Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mac schreef:Het ligt een beetje aan de oorzaak van het headshaken. Is die bekend?
PENS is behoorlijk heftig en niet zonder risico - de resultaten zijn wisselend.
Zelf nooit succes gehad met supplementen of dieetaanpassingen, neusnetjes, oogfilters.
Wel succes gehad met: craniosacraaltherapie en Equine Breathing.
c_alsemgeest schreef:Als het trigeminaal is, goede ervaringen mee.
De mijne is er lang klachten vrij mee geweest (werd gedaan op Utrecht). Door andere problemen werkte het na een tijd niet meer, maar hij had meer problemen die dat veroorzaakte. Naast een extreme vorm van trigeminaal headschaking (aan alle 4 de clusters in zijn hoofd) De behandeling zelf werkte wel goed, maar de werking werd door andere aandoeningen weer ongedaan gemaakt helaas.
Ken ook nog twee andere paarden die nu al jaren klachten vrij zijn en steeds minder vaak de behandeling nodig hebben.
c_alsemgeest schreef:Van de andere paarden die ik ken, die verder niks hadden werkt het al jaren goed. De ruin krijgt nu nog maar 1x per 2 jaar de pens behandeling, verder niks en is geheel klachten vrij.
Focussed op bokt haar merrie krijgt het ook, die is nu volgens mij ook al jaren klachten vrij met steeds langere tijd tussen de behandelingen.
Eigenlijk was de mijne de enige die ik persoonlijk ken, waarbij de werking niet bleef. Al werkte het eerst goed en is hij ook een periode van 13 weken helemaal klachten vrij geweest. Maar zoals ik al zei waren er bij hem meer problemen dan alleen het trigeminaal headschakingsyndrome.
c_alsemgeest schreef:De mijne had naast het trigeminaal headschaking een extreme pollen allergie, en een vernauwing rondom een zenuw bundel ook gingen tijdens een aanval door de combi allergie en headshaking zijn talgklieren over produceren wat ook weer op verschillende plekken extra druk gaf.
De headschaking ging weg met de pens, maar de allergie maakte dat die werking weer ongedaan werd gemaakt omdat de zenuwen weer geprikkeld werden. Eerst kon het nog in bedwang worden gehouden met medicatie (cetirizine en cyproheptadine) maar op een gegeven moment werkte dat ook niet
meer. Verder allerlei andere dingen geprobeert, homeopathie, cranio sacraal, acupunctuur etc etc. Maar de allergie was te heftig. Van bv allergie druppels kreeg hij zelfs blaren.
[ Afbeelding ]
Dit was bv een van de bulten die vormde tijden de aanvallen.