Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Er is dus wél wat veranderd in de kuddeNl jouw paard.
Jouw paard voelt zich vermoedelijk veel minder zeker door dat missende oog, en dat voelen z'n kudde-genoten feilloos aan. Hij is wat hun betreft nu dus de laagste in rang, terwijl hij zelf waarschijnlijk nog de oude rangorde nastreeft. Het is geen pesten van de rest van de kudde, het is rangorde opnieuw inrichten.
Sowieso 1 of 2 extra hooinetten ophangen. Dan is er altijd ergens een plek extra vrij. Zo ver mogelijk weg van de andere eetplekken, als dat kan, want dan is de noodzaak voor de rest van de kudde kleiner om 'm weg te jagen.
Naarmate jouw paard aan z'n missende oog is gewend, zal het mogelijk wel bijtrekken. Gaan ze binnenkort de wei op met meer ruimte? Dat zal ook schelen in de rangordeperikelen.
Ibbel schreef:Maar kun je voor nu 2 extra hooinetten ophangen dan?
Sowieso 'moet' je eigenlijk altijd 1 eetplek meer hebben dan het aantal paarden. Met 4 paarden dus sowieso 5 eetplekken. Als je paard de ruif nu als eetplek mijdt, moet je dus eigenlijk 5 hooinetten kunnen aanbieden.
Beemsterkaas schreef:Paarden voelen het meteen als een kuddegenoot zwakker is geworden. Zelfs in een goede, jarenlange vaste kudde gaat het zo.
Het enige wat je kan doen is de situatie opvolgen, en ondertussen eventueel apart bijvoeren.
Mocht het echt niet verbeteren zou ik voor dit paard, naar volgende winter toe, een andere stalling zoeken.
superpony schreef:Heb je hem zo erbij gezet? Hoe lang is hij weg geweest?
Toen onze shet was geopereerd ( aan gebit ) en hij terug kwam, deed de merrie heel naar. Ze waren altijd super close en leefde 24/7 samen. Mijn andere ruin, zijn echt beste vriend reageerde niet echt.
Heb toen de merrie eruit gehaald en even aan het werk gezet. Daarna samen gaan wandelen en weer rustig laten kennismaken.
1 ruif is op zich genoeg als ze daar rondom kunnen staan, maar je wil op 4 paarden eigenlijk toch echt wel meerdere plekken om te eten. Je ziet ze ook echt wel afwisselen waar ze staan en met wie.
Mijn ervaring is dat als je paard eenmaal wordt buitengesloten en er is niet genoeg ruimte en eten, dat het moeilijk wordt om te verwachten dat het vanzelf goed komt. Dat je paard ergens anders kan gaan staan eten is echt belangrijk, ook voor de groep.
Junior2019 schreef:Ibbel schreef:Maar kun je voor nu 2 extra hooinetten ophangen dan?
Sowieso 'moet' je eigenlijk altijd 1 eetplek meer hebben dan het aantal paarden. Met 4 paarden dus sowieso 5 eetplekken. Als je paard de ruif nu als eetplek mijdt, moet je dus eigenlijk 5 hooinetten kunnen aanbieden.
Kan nog wel meer ophangen maar niet zo ver uit elkaar bij ons is een groot gedeelte zand en een stuk beton
Bij het zand lijkt mij geen goed idee ivm met morsen en dan zand binnen krijgen
Ga straks kijken of ik nog wat kan creëren
Junior2019 schreef:Beemsterkaas schreef:Paarden voelen het meteen als een kuddegenoot zwakker is geworden. Zelfs in een goede, jarenlange vaste kudde gaat het zo.
Het enige wat je kan doen is de situatie opvolgen, en ondertussen eventueel apart bijvoeren.
Mocht het echt niet verbeteren zou ik voor dit paard, naar volgende winter toe, een andere stalling zoeken.
Zou je dan daar niet. hetzelfde krijgen?
Junior2019 schreef:Hij is 5 weken weggeweest
Hij heeft even gestaan met zijn grote vriend die meestal heftig reageert op een nieuw paard maar dat ging gelijk goed
Hij heeft een paar dagen heel beschermend gedaan naar die van mij maar dat is nu niet meer
Maar die jaagt hem ook niet weg
Dat zijn 2 andere en die zijn ook altijd samen