Gedrag wisselend door monnikspeper??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Gedrag wisselend door monnikspeper??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 21:15

Ik vroeg mij af of er meerdere bokkers zijn die wisselt gedrag zien na het voeren van monnikspeper. Van hyper naar normaal en weer terug. ( Paard heeft verhoogde waardes voor Cushing. Nog niet positief)

Het lange verhaal
Eigenlijk hoeft het rijden van mij niet meer. Zodoende was mijn eigen gefokte merrie nooit onder het zadel. Ze staat 24/7 buiten in een kudde, dus zag het nut er niet van in. Langzaam werd ze steeds dikker. Daarna hebben we een jaar gehad waarin ze steeds weer hoef zweren begon te krijgen. Uiteindelijk mijzelf maar een schop onder de kont gegeven en gezegt ze moet beweging krijgen om af te vallen. Zo gezegd zo gedaan. Zadel aan laten meten en aan het werk gezet. Daarnaast een balancer gegeven. ( Hier na een half jaar mee gestopt) Ze was altijd liever lui dan moe. Tegen mijzelf gezegd, ze is te dik en heeft geen conditie. Na een jaar trainen zijn er heel wat kilos af en is ze bijna op gewicht. Het lui zijn bleef. Toen kwam een hele heftige koliek aanval. Hele dag met haar in de weer geweest. Dierenarts zag het somber in, maar ze is er doorheen gekomen. Daarna zandweg kuur gestart voor de zekerheid. Geen zand in de darmen te vinden. Toch bleef ze daarna nog regelmatig krampen. Toen begonnen alle twijfels in mijn hoofd. Was ze zo goed afgevallen door de beweging of was er meer aan de hand etc. Daarop besloten het bloed maar op alles te laten testen. Algemene bloedwaarden, worm besmetting, ppid, pssm etc. (Suiker is ze vergeten) Ondanks dat ze nog maar 8 is bleken de waarden voor Cushing verhoogd. Ze valt net in dubieus. Advies van de dierenarts: paard behandelen alsof ze Cushing heeft en insuline resistent is, in het najaar opnieuw controleren ppid en glucose .

Sinds ze monnikspeper en balancer krijgt is ze erg wisselend. Soms relaxt tot lekker actief, met dagen dat ze helemaal hyper is. Waar ik eerder na 20 minuten wel klaar was met haar actief houden, ben ik nu soms na een half uur kapot omdat ze zo hyper is. Steigeren omdat ze stil moet staan, telkens versnellen, dingen zoeken om op te schikken etc

Ik vroeg mij af of meer mensen deze reactie kennen op monnikspeper (gezien ik dit niet ken van haar). Ik voer het nu ongeveer 2 weken.

Beemsterkaas

Re: Gedrag wisselend door monnikspeper??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:26

Ik denk dat het eerder door de verhoogde waardes dan door de monnikspeper komt. Hoe verhaart ze momenteel?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 07:11

Ze heeft uiterlijk dus ook met verharen geen symptomen. Dierenarts wou ppid test eerst overslaan gezien ze jong was en uiterlijk geen symptomen had van ppid.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:15

Is er een reden waarvoor je de monnikspeper geeft? (Neem aan van wel haha)

Het paard van een vriendin van mij heeft dit ook maar dan vooral elke keer met de hengstigheid, monnikspeper helpt bij haar niet. Zij heeft nu een kruidenmix van de DA, ik geloof een van Curafyt.

Misschien eens kijken of je de hengstigheid kan bijhouden? En of dat dan toevallig steeds samenvalt met de schrikkerige dagen?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:25

Monnikspeper zou eerder de scherpe randjes er af moeten halen. Dus ik denk dat het toch iets anders is.

Wat was de waarde voor ppid? En geef je daar geen medicatie voor?

En welke balancer krijgt ze? Kan het daar niet van zijn?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:31

PPID is onwaarschijnlijk. Houdt in je achterhoofd dat met name in het najaar de acth-waardes verhogen. Dat is normaal! Dus eerst en vooral: hoe hoog was de acth-waarde?

Volgende vraag: waarom monnikspeper?

Daarna komt dan de vraag: hoeveel eten en welke soort gaat er daadwerkelijk in je paard?

Tot slot: karakter en omgevingsfactoren.

Zonder deze info is het lastig antwoorden of tips geven.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 09:45

Ppid is dus nu getest, dus niet in het najaar. Nu in dubieus dus in het najaar wanneer het de beste tijd is om te testen opnieuw testen. Omdat ze in dubieus zit een niet positief heeft de dierenarts besloten haar nu nog niet op medicatie te zetten. Monnikspeper kan helpen bij de symptomen van ppid. Sloom zijn is een symptoom van ppid. Vandaar mijn keuze om daarmee te starten. Hengstig heb ik haar dit jaar nog niet gezien.

Ze staat 24/7 buiten met gras en onbeperkt voordroog in de kudde. Zo staat ze al 8 jaar. Ze krijgt geen krachtvoer bij, alleen een vitamine brok.

Karakter: sterke wil, ontzettend slim en dol op aandacht. Zou het liefst in je broekzak kruipen en de hele dag met je mee gaan.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:34

Ppid lijkt mij dus juist niet onwaarschijnlijk. De mijne werd er agressief van waar ze dat eerst absoluut niet was, ook heel wisselend per moment.
Ik denk dat ik alsnog zou beginnen met pergosafe, ondanks dat haar waardes nog niet over de positief grens heen zijn

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:23

Het wisselend gedrag lijkt in ieder geval érg sterk op wat mijn merrie doet. Zij heeft ook verhoogde waardes, maar niet hoog genoeg om op prascend te moeten.

Sommige dagen is ze vreselijk sloom.

Andere dagen, met name net voor de hengstigheid, kan het echt moeilijk zijn met haar. Dan loopt ze brullend voorbij de spiegel in de binnenbak, moet ik haar echt aan het werk zetten, anders gaat ze er vandoor.

Ze heeft vroeger met periodes ook ronduit agressief gedrag vertoond naar andere paarden.

Kleine sidenote: ze is nu 25, ik heb haar 10 jaar en het is altijd zo geweest. Er is duidelijk een hormonale disbalans, wat ook wel bij PPID past.

Monnikspeper gaf net iets meer balans bij haar, al was het verwaarloosbaar. Maar het had zeker geen negatief effect.
Een balancer lijkt me ook veel te onschuldig om dit soort gedrag in de hand te werken.

Wat het meeste helpt voor mijn paard is extreem veel rust en structuur.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:54

Ja, ik herken het wel. Ik heb mijn vorige merrie monnikspeper gegeven omdat de ruinen haar allemaal wilde dekken. Ze toonde nooit zo dat ze hengstig was, maar in de wei was het lastig omdat de ruinen zich ineens als hengst gingen gedragen. Nadat ik mijn merrie monnikspeper ben gaan geven zag ze ineens overal spoken. Was ontzettend hyper en slecht bereikbaar. Omdat er nog wat dingen veranderd waren dacht ik dat het daar aan lag. Tot ik voor de zekerheid gestopt ben met de monnikspeper. Binnen een paar dagen weer mijn normale paard terug.

En bij mijn huidige merrie twijfel ik ook zodanig dat ik maar gestopt ben. Zij had wat last van koliekverschijnselen rond de hengstigheid, daarom monnikspeper gaan geven. Ook was ze rond die dagen wel wat heftiger. Maar met de monnikspeper bleef dat heftige gedrag ook buiten de hengstigheid om. Nu maar weer gestopt. Ook nu spelen er nog meer dingen (een hoefzweer) dus ik kan niet echt zeggen dat het aan de monnikspeper ligt maar het verbaast mij dus niet.

Bij mij op stal is er nog een merrie die helemaal hyper wordt als ze monnikspeper krijgt. Het komt dus wel vaker voor.

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Dartel op 28-04-25 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:59

Voor TS misschien wel de moeite waard om een tijdje zonder te proberen dan.