Paard eet boterbloem, heeft dunne mest en bruine tong

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IjsShet

Paard eet boterbloem, heeft dunne mest en bruine tong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 23:12

Hee,

Ik heb een nieuw jong paard van 1.5 jaar oud. Nu was hij vandaag aan het grazen en het viel mij op dat hij de kruipende boterbloem opeet en ook echt lijkt uit te zoeken tussen het gras (staat genoeg gras en ook hooi onbeperkt beschikbaar in de paddock). Hij lijkt het gewoon heel lekker te vinden, maar ik las online dat dit toch giftig is. Nu doet hij dit 2 á 3 dagen en nu zag ik ook dat zijn mest veranderd is, van goede mest naar echt dunne mest. Daarnaast zag ik dat zijn tong bovenop bruin is ( slijmvliezen wel roze/ oke). Voorderest eet en drinkt hij goed en is hij alert en gaat het prima.. maar ik maak me toch een beetje zorgen.

Hebben jullie ook paarden die boterbloem eten? Kan kruipende boterbloem kwaad? Wat kan de bruine toch zijn? Hoe kan het dat hij niet 'weet' dat dit giftig is/ niet goed is?

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 00:27

Aan 1 hapje zit niet veel risico maar meer verse boterbloem is wel giftig als er van gegeten word. Als je paard het lekker vind en eet het wel de hele dag zou ik je paard er vanaf halen en/of de boterbloem verwijderen maar er zal vast veel staan??
Overigens is boterbloem in hooi niet geliefd maar de giftige stoffen zijn er wel uit

Over de tong, kan het zijn dat je paard zand eet? Krijgen ze ook een bruine tong van, kan zijn dat hij wat tekort heeft aan mineralen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:54

Da bellen voor advies. Mogelijk mist hij voedingsstoffen dus zorgen voor goede multivit basis.

En zorgen dat hij er niet meer bijkan want wel giftig

hwn

Re: Paard eet boterbloem, heeft dunne mest en bruine tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:20

Eens met de adviezen, idd best dierenarts bellen.

De boterbloemen kan je gewoon afmaaien met een bosmaaier of graskanttrimmer en laten opdrogen, dan verliezen ze hun giftigheid. Daarna kan hij vast weer veilig op de wei.

IjsShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 11:40

Okee bedankt! Ik ga de boterbloem afmaaien. Hij staat nu al even niet meer op het land en hou hem daar even af tot ik de boterbloem heb afgemaaid.

Hij krijgt al een paar maanden dagelijks een balancer (breed & grow), dus weet niet of er dan tekorten kunnen zijn?

Ik heb hem geen grond zien eten/ likken oid...

Wat zou de reden zijn dat hij de giftige planten eet? De andere paarden laten het staan/ eten er omheen. Weet hij dan gewoon niet dat het giftig is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 11:42

Een paard weet niet dat een plant giftig is.
Normaal zorgt de bittere/zure smaak ervoor dat ze het niet eten.

IjsShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 11:46

Brainless schreef:
Een paard weet niet dat een plant giftig is.
Normaal zorgt de bittere/zure smaak ervoor dat ze het niet eten.

Ja precies, zou hij de bittere/ zure smaak dan gewoon lekker vinden?

Als ik jkk voor zijn neus houdt, wil hij er ook het liefst een hapje van nemen (uiteraard niet laten doen).

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 12:54

Bij ons worden de boterbloemen ook mee gegeten door de paarden zijn er niet veel en verdwijnen van zelf.
Als jij hem jkk aanbied zal hij vast denken dat het wel eetbaar zal zijn :9 .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:37

Sommige paarden vinden dat bittere gewoon niet zo erg. Ik ken 1 die ook rustig de zuring opvreet als die de kans krijgt.

IjsShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 17:52

Ja zuring eet hij ook allemaal op . Zijn tong is inmiddels weer roze en het lijkt prima te gaan met hem. Dus eventjes van de wei afhouden tot ik alles weg heb, en dan kan hij weer de wei op!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:55

IjsShet schreef:
Okee bedankt! Ik ga de boterbloem afmaaien. Hij staat nu al even niet meer op het land en hou hem daar even af tot ik de boterbloem heb afgemaaid.

Hij krijgt al een paar maanden dagelijks een balancer (breed & grow), dus weet niet of er dan tekorten kunnen zijn?

Wat zou de reden zijn dat hij de giftige planten eet? De andere paarden laten het staan/ eten er omheen. Weet hij dan gewoon niet dat het giftig is?

Breed en Grow is geen balancer
Als je bij Vitalbix wilt blijven, dan is de Daily Complete wel een balancer

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:59

Pally schreef:
IjsShet schreef:

Breed en Grow is geen balancer
Als je bij Vitalbix wilt blijven, dan is de Daily Complete wel een balancer

Paard van TS is 1,5, dus lijkt de B&G me veel passender dan de DC. Vitalbix adviseert de BG tot 3 jaar.