Beste bokkers, ik hoop hier mensen te vinden die zelf ooit een paard met een check blessure hebben gehad of er verstand van hebben. Ik zal eerst wat context geven. 6 maanden geleden stopte mijn paard tijdens het galopperen ineens, dat vond ik gek en toen ik hem weer wilde aandraven, wilde hij niet. Toen ben ik eraf gegaan en bij het afzadelen zag ik dat hij een enorm dik ‘ei’ op zijn RV been had. Ik heb hem twee weken alleen gestapt, toen was deze mooi dun, en toen we weer gingen draven was deze meteen weer dik. De dag erna hebben we de DA laten komen en hij zag via een echo dat zijn check van aanhechting tot aanhechting helemaal kapot was. Door de ernst van de blessure hebben we gekozen voor PRP, laseren, boxrust en speciaal beslag. Na 1 week mochten we 5 minuten aan de hand stappen en dit hebben we in 3 maanden tijd opgebouwd na 20 minuten, dit met elke 6 weken een echo en 2x per week laseren. De controle echo’s zagen er erg goed uit en we mochten weer onder de man gaan stappen. Dit (met laseren) hebben we 4 weken gedaan. We mochten weer beginnen met draven, de eerste week opbouwend naar 2 minuten. Helaas verstapte hij zich en hebben we daarna 4 weken handstappen weer moeten doen omdat hij LA been een ontsteking in de knie had. Echo van de pees was toen weer helemaal goed, geen gaten en alle vezels weer prachtig zichtbaar. Nu mogen we het draven gaan oppakken zodat de pees sterk genoeg wordt om dalijk weer de wei op te gaan. Echter elke keer als ik ‘langer draag’ (ongeveer 5 min) wordt zijn pees toch weer wat dik, langerna niet zo dik als hij op het begin was, maar eigenlijk zou dit niet meer mogen volgens de DA. Maar nog langer rust is ook geen optie, want met alleen handstappen wordt het niet meer verder beter. Paardje staat nu nog niet op de wei, maar ik laat hem elke dag even onder toezicht rollen omdat hij nog niet gek mag doen. Ik wil geen discussie over wel of geen boxrust, dit plan hebben wij gemaakt op basis van de kennis over mijn paard, advies van 2 DA’s en de fysio, dus is zeker weloverwogen genomen!
Nu is mijn vraag of het altijd slecht nieuws is dat de pees iets oploopt of dat dit normaal kan zijn met deze blessure? En of andere mensen met opbouwen dit ervaren hebben?
Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 12-04-25 20:48
Omdat dit topic geopend door een schaduwaccount hier een slotje.