Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mika11 schreef:Begrijp ik nu ook dat je op dit paard bent blijven rijden, ook al liep hij niet zuiver en zakte hij bijna door zijn been?
Dat kan ik niet helemaal plaatsen.
Maar verder, het is niet gek om een paard in te laten slapen als hij zoveel pijn heeft, en het ook niet verbeterd gaat worden.
meggiemeg schreef:Jij kent je paard het beste, als jij merkt dat je paard nu zoveel anders is met pijnmedicatie zegt dat echt wel iets. Soms moet je inderdaad een keuze maken, als er kwalen komen die niet te verhelpen zijn moet je jezelf afvragen of het nog eerlijk is om een dier te laten leven. Onze ruin hebben we ook laten gaan, hij was 1.84 en bijna 22 kwam steeds moeilijker in de benen, soms wel 5 pogingen nodig om op te kunnen staan, resultaat was dat hij maar niet meer ging liggen en zo moe was, waren op de achtergrond meer dingen die mee speelde maar het was goed voor hem.
Celebi schreef:Wat vervelend dit voor jou en je paard. Als zo'n dier dusdanig pijn heeft moet je er helaas wel wat mee. Pijnstilling, toch proberen te behandelen of laten gaan denk ik. Dat je paard er nog goed uitziet valt in het niet als je paard elke dag door de pijn heen vecht.
Nou ben ik het trouwens ook niet helemaal met jouw dierenarts eens dat foto's maken nutteloos is omdat ze altijd wel wat vinden. Dat zeiden ze hier in eerste instantie ook (24 jarige), maar alle benen waren helemaal gaaf, iets wat ze echt niet hadden verwacht. Uiteindelijk had hij wel artrose hoor, maar in de heup.
In sommige gevallen, zeker wanneer je er op tijd bij bent, kun je artrose nog ondersteunen met injecties in het gewricht. Ze kunnen zoveel tegenwoordig, maar het geeft natuurlijk geen garanties en er hangt een prijskaartje aan. Ik heb het geprobeerd, het deed wel wat, maar niet voldoende helaas. Het was vooral balen dat het de heup was in dit geval, want die is slecht in beeld te brengen en het is een groot gebied om in te spuiten.
Dus als je hier nog iets mee wil dan kun je je paard zeker opladen en laten onderzoeken op de kliniek. Uitzoeken waar de pijn echt vandaan komt en dat eventueel nog proberen te behandelen. Als daaruit komt dat het echt te ver gevorderd is om te behandelen dan is de keuze tot inslapen misschien ook iets minder ingewikkeld voor je.
Maar je moet wel bedenken of je het (financieel) nog kan en wil doen.
Zo laten doorlopen lijkt me in ieder geval geen optie. Veel sterkte en succes met je keuzes!
d4rkhorse schreef:meggiemeg schreef:Jij kent je paard het beste, als jij merkt dat je paard nu zoveel anders is met pijnmedicatie zegt dat echt wel iets. Soms moet je inderdaad een keuze maken, als er kwalen komen die niet te verhelpen zijn moet je jezelf afvragen of het nog eerlijk is om een dier te laten leven. Onze ruin hebben we ook laten gaan, hij was 1.84 en bijna 22 kwam steeds moeilijker in de benen, soms wel 5 pogingen nodig om op te kunnen staan, resultaat was dat hij maar niet meer ging liggen en zo moe was, waren op de achtergrond meer dingen die mee speelde maar het was goed voor hem.
Stel mijn dierenarts is er niet akkoord mee omdat hij er nog te goed uit ziet, kan ik dan alsnog beslissen of ik hem laat gaan? Kunnen ze dat weigeren? Ik heb nog nooit een dieren laten inslapen dus weet echt niet hoe dat werkt.
d4rkhorse schreef:Ik heb mijn moeder verteld dat ik overweeg om hem te laten gaan, maar zij verklaarde me voor gek. Ze zei dat ik niet weet waar ik over praat en dat hij er nog veel te goed uitziet. Dat gaf me een rotgevoel. Alsof ik een slechte eigenaar ben omdat ik er überhaupt over nadenk…
Toch blijft het knagen. Ik heb ook kruiden besteld (kurkuma en duivelsklauw) en wil, zodra Flex op is, een ander supplement proberen. Ik wacht nu af hoe hij reageert als de pijnstillers stoppen.
-
Mijn vraag: Wanneer is het genoeg geweest? Mag ik zelf die beslissing nemen, ook als de dierenarts het er niet mee eens is?
Princesj schreef:Ik ben het voornamelijk niet eens met jouw dierenarts in de zin van een diagnose doen zonder duidelijke beeldvorming. Jouw paard heeft klachten, dan wil je toch weten waar die vandaan komen? Voor het zelfde geld is er met therapie/aangepast beslag nog voldoende winst te maken voor een paardwaardig leven.
En naar aanleiding van jouw vraag. Ja een dierenarts kan euthanasie weigeren op het moment dat zij het nog paardwaardig vinden of nog mogelijkheden zien. Ik vind het wel raar dat jouw dierenarts jou dan niet helpt in het onderzoeken naar waar die mogelijkheden dan zijn.
Wintu schreef:Princesj schreef:Ik ben het voornamelijk niet eens met jouw dierenarts in de zin van een diagnose doen zonder duidelijke beeldvorming. Jouw paard heeft klachten, dan wil je toch weten waar die vandaan komen? Voor het zelfde geld is er met therapie/aangepast beslag nog voldoende winst te maken voor een paardwaardig leven.
En naar aanleiding van jouw vraag. Ja een dierenarts kan euthanasie weigeren op het moment dat zij het nog paardwaardig vinden of nog mogelijkheden zien. Ik vind het wel raar dat jouw dierenarts jou dan niet helpt in het onderzoeken naar waar die mogelijkheden dan zijn.
Als ik het zo begrijp heeft het dier al 5 jaar klachten, maar rijdt TS er gewoon op door (wat ik behoorlijk triest vind) en verder wordt het thema geld toch duidelijk aangehaald, dat ik het vermoeden heb, dat dat er niet gaat zijn voor therapie en aangepast beslag.