Paard heeft ineens allemaal bultjes over hele lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vince_Charm

Paard heeft ineens allemaal bultjes over hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 12:54

Lieve allemaal,

Vanochtend kwam ik bij m'n paard en ik zag allemaal bultjes op z'n hoofd. Toen ik hem uit de stal haalde zag ik dat hij overal bultjes had. Ik heb al allerlei dingen opgezocht uiteraard maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen. Meer mensen die dit herkennen, en wat is er aan te doen?

Hij krijgt sinds enkele weken slobber met kurkuma en lijnzaadolie, en sinds een week gedroogde bieten.
Kan hij daar allergisch voot zijn? Kan het niet echt vinden.
Verder staat hij snachts op stal en overdag buiten. Daarin is de afgelopen periode niets veranderd. Ook krijgt hij geen medicatie.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:58

Mijn paard kreeg bulten als hij eikels had gegeten, zodra hij er niet meer bij kon verdwenen de bulten na een paar dagen. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval kan zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:59

Lijkt op een allergische reactie. Ik zou even stoppen met de Kurkuma/lijnzaadolie en kijken of dat verbetering geeft. Zo niet DA er bij halen en zo ja dan kun je voorzichtig met één van de 2 kijken of dat weer een reactie geeft.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 13:04

DubbelFun schreef:
Lijkt op een allergische reactie. Ik zou even stoppen met de Kurkuma/lijnzaadolie en kijken of dat verbetering geeft. Zo niet DA er bij halen en zo ja dan kun je voorzichtig met één van de 2 kijken of dat weer een reactie geeft.

Bedankt voor je reactie. Dit is wel iets wat hij al enkele weken krijgt, de gedroogde rode bieten sinds een week. Zou dat het niet kunnen zijn?

Bowo

Re: Paard heeft ineens allemaal bultjes over hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:06

Dat moet je uitproberen. Maar het kan ook iets zijn dat hij al veel langer krijgt. Een allergie kan ook spontaan ontstaan

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:07

Lijkt op netelroos. Misschien op het land ergens in gerold waarop hij zo reageert? Als het niet vanzelf wegtrekt, dan de DA vragen om antihistamine. Zeker als de bultjes vocht gaan lekken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:08

Lijkt inderdaad op een allergische reactie. Het is even puzzelen om te kijken waar het vandaan komt. Kan ook nog de bieten zijn (of een stofje dat is toegevoegd ergens aan).

Begin dit jaar had een van onze paarden ook plots last van bultjes. Dat blijkt achteraf te komen door (hoogstwaarschijnlijk) een hulpstof die toegevoegd was aan de muesli die hij toen kreeg. Voer veranderd en nu is er niets meer aan de hand :-)

(maar dat was wel een paar weken puzzelen en proberen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:22

Het kunnen alleen de bieten zijn, maar ook een kombi van biet en iets anders. Kwestie van uitvogelen door proberen.
Zodra de bultjes gaan lekken direct DA er bij.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 13:24

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Wat lief dat jullie zo meedenken.
Ik laat voor nu in ieder geval de gedroogde bieten staan omdat dat het laatste is wat we hebben toegevoegd.

Denken jullie wel dat het voedselgerelateerd is?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:53

Vroeger noemden we dat haverbultjes. Maar de oorzaak kan vanalles zijn. Je zal moeten ontdekken wat het is waar hij op reageert. Kan voeding zijn, maar strooisel of iets anders.
Hier een artikel: https://www.horses.nl/articles/paard-pl ... t-lichaam/

Het snelste is om een veearts te laten komen en een corticosteroid te laten geven, dan is het zo weg. Maar dan weet je de oorzaak nog steeds niet natuurlijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:51

Ook eens een paard gehad die plots vol stond.
Bij hem kwam het door steekbeesten. Ik merk het nu met de warmere dagen ook, m'n huidige paarden zitten 's avonds vol steekbeestjes.
Misschien dat jouw paard ook daar op reageert?

Ik had bij dit paard tijdelijk een eczeemdeken. De bultjes trokken vanzelf weg ook.

Afbeelding

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:38

Ik heb dit rond deze periode ook weleens meegemaakt bij een paard dat in een bosrijke omgeving stond. Leek iets op de wei te zijn en trok vanzelf na een tijdje weer weg, het is 2 à 3 keer gebeurd.

Ik zou niks doen en een paar dagen afwachten.

Kurkuma heeft een paard niet nodig, tenzij je (tijdelijk) een natuurlijke ontstekingsremmer wil geven. Los van de bultjes, zou ik daarmee ophouden. Maar ik weet dat het een populair supplement is momenteel.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:03

Yep, allergische reactie. Schuurt hij ook?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:06

Kan het zijn dat hij heeft liggen rollen in de wei waar misschien resten van een oud nest van de processierups lag, daarheen gewaaid door de wind of zo? Heb ik hier ook wel eens gezien bij een paard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:38

Heel herkenbaar. En nooit een oorzaak van gevonden.

Één van mijn paarden heeft dit ook 3 keer gehad. Op een stal waar ze altijd alles hetzelfde hadden met hooi van eigen land. Ik voerde niets bijzonders bij. En ben altijd hetzelfde blijven voeren er voor en er na. Geen bomen dus geen processierups.

Meestal trok het na een dag of paar dagen vanzelf weer weg. Toen zijn kaak een keer mee opzwol hebben we voor de zekerheid een keer corticos gespoten. Andere keren niets aan gedaan.

Betreffende paard heeft het nu al 12 jaar niet meer gehad. In die afgelopen 12 jaar heeft een ander paard, op een andere locatie het wel ooit nog gehad. Toen was er een vermoeden van bloedluis van de kippen die op excursie waren gegaan naar het betreffende paard. Al schijnen ze formeel geen paard te lusten :+ .

Ik kan je dus niet helpen met de oorzaak. Maar voer gerelateerd was het bij ons in ieder geval niet.

Ik heb alleen het vermoeden gehad dat het met een insect te maken had. Maar daar ook nooit echte aanwijzingen voor gezien.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:36

Ja, ik heb vorig jaar ook zoiets gehad met mijn paarden.
Van ene op andere moment (dagdeel) zaten drie van mijn paarden onder de bultjes. Niet echt jeuk, maar ook niet heel prettig. Wel ook met wat wondvocht.
Veearts erbij gehad maar die kon ook niet veel meer dan "allergische reactie op iets".
Aangezien ze allemaal op dezelfde plek hadden gerold dacht ik aan een plantje, beestje oid.
Verder is er wel bollenteelt naast mijn weiland dus kan ook nog daarmee te maken gehad hebben (daar wordt nogal wat gespoten).

Wat wel interessant was, was dat de paarden met 9 op twee weilanden stonden naast elkaar. Waarvan 4 broers/zussen. Die hadden allemaal bultjes en de rest (geen familie) niet.

Dus ik heb er eentje volledig laten testen op allergieen. Kwam wel eea uit maar niks waar ik iets mee kon.
Is uiteindelijk bij allemaal gewoon weggetrokken, geen oorzaak kunnen vinden. Ik heb wel alle kandidaat-plantjes nog een keer uitgeprobeerd of ik een reactie kon uitlokken maar heb het niet kunnen reproduceren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:21

Vince_Charm schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Wat lief dat jullie zo meedenken.
Ik laat voor nu in ieder geval de gedroogde bieten staan omdat dat het laatste is wat we hebben toegevoegd.

Denken jullie wel dat het voedselgerelateerd is?

Hoeft niet. Mijn pony kreeg bultjes van de pollen/zaden van beukenbomen. Zodra die in de lucht hingen kwamen de bulten die steeds groter werden. Enige wat werkte was weg spuiten met medicatie van de da. Hij heeft meerdere weken op de kliniek gestaan en daar verschill3nde onderzoeken gehad waaronder bloedonderzoek om achter de oorzaak te komen. De 1e keer bleven het zulke kleine bultjes, daarna werd het steeds erger. Daar kon je echt niet mee afwachten en moest echt de da bij komen. Wij kregen vanaf het 2e jaar de medicatie zelf om in de koelkast te leggen zodat we konden spuiten bij de 1e tekenen. Pony werd er echt beroerd van. Hebben dat de rest van zijn leven moeten doen

Paard van vriendin van mij krijgt ze ook, die worden alleen niet groter. Elk jaar begin van het voorjaar. Hoewel die wel antihistamine geeft tegenwoordig in die periode want het gaat na paar dagen enorm jeuken anders

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 19:18

Padoertje schreef:
Lijkt op netelroos. Misschien op het land ergens in gerold waarop hij zo reageert? Als het niet vanzelf wegtrekt, dan de DA vragen om antihistamine. Zeker als de bultjes vocht gaan lekken.

Het is lastig te zeggen, in ieder geval geen vocht in de bultjes dus dan toch misschien eiwitbultjes en geen allergische reactie op vliegjes o.i.d.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 19:20

Suzanne F. schreef:
Vroeger noemden we dat haverbultjes. Maar de oorzaak kan vanalles zijn. Je zal moeten ontdekken wat het is waar hij op reageert. Kan voeding zijn, maar strooisel of iets anders.
Hier een artikel: https://www.horses.nl/articles/paard-pl ... t-lichaam/

Het snelste is om een veearts te laten komen en een corticosteroid te laten geven, dan is het zo weg. Maar dan weet je de oorzaak nog steeds niet natuurlijk.

Dank je wel voor je informatie, klopt inderdaad dat een veearts laten komen natuurlijk t probleem op lost maar ben benieuwd naar de oorzaak.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 19:21

Art_Ificious schreef:
Ook eens een paard gehad die plots vol stond.
Bij hem kwam het door steekbeesten. Ik merk het nu met de warmere dagen ook, m'n huidige paarden zitten 's avonds vol steekbeestjes.
Misschien dat jouw paard ook daar op reageert?

Ik had bij dit paard tijdelijk een eczeemdeken. De bultjes trokken vanzelf weg ook.

[ Afbeelding ]

Ja daar heb ik ook aan gedacht maar dan zit er vocht in de bultjes begreep ik?

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 19:22

Apple schreef:
Lijkt inderdaad op een allergische reactie. Het is even puzzelen om te kijken waar het vandaan komt. Kan ook nog de bieten zijn (of een stofje dat is toegevoegd ergens aan).

Begin dit jaar had een van onze paarden ook plots last van bultjes. Dat blijkt achteraf te komen door (hoogstwaarschijnlijk) een hulpstof die toegevoegd was aan de muesli die hij toen kreeg. Voer veranderd en nu is er niets meer aan de hand :-)

(maar dat was wel een paar weken puzzelen en proberen)

Ja het is heel lastig maar we gaan eerst de rode bieten uitsluiten en kijken of dat helpt!

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 19:24

Beemsterkaas schreef:
Ik heb dit rond deze periode ook weleens meegemaakt bij een paard dat in een bosrijke omgeving stond. Leek iets op de wei te zijn en trok vanzelf na een tijdje weer weg, het is 2 à 3 keer gebeurd.

Ik zou niks doen en een paar dagen afwachten.

Kurkuma heeft een paard niet nodig, tenzij je (tijdelijk) een natuurlijke ontstekingsremmer wil geven. Los van de bultjes, zou ik daarmee ophouden. Maar ik weet dat het een populair supplement is momenteel.

Hij staat niet in een bosrijke omgeving, maar er waait natuurlijk van alles rond.

De kurkuma geef ik omdat ik daar veel positieve verhalen over heb gelezen in combinatie met sarcoïden.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 19:24

Tallie1979 schreef:
Yep, allergische reactie. Schuurt hij ook?

Nee dat niet.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 19:25

Bloodymary schreef:
Kan het zijn dat hij heeft liggen rollen in de wei waar misschien resten van een oud nest van de processierups lag, daarheen gewaaid door de wind of zo? Heb ik hier ook wel eens gezien bij een paard.

Oei, dat durf ik niet te zeggen. Je weet t natuurlijk nooit!

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 19:27

pol013 schreef:
Heel herkenbaar. En nooit een oorzaak van gevonden.

Één van mijn paarden heeft dit ook 3 keer gehad. Op een stal waar ze altijd alles hetzelfde hadden met hooi van eigen land. Ik voerde niets bijzonders bij. En ben altijd hetzelfde blijven voeren er voor en er na. Geen bomen dus geen processierups.

Meestal trok het na een dag of paar dagen vanzelf weer weg. Toen zijn kaak een keer mee opzwol hebben we voor de zekerheid een keer corticos gespoten. Andere keren niets aan gedaan.

Betreffende paard heeft het nu al 12 jaar niet meer gehad. In die afgelopen 12 jaar heeft een ander paard, op een andere locatie het wel ooit nog gehad. Toen was er een vermoeden van bloedluis van de kippen die op excursie waren gegaan naar het betreffende paard. Al schijnen ze formeel geen paard te lusten :+ .

Ik kan je dus niet helpen met de oorzaak. Maar voer gerelateerd was het bij ons in ieder geval niet.

Ik heb alleen het vermoeden gehad dat het met een insect te maken had. Maar daar ook nooit echte aanwijzingen voor gezien.

Ah ja, zo gek he dat het ineens opspeeld en je de oorzaak niet kunt vinden. Pas dan kun je ze ook echt helpen. Ik voel me heel machteloos want waar begin je met zoeken.. gelukkig is hij wel happy en eet goed.