Wat krijgen jullie koudbloeden die fanatiek getraind worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Wat krijgen jullie koudbloeden die fanatiek getraind worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 09:53

Ik heb een 14 jarige kruizing koudbloedruin. Waar we nu lekker fanatiek mee aan het rijden / lessen zijn.
Ik wil hem zo goed mogelijk ondersteunen. Hij gaat dan ook ieder halfjaar naar de osteopaat en lessen we iedere 2 weken.

Nu denk ik dat er ook veel uit zijn voer te behalen is. Maar dat vind ik een lastige.
Hij is van zich zelf niet lekker actief en is echt een dieseltje. Ik moet er dan ook flink aanrijden. Maar dan word hij wel echt heel fijn.

Hij krijgt nu onbeperkt hooi, Hartog grasmix, Hartog, haycobs, Hartog essentieal en Vitalbix active.

Wat krijgen jullie koudbloeden die fanatiek getraind worden? Geven jullie nog bepaalde supplementen bij?

Dennis

Re: Wat krijgen jullie koudbloeden die fanatiek getraind worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:06

Mijn shetten (t/m ZZ nivo) gaan echt veruit het best op hooi, een goede vitamine brok en waar nodig wat Lucerne voor de extra eiwitten(mijn oudjes).

Van Vitalbix (de vitamine brok) werden ze zooo traag, hun advies was flink de Active er bij geven, maar geef juist een vitamine brok omdat ik weinig wil voeren omdat ze snel dik zijn. Wel geprobeerd, maar ze bleven traag, trager dan op alleen maar hooi of alle andere vitamine brokjes die ik geprobeerd heb.

Op Equilin doen ze het het beste. Fijn vooruit, goed het werk vol houden, mooi in vacht.

Mijn dieseltje blijft een diesel, als ik die druk voer met bijvoorbeeld Red Cell staat ze te springen voor de wagen, maar blijft het even duren voor ze echt fijn los is. Voor de dressuur voegt dat niets toe (het wakkere is er vanaf voor ze fijn door haar lijf is), in de vaardigheid wil ik het nog wel eens doen om haar wat meer explosief te krijgen.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:16

Mijn tinker krijgt 2x daags een handje basis brok & vitalbix balance+ voor de vitamine :)

Verder krijgt ze alleen hooi, mag geen kuil ivm pssm. Staat nu overdag op het gras winters alleen hooi. Doet het daar prima op, wij trainen nu L2/M1 niveau.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:09

Van vital active+ werd die van mij niet actief genoeg. Ik voer Florian in combi met Pavo en lijnzaad olie. Het hangt van de dag en wat ik ga doen af hoeveel ze van alles krijgt.

Mellow 400kg
elke dag
Vimi Protein 80gr
Lijnzaad olie
Speedibeet beetje voor makkelijk voeren van de lijnzaad olie en eventueel supplementen toevoegen

dag van serieuze training en dag ervoor
Power fit 300gr
Care4life 300gr

Rustdag en niets actiefs erna gepland
Power fit 150gr
Care4life 450gr

Fred 400kg
Vimi Protein 80gr
Lijnzaad olie
Speedibeet beetje voor makkelijk voeren van de lijnzaad olie en eventueel supplementen toevoegen

dag van springtraining en dag ervoor
Power fit 300gr
Care4life 300gr

Conditietraining/ endurance training en dag ervoor
Slow fit 300gr
Care4life 300gr
Direct na de training ook nog portie speedibeet met beetje Care4life voor de smaak (vind de speedibeet niet zo lekker :D )

Rustdag en niets actiefs erna gepland
Care4life 450gr

En uiteraard hooi en weidegang. Ik heb ze thuis staan, dus dit is makkelijk te realiseren voor mij.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:50

Goed hooi en 2x daags half schepje muesli toen hij nog in training stond.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:23

Ik volg even.
Baron rij ik veel op buitenrit, en ook jumpings doen we nu en dan.

Zijn voer:
- 24/7 weidegang (veel gras/kruiden)
- Hooi, maar dat wil hij niet echt goed eten door zoveel gras ter beschikking te hebben. (helaas dus ook plattere mest)
- Aveve sportmix 2x per dag 1 schep.
- grasmix voor onder z'n voer te doen

Hij mist vooral uithoudingsvermogen, maar dat is puur training vermoed ik.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:23

Art_Ificious schreef:
Ik volg even.
Baron rij ik veel op buitenrit, en ook jumpings doen we nu en dan.

Zijn voer:
- 24/7 weidegang (veel gras/kruiden)
- Hooi, maar dat wil hij niet echt goed eten door zoveel gras ter beschikking te hebben. (helaas dus ook plattere mest)
- Aveve sportmix 2x per dag 1 schep.
- grasmix voor onder z'n voer te doen

Hij mist vooral uithoudingsvermogen, maar dat is puur training vermoed ik.

Haha altijd zo leuk, hoeveel zit er in een schepvoer? Ik heb zelf verschillende maten liggen en niet elk voer weegt hetzelfde, dus dat maakt toch serieus uit :o

Uithoudingsvermogen moet je idd trainen, maar dan moeten ze er wel de energie voor hebben om dat te doen, dus heeft wel degelijk te maken met voer beleid.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:26

Klopt hoor. Ik moet het nog eens nawegen eigenlijk. Keukenweegschaal zou ik eens moeten lenen van mijn moeder.

Is meusli dus in gewicht al lichter dan wanneer ik brok zou geven. Voerschep is ook iets groter dan zo'n roze van Pavo.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:03

Ik volg ook, heb geen 'echte' koudbloed, maar moet haar wel sober voeren, omdat ze heel snel dik wordt. Momenteel is ze mooi op gewicht en ik hoop dat ik dat zo kan houden.
Daarnaast is het misschien handig te vermelden dat ik nog steeds aan het opbouwen ben, na een ongeluk inmiddels alweer bijna 2 jaar geleden. Het voer bevat daarom wel veel eiwitten.

Naast hooi en een inimini beetje gras krijgt ze een kilo agrobs myo protein flakes (geweekt) en 750 gram vitalbix balance+ muesli.
Maar sinds een week of 2 ben ik overgestapt op Equifyt green power zonder luzerne, ipv de vitalbix. Ik dacht dat de balancer die daar in zit voldoende is, maar blijkt helaas niet zo te zijn. Dus ik moet eigenlijk terug naar de vitalbix of een balancer bij geven.

Ik neig naar het laatste, want op de Equifyt is ze wel meer actief. Hoe dat uit gaat pakken qua haar vetjes moet ik nog afwachten. Er zit wel wat meer suiker en zetmeel in.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 07:43

Onbeperkt voordroog en 2x een
kilo pavo performance per dag

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 07:48

Onbeperkt onverpakt en geanalyseerd hooi
Metazoa fitright (maar ik wissel balancers steeds af omdat ze allemaal net een andere mineraal samenstelling hebben)
Esparcette brok
Kruidenmix (die wissel ik ook af met wat het best past op dit moment, nu is het een immuun kruiden mix).
En soms suppleer ik wat extra zoals zink/msm/spirulina/lijnzaad ed. Net wat op dat moment passend is.

De basis en waar je paard echt z’n energie uithaalt is het ruwvoer, dat moet goed zijn.
En let op suikers, daar kunnen koudbloeden slecht mee omgaan en hebben het tegenovergestelde effect van waar mensen het graag om voeren.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:10

Onbeperkt ruwvoer
Florian ruwvoermix en de easy oerbrokken van florian aangevuld met oerbalans en vit e lijnzaadolie.
De ochtenden staat hij op het gras.

Balancers afwisselen hoor ik dus vaker vind het alleen lastig wat wel en niet geschikt is .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:22

Mijn haflinger krijgt naast onbeperkt ruwvoer van eigen land (niet getest, afgelopen winter erg eiwitarm, was te zien aan de bespiering)
- 150 gram Equilin Basic
- 75 gram Equilin Balancer
- 100 gram Fytolin Fibre Muesli
- een emmer ruwvoermix (ene keer luzerne, andere keer grasmix, keer Optiform van Mijten en momenteel een open zak Senior van Hartog gekregen van een stalgenoot).

Als hij gewerkt heeft (hij werk 3-4 dagen per week behoorlijk intensief) komt daarbij:

- ca 200 gram sojaschroot
- ca 300 gram bietenpulp
- ca 300 gram luzerne brok
- 300 gram extra muesli

De ruwvoermix vervalt dan meestal, tenzij ik al vroeg gewerkt heb met hem, dan kom ik een tweede keer terug en krijgt hij de ruwvoermix alsnog.

Als enige supplement krijgt hij nog biotine bij.

Ik heb niet te klagen over "go" die heeft hij meer dan genoeg.

Ook een prima conditie en mooi bespierd en niet te dik.

Wanneer het ruwvoer dit jaar meer eiwit bevat, gaat er aan de eiwitbronnen kant wat af kwa aanvulling (minder luzerne, geen sojaschroot, niet perse een aanvullende ruwvoermix) en wordt het aandeel bietenpulp na arbeid wat groter.

En mocht ik komend jaar het licht weer zien en de endurancetraining weer oppakken, dan kan het aandeel muesli ook nog wel wat omhoog en de bietenpulp ook, evt komt er dan een deel zemelen bij ivm scheve calcium-fosfor verhouding, maar dat is pas bij echt serieuze hoeveelheid bietenpulp noodzakelijk.
In het verleden heb ik de basis muesli ook vervangen gehad door Pavo Topsport, dat was toen we voor 60-80 km wedstrijden endurance trainden.

Maar ik moet eerst zien of mijn lijf die afstanden nog leuk vind, dus in eerste instantie zal ik het doen met het voer dat ik heb en dat ophogen, ipv te vervangen.