Rare natte plek op achterhand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cir_der

Rare natte plek op achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 17:52

Hallo allemaal,

Ik zit met een wat vreemd plekje op de achterhand/het been van mijn paard en vroeg me af of iemand hier iets gelijkaardigs heeft meegemaakt. In maart merkte ik voor het eerst een kale plek op, die soms ook wat vochtig was. Ik dacht toen dat het kwam door schuren van het deken. In april stond hij zonder deken, en op die plek kreeg hij als eerste zijn zomervacht terug. Hij is geschoren geweest, dus zijn zomerkleur (die wat donkerder is) kwam daar sneller door.

Nu is hij volledig in zomervacht, maar die plek blijft opvallen: hij is regelmatig nat, zonder dat het daar warm aanvoelt of dat hij zweet. Het lijkt niet pijnlijk: hij reageert niet gevoelig of boos wanneer ik eraan kom. In maart heb ik het een week gewassen met isobetadine, maar dat maakte geen verschil.

Ik heb op dit moment maar één foto van maart, maar ik vroeg me af: is dit iets waar je voor de zekerheid een DA bij laat komen? Ik wil dat zeker doen als het nodig is, maar ik twijfel omdat het paard er zelf geen last van lijkt te hebben. Zijn weidemaatjes hebben ook niks. De staleigenaar zegt dat het wel vanzelf zal weggaan.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:59

Een van onze paarden heeft vroeger een enorme klap van een ander paard gehad. Dit is een enorm haematoon geworden. De zwelling is toen langzaam verdwenen, maar er is een plek van 10 bij 10 cm overgebleven, waar de huidfunctie volledig verstoord is. Heel vaak zweet ze alleen daar, ook in rust zonder voorafgaande arbeid. Ik denk dat het daar zo zwaar beschadigd is geweest, dat de zenuwen etc. nogal de weg kwijt zijn.

jiehaaa

Re: Rare natte plek op achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:00

Mijn paard had het op de plek op zijn bil waar een groot litteken zat. Ik vermoed hetzelfde als hoogendroog.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:02

is het misschien een rainrot plek?

cir_der

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 18:07

Dit is een foto van in maart. Nu zie je niks meer, behalve als het nat is.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:10

hoogendroog schreef:
Een van onze paarden heeft vroeger een enorme klap van een ander paard gehad. Dit is een enorm haematoon geworden. De zwelling is toen langzaam verdwenen, maar er is een plek van 10 bij 10 cm overgebleven, waar de huidfunctie volledig verstoord is. Heel vaak zweet ze alleen daar, ook in rust zonder voorafgaande arbeid. Ik denk dat het daar zo zwaar beschadigd is geweest, dat de zenuwen etc. nogal de weg kwijt zijn.

Dit heeft mijn pony ook. Is daar ooit eens goed hard gebeten en die plek is altijd wat zweterig zodra de temperatuur warmer wordt.

cir_der

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 14:02

hoogendroog schreef:

Dat zou inderdaad kunnen. Mijn paard stond rond die tijd ook samen met een jonge hengst en we hebben ze toen uit elkaar gehaald omdat die hengst constant op hem sprong (mijn paard is een ruin). Mijn ruin was ook niet altijd even vriendelijk, dus het zou kunnen dat er toen iets gebeurd is.

Toch vind ik het wel een beetje een vreemde vorm als het echt van een trap komt. De kale plek en de snellere haargroei zijn ook raar. Hij heeft er ook nooit pijnlijk op gereageerd.

Is dit iets waar een DA naar moet kijken, of kan het verder geen kwaad?

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:15

Ons paard had een tijd geleden dit: Afbeelding

Afbeelding

(Groene op de heup is het nieuwe blauwspray, ze had zich kapot geschuurd van de jeuk)
Dat is hoe het begon, het werd daarna nat en de vacht wat er omheen zat werd plakkerig waarna de haren uitvielen, uiteindelijk had ze op haar schoft, buik en achterhand grote kale plekken, en dan echt ter grote van 20 bij 20cm. Uiteraard de dierenarts erbij gehad. Die gaf aan dat het een bacteriële infectie was. Zij heeft een week op antibiotica gestaan, en we moesten wassen met chloorhexidine van de dierenarts. Wij hebben het toen afgenomen van de dierenarts, maar hubiscrub is eigenlijk het zelfde, alleen goedkoper en te krijgen bij de doorsnee drogist. We moesten haar 3 dagen helemaal hiermee wassen en het dan even goed inlaten trekken voor dat je het afspoeld. Daarna nog enkel op de aangedane stukken totdat het droog blijft en niet meer nat is. Onze merrie toonde niet ziek en had geen koorts.

Je kunt zelf het beste inschatten of het er op lijkt, wat ik kan zien van de foto dacht ik, dat kan nog wel eens hetzelfde zijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:58

hoogendroog schreef:

Mijn paard had dit op haar bovenbeen na de koliekoperatie.
Ik vermoed met gaan liggen / opstaan oid iets niet helemaal lekker gegaan. Was net een hand die een duim omhoog had. Bij de mijne is het uiteindelijk weer weggetrokken, dus daar heeft het onderhuids nog wel kunnen herstellen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:56

Schurft geeft ook natte plekken maar dan zou het ook uit moeten breiden en niet op 1 plek blijven.