Iemand informatie acute leukemie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vince_Charm

Iemand informatie acute leukemie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 22:34

Lieve allemaal,

Is hier iemand die ervaring heeft of mensen kennen met een paard met acute leukemie?
Ik kan er zo weinig over vinden.
Wat zijn de symptomen en alle verdere info is welkom.

Mijn dierenarts liet het maandag vallen over m'n paard maar achtte de kans wel erg klein maar nu ga ik toch piekeren

BigOne

Re: Iemand informatie acute leukemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:36

Niet doen, las je topic en er kunnen heel veel redenen voor die bultjes zijn. Gewoon even afwachten ( moeilijk maar laat je niet gek maken)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:46

Ben het eens met bovenste hier . Ga alsjeblieft niet googlen of horror verhalen opzoeken . Heb dit zelf ook zo vaak gedaan en je maakt jezelf helemaal gek . Op google komen altijd de grootste horror verhalen als eerste boven , en die zijn vaak zeldzaam .

Er is een veel grotere kans dat je paard last heeft van een allergische reactie . Er is een reden dat dokters wordt geleerd te denken in als je hoefgetrappel hoort ,denk dan eerst aan een paard niet aan zebras .

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 22:54

Bedankt voor jullie reacties, ik snap het hoor. Ik wil zo graag iets lezen wat bevestigd dat het niet zo is maar het zijn niet alleen de bultjes meer meerdere dingen waardoor de veearts dit blijkbaar toch zei.
Ik moet geduld hebben ben ik bang

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 23:26

Ik heb je vorige topic maar eerst even doorgelezen en ik vraag me af of je iets van PAVO ( of sowieso voer met granen) voert. Sinds wanneer staat je paard weer op het gras dit voorjaar en is dit op een stal/weide waar het al jaren staat? En verder ben ik wel benieuwd hoe oud je paard is, of hij een deken op heeft of niet, als hij een deken op heeft of die laatstelijk gewassen is, of je er op rijdt en of je je sjabrakjes de laatste tijd gewassen hebt. Allergie voor wasmiddel hoeft zich niet te beperken tot de plekken waarmee het in aanraking komt. En als je paard ouder dan een jaar of 8 is zou het kunnen zijn dat het PPID heeft.
In je andere topic las ook ook dat je Kurkuma voert tegen sarcoïden, heeft het die of doe je het ter voorkoming van het krijgen ervan? Als je paard ze heeft, waar zitten ze dan?
Ik vind het vreemd dat jouw dierenarts met zoiets extreems aankomt als acute leukemie als allerlei andere zaken nog niet zijn uitgesloten, ik kan me slecht voorstellen dat jouw paard dat heeft. Ja, alles kan, maar ik heb de indruk dat allerlei andere mogelijke oorzaken nog niet zijn uitgesloten.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 23:37

Jet schreef:
Ik heb je vorige topic maar eerst even doorgelezen en ik vraag me af of je iets van PAVO ( of sowieso voer met granen) voert. Sinds wanneer staat je paard weer op het gras dit voorjaar en is dit op een stal/weide waar het al jaren staat? En verder ben ik wel benieuwd hoe oud je paard is, of hij een deken op heeft of niet, als hij een deken op heeft of die laatstelijk gewassen is, of je er op rijdt en of je je sjabrakjes de laatste tijd gewassen hebt. Allergie voor wasmiddel hoeft zich niet te beperken tot de plekken waarmee het in aanraking komt. En als je paard ouder dan een jaar of 8 is zou het kunnen zijn dat het PPID heeft.
In je andere topic las ook ook dat je Kurkuma voert tegen sarcoïden, heeft het die of doe je het ter voorkoming van het krijgen ervan? Als je paard ze heeft, waar zitten ze dan?
Ik vind het vreemd dat jouw dierenarts met zoiets extreems aankomt als acute leukemie als allerlei andere zaken nog niet zijn uitgesloten, ik kan me slecht voorstellen dat jouw paard dat heeft. Ja, alles kan, maar ik heb de indruk dat allerlei andere mogelijke oorzaken nog niet zijn uitgesloten.

Bedankt voor je reactie.

Hij kreeg slobber (volgens mij wel met granen).
Hij staat nog niet op gras, ws.vanaf volgende week. Wel op een stuk grond waar hele korte grassprietjes staan die ze eten.
M'n paard staat hier nu voor het derde jaar op deze stal/weide.
Hij is bijna 17 jaar en heeft deze winter een deken op gehad. Tijdens de mooie dagen stond hij zonder deken, deken is nog niet gewassen en chabrakjes ook niet.
Wat betreft de sarcoïden: hij heeft verdachte plekjes onder z'n buik vandaar dat ik kurkuma gaf. Dierenarts zou biopt kunnen nemen want uit een swab kwam niks maar ik las ook dat als je er in gaat prutsen het juist erger kan worden dus ik zit hiermee nog in dubio.

Er zijn inderdaad nog dingen die uitgesloten kunnen worden, het komt alleen allemaal snel achter elkaar aan nu en waar begin je. Hij heeft geen last/pijn vd plekjes onder z'n buik dus wilde daar voor nu nog even niet nee verder. Zit er nu wel over na te denken om volgende week een bloedtest te laten doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 23:50

Ik denk dat ik in jouw geval eerst bloedonderzoek zou laten doen en dan ook laten testen op PPID. En even uitzoeken of er granen in de slobber zitten en anders overgaan op graanvrije slobber. Of krijgt hij dat inmiddels niet meer? Krijgt hij verder geen krachtvoer? En o ja, krijgt hij onverpakt hooi of verpakt? Is dat van eigen land van de stal waar je staat of is dat ingekocht? Als hij op de paddock staat/ op stal, krijgt hij dan leidingwater of slootwater?
Ik vraag heel veel hoor, maar wie weet vind je zo wel uit wat er mis is met hem.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 00:13

Jet schreef:
Ik denk dat ik in jouw geval eerst bloedonderzoek zou laten doen en dan ook laten testen op PPID. En even uitzoeken of er granen in de slobber zitten en anders overgaan op graanvrije slobber. Of krijgt hij dat inmiddels niet meer? Krijgt hij verder geen krachtvoer? En o ja, krijgt hij onverpakt hooi of verpakt? Is dat van eigen land van de stal waar je staat of is dat ingekocht? Als hij op de paddock staat/ op stal, krijgt hij dan leidingwater of slootwater?
Ik vraag heel veel hoor, maar wie weet vind je zo wel uit wat er mis is met hem.

Ja ik denk ook dat dat een goed plan is, bedankt voor je tips.
Volgens mij zitten er wel granen in de slobber maar ik ben vd zekerheid gestopt met de slobber/rode biet/kurkuma i.v.m. de huiduitslag/bultjes die hij kreeg.
Verder krijgt hij verpakt hooi van eigen land.
Drinkwater in stal en paddock is volgens mij beide leidingwater, dit zal ik es navragen.