Chip bij kogelgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LuciLusitano

Chip bij kogelgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 08:44

Afgelopen week is de kliniek langs geweest om röntgenfoto’s te maken nav een vermoedelijke schieffel. Gelukkig geen breuk oid te zien in pijp- en/of spaakbeen.
Wel viel een chip op, op de foto.
Advies is een volledige OCD screening en operatief verwijderen.
Het gaat om een jaarling.

Nu was mijn idee om rondom November de screening en operatie te laten doen maar om me heen hoor ik zoveel mensen roepen dat ze er niks aan zouden doen. Sommigen zeggen dit vanwege slechte ervaring met operatie (meer problemen na de tijd).
Nu maken ze me aan het twijfelen…

Afbeelding

Elisa2

Re: Chip bij kogelgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:49

Het ligt er helemaal aan of de chip ingekapseld is of niet, maar als ik de DA zo lees dan denk ik van niet anders had je dit advies niet gekregen. Een operatie is altijd een risico maar er worden zat paarden aan geopereerd die er prima doorheen komen. Als er niks aan gedaan wordt en de chip schade aanricht dan ben je uiteindelijk verder van huis. Wat je wel kunt doen is even wachten, soms verdwijnen chipjes weer bij opgroeiende paarden. Je kunt dus ook een jaartje wachten en dan een volledige OCD screening doen en eventueel een operatie. Zolang ze niet belast worden kan dit meestal niet veel kwaad, tenzij ze echt op hele vervelende plekken zitten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:03

Ik zou in deze het advies van de dierenarts volgen. Eventueel vraag je (betaald) een 2e en 3e opinie aan. Dan heb je een mooi gemiddeld beeld wat je kunt afwegen.
Mijn ervaring is dat dierenartsen prima genuanceerd denken en praten over OCD's. Zéker als het voor eigen gebruik is.
In zijn algemeenheid kun je weinig zeggen van OCD's. Er zijn er die nooit problemen geven en er zijn er die grote ellende gaan veroorzaken. Het is per geval en locatie verschillend (welk gewricht en waar in het gewricht). Over de locatie zijn wel wat artikelen te vinden.

Een OCD operatie wordt echt heel vaak uitgevoerd en ik hoor er zelden (nooit) negatieve verhalen over als het een preventieve operatie is. Al is iedere operatie natuurlijk een risico an sich. Als je pas gaat opereren als er al schade is zullen de resultaten wisselender zijn.
De revalidatie is 6 weken tot 3 maanden met een periode van absolute boxrust. En dat is zuur genoeg, ik vond het zelf vooral heel lastig....
Om die laatste reden laat ik het ook niet uitvoeren als het risico als heel laag wordt ingeschat.

Met 1 paard heeft dat perfect uitgepakt. Die chip is heel braaf blijven zitten. Bij mijn andere paard kreeg ik 3 jaar later toch het advies om de chip er alsnog preventief uit te halen. Oke, doen we dat. Zo werkt het nu eenmaal met risico inschattingen

Lang verhaal kort: ik zou de dierenarts volgen en even door de zure appel bijten voor een zeer goede kans op een gezonde toekomst.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:23

Zou het juist wel doen.
Wanneer dit paardje beleerd gaat worden en er last van zou gaan krijgen dan duurt alles veel langer en dan is het zonde van je tijd die je er dan in gestopt hebt.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 11:28

Mijn eerste ingeving is ook om de operatie en screening wel te doen!
Niet nu meteen, hij vind het namelijk niet bepaald tof als hij alleen binnen blijft. Ik zat daarom te denken om medio November de screening te doen. Dan staan de paarden niet meer hele dagen buiten en staat hij dus niet continue alleen op stal.

Popstra, exact mijn gedachtengang.

Bedankt voor de reacties!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:30

Dat lijkt me een goed plan. Zoiets kan prima van de winter, dan kan hij nu nog lekker buiten lopen. Dat maakt het stukje revalidatie hopelijk wat makkelijker.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:38

Ik zou ook da advies opvolgen. Als die kan blijven zitten, zeggen ze het wel.
Als er geen schade aangericht kan worden, laten zitten en eind jaar volledige screenijg doen en opereren. Zo uitkijken dat ie dan volgend jaar weer lekker t land op kan na revalideren etc.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:42

LuciLusitano schreef:
Mijn eerste ingeving is ook om de operatie en screening wel te doen!
Niet nu meteen, hij vind het namelijk niet bepaald tof als hij alleen binnen blijft. Ik zat daarom te denken om medio November de screening te doen. Dan staan de paarden niet meer hele dagen buiten en staat hij dus niet continue alleen op stal.

Popstra, exact mijn gedachtengang.

Bedankt voor de reacties!

Ik heb dit met mijn jaarling destijds ook zo gedaan. Ocd bij de sprong, ik wist het al dat hij er zat maar inderdaad ergens rond december volledig op de foto laten zetten(verder gelukkig niks) en operatie gedaan. Ging top omdat er toen inderdaad altijd wat bij hem op stal stond. Dus zou je zeker aanraden dit op deze manier te doen!

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 14:32

De arts gaf inderdaad aan dat hij wel echt verwacht dat deze chip problemen gaat geven. Daarom ook wel dat ik het dan eind van het jaar doe. Eerst medio november de volledige OCD screening en dan operatie inplannen zodat eruit gehaald kan worden wat kwaad kan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 16:12

Ik zou de complete screening een jaartje uitstellen, er kan nog heel veel veranderen. Als hij nu geen last heeft van die chip zou ik daar ook een jaartje mee wachten.