Help: mijn paard eet slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gab1999

Help: mijn paard eet slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 15:08

Ik zit even met mijn handen in het haar.

Even wat achtergrond informatie:
Ik heb een lieve 8-jarige KWPN ruin van 1.73.
Hij heeft lekker wat kunnen uitgroeien en ontwikkelen en zijn recentelijk begonnen met wedstrijden starten.

Mijn paard heeft altijd op een grotere pensionstal gestaan. Helaas was hier het voerbeleid drama. Ze zeiden dat ze voerden, maar deden dit niet. Of gaven kleine hoeveelheden,beschimmeld hooi. Mijn paard begon af te vallen en zich niet lekker te voelen. Logisch natuurlijk. Na van alles te hebben proberen op de stal, uiteindelijk besloten hem te verhuizen naar een stal bij iemand aan huis. Net voor de verhuizing heb ik hem 2 dagen op de kliniek gezet voor een grote gezondheids check. Van alles is nagekeken : maagscopie, darmonderzoek, glucosetest, urineonderzoek, mestonderzoek, bloedonderzoek, gebitsonderzoek etc. Hieruit kwam vrij weinig, alleen dat zijn darmen wat geïrriteerd waren. Hierdoor had ik een voorschema gekregen van de dierenarts met o.a. extra probiotica.

Op de nieuwe stal ging het al snel beter. Door het voerschema en goede kwaliteit hooi ging het al snel beter. Hij zat weer goed in zijn vel, konder weer lekker rijden en hij kwam aan. Helaas moesten wij recentelijk weer verhuizen door de verkoop van de stal.

Inmiddels staan we nu ongeveer een maand op weer een nieuwe pensionstal. Hier hebben ze gelukkig een goed voerbeleid qua ruwvoer en ik voer nogsteeds het geadviseerde krachtvoer van de dierenarts. Hij voelt onder het zadel top fit en lijkt helemaal happy op de stal.

Ik geef hem (op advies van de dierenarts) nogsteeds een schep fibrebeet per dag om zijn gewicht te blijven ondersteunen. Sinds +/- 2 weken eet hij opeens de fibrebeet heel slecht tot bijna niet meer. Een paar happen hooguit. De rest van zijn voer ging wel goed.
Nu sinds gisteren eet hij zijn krachtvoer en hooi ook zeer slecht. Eet een paar happen en dan is het klaar. Hij oogt nog steeds top fit en happy verder. Ook geen verhoging en mest gewoon goed.

Nu zijn ze op onze stal een paar dagen geleden begonnen met het opbouwen van de weide. Normaal gesproken is hij hier niet perse gevoelig voor. Geen idee dus of dit ermee te maken heeft.

Ik vind het allemaal zo gek. Vooral omdat hij wel gewoon fit oogt en met rijden etc het goed doet. Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen. Is het gelijk reden tot paniek? wat denken jullie?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:14

Logisch dat je je zorgen maakt! Valt hij ook af? Eet hij nog wel snoepjes, appels, etc? Eet hij wel het gras op de weide?
Als het niet echt willen eten samenvalt met het opbouwen op de weide zal ik het daar even op gooien en me nog niet zo’n zorgen maken. Soms eten ze zoveel dat ze daarna geen trek meer hebben in hooi/brokken.
Natuurlijk wel even in de gaten houden!

Gab1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 15:19

Autumnn schreef:
Logisch dat je je zorgen maakt! Valt hij ook af? Eet hij nog wel snoepjes, appels, etc? Eet hij wel het gras op de weide?
Als het niet echt willen eten samenvalt met het opbouwen op de weide zal ik het daar even op gooien en me nog niet zo’n zorgen maken. Soms eten ze zoveel dat ze daarna geen trek meer hebben in hooi/brokken.

Ik heb het idee dat hij inderdaad wel weer iets is ingevallen helaas. Hij eet wel gewoon snoepjes, wortels en gras. Het kan inderdaad dat hij voller zit door het gras nu. Maar kan het dan ook echt zo zijn dat hij gewoon echt bijna niet meer wil eten? Word hier zo onzeker van.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:20

Wel in de gaten houden uiteraard.

maar mijn eerste paard ging in het voorseizoen ook altijd in hongerstaking op stal als hij het eerste voorjaarsgras geproefd had.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:24

Eet hij op de weide wel gras? Drinkt hij genoeg?
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 28-04-25 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:24

Gab1999 schreef:
Autumnn schreef:

Ik heb het idee dat hij inderdaad wel weer iets is ingevallen helaas. Hij eet wel gewoon snoepjes, wortels en gras. Het kan inderdaad dat hij voller zit door het gras nu. Maar kan het dan ook echt zo zijn dat hij gewoon echt bijna niet meer wil eten? Word hier zo onzeker van.

De mijne had dat de eerste twee zomers wel. Die had zich zo volgevreten dat zijn hooinet de volgende ochtend bijna onaangeroerd was :Y) en zijn brokken, tja, ik denk dat als hij 3 happen eruit had gehaald het veel is. Daarna gingen ze 24/7 het gras op en ik denk dat ik de hele zomer maar 1 of max. 2 zakken heb opgevoerd (en volgens mij nog het meeste weg kunnen gooien haha) terwijl hij normaal 1 schep krijgt per dag.
Als hij wel gewoon snoepjes en wortels etc. Eet, zou ik me niet direct zorgen maken. Je kan ook proberen om hem een handje voer te geven als beloning of tijdens het wandelen of grondwerk oid, om te kijken of hij het dan wel eet.

Gab1999

Re: Help: mijn paard eet slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 15:28

Dat is wel een goede inderdaad. Zal het eens in de gaten houden. Ik krijg gelijk helemaal stress doordat hij vorig jaar zo schraal geworden was. Dat is juist hetgene wat ik nu wil voorkomen. Ik zie hem dus de afgelopen dagen wel iets invallen. Wat blijven die dieren ons bezighouden :(

Gab1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 15:29

juliedo24 schreef:
Eet hij op de weide wel gras? Drinkt hij genoeg?

Ja ik zie hier geen gekke dingen in. Eet gras goed en drinkt zoals normaal.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:30

Gras rond deze tijd is ontzettend lekker, vergelijk het met kinderen die de hele dag aardbeien mogen eten en dan savonds een bord aardappelen met wortels voorgeschoteld krijgen. Lusten ze normaal vast wel maar met een buik vol zoete aardbeien eten ze het echt niet

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:37

troi schreef:
Gras rond deze tijd is ontzettend lekker, vergelijk het met kinderen die de hele dag aardbeien mogen eten en dan savonds een bord aardappelen met wortels voorgeschoteld krijgen. Lusten ze normaal vast wel maar met een buik vol zoete aardbeien eten ze het echt niet

Mooi gezegd.

Dit denk ik ook :j
Dat hij vol zit van het gras.

Maar een grote overgang dat ze zoveel eten zou ik toch ook wel spannend vinden.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:42

Zolang hij goed drinkt, mest en plast denk ik ook dat het aan het gras kan liggen. Hoe lang per dag gaat hij op het gras? En eens met DP. Als hij zo veel gras eet dat hij geen hooi meer wil dan is het misschien te lang/veel. Eigenlijk is een overgang beter, dat hij ook nog hooi binnen krijgt.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:44

Bij mij eten ze de eerste dagen als ze op vers gras staan ook minder .Fiberbeet word door mijn lastige eter ook niet gesmaakt....

Gab1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 16:43

haha1995 schreef:
Bij mij eten ze de eerste dagen als ze op vers gras staan ook minder .Fiberbeet word door mijn lastige eter ook niet gesmaakt....

Het gekke is dat hij een half jaar lang de fibrebeet super goed heeft gegeten. Een paar weken geleden begon hij het opeens minder te eten (voordat hij op gras ging dus).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:47

Maar als ik het goed begrijp eet hij alles, behalve de fibrebeet? Misschien vind hij dat gewoon niet lekker ;)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:54

Ik weet niet in hoeverre hij gevoelig is voor verandering, stress. Maar mijn paard gaat in de winter ‘s nachts op stal. Nu sinds een paar weken weer 24/7 op de wei. Ik laat hem na het rijden altijd even in de stal om brok te eten. Omdat hij de grootste stal heeft staan er nu wel eens merries met veulens in zijn eigen stal. Hij moet dan dus af en toe in een andere stal staan, waar hij nauwelijks wil eten :'). Wellicht nu met het weideseizoen een andere routine of plek, waardoor hij minder goed eet?

Gab1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 16:55

Autumnn schreef:
Maar als ik het goed begrijp eet hij alles, behalve de fibrebeet? Misschien vind hij dat gewoon niet lekker ;)

Hij eet een tijdje nu zijn fibrebeet minder goed. Nu sinds een paar dagen laat hij zijn andere eten ook staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:32

Heb je hem al laten onderzoeken op maagzweren?

Gab1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 18:38

Suzanne F. schreef:
Heb je hem al laten onderzoeken op maagzweren?

Zoals in mijn eerste bericht staat, heb ik hem recentelijk helemaal laten checken. O.a. op maagzweren, dit had hij dus niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:39

Zou mezelf niet te ongerust maken. Hier nu 24/7 op gras en door de regen vorige week is er heel veel en lekker gras. Ze eten hier normaal 2 pakken hooi per dag samen en nu al 3 weken zo goed als niets qua hooi. Ze komen meestal wel om hun brok maar niet altijd. Wij voeren ook brood en in de winter wachten ze er op, nu komen ze er niet voor. Ik vind het prima. Dat is hier elk jaar zo en trekt allemaal wel weer bij. Zodra we in het najaar kuil gaan voeren eet onze oudste de eerste periode ook slecht hooi maar als het nieuwtje er vanaf is eet hij beiden prima.