Ervaring omtrent dikke ogen bij een paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Ervaring omtrent dikke ogen bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 19:04

Al een behoorlijke tijd kampt mijn paard met 'dikke ogen'.
Met name onder het oog vult het zich met vocht(?) en de ogen tranen ook.
Ik ben ermee naar de kliniek gegaan en hij is onderzocht en ik heb vervolgens een zalfje gekregen, maar dit hielp vrij weinig.
Ze vertelden me daar dat het waarschijnlijk door vliegjes kwam i.c.m een vrij korte voorpluk.
Maar het probleem blijft in de winter, met periodes.
Ik heb wel een vliegenmasker en een netje met franjes geprobeerd, maar ook dit verhelpt het probleem niet echt.

- Naar mijn idee is zijn zicht prima en ook in de kliniek hebben ze niks geks aan het oog gevonden.
- Ik vind hem wel iets slomer, 'slaperiger', al is het van nature al een erg rustig paard.
- Het gaat om beide ogen.
- Hij staat niet in een stoffige omgeving.
- Het gaat met periodes, maar deze periodes zijn allemaal verschillend van elkaar.

Nu vind ik het momenteel toch wel heftig worden en vraag ik me af of iemand dit herkent.
En natuurlijk, wat een eventuele oorzaak en oplossing kan zijn.

Beide ogen zijn even gevuld.
Afbeelding

Brainless

Re: Ervaring omtrent dikke ogen bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:16

Je kan proberen om bij zonnige dagen een UV werend masker op te doen.
Mijn kleintje is heel gevoelig op zijn ogen en dat helpt heel veel.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 19:39

Bedankt voor de tip, dat ga ik proberen!
Ik heb niet het idee dat het (volledig) zongerelateerd is, maar het is zeker de moeite waard.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:54

Allergisch ergens voor? Is er onlangs iets veranderd?

Ik had eens een Shetlander die allergisch was voor het metaal in het halster. Kom er maar op :=

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:54

Nog meer klachten?
Huid, ontlasting..

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 20:18

Niet dat we weten.

Het zijn echt alleen de ogen, verder geen uitslag op het lichaam, geen gekke ontlasting.
Ik vind hem alleen af en toe erg duffig, ondanks dat hij van nature al heel erg relaxed is.

Dit is midden in de winter.
Het is hier minder gevuld dan nu en dit is ook weer een wat heftigere periode.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:39

:(:) Dat ziet er vervelend uit.

Mijn tinker heeft al jaren een oog dat erg gevoelig is, en ook heel snel dik wordt en traant.
Bij hem komt het vooral door vliegen. In het voorjaar begint het al, en hij heeft dus ook al heel vroeg in het jaar 24/7 een vliegenmasker op.
Ik veeg dagelijks met een watje de prutjes en korstjes naast het oog weg, en smeer wat billetjescreme op de huid als die wat geïrriteerd is.
Verder vind ik Vetericyn Plus eye wash fijn om de ogen te druppelen als het een beetje dik wordt. Dat helpt hier meestal erg goed. Als het oog toch weer gaat ontsteken dan krijg ik meestal een wat dikkere zalf mee, Ophtocycline, dat helpt ook erg goed. De eerste keer kreeg ik vloeibare oogdruppels mee, maar dat werkte minder goed en was lastig aanbrengen.

Wellicht heb je er iets aan.
Vooral het vliegenmasker werkt hier erg goed dus.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 22:44

Bedankt voor de tips! Daar heb ik zeker wat aan.

Ik vind het zo raar dat het hier in de winter ook met periodes dik is, al is het wel minder.
Vanaf morgen doe ik het masker weer op en ik kijk ondertussen even naar eentje die UV-werend is.
Die eye wash klinkt ook fijn, eens kijken of ik dat hier kan bestellen. :j

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:00

Is zijn voer in de winter heel anders dan in de zomer? Soms wijst het op nier of leverproblemen, of bijv in de zomer een verhoogde waterafvoer van zn lichaam

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:05

Ik herken het. Heeft helemaal niks te maken met de voorpluk, vliegjes of de zon. Maar wel met de lever. Vandaar ook dat je paard wat duffig is, en hij er in het voorjaar meer last van heeft.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 23:16

Hmm, daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik heb recent nog wel aan mijn dierenarts gevraagd om een algeheel bloedonderzoek, gewoon ter controle, maar deze zag daar het nut niet van in.
Hij is het enige paard met deze symptomen, dus dan zou ik de oorzaak van binnen moeten zoeken.

Ik moet wel zeggen dat ik hiervan alleen het rustige gedrag herken, de rest van de symptomen die ik tot nu toe heb gelezen, zijn niet op hem van toepassing.
De eetlust is goed, vacht is goed, komt goed door de wintervacht heen, geen gele slijmvliezen, etc.
Laatst bijgewerkt door Polar op 17-04-25 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:22

Ik heb ook laatst iets gelezen dat oogproblemen mogelijk een relatie met lever hebben, vanuit de holistische benadering. Daar werd toen geadviseerd Phytonics Livercomp druppels te geven. Hopelijk heb je daar wat aan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 23:25

Ik vind het een beetje eng om zomaar iets te gaan geven, maar ik ben benieuwd naar een link naar het artikel.
Als ik zelf zoek, kom ik niks tegen in combinatie met de ogen.

Ik vind het overigens een goed idee om langs de kliniek te rijden voor een bloedonderzoek, maar ik zou dan het liefst niet alleen de leverwaarden laten nakijken.
Maar een geheel bloedbeeld is hier blijkbaar niet bekend/wordt hier niet gedaan, dus ik moet dan echt specifieke waarden noemen die ik gecontroleerd wil hebben.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:27

Dat verhaal van de lever, wordt met name genoemd vanuit de tcm, de Chinese manier van kijken dus.
En is niet 1 op 1 te vergelijken met “ westers” denken.
De lever heeft in die benadering een iets andere betekenis dan westers.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:37

Ik herken het deels van mijn merrie.

Bij haar waren het vooral de tranende ogen. Het werd niet echt dikker onder het oog.
Er werd eerst gedacht aan verstopte traanbuisjes, dat bleek het niet te zijn.
Hebben ze dat gechecked bij jouw paard?

Ze bleek als 15 jarige meetbaar Cushing/PPID te hebben. Weliswaar niet heel heftig, wel op medicatie gezet. Intussen is ze 25, doet het in verhouding best aardig.
De tranende ogen zijn in wisselende mate door het jaar heen gebleven.
Ze krijgt daarom ook vaker een vliegenmasker op, dat scheelt wel.

Ppid/Cushing heeft veel invloed op "de binnenkant" van je paard.
Hebben ze ook naar de lever gekeken? Daar kan ook iets niet lekker zitten, los van evt Ppid.

edit: als je waardes wilt laten checken zou ik voor de lever gaan. en een PPID test, puur voor het geval dat laten doen.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 00:10

Hier ook een paard dat met vlagen traanogen en ontstoken (rode) ogen had. Voor iets anders destijds vitamine E gaan bijvoeren en de traanogen verdwenen ook.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:27

Mijn paard heeft ook vele oogproblemen. Worden dik en vol en duffig en gaan tranen. Soms een oog soms twee. Bij mijn paard is het aan hoofdpijn te wijten door bepaalde druk in het hoofd. Misschien eens kijken naar cranio sacraal therapie?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:32

Hier ook met mijn merrie aan het kwakkelen met een oog. Haar hele oog was dik er omheen en opgezette oogleden.
Traanbuis is doorgespoeld en heb week gezalfd. Leek toen over maar komt nog steeds troep uit haar oog en oogleden zijn weer wat meer opgezet.
Maar zij heeft het aan 1 oog. En daar ook een slechte kies zitten dus vraag me af of dat niet met elkaar in verbinding staat.

Ben benieuwd wat eruit gaat komen bij jouw paard TS.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 08:36

Samirah: Ja, ze hebben gekeken, maar konden niks geks ontdekken.
Hij is een jaar of 2/3 geleden gechecked op Cushing en dat had hij (toen) niet.
Hij heeft hier verder ook geen symptomen van, maar hij is wél insuline resistent.
Ik weet niet of dit mee kan spelen.

Hier geen rode ogen, het is echt dik/gevuld en tranend.

ElineAbby123: Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik ga het in ieder geval onthouden voor als er niks uit het bloedonderzoek komt.

Zamora: Ooh, dat is vervelend! Ik snap dat je dan aan die kies denkt.
Hier is het gebit helemaal in orde.

Misschien nog handig om te benoemen, er is sprake van insuline resistentie.
Achteraf gezien is hij vanaf minimaal december al zo duffig, maar toen dacht ik dat dat door de kou kwam.
Dat hij, omdat hij zichzelf warm moest houden, gewoon minder energie had.

Ik ga in ieder geval vandaag een filmpje maken van het duffe gedrag en deze naar mijn dierenarts sturen.
Kijken of we volgende week even langs kunnen rijden voor bloedafname en of hij nog iets kan vinden.

Het is gewoon apart, ik zet hem aan de poetsstang en hij gaat echt direct staan slapen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:42

Dan zou ik zeker even bloed afnemen.
Wat krijgt hij te eten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:43

Muze schreef:
Dat verhaal van de lever, wordt met name genoemd vanuit de tcm, de Chinese manier van kijken dus.
En is niet 1 op 1 te vergelijken met “ westers” denken.
De lever heeft in die benadering een iets andere betekenis dan westers.

Klopt. Zo hebben paarden ook geen fysieke galblaas maar wel een galblaasenergie. Die dan weer met de lever in verband staat.

TS, het is alleen maar fijn dat hij geen heftige symptomen heeft verder. Kan maar zo wezen dat bij jouw paard dit de manier is waarop het zich uit. Heeft je paard stemmingswisselingen die je moeilijk kunt plaatsen of verklaren? Of heeft hij emotionele problemen gehad die nu zijn weerslag kunnen hebben op de lever?

Wat krijgt je paard te eten? Bij een paard, mens trouwens ook, met een onrustige lever is vers groenvoer erg belangrijk. Heb je al gras staan? Het perfecte gewas voor jouw paard is paardenbloem. Zorg dat je dat te pakken krijgt voor 'm. Hopelijk groeit het in je wei. Laat 'm daar genoeg van eten.

Hopelijk duikt er nog een bokker in Zweden op die je verder kan helpen bij welke waarden je dan eventueel zou kunnen laten testen.

Edit: ik lees nu dat hij IR is. Daar heb ik geen ervaring mee. Hopelijk kan je dierenarts vertellen of er een verband kan zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 08:50

Hij krijgt hetzelfde als de rest, waaronder nog een paard met insulineresistentie die echt geen enkele klacht heeft.
Geanalyseerd voordroog (bijna hooi), gewoon hooi is geen optie, vanwege luchtwegproblemen van meerdere paarden.
Een half uurtje á uurtje per dag op uitgebloed geel 'gras' en s'avonds krijgen ze een mini portie sluesli mix met een schepje biergist en een handje mineralenbrok.

In de winter kreeg hij hetzelfde, maar zonder het 'gras' en zonder de biergist en toen waren de symptomen er ook.

Koper: Nee, totaal niet eigenlijk. Het is echt een onwijs lief dier, nooit stemmingswisselingen of iets anders geks.
Het is alleen, nu ik achteraf terug kijk, dat hij echt heel duf is al een tijd.
Je haalt hem op, zet hem aan de stang en hij gaat staan slapen, zelfs tijdens het optuigen blijft hij slapen, dit was eind December.
Ik dacht dat hij minder energie had vanwege de kou en we hebben hem sindsdien rust gegeven, omdat hij de energie duidelijk zelf nodig had.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:04

Wat je beschrijft klinkt wel als veel moeite hebben om warm te blijven. Als er al een verstoring aan de binnenkant van dat paard zit dan kost dat ook extra energie.

Je zou eens aan je dierenarts kunnen vragen of ze op één of andere manier kunnen controleren of zijn bloedsomloop wel in orde is. Als die niet goed werkt krijgt hij het koud. Laat ze onderzoeken of er geen verklevingen in de aderen zijn, en voel of je zelf ergens harde plekken kunt voelen die niet IR-gerelateerd zijn. Dan bedoel ik geen vetophopingen, dat voelt anders.

Als je het ivm de IR eng vindt om je paard groene planten te geven bied hem dan alsjeblieft wel gedroogde paardebloemwortel aan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-04-25 09:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:05

Kan ook geblokkeerde traanbuisjes zijn, is daar naar gekeken?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 09:11

Ik heb niet het idee dat hij het koud heeft gehad en ook nu is het vrij warm voor de tijd van het jaar.
De insulineresistentie is nu goed onder controle, maar ik voel regelmatig over zijn lijf en alles is mooi zacht en soepel.

Er is wel gekeken naar geblokkeerde traanbuisjes, maar ik zal mijn eigen dierenarts er nog eens naar laten kijken.

Misschien staan beide klachten ook wel los van elkaar, de ogen en het vermoeide gedrag.
Maar nu de vermoeidheid ook met warm weer aan blijft houden, vind ik wel dat ik er iets mee moet doen.