Voeding quarter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterpony

Voeding quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 17:54

Hoi, ik heb een 3 jarige quarter die best wel lastig aankomt. Toen ze 2 was, was ze nog super mooi op gewicht en goed bespierd. Maar deze winter is ze ziek geweest en sindsdien komt ze gewoon niet goed aan. (Ze is nu dus wel helemaal gezond)

Zouden jullie mee willen kijken naar haar voeding?
Ze krijgt dus elke dag een hele schep meusli, voor paarden die groeien of aan moeten komen.
Kwa supplementen krijgt ze 300g mijtens bodybuilder, 90g balancer, 120ml lijnzaadolie, 1 schepje biotine, 1 schepje hyaluronzuur, 1 el zout en een scheutje appelazijn.

Heeft iemand nog tips?

BoktVerlaten

Re: Voeding quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:09

Ruwvoer niet te weinig/ te arm?
Straks lekker op het gras?
Ik denk dat je meer krachtvoer/supplementen niet aan zullen zetten.
Veel ruwvoer en tijd……

Om te zorgen dat ze voldoende eetlust heeft, genoeg vitamine en ijzer etc. binnen krijgt, kun je een kuurtje EQUISTRO HAEMOLYTAN 400 geven. Ook al is ze nu gezond, ze kan altijd wat tekorten hebben.

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 18:10

Ze krijgt onbeperkt ruwvoer waar alle paarden het goed op doen hier, en van 9-5 weidegang.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:19

Quarterpony schreef:
Ze krijgt onbeperkt ruwvoer waar alle paarden het goed op doen hier, en van 9-5 weidegang.

Dan zit het ruwvoer wel goed. Lastig!

Mijn quarter kwam slecht aan, totdat ik granenvrij ging voeren. Hij had altijd wat mestwater en last van zijn darmen. Daardoor nam hij te weinig voeding op. Met krachtvoer wat granenvrij is en met ruim eiwit erin, kwam hij goed aan. Marstall senior active is daar een mooie muesli voor.

Succes!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:19

Heeft ze antibiotica gehad?

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 18:58

MarlindeRooz schreef:
Heeft ze antibiotica gehad?

Nee

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:49

Is ze pssm getest?

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 20:49

Ja en is negatief

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 22:17

Quarterpony schreef:
Ja en is negatief

P1 en P2/X?

Basis is voor elk paard ruwvoer in de vorm van gras of hooi. Voor de jonkies zoveel als mogelijk.

Dan ga je vitamine's en mineralen aanvullen.

Daarna kijk je naar energie in de vorm van vet en eiwit.

Als ze ziek is geweest dan zou ik een vitamine pasta als booster geven. Daarnaast ook kijken of de muesli die je voert voldoet aan de vitamine/mineralen behoefte. Vitamine gehalte in hooi is te verwaarlozen. Dat gaat grotendeels verloren met drogen en opslag.

Van oudsher wordt bietenpulp als dikmaker omschreven. Er zit van zichzelf nauwelijks voedingswaarde in maar de pectine's hebben een positieve werking op de ph in de maag en de lichtverteerbare vezels zijn erg goed voor de darmwerking. Het imago van dikmaker komt dus doordat het het lichaam in staat stelt meer uit het overige voer te halen.

Persoonlijk zou ik de olie vervangen door gemalen lijnzaad. Olie is een hele geconcentreerde vorm van energie. Super mooi maar als het ergens in het verteringsstelsel niet goed gaat dan zal olie eerder een negatief dan positief effect hebben. De vorm van gemalen lijnzaad is nog steeds vet en eiwit maar dan gebonden in een vezel die juist heel goed is voor de darmen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:13

1) controleer goed op wormen, vooral bij zo'n jong paard. Enkel mestonderzoek kan misleidend zijn.

2) ik zou de muesli blijven geven maar dan bv. 1,5 à 2 scheppen per dag.
1 schep muesli is géén kilogram. Dus je geeft minder dan je denkt. Als de muesli niet werkt ga dan op zoek naar een brok of muesli die wel aanslaat, in een hoeveelheid die werkt. Maar check eerst je wormen, anders moet je meer voeren dan nodig.

3) de supplementen die je geeft zijn overbodig.

- Rijstzemelen bijvoorbeeld (bodybuilder) zijn net spijsverteringbevorderend. Zemelen worden van oudsher gebruikt om een vlottere stoelgang te bevorderen / constipatie te verhelpen. Dat is wat je wil vermijden met een paard dat voedingsstoffen slecht vasthoudt / niet op gewicht blijft.

Zemelen kunnen geen dikmaker zijn, integendeel. Ze zijn wel énorm gezond vanwege de vezels, ook voor mensen. Over de gezondheidsvoordelen bestaat geen discussie.

- Een balancer is niet nodig als je voldoende muesli geeft. De muesli is een compleet voer als het goed is.

Vitamines en mineralen zorgen ervoor dat een paard in de groei geen tekorten opbouwt en alles gezond ontwikkelt. Op latere leeftijd zorgt het ervoor dat alle lichaamsfuncties goed werken, dat spieren optimaal werken etc.

Onmisbaar, maar het is ook zo dat een levend wezen het vermogen heeft om 'van weinig veel te maken'. Vooral een volwassen wezen.
Dat wil zeggen dat een gezond wezen optimaal vitamines en mineralen uit voedsel haalt - dus ook in geval van schaarste.

Je moet m.a.w. de sweet spot ontdekken, want overdoseren is absoluut mogelijk met vitaminebrok. Vooral met sobere rassen. En overdoseren heeft net tegengesteld effect.

Een paard met ondergewicht kan nog steeds een perfect gezond bloedbeeld hebben wat vitamines en mineralen betreft.

4) less is more

Hoe eenvoudiger je voerbeleid, hoe liever voor je paard. Een paard is helemaal niet geschikt voor het super gevarieerd, rijk en boostend voerbeleid van tegenwoordig. Onthou waar paarden oorspronkelijk vandaan komen wat voer betreft, dat helpt in het maken van keuzes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:25

Het is een beetje te weinig info en we zien je paard niet. Is ze echt te mager of erg onbespierd?

Ze is ziek geweest, maar wat had ze dan? Kan ook verschil maken, wat ze had en hoe lang.

Je geeft muesli, maar welke? Ene is de andere niet.

Hoe wordt ze gehouden? Dus hoeveel vrije beweging? Sociaal contact? En hoe is ze gehouden vanaf veulen? Wanneer is ze toen afgespeend?

Wat ben je er nu mee aan het doen?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn en soms werkt gewoon meer of beter voeren, maar als er een duidelijke oorzaak is, moet die ook aangepakt worden.

Hoe is het gebit? Mijn 3jr Q is aan het wisselen. Toont op zich geen ongemak, maar soms kunnen ze er wel last van hebben.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:24

Heb je haar al een beetje aan het werk gezet? Mijn paint was niet vet te krijgen als 3 jarige volgens meerdere. Maar met licht werk knapte hij flink op. Wilde ook meer ruwvoer opnemen.

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:35

Enkel vanuit mijn ervaring; mijn merrie was ook lastig op gewicht te houden/krijgen. Ik ben nu door gevoelige maag op ander en graanvrij eten overgeschakeld. In combinatie met Fiberbeet van Pavo en lijnzaadolie. Ze is op enkele weken al netjes aan het bijkomen.

Verwar wel het aanzetten niet met bespiering. Mijn merrie haar ribben zijn nu dus niet meer zichtbaar, maar haar bespiering ontbreekt nu nog wel, maar daar trainen we nu voor.

Onbeperkt ruwvoer vind ik sowieso al helemaal prima. Je kan ook wel eens een keertje bloed laten prikken? Kan nooit kwaad.

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 21:17

Beemsterkaas schreef:
1) controleer goed op wormen, vooral bij zo'n jong paard. Enkel mestonderzoek kan misleidend zijn.

2) ik zou de muesli blijven geven maar dan bv. 1,5 à 2 scheppen per dag.
1 schep muesli is géén kilogram. Dus je geeft minder dan je denkt. Als de muesli niet werkt ga dan op zoek naar een brok of muesli die wel aanslaat, in een hoeveelheid die werkt. Maar check eerst je wormen, anders moet je meer voeren dan nodig.

3) de supplementen die je geeft zijn overbodig.

- Rijstzemelen bijvoorbeeld (bodybuilder) zijn net spijsverteringbevorderend. Zemelen worden van oudsher gebruikt om een vlottere stoelgang te bevorderen / constipatie te verhelpen. Dat is wat je wil vermijden met een paard dat voedingsstoffen slecht vasthoudt / niet op gewicht blijft.

Zemelen kunnen geen dikmaker zijn, integendeel. Ze zijn wel énorm gezond vanwege de vezels, ook voor mensen. Over de gezondheidsvoordelen bestaat geen discussie.

- Een balancer is niet nodig als je voldoende muesli geeft. De muesli is een compleet voer als het goed is.

Vitamines en mineralen zorgen ervoor dat een paard in de groei geen tekorten opbouwt en alles gezond ontwikkelt. Op latere leeftijd zorgt het ervoor dat alle lichaamsfuncties goed werken, dat spieren optimaal werken etc.

Onmisbaar, maar het is ook zo dat een levend wezen het vermogen heeft om 'van weinig veel te maken'. Vooral een volwassen wezen.
Dat wil zeggen dat een gezond wezen optimaal vitamines en mineralen uit voedsel haalt - dus ook in geval van schaarste.

Je moet m.a.w. de sweet spot ontdekken, want overdoseren is absoluut mogelijk met vitaminebrok. Vooral met sobere rassen. En overdoseren heeft net tegengesteld effect.

Een paard met ondergewicht kan nog steeds een perfect gezond bloedbeeld hebben wat vitamines en mineralen betreft.

4) less is more

Hoe eenvoudiger je voerbeleid, hoe liever voor je paard. Een paard is helemaal niet geschikt voor het super gevarieerd, rijk en boostend voerbeleid van tegenwoordig. Onthou waar paarden oorspronkelijk vandaan komen wat voer betreft, dat helpt in het maken van keuzes.

Dankje voor de uitgebreide reactie!

Ze is ontwormd!

Mijn paard mag niet te veel krachtvoer in een keer van onze dierenarts. Vandaar dat ik nog balancer bij geef voor alle vitaminen en mineralen. Maar ze krijgt wel een halve portie balancer zodat ze geen overdosis krijgt.

Verder is de biotine voor brokkelhoeven, hyaluronzuur voor gewrichtondersteuning. Mijtens bodybuilder wordt toch vaker aangeraden als dikmaker..? Dat werd mij verteld tenminste.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:21

Vroeger altijd tussen warmbloeden gezeten en nu al enkele jaren quarters van verschillende leeftijden.
Wat ik daarvan geleerd heb qua voederen is het volgende:
Mijn quarters hebben duidelijk een grotere eiwitbehoeft dus daarvoor geef ik sojaschroot bij.
Door het feit dat ze in verhouding gespierder zijn, zijn het ook "grootverbruikers" van vitamine E. Jammergenoeg heb ik dit moeten ondervinden door 2 paarden zienderogen te zien invallen en ze er niet bovenop te krijgen met de standaard aanpak daarvoor. Bloedonderzoek wees ook stevige tekorten aan.
Daar geeft ik vitamine E van Goldmedics voor...duur supplement maar 100% natuurlijke vitamine E en je komt ongeveer 3 maanden toe met 1 liter. Het verschil was duidelijk merkbaar!

Verder raad ik aan om wat je voedert af te wegen...meten is weten!

Mijn jonge quarter (4 jaar en net in training) krijgt 1kg breed & grow van Vitalbix en 250 gram sojaschroot, verdeeld over 2 voedermomenten. En 10ml vitamine E. En onbeperkt ruwvoer. Staat op de weide maar met weinig gras op.
Ik heb ze na haar vitaminetekort van afgelopen winter terug op gewicht gekregen met Coolstance Copra in combi met vitamine E.

Laat je niet misleiden door wat er op verpakkingen staat. Vitamine E (de natuurlijke zeker) is een duur product. Ookal staat het op de verpakking dat het aan de muesli toegevoegd is, dat is nooit in voldoende grote dosis om een tekort aan te vullen en dan nog dikwijls een synthetische variant die door paarden slecht opgenomen wordt.

En in een balancer zit ook enkel de basishoeveelheid van vitamines en mineralen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:21

@xandyandme

Met gewoon krachtvoer heb ik zelf met quarters nog nooit problemen ondervonden. De ene heeft 0 krachtvoer nodig, de andere wat meer. Een gebrek aan vitamine E of andere problemen is echt nog nooit voorgevallen hier. Ons voer staat bewust hoog in vitamine E, dat wel.

@algemeen

Een paard voeren kan je eigenlijk een beetje vergelijken met een hond voeren, je hebt 3 mogelijkheden:

1) je koopt de goedkoopste brok / blikvoer in de supermarkt. Werkelijk troep met een schrijnend laag percentage aan vlees.
Dit is de goedkoopste en makkelijkste optie.

2) je maakt een keuze uit compleet en kant-en-klaar kwaliteitsvoer / vlees: bijvoorbeeld diepvriesvoeding, kwaliteitsvolle brokken of blikvoer.
Dit is een stuk prijziger, maar je hoeft je geen zorgen te maken over de samenstelling en balans van je voer.

3) je gaat zelf aan de slag met rauw vlees, vis, eieren, botten,... en regelt een voerbeleid dat zo dicht mogelijk bij de natuur staat.
Dit is prijzig én vergt meer tijd én vergt kennis en kunde.

Bij paarden is het net hetzelfde.

1) Op sommige (grote) stallen wordt goedkope troep gevoerd, jammer genoeg. Stallen hebben vaak een zo ruim mogelijke winstmarge nodig (een stal uitbaten is vreselijk duur) en dat merk je al snel in de voerkwaliteit.

2) er bestaan tegenwoordig ongelooflijk goede, complete krachtvoeders vol natuurlijke ingrediënten (zoals bv het populaire luzerne). Op maat van wat jouw paard nodig heeft. Zowel brok als muesli. Kwaliteitsvol voer is wat duurder, maar je hebt geen kopzorgen over een slecht gewicht, tekorten en lichamelijke problemen. Je paarden staan er gezond bij zoals het hoort als je de juiste hoeveelheid voert.

3) je gaat zelf puzzelen en knutselen met het voerbeleid. Je gooit allerlei verschillende dingen in 1 emmer, een poedertje voor dit. Een korreltje voor dat. Een brokje met dit en een zakje van dat.

Dit is ten eerste redelijk duur (zowel het voer als de voedingsconsulent die je hier hopelijk in begeleidt), maar nog meer: dit vergt veel kennis en kunde. Het is echt meer dan een rondje Google.

Bovendien, je mag dan nog het beste en liefste baasje in de wereld zijn dat met allerlei voertjes in de weer gaat, voor een paard is het soms echt té belastend allemaal.

Iedereen doet wat ie wil natuurlijk. En als je paard er goed uitziet: doe zo verder.

Maar helaas komt er minstens wekelijks wel weer een topic voorbij van een te schraal paard, met altijd hetzelfde voerbeleid.

@TS

Krachtvoer hoef je niet in 1x te geven. 2 voerbeurten per dag kan ook.
Bovendien staan al je toevoegingen bijna gelijk aan een schep muesli.
Dus veel verschil hoeft het niet te maken wat hoeveelheid betreft.

Dat een paard een wormenkuur heeft gehad wil niet zeggen dat er bv. geen bloedworm meer kan zijn. Welke wormenkuur was het etc.?
Dit is echt belangrijk bij een jong paard. Omdat er helaas bij de fokker / handelaar niet altijd even goed ontwormd wordt.

Vooral omdat ze 'plots' achteruit is gegaan en de rest van stal er wel gewoon goed bij staat, zou ik dit toch willen onderzoeken.

Verder: er wordt tegenwoordig heel veel gezegd. De supplementensector is big business en mensen slikken het als zoete koek. Veel oorspronkelijke en goede kennis gaat steeds meer verloren.

Een simpel voorbeeld: haver is al jaar en dag letterlijk kracht-voer.

Stel je voor dat er ooit een dag komt waar fabrikanten beweren dat haver een fantastisch product is boordevol gezondheidsvoordelen, en bijvoorbeeld de kans op koliek drastisch vermindert.

En een nieuwe generatie paardenmensen gelooft dit meteen, want die kennen het beeld niet van een trekpaard met een jutten zak vol haver om het hoofd om te eten tijdens het zware werk.

Paarden krijgen vanaf dan veel haver, en op internet regent het klachten van paarden die te heet zijn.

Dat is wat er nu gaande is met veel dingen.
Ik zou er een boek over kunnen schrijven - wat ik hier inmiddels ook aan het doen ben dus ik zal maar afronden :7

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:26

Beemsterkaas schreef:
@xandyandme

Met gewoon krachtvoer heb ik zelf met quarters nog nooit problemen ondervonden. De ene heeft 0 krachtvoer nodig, de andere wat meer. Een gebrek aan vitamine E of andere problemen is echt nog nooit voorgevallen hier. Ons voer staat bewust hoog in vitamine E, dat wel.

@algemeen

Een paard voeren kan je eigenlijk een beetje vergelijken met een hond voeren, je hebt 3 mogelijkheden:

1) je koopt de goedkoopste brok / blikvoer in de supermarkt. Werkelijk troep met een schrijnend laag percentage aan vlees.
Dit is de goedkoopste en makkelijkste optie.

2) je maakt een keuze uit compleet en kant-en-klaar kwaliteitsvoer / vlees: bijvoorbeeld diepvriesvoeding, kwaliteitsvolle brokken of blikvoer.
Dit is een stuk prijziger, maar je hoeft je geen zorgen te maken over de samenstelling en balans van je voer.

3) je gaat zelf aan de slag met rauw vlees, vis, eieren, botten,... en regelt een voerbeleid dat zo dicht mogelijk bij de natuur staat.
Dit is prijzig én vergt meer tijd én vergt kennis en kunde.

Bij paarden is het net hetzelfde.

1) Op sommige (grote) stallen wordt goedkope troep gevoerd, jammer genoeg. Stallen hebben vaak een zo ruim mogelijke winstmarge nodig (een stal uitbaten is vreselijk duur) en dat merk je al snel in de voerkwaliteit.

2) er bestaan tegenwoordig ongelooflijk goede, complete krachtvoeders vol natuurlijke ingrediënten (zoals bv het populaire luzerne). Op maat van wat jouw paard nodig heeft. Zowel brok als muesli. Kwaliteitsvol voer is wat duurder, maar je hebt geen kopzorgen over een slecht gewicht, tekorten en lichamelijke problemen. Je paarden staan er gezond bij zoals het hoort als je de juiste hoeveelheid voert.

3) je gaat zelf puzzelen en knutselen met het voerbeleid. Je gooit allerlei verschillende dingen in 1 emmer, een poedertje voor dit. Een korreltje voor dat. Een brokje met dit en een zakje van dat.

Dit is ten eerste redelijk duur (zowel het voer als de voedingsconsulent die je hier hopelijk in begeleidt), maar nog meer: dit vergt veel kennis en kunde. Het is echt meer dan een rondje Google.

Bovendien, je mag dan nog het beste en liefste baasje in de wereld zijn dat met allerlei voertjes in de weer gaat, voor een paard is het soms echt té belastend allemaal.

Iedereen doet wat ie wil natuurlijk. En als je paard er goed uitziet: doe zo verder.

Maar helaas komt er minstens wekelijks wel weer een topic voorbij van een te schraal paard, met altijd hetzelfde voerbeleid.

@TS

Krachtvoer hoef je niet in 1x te geven. 2 voerbeurten per dag kan ook.
Bovendien staan al je toevoegingen bijna gelijk aan een schep muesli.
Dus veel verschil hoeft het niet te maken wat hoeveelheid betreft.

Dat een paard een wormenkuur heeft gehad wil niet zeggen dat er bv. geen bloedworm meer kan zijn. Welke wormenkuur was het etc.?
Dit is echt belangrijk bij een jong paard. Omdat er helaas bij de fokker / handelaar niet altijd even goed ontwormd wordt.

Vooral omdat ze 'plots' achteruit is gegaan en de rest van stal er wel gewoon goed bij staat, zou ik dit toch willen onderzoeken.

Verder: er wordt tegenwoordig heel veel gezegd. De supplementensector is big business en mensen slikken het als zoete koek. Veel oorspronkelijke en goede kennis gaat steeds meer verloren.

Een simpel voorbeeld: haver is al jaar en dag letterlijk kracht-voer.

Stel je voor dat er ooit een dag komt waar fabrikanten beweren dat haver een fantastisch product is boordevol gezondheidsvoordelen, en bijvoorbeeld de kans op koliek drastisch vermindert.

En een nieuwe generatie paardenmensen gelooft dit meteen, want die kennen het beeld niet van een trekpaard met een jutten zak vol haver om het hoofd om te eten tijdens het zware werk.

Paarden krijgen vanaf dan veel haver, en op internet regent het klachten van paarden die te heet zijn.

Dat is wat er nu gaande is met veel dingen.
Ik zou er een boek over kunnen schrijven - wat ik hier inmiddels ook aan het doen ben dus ik zal maar afronden :7

Ik had het ook nog nooit voorgehad maar ondanks degelijk krachtvoer, balancer en een hele zomer gras had ik toch prijs...
Nogmaals, dit is dan ook mijn ervaring met quarters voederen. Daarom is het niet voor iedereen met quarters zo.
Welk krachtvoer voeder jij dan aan je paarden?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:16

Begrijp ik.
Iedere situatie is anders en ik heb in het verleden ook enkele tegenvallers gehad (wat de zoektocht naar een optimaal voerbeleid alleen maar bevorderd heeft).

Ik heb je een PB gestuurd wat de paarden hier krijgen, maar eigenlijk heeft het weinig zin te gaan vergelijken. Alles vertrekt vanuit het ruwvoerbeleid op stal + het type paarden dat je moet voeren.

In de jaren '90 stonden onze paarden op een fantastisch rijke en gevarieerde weide, daar hadden we niet eens krachtvoer nodig.

Het is altijd inspelen op de omgeving + aanwezig ruwvoer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:24

Zo zwart-wit is het allemaal niet.

Je kan vroeger gewoon niet met nu vergelijken.

Vroeger kregen paarden veel minder hooi op een dag. Dat was ook een hele ontwikkeling dat men meer hooi is gaan voeren. Daar was ook heel veel weerstand eerst.

Vroeger kwamen paarden 's winters weinig tot niet buiten. Beweging is echt van essentieel belang voor een goede darmwerking.

Vroeger was het ook echt wel de wet van de sterkste. Paarden die iets mankeerde, werden toch sneller opgegeven.
Ook slecht gedrag is regelmatig een reden geweest om paarden naar de slager te brengen. Waar we nu bijv onderzoeken hoe het gebit is, of er maagzweren zijn, rug problemen etc etc etc. Dat deed men vroeger minder tot niet.
En ja, toen ik 12 was, werd het gebit van mijn pony ook gedaan, maar door de veearts en het was op basis van goed vertrouwen dat hij wist wat hij deed.

Er zijn veel meer verschillende type paarden gekomen. Wij kochten onze eerste quarter in 1998. Toen waren ze er al, maar veel en veel minder. Vaak voerde men zoals ze in Amerika voerden en dat was toen vaak met veel maïs. Trainen net zo en daar vinden we anno 2025 ( gelukkig) ook wat van......

De quarter is een groot en uitgebreid ras. Het zijn niet allemaal buffels, maar vanwege hun spieren worden ze vaak verkeerd gezien door mensen en ook artsen. Als ik dan naar adviezen zou luisteren, zouden ze er slechter bij staan dan nu.

Als we nu uitgaan van zomers gras en hele jaar rond hooi, moeten we ook kijken naar de verandering van het gras en ruwvoer. Verpakt was er vrijwel niet in mijn jeugd. Het beheer en onderhoud was wel echt anders dan nu.
Mensen kunnen nu ruwvoer en boden ook zelf analyseren, dus dan ga je logisch kijken wat een paard daardoor nog binnen krijgt.
Als een paard voldoende kilo's ruwvoer binnen krijgt, maar tekort komt aan vit en mineralen, kan je natuurlijk dat aanvullen. Dan hoef je niet gelijk kilo's brok te geven.
Komt een paard nog meer tekort, kan je daar naar gaan kijken. Tegenwoordig kijken we anders naar eiwitten bijv en voeren we dat meer bij.

Lucerne is ook zoiets. Dat was er in mijn jeugd ook niet of amper. Het is makkelijk om erbij te geven, maar echt niet alle paarden doen het daar goed op. Mijn merrie bijv heeft er echt snel last van. Maar er zijn genoeg andere eiwitbronnen.

Wat een paard eet, zou in verhouding moeten staan tot het paard en hoeveel het beweegt en of werkt. Dat is echt per paard verschillend. Dat je 10 paarden op een rij hetzelfde kan voeren is mooi, maar het zegt eigenlijk vrij weinig. Je kan er niet doorheen kijken en dan zou je ook naar de mest en urine moeten kijken bijv, wat werd opgenomen en ook nuttig gebruikt?

Heel veel supplementen zijn overbodig als je een paard goed houdt en goed voert in de basis. Maar er gaat veel mis en ook problemen van eerder kunnen nog een tijd gevolgen hebben. Maar ondanks onbeperkt ruwvoer kan je er niet van uitgaan dat ze dan voldoende van alles binnen krijgen.

Met de balancers voer je bij op gemiddelde waardes van gras en hooi.

Voor vrijwel alle dieren en ook mensen geldt dat stilstaan/zitten en kant en klaar eten nooit de beste optie is. Moeite doen, veel bewegen, weinig overbodig spul en ook wat moeilijker verteerbare onderdelen zijn vaak het beste.

Maar er zijn vrijwel geen plekken waar paarden voldoende kunnen bewegen en zelf op zoek kunnen gaan naar hun voedsel wat meer gevarieerd is. En dan zouden mensen de paarden ook niet "mooi" vinden, want we zijn gewend geraakt aan rond, glanzend en liefst niet teveel vacht.

Het meeste dieet is eentonig en ze bewegen doorgaans veel te weinig.

Daarbij willen we iets met ze doen, erop rijden etc. Dan moet een paard dat aankunnen. Toch overdrijven de meeste mensen hoeveel hun paard doet of hoe zwaar het werk is. Het werk hoort te passen bij het paard en het niveau waarop je bezig bent, liefst gelijkmatig over de week en met voldoende rust en vrije beweging.
Als je dan 6 dgn pw er per se elke avond om 20:00 een uur op wil zitten, zal een paard sneller gaan tonen als het tekort komt om dat werk aan te kunnen.

Het paard van TS is ziek geweest, maar ze vertelt niet wat het paard had. Het krijgt muesli, maar we weten niet welke. Het dier is nog in de groei en waarschijnlijk ook aan het wisselen. We zien niks, dus elk advies is vrij nutteloos als je zo weinig info hebt. Mensen willen een kant en klaar advies, maar dat bestaat gewoon niet.

En ja, ik vind de hype van alle voedingsadviseurs ook uit de hand lopen. Maar het is absoluut niet zo dat het alleen maar jongelui zijn die zomaar wat gaan roepen.
Heel vaak gaan mensen zich juist verdiepen als ze zelf zoekende zijn door problemen.
Maar ook de commerciële merken gaan mee met de ontwikkelingen, dus terug naar vroeger gaan we gelukkig niet meer.
We kunnen wel van alle tijden het beste bewaren. Na jaren van leren, adviseren en verkopen, ben ik ook afgestapt van het zelf samenstellen en doorslaan. Maar dat wil niet zeggen dat je niet blijft kijken naar het geheel en de ontwikkelingen in de gaten blijft houden. We leven nou eenmaal nu en veel mensen die over vroeger roepen, vergeten wat ze zelf al allemaal hebben aangepast.

En andere dingen blijven misschien altijd hetzelfde. Lijnzaad bijv geef ik volgens mij al mn hele leven.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:32

Ik stel niks zwart-wit superpony, volgens mij begrijp je dat verkeerd.

Of je reactie was niet op mij bedoeld, dat kan ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:34

Beemsterkaas schreef:
Ik stel niks zwart-wit superpony, volgens mij begrijp je dat verkeerd.

Of je reactie was niet op mij bedoeld, dat kan ook.

Het deel over vroeger wel, de rest meer algemeen.

En las je laatste reactie niet, dat is mooi!

Wel jammer dat je niet hier plaatst wat je voert. Als je erachter staat, zou ik dat gewoon hier plaatsen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:46

Ik begrijp nog steeds niet welk deel van mijn post je bedoelt, maar maakt niet uit :)

Ik stuur je een PB over het voer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:09

Wat had ze voor ziekte?

Ik vind persoonlijk dat ze erg weinig krachtvoer krijgt voor een Quarter in de groei. Ik zie beetje van dit beetje van dat...
Geef gewoon enkel de volwaardig musli ipv al die verschillende dingetjes.
Minstens 2 volle voer scheppen per dag. 3 kan ook

Wat ook goed helpt is flink wafer of alfalva bij voeren bovenop het al onbeperkte ruwvoer. Daar doen Quarters het goed op en ze eten het graag.