Echt goed middel tegen teken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Echt goed middel tegen teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 15:37

Mijn merrie is de enige in de groep die regelmatig een teek heeft. Op haar hoofd of andere zwarte delen (zwartbont).
Onder haar kaak heeft ze er nu een bult van zitten (teek heb ik verwijderd :r ), dus aankomende week maar even de dierenarts bellen.
Wat werkt nu echt goed preventief?

shirleyp

Re: Echt goed middel tegen teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:14

Ik heb Deltanil via de dierenarts, dat werkt makkelijk en goed. Maar is eigenlijk voor runderen en schapen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:33

Volg, mijn haflinger komt vaak met ruim 10 teken terug van een bosritje.... dan pluk ik ze gelukkig eraf voor ze vastzitten maar ideaal is wat anders. Meerdere sprays al geprobeerd maar dat maakt geen verschil.
Gelukkig geen last van teken op de wei/paddock/stal

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:47

Ultrashield werkt hier goed voor hond en paard

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 20:49

shirleyp schreef:
Ik heb Deltanil via de dierenarts, dat werkt makkelijk en goed. Maar is eigenlijk voor runderen en schapen.

Die ga ik even navragen als ik de dierenarts bel.

Hier helaas juist op de wei/track veel teken. De ruinen hebben nergens last van. Ik zelf gelukkig ook niet. Ze zitten alleen bij haar en dan ook alleen op het zwarte deel.

Hutcherson: die heb ik in het verleden volgens mij wel eens gebruikt. En dan de insectenspray?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:52

Daihyo, ja, de insectenspray. Ruikt lekker, zit geen rommel in en werkt hier prima. De honden zaten echt onder de teken paar weken terug
Toen dit weer besteld en nu is het over.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:57

Kokosvet, en dan dat spul wat ook naar kokos ruikt. Als het ontgeurd is werkt het niet. Het liefst pak je biologische kokosolie, en anders een pot waar op staat vermeld dat het niet ontgeurd is.

Voordelen: niet giftig voor mensen of paarden, het weert vliegen en je kunt het precies aanbrengen. De plekken waar ze regelmatig teken heeft smeer je gewoon in.
Nadelen: het is vet dus je paard verzamelt op de ingesmeerde plekken wat extra stof en zand, je moet het regelmatig herhalen (dagelijks of om de dag), en het is slecht voor de regenwouden. Ook kun je het beter niet op witte en/of kale huid smeren ivm verbranden. Voor het paard in kwestie denk ik niet van toepassing.

Het werkt óntzettend goed. Sinds ik het ben gaan gebruiken heb ik alleen nog teken aangetroffen op plekken die ik vergeten was in te smeren. Katten gaan hier ook niet meer naar buiten zonder een lik kokosolie in hun nek. En ook die komen sindsdien zonder teken terug.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 04:49

Heb hier nog tectonic pour on staan en ze komen tot nu toe op 1 teek na teekloos het bos uit. Mijn honden met bravecto ook en de hond die niet behandeld was had er 50 teken....
Maar dit middel is inmiddels uit de handel genomen in Nederland helaas. Ik maak deze week weer vliegenspray aan met neemolie, azijn en pepermunt extract en dat helpt ook best oke.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:58

deltanil en tectonic pour on is natuurlijk ook echt tuig, en daarom (deels) uit de handel. Na toediening stoot jouw paard nog minstens 4 weken via de mest deze stof uit, die daardoor ook op andere insecten komt. Daarnaast hoopt deze stof zich op in jouw percelen.

Uit de bijsluiter:
Na behandeling wordt deltamethrin uitgescheiden in de faeces. Deltamethrin uitscheiding kan
plaatsvinden gedurende een periode van 2 tot 4 weken. Faeces die deltamethrin bevat, uitgescheiden
door behandelde dieren, op grasland kan de hoeveelheid aan mest-voedende organismen verminderen.
Deltamethrin is zeer giftig voor mestfauna, waterorganismen en honingbijen, is persistent in de bodem
en kan ophopen in het sediment. Deze stoffen worden overigens ook nog veelvuldig gevonden in de bodem ook na tientallen jaren.

Dus ja je elimineert die ene teek, maar ook vele andere insecten en dat is ook wel iets om bij stil te staan.

Vogelhuisjes bouwen voor koolmezen werkt ook, want die eten teken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:59

Hutcherson schreef:
Daihyo, ja, de insectenspray. Ruikt lekker, zit geen rommel in en werkt hier prima. De honden zaten echt onder de teken paar weken terug
Toen dit weer besteld en nu is het over.

Ik kan deze niet vinden als ik daar op google.