Oud paard verkopen en dan nog een flink bedrag vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missvk

Oud paard verkopen en dan nog een flink bedrag vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 23:20

Sorry paardenmensen maar er moet mij toch echt iets van het hart. Ik zoek al een tijdje naar een fijne pony voor mijn zoon. Onze oude het (20) gaat straks voor 2000 euro naar de kliniek voor een ingreep op zijn gebit. Balen en doen we, maar als ik online zie wat er gevraagd wordt voor een oude dibbes waar straks kosten aan komen, dan schaam ik mij diep. Als je je oude maat een goede plek wil geven dan hoeft er toch niet zoveel geld bij? Ik ben oprecht verbaasd en benieuwd hoe andere hier naar kijken

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:25

Missvk schreef:
Sorry paardenmensen maar er moet mij toch echt iets van het hart. Ik zoek al een tijdje naar een fijne pony voor mijn zoon. Onze oude het (20) gaat straks voor 2000 euro naar de kliniek voor een ingreep op zijn gebit. Balen en doen we, maar als ik online zie wat er gevraagd wordt voor een oude dibbes waar straks kosten aan komen, dan schaam ik mij diep. Als je je oude maat een goede plek wil geven dan hoeft er toch niet zoveel geld bij? Ik ben oprecht verbaasd en benieuwd hoe andere hier naar kijken

Daarom zijn ze zo duur, omdat zijn eigenaar denkt, ja de dierenarts kosten moeten straks ook betaald worden :+

pateeke

Re: Oud paard verkopen en dan nog een flink bedrag vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:28

Hmmm, maar als je hem verkoopt moet jij als verkoper die dierenartskosten niet betalen hè? Dus de redenering dat oude pony’s daarom duur zijn, lijkt mij toch niet te kloppen.
Ik zie het inderdaad ook soms, al zijn er dingen waar ik mij meer aan kan storen…

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:36

Dit zie ik heel vaak inderdaad, en dan onder het mom ''leermeester''

Paard mag dan wel internationaal gelopen hebben bv. Maar op zijn 25e kan hij daar niet zoveel meer mee :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:49

Hoe oud is oud en om wat voor pony gaat het?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:57

Koper schreef:

Jij moet het nog een keer lezen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:58

pateeke schreef:
Hmmm, maar als je hem verkoopt moet jij als verkoper die dierenartskosten niet betalen hè? Dus de redenering dat oude pony’s daarom duur zijn, lijkt mij toch niet te kloppen.
Ik zie het inderdaad ook soms, al zijn er dingen waar ik mij meer aan kan storen…

Dan weet je dat de koper de dierenartskosten kan betalen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 00:07

Yummy schreef:
Dit zie ik heel vaak inderdaad, en dan onder het mom ''leermeester''

Paard mag dan wel internationaal gelopen hebben bv. Maar op zijn 25e kan hij daar niet zoveel meer mee :')

Dat is wat oud, maar leerpony van 20 jaar kan nog prima.
Ik zou zelf nooit een oudje verkopen hoor, maar kan mij voorstellen dat als een pony nog graag wil day je hem aan een jong ruitertje verkoopt. Er zijn genoeg paarden die boos worden als je hun overslaat :+

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 01:01

Ik vind dat ook sneu.. Heeft ie jaren z'n best gedaan maar omdat ie de kunstjes niet meer zo soepel kan moet ie weg. En dan staat er vaak iets bij als: "Met pijn in m'n hart... etc"

Een echte (fitte) leermeester is zeker voor de beginnende ruiter heel waardevol. Dus zo'n paard hoeft ook weer niet voor een prikkie weg. Denk dat het per situatie anders is

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 05:33

pillow schreef:
Koper schreef:

Wat vriendelijk weer... ik begrijp met bovenstaande tekst ook dat ze zelf een oudje hebben die een ingreep moet hebben en ze ook nog een oudje zoeken voor zoon.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 06:46

imaudy schreef:
pateeke schreef:

Dat vind ik altijd zo'n slecht argument. Laat die persoon dat geld dan op de bank laten staan voor als het echt naar de dierenarts moet. Dat aankoopgedrag kan daar dan niet meer aan besteed worden

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 06:50

Ik verbaas me daar ook over. Niet alleen bij oudjes trouwens. Ook relatief jonge paarden met een waslijst aan gebruiksaanwijzingen én een bemerking waardoor ze niet meer bereden mogen worden staan te koop voor een stevig bedrag. En dan 'gunt' de verkoper het paard 24/7 buiten en moet het nieuwe baasje ze ook nog een 'forever home' geven. Zet je paard dan lekker zelf in een pensioenkudde ...

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:02

Is de vraag of een oud paardje veel geld mag kosten.
Of dat een oud paard altijd bij je moet blijven. En of een oud paard altijd veel kosten met zich mee draagt.

Betreft kosten, ja alles kost geld, dat hoeft niet perse leeftijd gerelateerd.
Ik heb een jaarling gekocht. Moest op kliniek gecastreerd , uit België gehaald met paarden taxi. Alles bij elkaar had een volwassen paard het zelfde gekost.
Het zijn keuzes die je zelf kunt maken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:21

imaudy schreef:
pateeke schreef:

Dat weet je dan nog steeds niet. Je weet niet hoe anderen met hun geld omgaan. Het kan ook dat ze een paard kopen en verder niets opzij hebben staan voor de dierenarts. Of omgekeerd: dat mensen zo geen paard kopen omdat ze het geld voor de dierenarts wel hebben, maar toch bang zijn voor de kosten en het niet aandurven omdat ze bang zijn niet voldoende te hebben….
Bovendien: als je echt zo inzit met of de koper de kosten al dan niet kan betalen, waarom houd je het dier dan niet gewoon zelf? Pas dan heb je “controle” over zijn welzijn, wat je wel of niet nog laat doen qua behandeling etc.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:34

Tja de huizen zijn ook duur tegenwoordig. De markt betaald de prijs. En een oudje kan zeer fit zijn, zeker bij de pony´s Fitter dan heel veel jonge dieren. Dat is per paard te bekijken of het te veel geld is Feit is dat maar weinig kinderen zoveel talent hebben dat ze overal op blijven zitten en meteen overal mee overweg kunnen. Dus moet er letterlijk of figuurlijk leergeld betaald worden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:24

Tja… wat is het alternatief als je een oudje niet meer kan of wil bijhouden? Weggeven of verkopen voor een appel en een ei? Ik geloof niet dat dat zoveel beter is….
En niet iedereen kan les bijhouden.
Zelf heb ik nu toevallig ook een oudje te koop staan.
Warmbloed.
Vorig jaar haar warmbloed vriendin verloren en tussen de pony’s vindt ze (ook na een jaar, had dus gehoopt op beterschap) haar draai niet, is en blijft gefrustreerd op iedereen, dus ik denk dat ze gelukkiger zou zijn op een plek met paarden.

Ik vraag er nog wat voor, ze moet niet weg en gaat ook niet weg voor een appel en een ei, want dan geloof ik niet dat je de juiste mensen aantrekt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:27

Lieser schreef:
Ik verbaas me daar ook over. Niet alleen bij oudjes trouwens. Ook relatief jonge paarden met een waslijst aan gebruiksaanwijzingen én een bemerking waardoor ze niet meer bereden mogen worden staan te koop voor een stevig bedrag. En dan 'gunt' de verkoper het paard 24/7 buiten en moet het nieuwe baasje ze ook nog een 'forever home' geven. Zet je paard dan lekker zelf in een pensioenkudde ...

Dit viel mij ook op, paard niet bruikbaar meer en moet dan een fantastisch nieuw huisje vinden waar er niks meer mee gedaan kan worden en dan nog voor best behoorlijk wat geld. Ik denk dan..je zou al blij mogen zijn als paard gratis ergens zo mag staan. (nu weet ik wel dat er geld gevraagd wordt om te voorkomen dat ze bij de slager komen, maar dat hoeft niet zoveel te zijn)
Daarnaast denk ik dan..jij houdt niet genoeg van je paard om hem als grasmaaier aan te houden maar je verwacht dat een vreemde die er helemaal geen band mee heeft dat wel gaat doen?

Dan ontopic, ik vind de Oudjes ook behoorlijk duur..zelf zou ik nooit veel geld geven voor een oud paard want hij kan ieder moment dood neervallen en ze krijgen toch ook vaak meer medische kwaaltjes.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:28

Mijn hoefsmid moest laatst eur 3500 betalen voor een 25 jarige brave D pony.
Dat vond hij teveel en bood eur 3000. Een bedrag wat hij zelf al belachelijk vond. Maar hij kreeg m niet mee hoor.

Ik vind dat oudjes inderdaad voor veel geld aangeboden worden. Weggeven hoeft ook niet, maar vind ze nu regelmatig te duur. Punt is natuurlijk dat je ook niet de verkeerde mensen aan wilt trekken. Altijd lastig om de juiste prijs te bepalen.

Ik ben momenteel op zoek naar een paard en heb wat zoekertjes geplaatst. Ik verbaas me over de hoeveelheid paarden die ik aangeboden krijg buiten mijn zoekrange, maar wel voldoen aan het woordje “lieve”.

Zoveel paarden met blessures, die misschien ooit over gaan, astma, oud, maar fit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:29

Ik verbaas me sowieso over de oudjes die afgedankt worden. Zowel in de gratis fb pagina als wel betaald.

Kijk als het door financiële omstandigheden echt niet meer kan houd het op.
Maar dat is het meestal niet.

Waarom zou een ander inderdaad dure kosten gaan maken, want die komen er, maar dat zonder een band te hebben opgebouwd.

Dus ik begrijp je helemaal ts.
Met paarden met een blessure net zo. Maar daar zitten niet meteen extra kosten aan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:09

pillow schreef:
Koper schreef:

Ik denk dat jij dat moet doen :+ Er staat echt niet in de tekst hoor wat de pony die ze te koop zagen staan voor leeftijd had

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:19

Het staat iedereen vrij om te vragen wat men wil. Of men dat dan ook gaat krijgen dat is een tweede.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:40

Als een paard ouder is want tja wie verstaat wat onder ,oud, wil nog niet zeggen ze ook altijd maar wat mankeren of gaan mankeren! Gaan mankeren kan bij een jonkie ook.

Een ouder paard waar veel geld en energie in gestoken is aan training, wedstrijden of andere ervaringen e.d dus een paard wat voorbeeldig is, zo de wagen op gaat en makkelijk in de hand en onder het zadel die hoef je niet weg te ,schijten, uiteraard.
En dat mensen die verkopen wil ook niet zeggen dat ze die altijd maar af danken!
Het ene mens is de andere niet en heeft wellicht wedstrijd ambitie en wil door naar de volgende...
Ervaring geld dat het oudere paard dan minder naar omgekeken word en niet iedereen ook maar tig hectares land tot zn beschikking heeft om ze daar evt hun oude dag te laten slijten ( terwijl ze nog best lang mee kunnen gaan)
Kortom, ook met dat oudere paard kun je een ander nog enorm plezier doen en aanbieden voor nop is leuk maar de kans groot het in de handel beland en een ander er veel voor gaat vragen.
Dus tja, ik zie niet in wat er schandelijk aan is mits het een goed en gezond paard is.
En ook daar kan een evt koper ook eerst onderzoek door een DA naar laten doen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:47

Popstra schreef:
Als een paard ouder is want tja wie verstaat wat onder ,oud, wil nog niet zeggen ze ook altijd maar wat mankeren of gaan mankeren! Gaan mankeren kan bij een jonkie ook.

Een ouder paard waar veel geld en energie in gestoken is aan training, wedstrijden of andere ervaringen e.d dus een paard wat voorbeeldig is, zo de wagen op gaat en makkelijk in de hand en onder het zadel die hoef je niet weg te ,schijten, uiteraard.
En dat mensen die verkopen wil ook niet zeggen dat ze die altijd maar af danken!
Het ene mens is de andere niet en heeft wellicht wedstrijd ambitie en wil door naar de volgende...
Ervaring geld dat het oudere paard dan minder naar omgekeken word en niet iedereen ook maar tig hectares land tot zn beschikking heeft om ze daar evt hun oude dag te laten slijten ( terwijl ze nog best lang mee kunnen gaan)
Kortom, ook met dat oudere paard kun je een ander nog enorm plezier doen en aanbieden voor nop is leuk maar de kans groot het in de handel beland en een ander er veel voor gaat vragen.
Dus tja, ik zie niet in wat er schandelijk aan is mits het een goed en gezond paard is.
En ook daar kan een evt koper ook eerst onderzoek door een DA naar laten doen.

Wat is voor nop? Er komen naar mijn idee toch nog best veel van dat soort paarden op de markt. Zag laatst nog een paardje op een filmpje van een markt langkomen dat ik dacht, hmmm ken ik dat paardje niet?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:49

Leeftijd zegt niks. Ja, natuurlijk weet je dat je dichterbij een afscheid komt, maar je weet ook bij een jong paard niet wanneer die komt.

En wat vinden mensen oud? Ik hoor mensen die alles boven de 15 al wat ouder vinden. Maar ook mensen die vanaf 25 een paard een ouder paard vinden. Ligt vaak ook aan je eigen ervaringen.

Wij kochten ooit onze oude merrie terug. Toen 19, bijna 20, verwaarloosd en wij dachten echt dat ze nog een mooie laatste periode kon hebben. Mijn ruin daaronder was toen 15 en had een blessure.

De merrie knapte enorm op en ze is 29 geworden. Heeft tot het laatste jaar amper veearts kosten gehad . We behandelden haar met fluwelen handschoentjes, want oud en verwaarloosd. Maar de paarden daaronder bleven onze jonkies, ook toen zij 19, 20 etc werden.

We hebben dus toen nog 10jr plezier van haar gehad. Ik heb jongere paarden korter gehad.

Een paard is waard wat het waard is en wat men ervoor over heeft. Als ik morgen de oudste van 26 zou verkopen, bepaal ik wat ik hem waard vind. Bevalt de prijs niet, moet je gewoon verder zoeken.

En als mensen een paard zoeken, zouden ze weleens wat realistischer mogen zijn naar hun wensen, of vaker, eisen lijstje.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:53

Er wordt weleens gezegd, als een paard gezond 15 jaar wordt dan wordt hij ook gezond 25. De meeste vallen voor de 8 jaar uit,