Wat met een ouder paardje en verhuis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystery3434

Wat met een ouder paardje en verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 19:08

Hoi iedereen,
Ik wil toch de vraag al eens stellen. Ik heb een paard van 25,5 jaar oud, 5 jaar in mijn bezit en een oud manegepaard geweest.
Ik sta nu al een goede 2 jaar op mijn huidige locatie waar hij goed staat. Hij staat 24/7 buiten met 2 andere paarden, onbeperkt hooi, dagelijks zijn slobbertje, in de zomer overdag op het gras en anders op de zandpaddock. Tot nu toe zijn er nog niet veel ouderdomskwaaltjes.

Toch gaat dit door mijn hoofd: wat als ik van deze plaats moet verhuizen? Ik krijg hem niet op de trailer (tenzij met getrek en gesleur en 2 u verder). Wil ik hem de stress nog geven om de trailer op te gaan? Wil ik hem de stress geven om opnieuw te verhuizen naar een nieuwe locatie?

Hij doet het nog echt super goed, maar je weet maar nooit hoe lang ik op deze locatie blijf door omstandigheden..

marleen_88

Re: Wat met een ouder paardje en verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:12

Begrijp ik nu goed dat je het aan ziet komen dat je moet verhuizen met hem?

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 19:15

marleen_88 schreef:

Niet direct, aangezien ik goed sta.
Maar wil toch eens nadenken

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:17

Wie dan leeft wie dan zorgt, ik zou mij daar nu al niet druk om maken eerlijk gezegd. :=

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:18

Stel het paard moet op termijn verhuizen, dan is het makkelijker laden in een klein vrachtwagentje met een ervaren vervoerder. Daar is nog tijd genoeg voor om te regelen zolang de plannen niet in een verder stadium zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:18

mystery3434 schreef:
marleen_88 schreef:

Niet direct, aangezien ik goed sta.
Maar wil toch eens nadenken

Niemand kan in de toekomst kijken en een vreemde kan niet over jou paard beslissen. Mocht je dit ooit overkomen is het vroeg genoeg je dan druk te maken. Nu oud en gezond kan over een paar maanden al oud en mankerende zijn. Niets zinnigs over te zeggen dus.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:19

marleen_88 schreef:
Wie dan leeft wie dan zorgt, ik zou mij daar nu al niet druk om maken eerlijk gezegd. :=

Dit inderdaad :D As is verbrande turf

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:25

Ik heb mijn oudje destijds toen ze ci 30 was in korte tijd helaas 2 x moeten verhuizen. Ze heeft vervolgens tot haar 37ste heel fijn gewoond op de plek waar ik uiteindelijk terecht kwam.
Dus ja.. Ik zou het dier mee verhuizen

Maar het klinkt of je onderliggende vraag is of je in zo'n geval zou mogen besluiten tot euthanaseren Dat is natuurlijk een vraag die niemand voor je kan beantwoorden. Dat is een besluit / afweging die je echt zelf moet maken vrees ik.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:40

Als ze niet de trailer op wil gewoon lopend of rijdend verplaatsen

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:24

Punz schreef:
Ik heb mijn oudje destijds toen ze ci 30 was in korte tijd helaas 2 x moeten verhuizen. Ze heeft vervolgens tot haar 37ste heel fijn gewoond op de plek waar ik uiteindelijk terecht kwam.
Dus ja.. Ik zou het dier mee verhuizen

Maar het klinkt of je onderliggende vraag is of je in zo'n geval zou mogen besluiten tot euthanaseren Dat is natuurlijk een vraag die niemand voor je kan beantwoorden. Dat is een besluit / afweging die je echt zelf moet maken vrees ik.

Ja en dan moet de dierenarts er ook nog in mee willen gaan. Zie ik niet zo snel gebeuren om deze reden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:52

mystery3434 schreef:
Hoi iedereen,
Ik wil toch de vraag al eens stellen. Ik heb een paard van 25,5 jaar oud, 5 jaar in mijn bezit en een oud manegepaard geweest.
Ik sta nu al een goede 2 jaar op mijn huidige locatie waar hij goed staat. Hij staat 24/7 buiten met 2 andere paarden, onbeperkt hooi, dagelijks zijn slobbertje, in de zomer overdag op het gras en anders op de zandpaddock. Tot nu toe zijn er nog niet veel ouderdomskwaaltjes.

Toch gaat dit door mijn hoofd: wat als ik van deze plaats moet verhuizen? Ik krijg hem niet op de trailer (tenzij met getrek en gesleur en 2 u verder). Wil ik hem de stress nog geven om de trailer op te gaan? Wil ik hem de stress geven om opnieuw te verhuizen naar een nieuwe locatie?

Hij doet het nog echt super goed, maar je weet maar nooit hoe lang ik op deze locatie blijf door omstandigheden..

Waarom niet investeren in iemand die je kan helpen je paard stressloos te laden? Als je dat nu alvast opbouwt dan is het laden als je daadwerkelijk zou verhuizen niet zo enorm stressvol.

Als hij het verder goed doet en gezond is zie ik niet in waarom dit zo'n groot probleem zou moeten zijn/ worden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:24

Ik snap wel dat je je dat afvraagt. Niet alleen voor een verhuizing, maar ook als hij met spoed naar een kliniek moet. Daarom zou ik inderdaad investeren in een cursus trailerladen, of eens nagaan of er vrachtwagentjes te huur zijn. Het geeft waarschijnlijk wel rust om wat dingen geregeld te hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:35

Ik zou zeker werken aan het trailerladen. Die van mij waren ook lastig te laden en ik heb daar in geïnvesteerd en nu lopen ze er beide redelijk makkelijk op.

Wel zo fijn aangezien we nu weer naar de kliniek gaan voor hun voeten. Ik vind het een geruststelling dat indien spoed het laden geen worsteling is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:11

Mijn merrie van 31 is in januari verhuisd, die is samen met mijn jonge ruim op een vrachtwagentje verhuisd.
Fijne mensen,veel geduld,ging helemaal goed
Merrie stapt er trouwens zo op,ruin was drama,maar toch binnen half uurtje.
Kijk je kunt gaan oefenen,maar dan moet je natuurlijk wel net een trailer hebben om dat mee te kunnen doen.

Verder kwa verhuis kan het prima hoor,als ze er op vooruit gaan is altijd goed toch :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:16

Ikzelf zou waarschijnlijk niet aan de slag gaan met trailerladen oefenen met een paard van over de 25, als er voorlopig geen tekenen zijn die dit absoluut noodzakelijk maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:25

Heeft je stal dan eens laten vallen dat ze in de toekomst gaan stoppen?
Mopperen ze over de prijzen?
Of zijn ze op leeftijd dat het een logisch gevolg is?

Kijk als je trailer oefenen gewoon een leuke training vind om wat met hem bezig te zijn. Doen.
Maar anders zou ik het nu laten.

Komt tijd komt raad

Toen mijn paard ouder was, die overigens perfect te laden was, heb ik gezegd. Geen kliniek meer voor hem.
Thuis aan iets behandelen prima. Maar geen grote dingen meer. Geen stal rust enz.

Dus dat laden... Dat is dan net hoe sta je daarin met behandelen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:13

Een stal stopt over het algemeen niet dag op dag. Stél dat je moet verhuizen weet je dit dus wel enige tijd op voorhand en kan je dan nog altijd trailer laden gaan oefenen . (kan uiteraard geen kwaad om dit sowieso al te doen.)
Stel dat het wél dag op dag is, dan heb je nog altijd sedatie en desnoods geblinddoekt laden (maar hoeveel kans zit er in dat je aankomt, ze je paard in je handen drukken en zeggen: "nou, fijne tijd, maar trap het nu maar af ".

Dus ik zou me daar ook geen zorgen in maken. Paard heeft een mooie leeftijd, kans dat die niet meer moet verhuizen is groot, en als het ooit toch zo ver komt, kan je op het moment kiezen wat je ermee doet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:15

Gini schreef:
Ikzelf zou waarschijnlijk niet aan de slag gaan met trailerladen oefenen met een paard van over de 25, als er voorlopig geen tekenen zijn die dit absoluut noodzakelijk maken.

Paarden kondigen niet een maand van tevoren aan dat ze een spoedoperatie nodig denken te hebben, volgens mij. En dan heb je ook een trailer nodig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:30

Lieser schreef:
Gini schreef:

Paarden kondigen niet een maand van tevoren aan dat ze een spoedoperatie nodig denken te hebben, volgens mij. En dan heb je ook een trailer nodig.

1) Spoedoperaties zijn 9, zo niet 10, van de 10 keer enorm heftig zowel qua behandeling als qua revalidatie. Je kan jezelf de vraag stellen of je een 25+ paard dat wilt aandoen.
2) Indien de keuze wordt gemaakt wel te klinieken zijn er andere opties die ik eerder zou exploreren: aanvaarden dat het trailerladen op dat moment even geen schoonheidsprijs verdient, het telefoonnummer van iemand met een (huur)vrachtwagen onder mijn contacten hebben staan, dierenarts vragen om lichte sedatie of ander advies voor een zo veilig mogelijke lading ...

Maar een 25+er die heerlijk op pensioen staat en zijn laatste levensfase in een paradijs doorbrengt nu nog met regelmaat onplezierige en stressvolle momenten bezorgen gewoon 'omdat een paard moet kunnen trailerladen', is niet het pad dat ik zou kiezen. Maar dat is uiteraard hoe ik het zou doen en iemand anders kan en mag het helemaal anders aanpakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:13

Ach het is zo stressvol als je het zelf maakt. Als het met beleid gaat dan valt dat vaak reuze mee.

Desalniettemin zijn het reële opties om over na te denken allemaal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:36

Dat klopt helemaal, maar TS geeft zelf aan dat het paard stress krijgt van de trailer, dus ook al pak je het kalm aan, het gaat niet het favoriete moment van de dag zijn voor het paard. Hoe ouder een paard wordt hoe meer ik dan kosten versus baten ga afwegen.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:07

Ik snap ergens je vraag wel.
Mijn shet van 33 moet in de komende twee maanden ook verhuizen (samen met haar twee maatjes) met mij mee.
Staat al 13 jaar op deze plek.
Toch heeft ze de laatste jaren een aantal keer zandkoliek gehad en heeft ze een verdenking EOTRH.

Van haar heb ik om die reden eerst röntgenfoto's van buik en tanden laten maken. Die zijn gelukkig goed, maar als ze slecht zouden zijn, zou ik wel hard zijn gaan nadenken over wat ik zou doen :)
Niet omdat ik van gaat afwil, maar ik zou het dan bijvoorbeeld ook niet helemaal eerlijk vinden als al haar tanden er uit moesten, ze toch wat stress van verhuizen krijgt, ik haar daar wat slechter in de gaten kan houden (nu staan ze bij mijn ouders aan huis) en ze vervolgens binnen een half jaar oid aan koliek zou bezwijken bijvoorbeeld.

Maargoed, in jouw openingspost lees ik gewoon een fit paard, en dan denk ik dat verhuizen zeker kan.
Over mijn kerngezonde shet van 27 heb ik me dan weer geen tel druk gemaakt bijvoorbeeld:j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:09

Als een dier echt de trailer op moet, krijg je hem de trailer wel op. Wellicht niet op de meest gewilde manier, maar alles is te laden.

Maar waarom zou je je daar nu druk over willen maken? En anders huur je tegen die tijd een 2-paards wagentje of een taxibedrijf met een vrachtwagen. Daar gaan ze over het algemeen makkelijker op en bij een goed paardentaxi bedrijf krijg je er een ervaren chauffeur bij.