Röntgenfoto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evesz

Röntgenfoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 21:23

Hallo,

Deze foto is van mijn paard. Dateert van 2021. Zien jullie iets eigenaardigs op deze foto’s? Ik maak me alert op een bepaald deel van de foto.

Paard is toen röntgenologisch en klinisch goedgekeurd door mijn veearts.

Paard vertoont geen abnormaal gedrag, dus maak mij niet meteen zorgen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is haar rapport van toen:

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt!

Bowo

Re: Röntgenfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:26

Zoals aangegeven is het rapport een vernauwing, maar geen reactie, dus zou ik niet klassificeren als KS. Mogelijk wel verhoogd risico op het ontwikkelen daarvan, maar alsnog heb je paarden met botreactie zonder klachten, dus klinisch beeld blijft leidend

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:30

Ongelijke voeten kleine botwoekering in de sprong nauwe wervel in de rug .Licht onregelmatig en te mager.Al met al een spannende aankoop geweest lijkt me.

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 21:38

office schreef:
Ongelijke voeten kleine botwoekering in de sprong nauwe wervel in de rug .Licht onregelmatig en te mager.Al met al een spannende aankoop geweest lijkt me.

Mager was omdat ze gewoon niet voldoende eten kreeg. Als je als 4 jarig paard 4/5x per week moet werken waaronder al springtraining van 1.10m, en dit doet op een handjevol… Paard ziet er prima uit nu met een mega glans. Haar voetjes zijn ook onder controle door onze hoefsmid!

Het was inderdaad de rug die me alert deed maken, omdat ik nu hier en daar wat meer lees over KS, maar nog weinig over weet. Ik wou gewoon jullie inzicht even. Paard loopt trouwens al jaren gewoon correct, gelukkig!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:58

Er is een leuke mee lees groep op fb positive kissing spine stories and journey updates .

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 22:16

Je ziet één vernauwing waarbij de wervels wel heel kort op elkaar staan. De wervel daarachter zie je een minimale reactie van het bot.
Echter is dit al van even geleden toch. Training heeft zoveel invloed. En je moet het per paard bekijken. En of ze fysiek klachten heeft. Ik denk dat als ze opneem juiste manier gereden wordt ze hier geen last van heeft

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 23:29

Ik zou er wel nieuwe foto's van willen zien. Gewoon. Als casus _O-

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:21

Ik zie hier ook niks schokkends aan. Laatst was er op bokt een topic, dat paard werd goedgekeurd en zag er vele malen slechter uit op de foto.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:17

Ik zie niets schokkends als het paard het goed doet zoals je zegt. Ik heb ooit foto’s gezien van een paard dat lichte tour liep, die zou willen dat hij zo’n rug had maar die deed het dus verder prima.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:13

Ik vindt de foto's ook niet schokkend, mijn grootste zorg bij zo'n paard zouden de ongelijke voorvoeten zijn maar gelukkig was er in de voorbenen ten tijde van deze keuring (nog) niks aan de hand en hopelijk blijft dat zo.