Ataxie jaarling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelpam

Ataxie jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 14:33

Helaas is er bij mijn jaarling milde ataxie geconstateerd.
Bij haar uit zich dat vooral in stilstand en met grazen.
In beweging zie je er niks aan maar dan ook helemaal niks.
Filmpje kan via whatsapp gestuurd worden.

Er zijn foto's genomen van hals en rug.
Rug was goed op de foto de hals helaas niet.
Er was een ontsteking te zien tussen C6 en C7 aan de rechterkant.
Deze ontsteking is ingespoten en nu na 6 weken is deze onsteking weg op de echo.
Ook was op de foto te zien dat de wervels C6 en C7 er niet helemaal mooi uitzagen.

Ik ben op zoek naar ervaringen met paarden die zo jong zijn en ataxie hebben wat hun toekomst is.
Mijn dierenarts is niet zo positief helaas.

Er is ook een Osteopaat in beeld. Ze is al een keer behandeld en reageert daar wel positief op.

Ik hoop zo dat er nog ergens hoop is voor mijn jaarling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hevonen

Re: Ataxie jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:35

Wat een mooi dier. Ik wist niet dat er zo jong al zo'n groot probleem kon zijn. Kunnen ze er 'overheen groeien'?

Sterkte in elk geval!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:39

Zo, ik dacht even dat ik Frummel zag. Verhaal doet me ook aan Frummel denken (maar die was geloof ik 2 jaar oud en ik weet niet of hij ook C6-C7 problemen had, maar wellicht dat Lorette zelf nog het topic inkomt).

Sterkte, dit is echt prut zeg, met zo'n knappe vos

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:45

Dat klinkt als ECVM en daar groeien ze niet overheen ben ik bang. Wat akelig en zo jong ;(
Ik hoop dat de inspuiting iets brengt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:51

Maar heeft je paard ECVM als diagnose gekregen? Vind beetje een apart verhaal.
7e halswervel sluit pas als laatste van de wervels (rond 7e levensjaar)
Meestal zie je dus ook de meeste uitval bij die paarden eens het zwaardere werk eraan komt ;-) (meestal 6-7 jaar)

Verder is het een jaarling en zeggen foto's nog niet altijd alles. (zeker halsfoto's niet)
Hopelijk kan je voor een second opinion gaan in het najaar. Als de onsteking al weg is, dat is al positief. Kan evengoed zijn dat ze eens onderuit gegaan is of een trap heeft gekregen.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 14:55

Paard heeft diagnose milde ataxie gekregen.

De onsteking is nu weg en daardoor zou ze eigenlijk een heel stuk beter moeten zijn maar dat is ze niet.
Advies was nog een week of 8 aankijken om te kijken wat ze doet als ze gaat groeien.

Foto's zeggen zeker niet alles maar in dit geval wel met haar klinisch beeld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:59

Ik heb een jaarling met ataxie gekend. Dat ging van kwaad tot erger. Die was nog geen 2 jaar oud of viel soms ineens om in galop in de wei, dan kwamen de achterbenen ineens niet meer mee.
Paard is ingeruild bij een handelaar voor een ouder dier waar meteen op gereden kon worden. Dus wat er mee gebeurd is verder weet ik niet.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 15:04

germie schreef:
Ik heb een jaarling met ataxie gekend. Dat ging van kwaad tot erger. Die was nog geen 2 jaar oud of viel soms ineens om in galop in de wei, dan kwamen de achterbenen ineens niet meer mee.
Paard is ingeruild bij een handelaar voor een ouder dier waar meteen op gereden kon worden. Dus wat er mee gebeurd is verder weet ik niet.

Naar een handelaar gaat ze niet, dan neem ik mijn verantwoorlijkheid.
En heel eerlijk wil ik ook niet wachten tot ze inderdaad omvalt of niet meer op kan staan of iets dergelijks.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:29

angelpam schreef:
germie schreef:

En heel eerlijk wil ik ook niet wachten tot ze inderdaad omvalt of niet meer op kan staan of iets dergelijks.

Dat begrijp ik hoor. Het is wel een mooi paard zo op de foto.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:33

angelpam schreef:
germie schreef:

Maar ECVM is niet altijd nefast. Ook ataxie is niet per definitie einde verhaal. Ja er zijn de verhalen van paarden die omvallen, maar ook die hoog in de sport lopen. Bij een jaarling zal het gewoon nog afwachten worden. Kan goed zijn dat het qua rijden nooit een probleem kan geven. Klinisch bij een jaarling is ook moeilijk te bepalen. De meeste paarden hebben op die leeftijd niet de balans of zijn slungelig. De oefeningen voor ataxie te testen (8tjes, zigzag etc) zijn bij een jaarling ook twijfelachtig. Longeren al niet aan de orde. Heb je al een mep test laten doen? Die kan meer uitsluitsel geven

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:37

Wat zijn de symptomen die ze nu heeft? Lijkt mij dat je dit niet uit voorzorg hebt onderzocht en er dus wel iets moet zijn waardoor het zich uit.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 15:38

8tjes en zigzag is geen probleem. Bij haar is het achteruit lopen wat heel moeilijk is en opzij gaan. Dan verkrampt ze helemaal. In beweging zie je helemaal maar dan ook helemaal niks aan haar. Ze bokt springt rent alsof het niks is. Tot ze stil gaat staan dan verkrampt alles.

Wat is een MEP test?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:40

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:44

Bij mijn ruin zat er ook een probleem bij 2 halswervels, maar we hebben nooit een goede diagnose kunnen stellen, omdat het onverantwoord was om hem te vervoeren of te verdoven.

Mijn vos had aanvankelijk problemen met grazen en moest ook meerdere malen 'mikken' om goed bij een waterbak te komen. Hij kruiste zijn benen heel vreemd in tics. Hoe lager zijn halshouding en hoe meer spanning, hoe groter het probleem. Als hij vooruit dacht, ging het goed. Stilstaan was een drama en achterwaarts gaan ook. Het was niet mogelijk om zijn voeten op te tillen. Bij ons was het advies laten inslapen. De dierenarts dacht dat het er alleen maar slechter op ging worden.

Wij hebben destijds een combinatie geprobeerd van ondersteunende supplementen/druppels, behandelingen door osteopaat en grondwerk. De osteopaat heeft mij een techniek geleerd om hem te masseren/los te maken. Hij kon niet behandeld worden bij de halswervels en zijn atlas, daar werd hij gevaarlijk van. Na enkele behandelingen kon de osteo geen verdere progressie meer boeken. De druppels van de dierenarts deden voor mijn gevoel niets. Hij is verder niet meer op ontstekingsremmers of iets gezet. Ook omdat de start van zijn ataxie al samenviel met zijn castratie.

Uiteindelijk is mijn paard in korte tijd enorm opgeknapt met grondwerk. Ik vond hem daar met 2 jaar al best jong voor. Met een jaarling is het helemaal akelig dat je er al mee moet gaan puzzelen. Maar je kunt het proberen.

Binnen 3 weken had ik hem goed genoeg voor de hoefsmid en heb ik het inslapen niet doorgezet. Met 3 jaar heb ik hem zadelmak gemaakt. Hij heeft nog Z gelopen. Grazen was geen enkel probleem meer en van vallen is nooit sprake geweest, terwijl ik daar wel bang voor was. Zijn voordeel was wel dat hij niet groot was met een korte rug en kortere benen. Dat scheelt enorm met slappe kastelen.

Wel was het altijd een zorgenkindje. Alles zat elkaar in de weg. Hij kreeg problemen met zijn voeten (dunne zool en veel hoefzweren), maar kon niet op ijzers of hoefschoenen. Door het stilstaan werd zijn ataxie (met kramperigheid) erger. Uiteindelijk hebben we hem op 12-jarige leeftijd in laten slapen.

Al met al heb ik er ondanks de hoofdbrekens en grijze haren wel megaveel plezier van gehad in die 12 jaar, waarvan 10 jaar in bonustijd. Dat hij zo lang bij ons mocht blijven, had ik niet verwacht.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 16:27

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 16:29

Ik heb een filmpje waar je heel goed op ziet wat ik bedoel.

Verdoven kan wel en stilstaan of hoefsmid kan ook gewoon. Verkrampt dan wel maar verder geen probleem.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:30

Helaas herken ik dit inclusief dezelfde rontgenbeelden. En ik vind het naar om te zeggen, dat is niet goed afgelopen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:41

Hier dezelfde ervaring als Benzz, ook bij een jaarling, zelfde uitslag op de röntgenfoto's (ECVM).
De symptomen werden zo paard onwaardig dat het hier helaas ook niet goed is afgelopen.

In de zomer dacht ik dat het wel meeviel, het leek allemaal vrij mild.
Tot ze in de winter weer in de nachten op stal kwamen en ik besloot eens een nachtje de camera op te nemen.
Ik ben me kapot geschrokken. :o
Niet meer kunnen liggen, niet meer goed kunnen opstaan, constant pijn die je overdag niet in die mate zag.

Mijn tip voor jou is om te kijken of je hem af en toe kunt zien liggen en opstaan, eventueel een camera laten opnemen, zodat je echt een volledig beeld kunt vormen.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 16:51

Ik zie haar regelmatig gaan liggen en opstaan. Dat is tot nu toe geen probleem. Heel misschien doet ze er iets langer over om te gaan liggen dan een normaal paard maar zeker niks noemenswaardig. Opstaan gaat gewoon vlot en ze kan daarna ook vlot vooruit.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:06

Dat scheelt.
Ik hoop heel erg voor je dat het bij een vreemde graashouding blijft, dat het gewoon stabiel blijft, want dat kan in principe ook.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:22

Oei, dat is een hele vervelende diagnose. Zeker zo jong. Hier wel een veulen van een collega die ermee gediagnosticeerd was. Die heeft ze moeten laten gaan toen hij 2 was geloof ik.

Mijn 15-jarige heeft het helaas 2 jaar geleden ook acuut opgelopen. Bij hem heeft het inspuiten goed geholpen en ook het doen van grondwerk in overleg met de osteopaat. Wel zijn er nu andere problemen. Zo ontwikkelt hij nu een karperrug (zie foto) doordat hij niet goed kan flexen. Galop en achterwaarts is daardoor eigenlijk een no go. Nu heeft hij ook wel vrij pittige ataxie. Het is nu echt per moment aankijken wat hij wel/ niet kan. Hij is heel schraal in de bespiering in zijn bovenlijn en zal nooit 100% rad lopen, maar hij geniet van werken en buitenritten. Dat is voor mij nu genoeg. Het zal dus wellicht ook van je ambities afhangen.

Ik hoop dat je met de juiste begeleiding hem toch aardig goed kunt krijgen.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:59

Polar schreef:
Dat scheelt.
Ik hoop heel erg voor je dat het bij een vreemde graashouding blijft, dat het gewoon stabiel blijft, want dat kan in principe ook.

Wat mij opvalt aan het filmpje is dat het paard eigenlijk zulke lange benen heeft dat het niet goed met de neus bij de grond komt om te grazen. Dat is dan even los van het atactische.

TS: Ik zou het gewoon even aankijken hoe het gaat, ken wel iemand die een paard heeft met ernstige ataxie en die heeft iemand die dat dier behandeld en beestje is enorm opgeknapt en die doet het goed als weidepaard. Zal niet zeggen dat het altijd zo gaat, de meeste paarden met ataxie die ik ken zijn ingeslapen maar dat was ook wel omdat de eigenaren er verder geen brood meer inzagen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:45

Ik vind dat er op basis van dit filmpje nu ook niet de grootste doemscenario's gesteld kunnen worden.
Het is een groot slungelig veulen, net als duizenden andere jaarlingen (naarlingen komt ergens van). Heb er hier op die leeftijd wel erger zien bijstaan (haast door de voorknieen moeten gaan om te grazen omdat de benen langer zijn dan de hals)

Een echte diagnose is nog niet gesteld of nog niet uitvoerend genoeg. Door de groei hebben wel meer paarden problemen met hun balans, zeker op die leeftijd. De standaardoefeningen (kleine cirkels/longeren, 8tjes en zigzag) gingen bij het veulen al goed. Ok achteruit en opzij niet, maar ook niet alarmerend voor een jong onbeleerd dier. Foto's van hals op wervels 6-7 zijn niet mooi, maar wat is het verdict? Want niet mooi is geen interpretatie van een dierenarts, ECVM wordt zelf niet benoemd?
En ook daar blijft dat bvb wervel 7 bij de laatste sluit (en 6 dus niet zo veel eerder), dus een rx op die leeftijd van de hals is nog niets tot weinig bepalend. (reden dat voor de benen ze ook pas vanaf 18maanden aanraden op de foto te zetten, omdat een lichaam tot dan ook nog zelf heel wat kan absorberen of zelf verder afbreken)
Een ontsteking daar (die nu kennelijk weg is) is ook snel uitgedeeld door een klap, ergens tegenaan te lopen, vastgelegen te hebben of onderuit te zijn gegaan)

Is je paard onlangs gevaccinceerd of bepaalde ontworming gekregen, want ook daar is van aangetoond dat sommige daar tijdelijks coordinatieproblemen van kunnen krijgen. BVb rhino enting( meestal zijn ze dan al besmet geweest en lokt het hevigere reacties uit) of door wormbesmetting.

Als de ontsteking nu weg is, zou ik in het najaar toch een second opinion vragen. (is ze toch weer wat ouder en al verder doorgegroeid)
Thermografie kan ontstekingen opsporen, RX (maar nogmaals foto's van een 3 jarige kunnen er op hun 6-7 jaar ook anders uitzien, hier al verschillende keren gezien bij de handel en van meerdere dierenartsen al het verhaal meegekregen, dus echt een zware misvorming is uiteraard te bespeuren en kan wat zeggen, maar anders weinig bepalend, zowel positief als negatief)
MEP test wordt ook vaak gedaan, daar testen ze eigenlijk de snelheid van reactie tussen een signaal van de hersenen naar/doorheen het lichaam. Nu heb je ook als MRI, die een nog duidelijker beeld kan geven dan RX om effectief op te sporen wat er mis is, maar dat is nog een heel kostelijk verhaal.

Zeker niet leuk of ideaal dit onderwerp, maar je hebt wel een leuk veulen, oogt gezond (lijkt ook geen verwondingen te hebben), dus ik zou ook niet direct al de negatieve ervaringen (die ook elk subjectief zijn en case bij case verschillend zijn) laten meespelen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:00

Helaas kan ik hier over meepraten.
Vorig jaar constateerde ik mijn nog geen 1 jarige toen met ataxie. Werd steeds beetje erger. Uiteindelijk naar de kliniek. De trailer af was een dingetje. Foto gemaakt van de hals. Half uur later was hij ingeslapen. Vernauwing in de halswervels. Werd niet beter en hij was er niet prettig bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:03

Filmpje even bekeken en wat Elisa en bulck ook zeggen, ik zou het echt even aankijken. Het dier lijdt zo te zien niet, het oogt verder gewoon prima. En wie weet trekt het gewoon weg. Nu direct dingen doen als inslapen zou ik niet doen, ik zou het echt wel een kans geven.

Het voorbeeld wat ik dus gaf was van een heel andere orde dan deze hoor. Dat dier graasde overigens gewoon, maar zakte soms ineens geheel door de achterhand, alsof ineens er 1-2 seconden geen gevoel in zat. Het werd daar helaas alleen erger.