Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BigOne schreef:Ik ben nogal sceptisch over die nano therapie. Het is allang bewezen dat alles wat je er aan de buitenkant opsmeert de huidbarriere niet voorbij komt . Behalve magnesium en dat is ook het enige mineraal dat zo opgenomen kan worden. Allerlei stoffen “ inblazen “ ?
Pezen zijn nauwelijks doorbloed vandaar dat het al verrekte moeilijk is om ze via supplementen te versterken, het komt nauwelijks aan. Goede training met doordachte warming up en cooking down geloof ik eerder in om pezen te versterken mits er geen beschadigingen in zitten.
ikke20 schreef:Er zijn een hoop Supplementen die pezen ondersteunen. Belangrijkste is om te weten wat je precies wilt ondersteunen?
Gaat het om een zwakke pees, en scheur in een pees een gat en ga zo maar door.
Elke stof heeft zo zijn eigen werking op een pees. Pas als je weet wat je er precies mee wilt kan je een supplement erbij zoeken waar voldoende werkzame stof inzit.
pluisje88 schreef:Pezen zijn nauwelijks doorbloed dus om een supplement de pezen te laten bereiken is bijna onbegonnen werk. Wat in mijn ogen onderschat wordt is de kracht van correcte bekapping. Niet correcte bekappingen geven heel snel en heel veel extra druk op de pezen waardoor ze overbelast raken en er klachten ontstaan. Het grootste deel van de paarden in Nederland staat niet correct op z’n voeten en dan kan je supplementen voeren tot je een ons weegt maar daar kun je hoe dan ook nooit tegenop.
amyz schreef:pluisje88 schreef:Pezen zijn nauwelijks doorbloed dus om een supplement de pezen te laten bereiken is bijna onbegonnen werk. Wat in mijn ogen onderschat wordt is de kracht van correcte bekapping. Niet correcte bekappingen geven heel snel en heel veel extra druk op de pezen waardoor ze overbelast raken en er klachten ontstaan. Het grootste deel van de paarden in Nederland staat niet correct op z’n voeten en dan kan je supplementen voeren tot je een ons weegt maar daar kun je hoe dan ook nooit tegenop.
Dit.
'Gewoon' goed management doet het meest. Dus goed bekappen, correcte training, en voeding die past bij het individuele paard (en daar kunnen beslist ook supplementen nodig zijn). Algehele gezondheid, daar bereik je meer mee.
0000 schreef:Geen supplementen maar Nano CellCare behandelingen. Bevat hyaluronzuur, vitamine C en mineralen en je kan rechtstreeks doseren op de pezen, in zodanig kleine deeltjes dat ze ook daadwerkelijk in het peesweefsel kunnen komen.
MyWishMax schreef:0000 schreef:Geen supplementen maar Nano CellCare behandelingen. Bevat hyaluronzuur, vitamine C en mineralen en je kan rechtstreeks doseren op de pezen, in zodanig kleine deeltjes dat ze ook daadwerkelijk in het peesweefsel kunnen komen.
Is dit bewezen ondertussen? Want ik heb ernaar gekeken en gezocht, maar geen enkel bewijs dat dit überhaupt bij de pees komt. Dan zou ik juist laseren als er nog een blessure is. Voor bepaalde supplementen zijn er juist wel onderzoeken gedaan en aangetoond dat het wel werkzaam is, het enige probleem is dat de werkzame hoeveelheid meestal meer is als wat er in de meeste supplementen zit.
Verder vooral management inderdaad. En dus ook niet te vaak en te zwaar trainen. Mijn dierenarts zegt ook altijd dat ze eerder stuk gaan van te veel training als van te weinig. Tenzij je weinig traint en dan in 1 klap heel zwaar. Wel genoeg vrije beweging, want te veel stil staan in een box maakt het ook zwakker.