Artrose, wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

Artrose, wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 09:28

Hey Iedereen,

Al jaren niet meer gepost op Bokt.nl.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn verhaal.
Ik ben een persoon die nog studeert en mijn paard volledig zelf betaald.

5 jaar geleden liep hij niet zuiver en had heel veel pijn. De voorhoeven op de foto's gezet en helaas is hier hoefkatrol ontdekt. We hebben er toen een ijzer onder gezet. Ik heb dat na 1 jaar er terug van onder gehaald door verschillende redenen. Hij liep nooit echt zuiver ook niet met de ijzers maar niet meer zo mank als ervoor.

Ook even wat achtergrond informatie. Mijn paard heeft 5 jaar op een weide gestaan. Helaas was de laatste winter verschrikkelijk... Hij kon na het liggen amper nog recht komen. Hij was heel stijf etc. Dus na wikken en wegen toch besloten om hem op een pensionstal te zetten, dit ook omdat ik zelf tijd te kort kwam voor alles te doen op de weide. In de winter staat hij meer op stal, en komt ook een paar uur buiten per dag. In de lente gaan ze overdag naar buiten van 6u sochtends tot 18u savonds. dit met opbouwen natuurlijk en in de zomer staan ze dag en nacht buiten.

Mijn paard is 21 jaar en heeft last van artrose. Dit is nooit op de foto gezet geweest omdat de dierenarts zei dat dit niet abnormaal is voor zijn leeftijd en die symptomen heeft. Ze zei ook van we kunnen elk been en hoef etc. op de foto zetten en dan gaan we 100% dingen vinden. (Haakjes, artrose etc?) Ze zei dat dit een zotte kost zou zijn.

Ik geef nu al een jaar het supplement Flex van Medicgolds. Niet heel goedkoop... De laatste paar weken merk ik dat het supplement niet meer zijn werk doet.

Ik merk ook dat mijn paard zichzelf niet meer is. Maar telkens vraag ik mij af, is het nu gewoon omdat hij ouder wordt? Vroeger dierf hij eens een sprintje trekken op de weide, een bokje te doen etc. en nu doet hij dit niet meer. Het viel mij enkele weken geleden op dat de kudde naar voren liep en hij er achteraan rende maar niet kon volgen... Dit brak mijn hart. Ook als hij gaat liggen kraakt alles en zie je zijn knieën op slot gaan ook na het liggen raakt hij terug moeilijk recht. Hij is ook heel stijf. Het viel me nu op dat als ik hem van de weide haal hem op de poetsplaats zet om hem op te zadelen etc en dat hij er daarna uit gaat hij extreem stijf is en heel kort stapt. Als ik hem van de weide haal stapt hij ook traag en slentert hij achter mij aan.

Ik heb vrijdag de dierenarts laten komen om hem toch even te checken.

Hij heeft op 4 benen pulsatie maar reageert niet gevoelig op zijn hoeven. Hij loopt ook niet zuiver wat al jaren zo is. Ook als hij wandelt slaagt zijn schouders of knie op slot waardoor hij door zijn been zakt. Dit heeft hij ook tijdens het rijden waardoor we bijna op de grond liggen. Daarom dat ik momenteel niet rijd. Ik heb dit allemaal tegen de dierenarts gezegd. Ik stelde haar ook de vraag van is het niet eerlijker tegenover hem om hem te laten gaan en ze zei nee hij ziet er nog goed uit enzo. Ze zei ook dat het te toevallig is dat ze sinds ze op de weide staan hij pulsatie heeft en al die klachten heeft. Maar dat liggen enzo was deze winter ook al.

Nu heeft hij 1 week pijnstillers gekregen en ik merk al een groot verschil. Hij is terug zijn eigen, hij kan terug onnozel doen, is actiever in het wandelen. Alleen blijft zijn knie echt blokkeren waardoor hij doorzakt.

Ik heb dit naar de dierenarts gestuurd maar ze zei dat daar niks aan te doen is.

Ik heb mijn moeder verteld dat ik overweeg om hem te laten gaan, maar zij verklaarde me voor gek. Ze zei dat ik niet weet waar ik over praat en dat hij er nog veel te goed uitziet. Dat gaf me een rotgevoel. Alsof ik een slechte eigenaar ben omdat ik er überhaupt over nadenk…

Toch blijft het knagen. Ik heb ook kruiden besteld (kurkuma en duivelsklauw) en wil, zodra Flex op is, een ander supplement proberen. Ik wacht nu af hoe hij reageert als de pijnstillers stoppen.

Een tweede dierenarts zei ook dat hij er nog goed uitziet. Maar iets in mij zegt dat het misschien toch genoeg is geweest.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, en niet te chaotisch is.

Mijn vraag: Wanneer is het genoeg geweest? Mag ik zelf die beslissing nemen, ook als de dierenarts het er niet mee eens is?

mika11

Re: Artrose, wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:33

Begrijp ik nu ook dat je op dit paard bent blijven rijden, ook al liep hij niet zuiver en zakte hij bijna door zijn been?
Dat kan ik niet helemaal plaatsen.

Maar verder, het is niet gek om een paard in te laten slapen als hij zoveel pijn heeft, en het ook niet verbeterd gaat worden.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 09:35

mika11 schreef:
Begrijp ik nu ook dat je op dit paard bent blijven rijden, ook al liep hij niet zuiver en zakte hij bijna door zijn been?
Dat kan ik niet helemaal plaatsen.

Maar verder, het is niet gek om een paard in te laten slapen als hij zoveel pijn heeft, en het ook niet verbeterd gaat worden.

Op het harde liep hij niet zuiver maar op een zachter achtergrond wel :) Dus dan ben ik blijven doen. Sinds hij bijna door zijn been zakt doe ik dit niet meer :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:40

Niet meer rijden in ieder geval, arm dier. Als je besluit hem niet in te laten slapen, zet hem dan in ieder geval op pensioen.
Hoe loopt hij als je hem longeert op zacht en hard op een kleine volte?
Een paard dat zo moeilijk mee komt heeft waarschijnlijk (maar zekerheid heb je alleen met foto's) in alle benen artrose. Doordat alle benen slecht zijn lijkt dat te compenseren en zie je niet hoe kreupel hij eigenlijk is.
Ik zou hem op de foto zetten en serieus overwegen om hem te laten gaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:45

Jij kent je paard het beste, als jij merkt dat je paard nu zoveel anders is met pijnmedicatie zegt dat echt wel iets. Soms moet je inderdaad een keuze maken, als er kwalen komen die niet te verhelpen zijn moet je jezelf afvragen of het nog eerlijk is om een dier te laten leven. Onze ruin hebben we ook laten gaan, hij was 1.84 en bijna 22 kwam steeds moeilijker in de benen, soms wel 5 pogingen nodig om op te kunnen staan, resultaat was dat hij maar niet meer ging liggen en zo moe was, waren op de achtergrond meer dingen die mee speelde maar het was goed voor hem.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 09:48

meggiemeg schreef:
Jij kent je paard het beste, als jij merkt dat je paard nu zoveel anders is met pijnmedicatie zegt dat echt wel iets. Soms moet je inderdaad een keuze maken, als er kwalen komen die niet te verhelpen zijn moet je jezelf afvragen of het nog eerlijk is om een dier te laten leven. Onze ruin hebben we ook laten gaan, hij was 1.84 en bijna 22 kwam steeds moeilijker in de benen, soms wel 5 pogingen nodig om op te kunnen staan, resultaat was dat hij maar niet meer ging liggen en zo moe was, waren op de achtergrond meer dingen die mee speelde maar het was goed voor hem.

Stel mijn dierenarts is er niet akkoord mee omdat hij er nog te goed uit ziet, kan ik dan alsnog beslissen of ik hem laat gaan? Kunnen ze dat weigeren? Ik heb nog nooit een dieren laten inslapen dus weet echt niet hoe dat werkt.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:51

Ik denk dat er nog heel wat stappen ondernomen kunnen worden voordat het dier ingeslapen dient te worden.

De eerste stap lijkt mij toch om (nog) eens met het paard naar de dierenarts te gaan om artrose aan te tonen/uit te sluiten. Daarnaast lijkt het mij goed om de dierenarts nog eens te laten kijken naar de hoefkatrolontsteking. Dat doet echt wel veel zeer en wat je vaak ziet is dat ze hun achterbenen gaan overcompenseren. Maar dat is giswerk. Rijden lijkt me sowieso geen optie.

Je kan niet vragen of inslapen een goede optie is, als je niet écht weet wat er aan de hand is. In deze situatie zou er m.i. meer onderzoek gedaan kunnen worden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:02

Wat vervelend dit voor jou en je paard. Als zo'n dier dusdanig pijn heeft moet je er helaas wel wat mee. Pijnstilling, toch proberen te behandelen of laten gaan denk ik. Dat je paard er nog goed uitziet valt in het niet als je paard elke dag door de pijn heen vecht.

Nou ben ik het trouwens ook niet helemaal met jouw dierenarts eens dat foto's maken nutteloos is omdat ze altijd wel wat vinden. Dat zeiden ze hier in eerste instantie ook (24 jarige), maar alle benen waren helemaal gaaf, iets wat ze echt niet hadden verwacht. Uiteindelijk had hij wel artrose hoor, maar in de heup.

In sommige gevallen, zeker wanneer je er op tijd bij bent, kun je artrose nog ondersteunen met injecties in het gewricht. Ze kunnen zoveel tegenwoordig, maar het geeft natuurlijk geen garanties en er hangt een prijskaartje aan. Ik heb het geprobeerd, het deed wel wat, maar niet voldoende helaas. Het was vooral balen dat het de heup was in dit geval, want die is slecht in beeld te brengen en het is een groot gebied om in te spuiten.

Dus als je hier nog iets mee wil dan kun je je paard zeker opladen en laten onderzoeken op de kliniek. Uitzoeken waar de pijn echt vandaan komt en dat eventueel nog proberen te behandelen. Als daaruit komt dat het echt te ver gevorderd is om te behandelen dan is de keuze tot inslapen misschien ook iets minder ingewikkeld voor je.

Maar je moet wel bedenken of je het (financieel) nog kan en wil doen.

Zo laten doorlopen lijkt me in ieder geval geen optie. Veel sterkte en succes met je keuzes!

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 10:07

Celebi schreef:
Wat vervelend dit voor jou en je paard. Als zo'n dier dusdanig pijn heeft moet je er helaas wel wat mee. Pijnstilling, toch proberen te behandelen of laten gaan denk ik. Dat je paard er nog goed uitziet valt in het niet als je paard elke dag door de pijn heen vecht.

Nou ben ik het trouwens ook niet helemaal met jouw dierenarts eens dat foto's maken nutteloos is omdat ze altijd wel wat vinden. Dat zeiden ze hier in eerste instantie ook (24 jarige), maar alle benen waren helemaal gaaf, iets wat ze echt niet hadden verwacht. Uiteindelijk had hij wel artrose hoor, maar in de heup.

In sommige gevallen, zeker wanneer je er op tijd bij bent, kun je artrose nog ondersteunen met injecties in het gewricht. Ze kunnen zoveel tegenwoordig, maar het geeft natuurlijk geen garanties en er hangt een prijskaartje aan. Ik heb het geprobeerd, het deed wel wat, maar niet voldoende helaas. Het was vooral balen dat het de heup was in dit geval, want die is slecht in beeld te brengen en het is een groot gebied om in te spuiten.

Dus als je hier nog iets mee wil dan kun je je paard zeker opladen en laten onderzoeken op de kliniek. Uitzoeken waar de pijn echt vandaan komt en dat eventueel nog proberen te behandelen. Als daaruit komt dat het echt te ver gevorderd is om te behandelen dan is de keuze tot inslapen misschien ook iets minder ingewikkeld voor je.

Maar je moet wel bedenken of je het (financieel) nog kan en wil doen.

Zo laten doorlopen lijkt me in ieder geval geen optie. Veel sterkte en succes met je keuzes!

Dankjewel voor je reactie! :)

De vraag is alleen van wat maak ik dan foto's? Ik denk dat het qua kosten niet mogelijk is om alles op de foto te zetten (benen, hoeven, nek, rug,etc)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:15

In principe doen ze bij de kliniek eerst een kreupelheidsonderzoek, eventueel met buigproeven. Dan zien ze vaak wel redelijk uit welk been het komt en als dat een vaag beeld geeft is het vaak een probleem uit meerdere benen of uit de hals of rug. Maar gezien je al aangeeft dat je paard hoefkatrol heeft én door de knieën zakt met lopen zijn dat al een paar belangrijke aanknopingspunten.

Vervolgens kunnen ze ook nog plekken uitverdoven om te constateren of ze inderdaad juist hebben gezien waar de kreupelheid vandaan komt en als dat werkt gaan ze gericht foto's en/of echo's maken.

Ze hebben mijn paard afgelopen november in 2 dagen gedaan omdat het uitverdoven niet verder kon op dag 1. Uiteindelijk dachten ze eerst (alleen) de voorknie, maar bleek het uiteindelijk de heup te zijn. Was wel heel blij om daar eindelijk achter te komen en toen konden we dus gaan praten over behandelopties.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:21

d4rkhorse schreef:
meggiemeg schreef:

Stel mijn dierenarts is er niet akkoord mee omdat hij er nog te goed uit ziet, kan ik dan alsnog beslissen of ik hem laat gaan? Kunnen ze dat weigeren? Ik heb nog nooit een dieren laten inslapen dus weet echt niet hoe dat werkt.

Nadeel vind ik altijd dat dieren zich vaak anders tonen bij de praktijk, ze zijn ineens erg alert wat logisch is, andere omgeving-geluiden-geuren. Dat geeft dan een ander beeld als ze thuis zijn. Kan je geen filmpjes maken van je paard hoe hij is en als bijvoorbeeld zijn knie op slot slaat of als hij moeite heeft met opstaan? Een paard laat niet snel zien dat ze erg veel pijn hebben of erg slecht zijn, op het moment dat ze dat tonen is er vaak al heel wat aan de hand.
Vriendin had het vorig jaar ook bij de hand, was dan in haar geval een hond maar ook daar vond de dierenarts dat er best nog wat mogelijkheden waren, hij was ruim 15, thuis was het een zielig hoopje, wandelen was niet meer te doen voor hem, nadat ze filmpjes had gemaakt hoe hij was ging de dierenarts wel akkoord, dat beeld van hem op de filmpjes was heel anders dan hoe hij zich liet zien bij de dierenarts.
Een gezond dier zal een dierenarts niet in laten slapen, maar een dier wat het nodige mankeert en op leeftijd is is een ander verhaal. Praat met je dierenarts, laat eventueel filmpjes zien, vraag wat een eventueel behandelplan gaat kosten, geef aan dat je niet meer dan een x bedrag kunt uitgeven. Een dierenarts zal daar best in mee willen denken lijkt mij.
Wij zeggen altijd wel dat het prima is om medicatie en behandelingen te starten maar ze moeten wel zin hebben, het moet niet verlengen worden en dan alsnog een dier zien lopen wat niet happy is en pijn heeft en niet zichzelf kan zijn.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:42

De mijne liep ook niet duidelijk kreupel, bleek echter behoorlijke artrose te hebben (overal) en was op alle benen even erg kreupel. Zelfs met buigproef kwam de artrose er niet duidelijk uit, alle benen waren even slecht.

DA zei: kan nog lekker op de wei staan en stapritjes mee maken.
Toen hij ook niet meer in een sprintje met de groep mee kon, was het voor mij echt de grens. Achteraf was dit er toch al ver over en zal ik een paard dat niet meer goed kan opstaan (of niet durft te liggen) veel eerder laten inslapen.

De schade in zijn lijf was echt extreem (na zijn dood vastgesteld).

Jouw verhaal klinkt zoals mijn paard in het eindstadium. Ik zou als ik jou was een filmpje maken hoe hij nu loopt, een week op sterke pijnstilling zetten en dan opnieuw filmen, dat geeft waarschijnlijk genoeg inzicht in hoeveel pijn hij dagelijks heeft.

Veel sterkte :knuffel:

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:58

Op zich zou je nog de Dololess van GoldMedics er kunnen bijgeven. Maar dan ben je gewoon aan het rekken. Wat Callippo ook al zegt. Een zware pijnstiller er in en je kan zien wat er allemaal mis is. Zelf heb ik ook een paard gehad wat eigenlijk ziek is. Hij is uiteindelijk op een dag zelf gestorven, maar ik heb altijd spijt gehad dat ik het niet eerder zelf heb gekozen. In mijn opinie is er nooit zoiets als "te vroeg" inslapen. Zo te lezen heb je al ontzettend veel geprobeerd. Mijn gevoel bij het antwoord van de dierenarts is ook niet zuiver. Aan een dood paard kan ze natuurlijk niet meer verdienen, hoe erg dit ook is, het is wel de waarheid.

Als dit mijn paard was, zou ik hem laten inslapen. En de meningen van anderen kunnen grof zijn, maar dat zijn mensen die nog geen paarden hebben zien sterven. Of die hun dieren alleen maar langer bij zichzelf willen hebben voor hun eigen bestwil en niet de bestwil van het dier.

Ik denk dat ik je trouwens volg op Instagram ook. Dus heb het voorbij zien komen van de dierenarts vrijdag.

Alvast heel veel sterkte! :knuffel:

Articuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:23

d4rkhorse schreef:
Ik heb mijn moeder verteld dat ik overweeg om hem te laten gaan, maar zij verklaarde me voor gek. Ze zei dat ik niet weet waar ik over praat en dat hij er nog veel te goed uitziet. Dat gaf me een rotgevoel. Alsof ik een slechte eigenaar ben omdat ik er überhaupt over nadenk…

Toch blijft het knagen. Ik heb ook kruiden besteld (kurkuma en duivelsklauw) en wil, zodra Flex op is, een ander supplement proberen. Ik wacht nu af hoe hij reageert als de pijnstillers stoppen.

-

Mijn vraag: Wanneer is het genoeg geweest? Mag ik zelf die beslissing nemen, ook als de dierenarts het er niet mee eens is?

Je bent zeker geen slechte eigenaar omdat je overweegt hem te laten gaan, in tegendeel! Sowieso vind ik dat je beter te vroeg kan zijn dan te laat.
Ik heb mijn paard vorig jaar laten gaan en ook ik heb de nodige oordelen gehad daarover, dus ik snap hoe je je voelt. Ik had op het einde een kreupel paard ondanks de pijnstilling (problemen aan meerdere benen, dus het was niet duidelijk als je niet goed keek), maarja hij glansde, leek vrolijk en draafde nog elke ochtend enthousiast naar het gras. Sommige mensen kijken gewoon niet verder dan naar wat ze in eerste oogopslag zien.
Dat jouw paard weer zo veranderd is door de pijnstilling vind ik zelf een duidelijke indicatie. Aanvullend onderzoek zou eventueel kunnen aantonen wat er daadwerkelijk allemaal speelt, maar er is al sprake van hoefkatrol, dus echt helemaal herstellen gaat sowieso niet lukken. Het is aan jou of je dat aanvullend onderzoek meerwaarde vindt geven of niet.

Het is nu ongeveer een jaar geleden dat de mijne achteruit ging, hij is toen op Equioxx (pijnmedicatie) gezet en heeft nog een zomer mogen genieten op de wei, hij is in het najaar ingeslapen. Equioxx kan je relatief goed voor een langere tijd geven, dus dat zou je ook nog kunnen overwegen. Je gaat nu natuurlijk wel het betere seizoen weer in. Het is helaas wel duur.

Om op je laatste vraag terug te komen, jij bent degene die de keuze maakt, maar een dierenarts mag weigeren als die zich er niet goed bij voelt of er niet achter staat. Ik verwacht eigenlijk niet dat veel dierenartsen het zouden weigeren in jouw situatie. Artrose kan erg pijnlijk zijn, vooral 's winters.

Heel veel sterkte :knuffel:

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:39

Ik vind je juist een goede eigenaar dat je hier over nadenkt. Je paard heeft duidelijk pijn zoals je hem beschrijft. Er goed uit zien is ook maar een subjectief oordeel. Mijn verzorgpaard zag er ook ontzettend goed uit, maar had ook enorm veel pijn.
Dat ze er goed uit zien ondanks de pijn zegt dat je ze juist goed verzorgd, maar aan de hand van je verhaal denk ik dat laten gaan een hele eerlijke keuze is.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:42

Ik ben het voornamelijk niet eens met jouw dierenarts in de zin van een diagnose doen zonder duidelijke beeldvorming. Jouw paard heeft klachten, dan wil je toch weten waar die vandaan komen? Voor het zelfde geld is er met therapie/aangepast beslag nog voldoende winst te maken voor een paardwaardig leven.

En naar aanleiding van jouw vraag. Ja een dierenarts kan euthanasie weigeren op het moment dat zij het nog paardwaardig vinden of nog mogelijkheden zien. Ik vind het wel raar dat jouw dierenarts jou dan niet helpt in het onderzoeken naar waar die mogelijkheden dan zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:44

Heel simpel gesteld ? Filmpje met pijnstillers en een filmpje zonder pijnstillers!! En dat richting dierenarts , ze kunnen wel glimmen van buiten maar totaal kapot zijn vanbinnen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:48

Wat vervelend dat je zulke reactie krijgt, terwijl je juist dit besluit neemt voor je dier en niet voor jezelf.

Ik zou zelf geen foto’s laten maken. Je zou kunnen overwegen hem deze zomer op equioxx te zetten, maar zoals je hem omschrijft weet ik niet of dat nog toegevoegde waarde heeft.

Je dier laat je imo gaan om wat hij niet meer kan, niet om wat hij nog wel kan. Ik ben ook van mening dat het niet te vroeg kan en wel te laat. Ook denk ik dat het fijn is als je een zware lijdensweg kan voorkomen. Dood gaan we allemaal.
Maar wanneer dat moment precies is.. je zou nog kunnen overwegen om hem tot het najaar met pijnstillers te zetten. En film vooral slechte momenten nu en het contrast met pijnstilling, zodat je DA kan overtuigen als nodig.

Veel sterkte.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:55

Met klinisch (uiterlijk) er goed uit zien kun je niet zeggen dat het leven (nog) goed is. Ik heb die discussie eens gehad met een inval dierenarts die mijn klinisch top eruit ziende hond niet wou euthanaseren. Tot ze de dierenarts belde waar ik het mee door gesproken had en mijn hond ter plekke een epilepsie aanval kreeg. Heb dat betreffende dierenarts nooit vergeven!! Met enkel klinisch mooi beeld kun je niet leven als je inwendig kapot bent!! Als ze gewoon dossier had bekeken en geen discussie had gevoerd was die laatste aanval nooit geweest.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:00

Princesj schreef:
Ik ben het voornamelijk niet eens met jouw dierenarts in de zin van een diagnose doen zonder duidelijke beeldvorming. Jouw paard heeft klachten, dan wil je toch weten waar die vandaan komen? Voor het zelfde geld is er met therapie/aangepast beslag nog voldoende winst te maken voor een paardwaardig leven.

En naar aanleiding van jouw vraag. Ja een dierenarts kan euthanasie weigeren op het moment dat zij het nog paardwaardig vinden of nog mogelijkheden zien. Ik vind het wel raar dat jouw dierenarts jou dan niet helpt in het onderzoeken naar waar die mogelijkheden dan zijn.

Als ik het zo begrijp heeft het dier al 5 jaar klachten, maar rijdt TS er gewoon op door (wat ik behoorlijk triest vind) en verder wordt het thema geld toch duidelijk aangehaald, dat ik het vermoeden heb, dat dat er niet gaat zijn voor therapie en aangepast beslag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:05

Ehm sinds op de weide staan en pulsatie hebben in alle 4 de benen..is jouw paard niet gewoon hoefbevangen?

En die knie op slot, heeft hij dat zijn hele leven al? Is hij al binnendoor gezet achter door de hoefsmid?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:07

Als jij het genoeg vind is het genoeg zo simpel is het.De trend om ernstig zieke paarden maar zo lang mogelijk in leven te houden juich ik niet echt toe.Ze staan dag en nacht op pijnlijke benen .Even de beentjes op een stoel leggen om de pijn te ontlasten kan niet.
Maak een filmpje wanneer je hem slecht vind en zeg dat je het genoeg vind .

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 13:13

Wintu schreef:
Princesj schreef:

Als ik het zo begrijp heeft het dier al 5 jaar klachten, maar rijdt TS er gewoon op door (wat ik behoorlijk triest vind) en verder wordt het thema geld toch duidelijk aangehaald, dat ik het vermoeden heb, dat dat er niet gaat zijn voor therapie en aangepast beslag.

Klopt ik heb blijven rijden omdat 3 dierenartsen zeiden dat het gewoon kon ondanks de hoektrolontsteking. Hij liep niet mank mank maar ook niet 100% op het harde. als 3 dierenartsen zeiden dat het kon (ze hebben ook de foto's bekeken) denk ik wel dat het oke was...

Ze zeiden mij ook dat ik met artrose kon en moest rijden. Ik doe dit ook niet intensief. max 20 min met veel stap en af en toe een drafje omdat rust roest.

Ik zou nooit met opzet mijn paard pijn doen ;)

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 13:17

Ik ga de filmpjes zeker meenemen en maken! Vind ik een hele goede!

En voor de duidelijkheid. Het is mijn eerste paard, ik moet nog steeds veel leren en zou nooit maar dan ook nooit mijn paard willen pijn doen! Ik luister alleen maar naar de dierenarts. twijfel ik? Vraag ik het aan een andere dierenarts en als zij zeggen dat ik er gewoon nog op kan rijden geloof ik hun wel.

Het is gewoon een 2 strijd... Hoefkatrol in de voorhoeven waardoor die niet 100% zuiver loopt op het harde. En artrose waardoor ik hem niet op rust kan zetten omdat rust roest...

Ik vind het al moeilijk genoeg en dan vind ik het wel hard om te lezen van "je hebt nog met je paard gereden?" Ja, maar als ik enige twijfel had van hij loopt niet goed of er is iets mis stap ik direct af en laat ik meerdere mensen mee kijken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:18

Als een paard niet meer paardwaardig kan leven, wat in mijn ogen is dat hij niet goed kan opstaan, niet mee komt met de groep etc, dan is dat voor mij de grens. Want dat levert voor een paard namelijk ook stress op, hij kan zich namelijk niet meer redden wanneer er gevaar zou dreigen. En zeker nu hij zo verbetert met pijnstilling, dan weet je dus wel hoeveel last hij heeft van zijn lijf.
Dus ja, ik zou je paard de molen van alle onderzoeken, nog meer gesleep etc besparen, en voor hem de keuze maken. Die kan hij zelf niet maken, alleen jij.