Zelf bekappen/ iemand die ervaring heeft en mee wil kijken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnneBLM

Zelf bekappen/ iemand die ervaring heeft en mee wil kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 13:29

Hallo Allemaal, ik ben nieuw hier en lees al jaren mee.
Sinds 3 jaar staan mijn 3 koudbloeden aan huis.
Ik heb een dagcursus hoefbekappen bij Hooflove gedaan, maar bekappen op dode hoeven
is duidelijk minder lastig als in real life merk ik.
Dus ik toon uitstelgedrag en laat de hoefsmid iedere 6 weken komen terwijl mijn 2 tinkers maar 1x in de 12 weken bekapt hoeven te worden. De hoeven van mijn haflinger groeien nu eenmaal sneller. Ik wil het die man ook niet aandoen om voor 1 paardje om te rijden.
Lang verhaal kort, ik wil het zelf deels doen en dan iedere 12 weken de hoefsmid ter controle.
Is er iemand in Noord Limburg die het zelf doet en mij tips kan geven, of liever nog een keer mee wil kijken? ik kom uit omgeving Venray.

tennan

Re: Zelf bekappen/ iemand die ervaring heeft en mee wil kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:35

Kun je niet beter een goede barefoot bekapper zoeken die je daarin ook kan begeleiden?

AnneBLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 13:41

tennan schreef:
Kun je niet beter een goede barefoot bekapper zoeken die je daarin ook kan begeleiden?

Heb ik geprobeerd, maar daar heb ik geen klik mee, komen heel zweverig op mij over..en dat botst met mijn nuchterheid.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:43

Hey ik geef begeleiding in het bekappen en wil wel even met je mee kijken hoor. Liever wel even over de app dat is voor mij makkelijker.

Stuur maar even een pb dan geef ik mijn nummer of je klikt op mijn profiel en gaat naar mijn website. Via daar kan je ook contact opnemen.
Laatst bijgewerkt door Hannanasjuh op 29-04-25 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:43

Spreek met je smid af dat die je laat bekappen onder zijn toezicht?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:59

12 weken is sowieso te lang, zéker voor tinkers. Die hebben wel de neiging om snel te groeien en veel steunsel aan te maken.
Elke cm teenlengte geeft 700 Kilo méér druk op de pezen. En zeker als je zelf bekapt is het véél makkelijker om een interval van max 4 weken aan te houden, dan heb je er minder werk aan, beter voor het paard en beter voor je lijf.
Ik wil ook wel even meekijken hoor. Heb je per paard goede hoevenfoto's?

AnneBLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 14:00

Hannanasjuh schreef:
Hey ik geef begeleiding in het bekappen en wil wel even met je mee kijken hoor. Liever wel even over de app dat is voor mij makkelijker.

Stuur maar even een pb dan geef ik mijn nummer of je klikt op mijn profiel en gaat naar mijn website. Via daar kan je ook contact opnemen.

Ik heb je site net bekeken, superleuk! ik ga jou bellen en sluit deze topic weer, dit is precies wat ik zoek!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:11

Waarom vraag je je smid niet eerst of hij je kan helpen?
Hij kent de hoeven en dan kun je zijn werkwijze aan houden. Volgens mij zijn er wel meer mensen die dit zo geregeld hebben met hun hoefsmid

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:23

Wat truselientje zegt. Als je nu tevreden bent over je hoefsmid is dat toch een prima controle?

Dan hoef je ook niet meteen je paard helemaal zelf te bekappen. Je vijlt eerst een een rafel weg. Dan maak je de voet voor de volgende bepakking eens iets ronder etc etc.
Dan kun je ook niet zomaar iets verkeerd doen.
Deze smid kent je paarden nota bene. Hem zal het toch opvallen als er ineens iets in een verkeerde richting gaat.

Op die manier ben ik (over jaren verdeeld) uiteindelijk ook gerold in zelf bekappen (zonder dat dat nou direct de doelstelling was). Eerst eens bewust kijken wat de smid doet en hoe de voet er voor en na de bekapping uit ziet. En zo geleidelijk verder. Tot de smid steeds vaker zei: zien er top uit, hoef ik niks meer aan te doen.
Nu laat ik alleen eens per jaar nog eens een smid komen als controle voor mezelf.

AnneBLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 14:25

truselientje schreef:
Waarom vraag je je smid niet eerst of hij je kan helpen?
Hij kent de hoeven en dan kun je zijn werkwijze aan houden. Volgens mij zijn er wel meer mensen die dit zo geregeld hebben met hun hoefsmid

Mijn hoefsmid is zelf startende, ik weet niet of hij daar heel blij van wordt. Maar dat is natuurlijk mijn aanname.Misschien de stoute schoenen is aantrekken en vragen.Het is ook echt mijn eigen onzekerheid..ik weet niet of hij die weg kan nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:27

Hoefsmid zijn is ook fysiek pittig werk, betaald worden voor les geven scheelt ook slijtage bij hem en qua inkomen verliest hij er niet op.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:28

Als je nu iemand anders zoekt, schiet je hoefsmid daar toch ook niet zo veel mee op?

Je hoeft het niet meteen zo groot te maken. Begin gewoon eens met de kleine dingetjes op te pakken. Dan hoef je toch niet meteen een heel evaluatie gesprek met je smid te houden of meteen te denken aan alles zelf bepakken?

AnneBLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 14:39

Duhelo schreef:
12 weken is sowieso te lang, zéker voor tinkers. Die hebben wel de neiging om snel te groeien en veel steunsel aan te maken.
Elke cm teenlengte geeft 700 Kilo méér druk op de pezen. En zeker als je zelf bekapt is het véél makkelijker om een interval van max 4 weken aan te houden, dan heb je er minder werk aan, beter voor het paard en beter voor je lijf.
Ik wil ook wel even meekijken hoor. Heb je per paard goede hoevenfoto's?

Er wordt na 12 weken minder afgehaald dan bij mijn haflinger om de 6 weken. Maar als ik het zelf bij kan houden idd om de 4 weken dan zou dat mooi zijn. Ik heb net mijn eigen hoefsmid geappt en ga het eerst met hem bespreken. Kom ik er niet uit dan bel ik Hanne.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:26

AnneBLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 15:31

DubbelFun schreef:
Mijn smid roept regelmatig mijn hulp in als de hoeven weer eens keihard zijn door droogte. Hij houdt dan de hoef vast ik doe met mijn 'Handige Harry' https://cdn.sw.fixami.com/media/g0/7a/d ... 1726656966 de boel er af slijpen/schuren :)

Ja, zo'n apparaat heb ik ook al naar zitten kijken...nice...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:01

De Makita is een voorbeeld hoor, die van mij was véél goedkoper. Het gaat om het product 'rechte slijper' :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:36

wat ook fijn is is een kleine haakse slijper. Die van Xworks doet het prima. Ik doe 50% van mijn bekapwerk daarmee.
Eerst steunseltang voor de steunsels, dan met de mesjes de grote brokken zool of rechtstreekt met de haakse slijper. Proxxon voor de steunsels en de fijne hoekjes goed te zetten.
Dan rondje met de tang als het nodig is, de grote brokken wegvijlen en mooi secuur met de haakse slijper zetten.
Opraspen doe ik meestal nog met de gewone vijl, maar als ze niet veel flare hebben even met het slijpertje rond is ideaal.
Ik koop denk ik nog eentje bij waar dan een feller schijfje op kan zodat ik de wand ook kan vijlen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:17

Ik zou als beginnend bepakker wel nog even weg blijven bij dit soort apparaten.
Het fijne aan 'matig' materiaal is juist dat je niet snel te veel doet. Want een keer te weinig doen, corrigeer je zo de volgende dag of week. Een keer te veel doen kan voor het paard pijnlijker en schadelijker) uitpakken.

Niks mis mee waarschijnlijk als je meer ervaren bent. Maar in de fase waar TS nu in zit misschien nog even wat aan de vroege kant?

ik heb zelfs bewust alleen een vijl en geen tang. Ik kán dus bijna niet te veel doen. Of het zweet moet me al op de rug staan. Ik doe daardoor vaker iets. Maar bijkomend voordeel is dat er ook nooit grote stand wijzigingen zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:38

Het gezegde “No feet, no horse” is er niet voor niets. Zelfs de natuurlijk bekappers zeggen dat zo’n dagcursus eigenlijk niets is. Wat ook klopt want je kunt het blijkbaar niet. Blijf er gewoon vanaf en laat iemand komen die ervoor geleerd heeft. Kost je misschien wat geld maar voor het welzijn van je paard veel beter.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:43

Mijn vriend heeft ook zo'n cursusje gevolgd, maar denkt er niet over om te gaan snijden in de hoef. Hij wil echt alleen maar vijlen nu nog.
Dus hij vijlt regelmatig bij (elke 3/4 weken), en elke 8 weken komt de hoefsmid gewoon nog. Die vindt het heel fijn dat wij het zelf bijhouden, dan hoeft hij minder te doen (en is ook beter voor de hoef). Als mijn vriend er bij is (we wisselen af ivm werk), dan krijgt hij op zo'n moment ook uitleg over specifiek de voeten van mijn pony en hoe de smid het doet etc.
Werkt voor ons heel fijn, en voor nu hoeven we ook nog niet veel verder zelfstandiger, ik vind het ook erg prettig om elke 8 weken een goede controle te doen.

Als ik jou was, TS, zou ik de smid elke 8-10 weken laten komen, en tussendoor vijlen, maar wel in overleg met de smid. Maar ik (en mijn smid) vinden 12 weken sowieso te lang om er tussen te laten, en dan gaat het bij mijn pony niet eens om te lange voeten, maar lichte standcorrecties die na langere tijd steeds groter worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:10

Inderdaad een traject aangaan met je eigen smid, waarbij hij/zij je uitleg geeft waarmee te tussentijds zelf aan de slag kan. Ik heb 4 jaar lang met mijn eigen hoefsmid samengewerkt, elke zaterdag mee op pad. Daarna nog heel lang samen mijn paarden bekapt tot hij met pensioen ging en tegen mij zei "Dat kun jij allemaal al lang zelf." :+ En dan moet ik er nog bij zeggen, dat alle vier mijn paardjes gezonde voetjes hebben. Mocht ik iets tegenkomen, dan zou ik alsnog hulp inschakelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 09:59

pol013 schreef:
Ik zou als beginnend bepakker wel nog even weg blijven bij dit soort apparaten.
Het fijne aan 'matig' materiaal is juist dat je niet snel te veel doet. Want een keer te weinig doen, corrigeer je zo de volgende dag of week. Een keer te veel doen kan voor het paard pijnlijker en schadelijker) uitpakken.

Niks mis mee waarschijnlijk als je meer ervaren bent. Maar in de fase waar TS nu in zit misschien nog even wat aan de vroege kant?

ik heb zelfs bewust alleen een vijl en geen tang. Ik kán dus bijna niet te veel doen. Of het zweet moet me al op de rug staan. Ik doe daardoor vaker iets. Maar bijkomend voordeel is dat er ook nooit grote stand wijzigingen zijn.

Hangt er vanaf welke schijfjes je gebruikt. ik heb op de haakse gewoon een schuurschijfje met korrel 40 of 60. Daarmee haal je weg maar vééééél minder dan met een raps of een mesje. Als ik met een vijl wat druk heb je er zo diepe haken in. Schijfje haalt echt poederlaagjes ervanaf.
Ideaal om bijvoorbeeld de zool te doen ipv erin te snijden.
Raad ik wel aan om even bij piet loof een dagje machinaal bekappen te volgen, dan leer je het op hout en hoe je de boel vasthoudt etc.
Gooi je er een metalen schijfje met grove brokken op is het een ander verhaal natuurlijk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:16

janderegelaa schreef:
Het gezegde “No feet, no horse” is er niet voor niets. Zelfs de natuurlijk bekappers zeggen dat zo’n dagcursus eigenlijk niets is. Wat ook klopt want je kunt het blijkbaar niet. Blijf er gewoon vanaf en laat iemand komen die ervoor geleerd heeft. Kost je misschien wat geld maar voor het welzijn van je paard veel beter.

Heb je er zelf wel eens eentje gevolgd? Gek genoeg ken ik geen bekapper die zegt dat zo'n dagcursus eigenlijk niets is. Hooguit te kort om alles te leren, dat zou ook wel een wonder zijn. :+

Een korte cursus is om de basis te leren, en aan de slag te gaan om je eigen paard te leren bekappen. Het is daarmee niet klaar, en er is voldoende informatie, websites, nazorg (in elk geval bij de bekende cursussen) om iemand verder op weg te helpen.
Is iemand nog niet zeker van zijn werk, laat dan de hoefsmid of bekapper een aantal keren controleren, zodat je paard in elk geval netjes op de voeten blijft staan. Of volg bij iemand anders, die wellicht ook - bij eigen paard - levende hoeven bekapt, nog een keer zo'n cursus. Hoe meer kennis hoe meer vreugd.

Het heeft gewoon een aantal keren bekappen nodig om te leren hoe de hoeven van je paard zijn, en hoe het netjes bekapt is of wordt. Het is geen hogere wiskunde bij een gezond paard met normale hoeven.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:23

Ik heb een tinker en gebruik een tang, en proxxon, vijl en zo nodig mesje.
Alleen vijlen kan wel maar dat moet wel elke 3 weken om die 1 cm dikke wand een beetje in toom te houden, helemaal in voorjaar en zomer.
Ik knip en gebruik een proxxon. Voor TS zal dat een tandje te vlot zijn, maar het valt allemaal te leren, en op een juiste manier mee om te gaan. Handig is bij iemand kijken hoe het werkt de eerste keer. 4 kansen om even te oefenen, maar als je wel eens vaker een schuurmachine hanteert dan is het niet zo ingewikkeld, het is aanvoelen hoe het ding werkt op een hoefwand, zodat je niet uitschiet.