedankt ik heb er ook een die omhoog komt inderdaad.. gaan voor de rust en regelmaat en indd beloning wanneer het goed gaat!

Ik zou proberen niet alleen te belonen als het goed gaat maar proberen je paard uit te leggen wat de bedoeling is. Dat klinkt misschien heel vaag maar het is niet meer of minder dan het in hele kleine stapjes hakken.
Bijvoorbeeld: puffer aanraken met lip, snoepje er in. Als ze dit door hebben door naar het volgende, puffer richting neusgat bewegen, snoepje er in. Puffer op neusgat, snoepje er in. Etc tot dat ze de gewenste tijd voor het puffen hem op het neusgat houden en je een pufje kunt geven.

Maar volg vooral je eigen gevoel met hoe je het aanpakt hoor. Dat hebben wij toen te tijd ook gedaan en ik heb er nog geen dag spijt van. :)

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 10:50

Afbeelding

(Het is een echte zonaanbidster dus de minste strook zon zoekt ze graag op helaas...)

Het gaat gelukkig vandaag wel aardig!
Ik heb nu drie keer de puffer gebruikt en had vandaag eindelijk het idee dat er paar goeie teugen naar binnen gingen. Ze snapt meer wat de bedoeling is en is ook geïnteresseerd in de beloning, heel fijn al na een paar keer proberen.

Heeft iemand ervaring met tea tree en eucalyptus etherische olie? Mijn homeopaat zegt twee x per dag een druppeltje geven maar ik vind dat spannend aangezien het hele internet zegt dat het giftig is?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:54

Hoe zeer ik ook snap dat je nu het liefst van alles wil doen, gewoon even stap voor stap.
Anders weet je straks niet meer wat er wel / niet geholpen heeft
(en.. misschien toch even voorzichtig zijn met eventuele interacties)

Hoe moeilijk ook: even wachten totdat de flixotide zijn werk gaat doen. En dat gaat echt zijn werk wel doen

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 11:00

Punz schreef:
Hoe zeer ik ook snap dat je nu het liefst van alles wil doen, gewoon even stap voor stap.
Anders weet je straks niet meer wat er wel / niet geholpen heeft
(en.. misschien toch even voorzichtig zijn met eventuele interacties)

Hoe moeilijk ook: even wachten totdat de flixotide zijn werk gaat doen. En dat gaat echt zijn werk wel doen

Haha ik trek het liefst alle mogelijkheden uit de kast :')
Beetje paniek reactie van mij.

Binnen hoelang zag jij effect van de flixotide? Ik ben gisteravond enigzins succesvol begonnen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:41

Ik puf nu sinds zondag en had het idee dat ze vandaag al minder zwaar ademde en het hoesten minder is

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 13:05

billy3105 schreef:
Ik puf nu sinds zondag en had het idee dat ze vandaag al minder zwaar ademde en het hoesten minder is

Ohh wat fijn voor jouw paardje! Ik zit nu op ong 30 per minuut ten op zichte van gister 40 en voor de puffer op zn slechts 80. Dus ik zie wel verbetering.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 10:54

Nou update: flink geoefend met op juiste moment belonen en nu komt ze heel enthousiast aanlopen als die puffer eraan komt en gaat ze klaar staan :') . Dat is laatste wat ik verwacht had maar heel blij mee

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:56

Hahaha.... Jij had het niet verwacht, ik wel!!

Heel, heel, heel fijn!

Hoe gaat het nu verder met d'r?