Koliek keert terug op de kliniek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Koliek keert terug op de kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 09:44

O wat ben ik blij om te zien dat bokt nog actief is.. ik zit met mijn handen in het haar…

Mijn pony van 26 jaar had dinsdagochtend acute koliek, dierenarts geweest, paraffine gekregen middels sonderen en afwachten… gebroken dag en nacht, met het stappen kwam er wel wat mest maar als ik niet ging stappen kwam er niks.. de volgende ochtend had hij ook nog steeds niet gedronken dus zwaar uitgedroogd paard. Ik wilde hem naar de kliniek, dierenarts was het daar nog niet helemaal mee eens maar we zijn toch op woensdagochtend naar de kliniek vertrokken.

Hier bleek dat de maag volgelopen was, waarschijnlijk een verstopping in de dunne darm wat niet goed is… direct aan het infuus en hij knapte op. Die dag en de volgende dag nog infuus gehad en daarna over op sonderen. afgelopen zaterdag
Eek hij qua gedrag weer helemaal de oude, maar mestte nog te weinig, er is wel mest maar niet genoeg.. zondag ging goed, tot in de avond. Hij kreeg weer koliek verschijnselen, hartslag omhoog naar 54, ze hebben hem weer gesondeerd en pijnstilling gegeven, hij staat er nu qua gedrag weer zo bij als gisteren voor de koliek aldus de dierenarts.

Er is een vernauwing in de slokdarm gevonden, maar dit heeft hij zijn hele leven al, dus ik denk niet dat dit iets met de koliek te maken heeft.

Er is geen zand in de mest aangetroffen, er zijn darmgeluiden. Wat kan dit nu zijn… de kliniek weet ook niet of het nu een verstopping is of was en waar het nu vandaan komt.

Eigenlijk was hij gisteren zo goed dat hij vandaag mee naar huis mocht, maar helaas vannacht toch een terugval.

Iemand ervaring met koliek vanuit de dunne darm?

Hij is op de kliniek in goede handen maar de terugval baart me ernstige zorgen… hij is ook niet de jongste meer natuurlijk (al denkt hij zelf van wel).

pmarena

Re: Koliek keert terug op de kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:47

Wat vervelend en zorgelijk :(:)

Kunnen ze met iets van beeldvorming niet kijken wat er van binnen aan de hand is, of er ergens iets van een probleem zichtbaar is....?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 09:50

Er zijn echo’s gemaakt van de darmen, op dag 1 op de kliniek zat daar weinig beweging meer in.. maar dat was de laatste dagen allemaal weer goed. Ze zijn ook met een camera in de slokdarm geweest, daar bleek een vernauwing te zitten.

Vanmiddag ga ik weer bij hem langs en zal ik ook de dierenarts weer spreken, ik neem aan dat zij gelijk actie ondernemen en alles weer testen maar ik ga er zelf nogal aan onderdoor gezien we geen oorzaak weten… misschien dat een punctie nog antwoorden zou kunnen geven…

Oja, zijn gebit is ook nagekeken en hij had voor zijn leeftijd echt een heel mooi gebit, complimenten vanuit de kliniek. Dus dit is het helaas ook niet….

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:04

Is er iets wat de verstopping heeft kunnen veroorzaken? (Je hoort af en toe van die verhalen dat mensen brokken voeren die geweekt hadden moeten worden etc.) want anders is het vooral "grof" voedsel wat dit kan veroorzaken als de darmen minder werken. (En dan zou ik denken, kun je op iets vloeibaarders overstappen voor erbij, dat hij en genoeg vocht binnenkrijgt en het makkelijker door zijn dunne darm gaat. (Maarja, normaal gesproken, met een goed gebit, ga je er niet vanuit dat zoiets nodig is...)

Dat eens bespreken met die DA? Of een slobbertje misschien wat kan helpen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 10:10

Met de dierenarts is al besloten om hem op seniores priores te zetten, niet vanwege zijn gebit maar wel vanwege de vernauwde slokdarm en de koliek die hij nu heeft. Dit heeft hij de afgelopen dagen ook op de kliniek gehad naast hooi en gras meer krijgt hij daar niet waardoor die terugkeer van de koliek toch ook weer raar is…

Hij heeft maandagavond zijn normale voer gehad, kwart schep muesli en hooi. Dit heeft hij ook opgegeten, had nog een klein beetje hooi liggen in zijn stal maar dat heeft hij wel vaker. Had die nacht ook gemest, iets van 4 hopen. Dinsdagochtend om te voeren wilde hij niet eten. Hij liep naar het draadje van de wei dus die opengedaan en op de wei ging hij gelijk liggen en werd duidelijk dat hij koliek had.

Dus nee ik vrees ook niet dat hij iets gegeten heeft wat de verstopping kan veroorzaken, kan altijd natuurlijk maar voor nu heb ik daar geen aanleiding toe. Hij staat op stro maar eet dat niet, staat hier al jaren op en ik hou hem ook middels camera bewaking in de gaten. Is niet in aanraking gekomen met vlas oid dus dat is het ook niet….

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:23

Het enige wat anders is geweest, is dus eigenlijk de muesli die hij daarvoor ook had?

Zitten daar dingen in die lastiger door de dunne darm verteerd kunnen worden (granen waren volgens mij juist de dikke darm, dus zit ook even te bedenken wat het geweest kan zijn dan...)

+ Heeft hij iets van medicatie gehad? Want ik probeer dan altijd nog even pre/probiotica bij te voeren voor de darmen..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 10:29

Liannetje86 schreef:
Het enige wat anders is geweest, is dus eigenlijk de muesli die hij daarvoor ook had?

Zitten daar dingen in die lastiger door de dunne darm verteerd kunnen worden (granen waren volgens mij juist de dikke darm, dus zit ook even te bedenken wat het geweest kan zijn dan...)

+ Heeft hij iets van medicatie gehad? Want ik probeer dan altijd nog even pre/probiotica bij te voeren voor de darmen..

Ja de muesli kreeg hij dus altijd al totdat de koliek afgelopen dinsdag begon.. het is pavo 18+ muesli, volgens mij juist een goed verteerbare muesli. Maar een echte voerkenner ben ik eerlijk gezegd niet.

Ik heb hier probiotica staan maar hij staat op de kliniek en krijgt daar dus ook te eten, ik voer hem daar dus niks bij en leg dat in handen van de dierenartsen daar.

Hij heeft dus een paar infusen gehad, paraffine en vannacht toen hij de koliek weer kreeg hebben ze hem naast het sonderen met paraffine ook nog een pijnstiller gegeven, geen idee welke.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:03

Is er gekeken naar evt verklevingen/ vervetting in de darmen? Waardoor de koliek evt opnieuw kon ontstaan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 11:04

mystery1980 schreef:
Is er gekeken naar evt verklevingen/ vervetting in de darmen? Waardoor de koliek evt opnieuw kon ontstaan.

Ik denk het niet, ik heb de dierenarts hier niets over horen zeggen, heb jij hier ervaring mee? Hoe kunnen ze dat zien? Als ze het via een echo kunnen zien dan zouden ze dat namelijk wel gezien moeten hebben na de afgelopen echo’s die gemaakt zijn.

Edit

Ik had ook nog gevraagd of hij last van maagzweren ofzo kon hebben, komt zovaak op mijn Facebook voorbij dat veel paarden hier last van hebben, maar hij vertoont eigenlijk helemaal geen klachten die kunnen duiden dat er iets mis is in de maag dus tot op heden hebben ze geen maagscopie gedaan

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:11

Ik ken dit beeld ook wel bij maag- en of darmzweren.

Die kunnen al aanwezig geweest zijn, kunnen ook relatief snel ontstaan bij een aantal dagen extreme fysieke (of mentale, maar hier natuurlijk fysieke) stress.
Zeker de combinatie pijnstilling, pijn en slecht of niet eten kan dat soms vrij snel veroorzaken

Als eigenlijk alle andere opties bekeken zijn, dan kun je (in overleg met kliniek uiteraard!) kijken wat er gebeurt als je hem op heel stevig zweren regime zet.
Bijvoorbeeld combinatie volle dosis omeprazol én sucralfaat.
Dat zou in dat geval met een paar dagen sterke vooruitgang moeten laten zien.

Maar alleen in overleg met kliniek, want zeker de omeprazol is niet iets om even kort te geven en zonder afbouwen weer te stoppen. Dat kan in zichzelf weer klachten veroorzaken.

Maar het kàn echt een oplossing zijn soms, bij heftiger zeer pijnlijke koliekklachten zonder heldere oorzaak als verstopping.
(Been there done that)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 11:14

Misschien dan eerst toch vragen om een maagscopie om zeker te zijn of er iets is?

Stress en pijn heeft hij zeker erg gehad, hij is nu in totaal 25 kg afgevallen. Gisteren stond hij niet meer met een opgetrokken buik terwijl hij dat daarvoor wel nog heel duidelijk had.
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 14-04-25 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:14

Nee gelukkig geen eigen ervaring mee, maar hoor het vaker om me heen bij wat oudere pony s en paarden. Misschien kun je er eens naar vragen bij je dierenarts.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 11:16

mystery1980 schreef:
Nee gelukkig geen eigen ervaring mee, maar hoor het vaker om me heen bij wat oudere pony s en paarden. Misschien kun je er eens naar vragen bij je dierenarts.

Ga ik doen!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:21

Heeft hij wel aan het infuus gestaan voor het uitgedroogd zijn? Hoe zijn zijn nierwaarden?
Paarden krijgen ook koliekachtige klachten als ze uitgedroogd zijn.
Drinkt hij goed.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:26

Somebitch schreef:
Misschien dan eerst toch vragen om een maagscopie om zeker te zijn of er iets is?

Stress en pijn heeft hij zeker erg gehad, hij is nu in totaal 25 kg afgevallen. Gisteren stond hij niet meer met een opgetrokken buik terwijl hij dat daarvoor wel nog heel duidelijk had.

Daar zie je eventuele darmzweren niet mee.
En de scopie in zichzelf is ook belastend.

Dus soms kan de keus vallen op 'uitproberen' vooral als eigenlijk alle andere opties al geprobeerd zijn.

Maar daarom ook: overleg met kliniek.

Zeker als eigenlijk alle andere opties geprobeerd zijn, is dit iets waar je eigenlijk geen extra schade meer mee doet, maar met mazzel wel de oplossing kan zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:29

Hier op stal vorige week precies hetzelfde. Oudere pony, wel jonger als de jouwe nog, koliek. Verbeterde niet dus naar de kliniek. Was dunne darm koliek en 's nachts de maag nog leeggehaald want die leegde niet. Geen oorzaak kunnen vinden. Mocht naar huis maar wilde thuis ook slecht eten, terwijl ze maar 1/3 van normale hoeveelheid mocht en kreeg. Dat at ze dus niet op. Bleef elke keer niet lekker, maar is nu weer redelijk opgeknapt. Hoewel ze niet meer hetzelfde eet als hiervoor. Ze was altijd van elke kruimel opeten en snel en nu laat ze regelmatig wat liggen en is echt langzaam.

Maar rare is dat er dus nooit oorzaak gevonden is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 13:15

Wintu schreef:
Heeft hij wel aan het infuus gestaan voor het uitgedroogd zijn? Hoe zijn zijn nierwaarden?
Paarden krijgen ook koliekachtige klachten als ze uitgedroogd zijn.
Drinkt hij goed.

Ja voor zowel het uitgedroogd zijn als de koliek. Hij dronk goed, eigenlijk iedere keer dat ik kwam kijken heb ik hem ook na het stappen zien drinken.

Hij staat nu gemuilkorfd omdat hij nuchter moet blijven, vanmiddag gaan ze een scopie maken

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 13:17

MyWishMax schreef:
Hier op stal vorige week precies hetzelfde. Oudere pony, wel jonger als de jouwe nog, koliek. Verbeterde niet dus naar de kliniek. Was dunne darm koliek en 's nachts de maag nog leeggehaald want die leegde niet. Geen oorzaak kunnen vinden. Mocht naar huis maar wilde thuis ook slecht eten, terwijl ze maar 1/3 van normale hoeveelheid mocht en kreeg. Dat at ze dus niet op. Bleef elke keer niet lekker, maar is nu weer redelijk opgeknapt. Hoewel ze niet meer hetzelfde eet als hiervoor. Ze was altijd van elke kruimel opeten en snel en nu laat ze regelmatig wat liggen en is echt langzaam.

Maar rare is dat er dus nooit oorzaak gevonden is.

Toch vreemd hè, had deze pony nadat ze uit de kliniek kwam nog koliekverschijnselen gehad of dat niet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:07

De 1e nacht op de kliniek wel opnieuw. Thuis wel aantal keer niet lekker, stoppen met eten en buik optrekken. Maar niet erg genoeg om de da weer te laten komen of naar de kliniek te gaan. Mest bleef ook weinig, ook toen het eten weer meer was.

Het is heel vreemd, ja!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:59

Bij onze pony met zandkoliek was de mest ook zonder zand. Dat zegt dus helaas niets. Op de röntgenfoto zagen ze namelijk wel zand. Hebben ze ook een röntgenfoto van de buik gemaakt?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:13

Staat hij op stal? Want lopen is heel belangrijk om de darmen op gang te houden. Ik zou iets van een mash voeren, dat is graanvrij, en geweekt. En ik zou psyllium erbij doen, maar wel rustig opbouwen, en niet ineens zoals bij een zandkuur. Puur om de darmflora en peristaltiek te versterken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 15:45

Lindsey_99 schreef:
Staat hij op stal? Want lopen is heel belangrijk om de darmen op gang te houden. Ik zou iets van een mash voeren, dat is graanvrij, en geweekt. En ik zou psyllium erbij doen, maar wel rustig opbouwen, en niet ineens zoals bij een zandkuur. Puur om de darmflora en peristaltiek te versterken.

Hij staat op de kliniek.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 15:46

Kidde schreef:
Bij onze pony met zandkoliek was de mest ook zonder zand. Dat zegt dus helaas niets. Op de röntgenfoto zagen ze namelijk wel zand. Hebben ze ook een röntgenfoto van de buik gemaakt?

Nee dat is nog niet gedaan, vandaag heeft hij een scopie gehad. Eind van de ochtend toen ik kwam was hij aan t vasten voor de scopie en zojuist was hij wakker aan het worden van de verdoving.

Ik weet verder nog niets, dierenarts was bezig dus die zal me eind van de dag wel bellen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:53

Beterschap, hopelijk is het niet ernstig, en is het met aangepast voer e.d. te managen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 17:36

Zojuist belde de dierenarts met de uitslag van de scopie. Er zijn maagzweren geconstateerd in de maag en redelijk wat zweren ter hoogte van maag - darmkanaal. Ze kan haar vinger er niet op leggen of dit de koliek heeft veroorzaakt. Echte symptomen van maagzweren heeft hij bij mij niet gehad en zou ook ontstaan kunnen zijn op de kliniek al heeft hij daar maar 2x een pijnstiller gehad vanaf afgelopen woensdag tot nu. Maar wel heeft hij daar ook. Onder voer gehad.

Ze wil dit nu wel gaan behandelen, kost erg duur circa 1000 euro vanwege de hoge kosten van de medicatie maar we gaan deze medicatie wel proberen om te kijken of dit de oorzaak is. Voorlopig blijft hij natuurlijk nog op de kliniek en gaan ze nu weer rustig opbouwen met voeren. Hij heeft wel veel honger dus dat is een positief teken.

Verder blijven het vage klachten die hij laat zien en is het dus nog onzeker of dit echt het probleem is.