Scheur kootholte door mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jayyy

Scheur kootholte door mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 22:51

Hoi allemaal,

Mijn nieuwe paardje heeft sinds enkele dagen mok. Het begon met een mini stipje op zijn rechtervoorbeen, die ik gelijk had gewassen met shampoo die ik nog van de dierenarts had liggen en daarna had ingesmeerd met zilverzalf (had op dat moment even niets anders). Gisteren was het naar beide voorvoetjes verspreid en had ik op suggestie van iemand hem gelongeerd met springschoenen, alleen helaas reageerde hij 'slecht' op het rubber van de springschoenen en merkte ik na 5 minuten dat hij niet lekker liep en ben ik gestopt. Toen ik ze afdeed zag ik dat de korstjes helemaal waren opengegaan (wondjes geworden) en het zwaar geïrriteerd was. Ook was het erg warm zelf na het wassen. Ik ben toen gelijk naar de dierenarts gelopen met hem (paar 100 meter afstand) en die vonden het nog redelijk meevallen en heb ik de crème "Tifene Pommade" meegekregen. Die heb ik er gelijk dik opgesmeerd en vanochtend leek het ietsjes rustiger, totdat ik hem in de paddock zette en hij begon te rennen. Daarna was het weer opengegaan maar na het voorzichtig eraf halen van het zand met een handdoek en een nieuwe laag zalf erop leek het weer te kalmeren. Echter toen ik vanavond op stal kwam en hem uit stal haalde om even te gaan wandelen liep hij de eerste passen behoorlijk kreupel. Na een aantal passen ging de kreupelheid 'weg' maar liep hij wel echt onwijs gevoelig. Zijn benen voelden niet erg warm aan en zijn ook niet dik maar rechtsvoor zit er precies in de kootholte waar hij beweegt met wandelen een snee die dus steeds openscheurt met beweging. Hij is verder wel gewoon vrolijk en niet ziekjes, ik merk alleen dat hij erg gefrustreerd raakt door de jeuk en natuurlijk niet goed loopt. Hij is pas net 3 en ook net gecastreerd dus alleen wandelen is ook bijna niet te doen, zonder dat hij rechtovereind naast me staat. Wat zouden jullie aanraden? De dierenarts zei gisteren dat ik hem gewoon kon longeren en buitenzetten als hij te hyper wordt, maar nu die scheur er zit loopt hij echt niet goed en blijft het bij beweging openscheuren. Als het morgen erger is haal ik de dierenarts er sowieso bij, maar het zou me voor nu al even helpen om ervaringen of meningen van andere mensen te horen. Linksvoor zitten er niet echt scheuren en is het meer de 'standaard' irritatie en kortjes maar rechtsvoor zit de scheur precies op het gedeelte wat hij buigt met lopen. Ik weet niet of het uploaden van de foto is gelukt dus via deze link kan de foto als het goed is ook gezien worden. https://ibb.co/PsJX42Zv

Afbeelding -> rechtsvoor

Afbeelding -> linksvoor (gemaakt na het rennen dus iets roder dan nu)
Laatst bijgewerkt door Jayyy op 26-04-25 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

goldyc

Re: Scheur kootholte door mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:43

Mijn paard heeft op die plek ooit ook eens een kloof gehad (geen mok) en dat was inderdaad een hel om dicht te krijgen. Het was toen ook een erg natte winter, dus het werd op de paddock ook steeds opnieuw vuil. Ik ben er denk ik 3 weken mee zoet geweest.
Wat ik deed was: elke dag schoonmaken, dikke laag vette zalf (in jouw geval die van de dierenarts lijkt me) en dan verwrap eromheen. De vetwrap was gewoon om de modder er toch zo goed mogelijk uit te houden, in de zomer op een droge plek zou ik dat niet doen. Ik had de keuze tussen mijn paard een week opsluiten op stal of mijn paard buiten laten lopen. Maar op stal beweegt ze ook, dus er was geen garantie dat dat veel zou helpen, dus ik heb haar buiten laten lopen. Ik zou die van jou ook gewoon op het land laten, dan kan hij lopen als hij wil, maar ook rusten als hij daar behoefte aan heeft. Ik zou hem wel niet longeren of rijden ofzo voor hij goed loopt natuurlijk.

Ben je echter zeker dat het mok is en niet iets anders? Dit is een raar moment voor mok. Het zou vasculitis kunnen zijn, maar ook gewoon een dom wondje in combinatie met een schuurplek / schuurwondjes door de springschoenen, of nog iets anders.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:50

Wat was het idee achter de springschoenen?

Een beetje opstartkreupelheid is niet zo erg. Die korstjes gaan trekken en met bewegingen scheurt dat een beetje en gaat de druk er vanaf en lopen ze weer beter.
Iets vettigs erop smeren kan dit wel minder maken omdat je korsten soepel houdt.

Je kunt een paard moeilijk helemaal stil zetten. Dat de korstjes dan weer een beetje opengaan, zou wat mij betreft ondergeschikt zijn zolang ze niet erger worden. Maar dan zou ik ooo eerst goed de oorzaak laten onderzoeken

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 00:03

Ik heb een aantal jaar geleden een paard gehad met een soortgelijke lelijke kloof in de kootholte. Duurde heel lang om dicht te krijgen. Elke keer als ik dacht dat het goed genoeg dicht was ging het met rijden/longeren toch weer open. Uiteindelijk paard extra lang volledig rust gegeven icm zalf van de dierenarts en toen is het weer helemaal dicht gegaan.

Dat paard was er destijds ook aan het begin onregelmatig op. Kwam echt door de kloof, verder was er niks aan de hand.

Al met al een kwestie van een hele tijd rust geven, zodat de plek niet opnieuw open gaat.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 00:30

Je zou misschien ook honingzalf erop kunnen smeren stuk verband en dan zelfklevend verband (vaak blauwe, zwarte of witte rol)

Dan blijft het schoon.

Ik heb zelf vroeger brandwonden zalf voor honden en katten gekregen van de da voor de mok. Moest ik 2x keer daags ik dacht een week smeren met handschoenen aan ivm met hormonen in de zalf. Paard heeft erna nooit meer mok gehad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 07:20

Geen springschoenen meer, ook geen andere beenbeschermers nu en honingzalf.

Jayyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 07:58

goldyc schreef:
Mijn paard heeft op die plek ooit ook eens een kloof gehad (geen mok) en dat was inderdaad een hel om dicht te krijgen. Het was toen ook een erg natte winter, dus het werd op de paddock ook steeds opnieuw vuil. Ik ben er denk ik 3 weken mee zoet geweest.
Wat ik deed was: elke dag schoonmaken, dikke laag vette zalf (in jouw geval die van de dierenarts lijkt me) en dan verwrap eromheen. De vetwrap was gewoon om de modder er toch zo goed mogelijk uit te houden, in de zomer op een droge plek zou ik dat niet doen. Ik had de keuze tussen mijn paard een week opsluiten op stal of mijn paard buiten laten lopen. Maar op stal beweegt ze ook, dus er was geen garantie dat dat veel zou helpen, dus ik heb haar buiten laten lopen. Ik zou die van jou ook gewoon op het land laten, dan kan hij lopen als hij wil, maar ook rusten als hij daar behoefte aan heeft. Ik zou hem wel niet longeren of rijden ofzo voor hij goed loopt natuurlijk.

Ben je echter zeker dat het mok is en niet iets anders? Dit is een raar moment voor mok. Het zou vasculitis kunnen zijn, maar ook gewoon een dom wondje in combinatie met een schuurplek / schuurwondjes door de springschoenen, of nog iets anders.

De dierenarts zei eergisteren dat het mok was dus ik ga er van uit van wel. Vorige week zaten de putten bij ons op stal verstopt en zijn ze na harde regen een keer overgelopen, waardoor de stallen nat waren geworden (gelijk de volgende ochtend helemaal leeggehaald) en daarna is het begonnen... Hij heeft wel rondom ook witte voetjes en sowieso een gevoelig huidje. Ik ben waarschijnlijk van plan de dierenarts toch nog een keer goed er naar te laten kijken morgen, om inderdaad dan zeker te weten dat het mok is en niet iets anders.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:00

Het lijkt ook wel op vasculitis.

Jayyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 08:04

Bowo schreef:

Een beetje opstartkreupelheid is niet zo erg. Die korstjes gaan trekken en met bewegingen scheurt dat een beetje en gaat de druk er vanaf en lopen ze weer beter.
Iets vettigs erop smeren kan dit wel minder maken omdat je korsten soepel houdt.

Je kunt een paard moeilijk helemaal stil zetten. Dat de korstjes dan weer een beetje opengaan, zou wat mij betreft ondergeschikt zijn zolang ze niet erger worden. Maar dan zou ik ooo eerst goed de oorzaak laten onderzoeken

Hij kan soms aardige sprongen eruit gooien met longeren en heeft ook een onwijs ruime draf dus soms tikt hij zichzelf daarbij aan. Het idee van de springschoen was dat dat de mok zou 'beschermen' als hij zichzelf zou aantikken.

Jayyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 08:06

mavantos schreef:
Ik heb een aantal jaar geleden een paard gehad met een soortgelijke lelijke kloof in de kootholte. Duurde heel lang om dicht te krijgen. Elke keer als ik dacht dat het goed genoeg dicht was ging het met rijden/longeren toch weer open. Uiteindelijk paard extra lang volledig rust gegeven icm zalf van de dierenarts en toen is het weer helemaal dicht gegaan.

Dat paard was er destijds ook aan het begin onregelmatig op. Kwam echt door de kloof, verder was er niks aan de hand.

Al met al een kwestie van een hele tijd rust geven, zodat de plek niet opnieuw open gaat.

Hoelang heb je die van jou volledige rust moeten geven voordat het weer dicht is gegaan?

Jayyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 08:11

henshem schreef:
Het lijkt ook wel op vasculitis.

Vasculitis ben ik niet echt bekend mee.. De dierenarts zei eergisteren dat het mok was, maar anders laat ik ze nog een keer terugkomen om uit te sluiten dat het geen vasculitis is. Alleen als ik dat opzoek zie ik dat de benen warm en opgezwollen zijn, dit heeft hij echter (nog)niet?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:15

Hier exact hetzelfde.. ook kloven in de kootholte.

De eerste dagen was het ook ontstoken en heb ik 3x daags gewassen met hibiscrub en vervolgens ingesmeerd met honingzalf. Daarnaast metacam gegeven, omdat het haar echt pijn deed. Toen ook bij beweging springschoenen aan gedaan om het 'vangen' van zichzelf te voorkomen. Daar is het namelijk mee begonnen.

Toen de ontsteking weg was ben ik overgegaan op 3x per dag wassen met hibiscrub en daarna insmeren met klovenzalf van Gehwol.

Dit was vrijdagochtend.. voordat we begonnen met klovenzalf.

Afbeelding

En dit is zaterdag avond.. net voor het insmeren..

Afbeelding

Heb vroeger een paard gehad die ook kloven had, en na maanden behandelen (ook met de middelen van de dierenarts) ging het maar niet over.. toch deze klovenzalf geprobeerd en dat werkte als een tierelier!

Op de foto's hier lijkt het of de huid nog zwaar ontstoken is door de roze kleur, maar dat komt door de flits op mijn telefoon.. :')

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:38

Je zegt dat je paard sowieso een gevoelige huid heeft. Dan is het zeker ook belangrijk om je paard van binnenuit te ondersteunen.

Bv met Equistro kerabol biotin. Dat heeft een hoog zijn gehalte.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:39

Inderdaad klovenzalf!!!Hier voor 3 weken terug ook een merrie met een lelijke kloof in de kootholte. Ik heb er gelijk klovenzalf met ureum op gesmeerd. Was met een paar daagjes dicht!! Ureum is een wondermiddel met dit soort ellende. En dan te bedenken dat ik hier vroeger weken zoet mee kon zijn (het paard dan he).

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 10:08

Met witte voetjes kan het ook zelfs nog van de zon komen. Door de zonnebrand op een witte lichaamsdeel met weinig haar, evt vochtig van het gras ‘s ochtends, en dat daardoor mok ontstaat.
Sudocreme helpt daar goed tegen.
Als het heel zonnig is moet je sowieso uitkijken met doorzichtige zalf (uierzalf, vaseline etc) op witte delen, want dat maakt dat de zon sneller verbrand.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 10:20

Dispar_Vulgo schreef:
Met witte voetjes kan het ook zelfs nog van de zon komen. Door de zonnebrand op een witte lichaamsdeel met weinig haar, evt vochtig van het gras ‘s ochtends, en dat daardoor mok ontstaat.
Sudocreme helpt daar goed tegen.
Als het heel zonnig is moet je sowieso uitkijken met doorzichtige zalf (uierzalf, vaseline etc) op witte delen, want dat maakt dat de zon sneller verbrand.

:j

Als het eenmaal geheeld is, witte kootholtes insmeren met zonnebrandcrème voor ze naar buiten/de wei op gaan.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 12:44

Jayyy schreef:
Bowo schreef:

Hij kan soms aardige sprongen eruit gooien met longeren en heeft ook een onwijs ruime draf dus soms tikt hij zichzelf daarbij aan. Het idee van de springschoen was dat dat de mok zou 'beschermen' als hij zichzelf zou aantikken.

Bij dit soort dingen is het goed om te beseffen wat je tuig en je paard precies doet. Een paard trapt meestal op zijn hoefbal of tikt de binnenkant van zijn been aan. De kootholte is een inkeping en daardoor veel moeilijker om aan te tikken zonder eerst een 'uitstekend' deel zoals hoefbal of kogel te raken. De koot behoeft dus minder bescherming.
Een springschoen geeft echter veel bewegingen en dan met name op het laagste en smalste deel van waar het vast zit. Dat zit dus precies bovenop de kloof.

Het was dus in mijn ogen nogal een te verwachten resultaat. Gebruik springschoenen alleen als de huid de beweging aan kan en je bijvoorbeeld de hoefbal moet beschermen (let op, als daar al een wond zit, een springschoen wrijft daar ook flink overheen)

Jayyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 13:04

[/quote]

Bij dit soort dingen is het goed om te beseffen wat je tuig en je paard precies doet. Een paard trapt meestal op zijn hoefbal of tikt de binnenkant van zijn been aan. De kootholte is een inkeping en daardoor veel moeilijker om aan te tikken zonder eerst een 'uitstekend' deel zoals hoefbal of kogel te raken. De koot behoeft dus minder bescherming.
Een springschoen geeft echter veel bewegingen en dan met name op het laagste en smalste deel van waar het vast zit. Dat zit dus precies bovenop de kloof.

Het was dus in mijn ogen nogal een te verwachten resultaat. Gebruik springschoenen alleen als de huid de beweging aan kan en je bijvoorbeeld de hoefbal moet beschermen (let op, als daar al een wond zit, een springschoen wrijft daar ook flink overheen)[/quote]

Toen ik hem gelongeerd had met springschoenen zat de kloof er nog niet, die is de dag later gekomen na het rennen met los staan (zonder springschoenen) :( . Springschoenen zou ik sowieso niet omdoen met de kloof. Kreeg het alleen als tip om ze die dag om te doen om de mok te beschermen. Heeft daarna geen beenbeschermers en springschoenen meer omgehad.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 13:10

Kijk ook eens kritisch naar de voorhoeven. Een paard tikt zich van nature nooit aan, behalve als de voorhoeven niet goed bekapt zijn, of het dier heeft ijzers voor met te lange hoeven, of geen afrol erin. Vaak is de oorzaak bekapping en niet het 'ruime' lopen.

Zinkzalf verzacht mok ook goed, en beschermt tegen zonlicht, maar dat is hierboven ook gezegd. Plus het voer eens onder de loep houden; mok komt ook vaak van binnenuit.

Jayyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 13:35

Lindsey_99 schreef:
Kijk ook eens kritisch naar de voorhoeven. Een paard tikt zich van nature nooit aan, behalve als de voorhoeven niet goed bekapt zijn, of het dier heeft ijzers voor met te lange hoeven, of geen afrol erin. Vaak is de oorzaak bekapping en niet het 'ruime' lopen.

Zinkzalf verzacht mok ook goed, en beschermt tegen zonlicht, maar dat is hierboven ook gezegd. Plus het voer eens onder de loep houden; mok komt ook vaak van binnenuit.

Als het goed is wordt hij volgende week bekapt dus zal het dan gelijk navragen. Hij staat zonder ijzers. De hoefsmid zegt juist dat hij erg goede hoeven heeft maar zal het sowieso even bespreken. Hij heeft zich nog maar 1 keer aangetikt op zijn hoefbal maar ben daarna preventief springschoenen gaan gebruiken. Mij werd verteld dat die keer aantikken op zijn hoefbal kwam door zijn ruime draf.

De zalf die ik heb gekregen van de dierenarts zit ook zink in, maar ik zal ook eventjes naar zinkzalf kijken :) . Hij staat op onbeperkt hooi, ochtend en avond 1/4 biks, middags een handje. Zelf geef ik hem Weight & Condition muesli van Vitalstyle met magnesium en lijnzaadolie. Hij heeft twee maanden geleden toen hij was gecastreerd een fikse infectie gehad van zijn castratie wond waarbij hij 5 dagen gesedeerd moest worden door de dierenarts voor antibiotica spuiten in zijn nek en borst en daarna nog bijna 4 weken metacam en een antibiotica poeder kuur moest + een week vochtafdrijvers. Misschien zou dat er ook iets mee te maken kunnen hebben...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 13:50

Die zalf die jij gehad hebt gebruik ik dus altijd bij mok of wondjes op onderbenen. 1 keer per week met warm water de korsten eraf weken en eventueel wassen. Daarna dagelijks of 2 keer per dag die zalf erop zodat het zacht blijft. Met die zalf geneest het het snelst, werkte hier beter als alle andere dingen. Ook bij diverse stalgenoten die al weken of zelfs maanden bezig waren waren er vanaf toen ze met die zalf gingen smeren en niet meet elke keer nat maken en alles.

Jayyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 15:23

Update: Het ziet er veel rustiger uit dan gisteren. Toen ik hem uit stal haalde liep hij ook niet kreupel. Liep nog wel wat gevoelig maar echt veel minder. Ik blijf het nu twee keer per dag met een dikke laag insmeren in de hoop dat het daardoor soepel blijft en niet opnieuw openscheurt. Bedankt voor de tips!!