Spoelwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Spoelwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 13:16

Mijn merrie staat in een groepstalling en nu is er afgelopen week mestonderzoek gedaan en nu blijken er spoelwormeneitjes gevonden. De samenstelling is als volgt: een 7 jarige, een 10 jarige, 3 van rond de 18, die van mij van 21, en 4 stuks tussen de 24 en 26 jaar. Dus geen jonge paarden. Vorig zomer is er 1 van de 24+ bijgekomen, in november een ander van 24+ en in januari een van 18. De rest van de groep staat al een jaar of 3 samen. In december is de hele meute ontwormd met Pramox.
Nu vroegen we ons af hoe dit zo kan? De stal is in maart helemaal leeggehaald en ze zijn nog niet op de wei geweest. Dus daar zou de besmetting niet vandaan kunnen komen. Maar waar dan wel van?
Iemand ervaring met oudere paarden die toch een spoelwormbesmetting hebben? Over 6-8 weken doen ze een nieuw mestonderzoek en dan wil ik eigenlijk voorstellen bij de staleigenaar of er individueel mestonderzoek gedaan kan worden. In het voorjaar en halverwege de zomer wordt er ontwormd na mestonderzoek. In het najaar wordt er standaard ontwormd met Pramox ( of vergelijkbaar).

DubbelFun

Re: Spoelwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:19

In hooi kunnen ook wormeneieren zitten en zelfs in water.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:28

Stro, hooi en water kunnen ze ook in zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:33

Elk paard heeft altijd wat wormeitjes bij zich, pas als een wormeitelling boven een bepaalde waarde komt zou je moeten ingrijpen. Dus dat is waarschijnlijk de reden. Water kan ook.

Mestonderzoek wordt vaak per groep gedaan, terwijl het best kan zijn dat er maar 1 paard te veel eitjes heeft. Dus alleen die zou dan ontwormd moeten worden. Of je doet gewoon alles nog een keer preventief met ivermectine ofzo (dat kost een 7-10 euro per spuit en is goedkoper dan een nieuw mestonderzoek per paard). Persoonlijk zou ik gewoon nu een ivermectine er in drukken en dan in december nog een keer of de moxidectine.

Maar het kan dus, het is alleen wel raar dat het bij oudere paarden 'doorbreekt'. Er zijn genoeg oudere paarden die je eigenlijk helemaal niet meer hoeft te ontwormen. Het is waarschijnlijk toch weerstand, of 1 van de nieuwe paarden is er door verhuizing vatbaarder v oor.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 13:40

Water zou niet moeten kunnen. Dat is uit de waterleiding en het is een drinkbak met zo'n vlotterbal.

Ze doen 2 x per jaar mestonderzoek van de hele groep. Waarschijnlijk is er maar 1 of 2 die teveel eitjes hebben. Voor nu wordt alles gewoon ontwormd met Panacur.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 14:56

germie schreef:
Elk paard heeft altijd wat wormeitjes bij zich, pas als een wormeitelling boven een bepaalde waarde komt zou je moeten ingrijpen. Dus dat is waarschijnlijk de reden. Water kan ook.

Mestonderzoek wordt vaak per groep gedaan, terwijl het best kan zijn dat er maar 1 paard te veel eitjes heeft. Dus alleen die zou dan ontwormd moeten worden. Of je doet gewoon alles nog een keer preventief met ivermectine ofzo (dat kost een 7-10 euro per spuit en is goedkoper dan een nieuw mestonderzoek per paard). Persoonlijk zou ik gewoon nu een ivermectine er in drukken en dan in december nog een keer of de moxidectine.

Maar het kan dus, het is alleen wel raar dat het bij oudere paarden 'doorbreekt'. Er zijn genoeg oudere paarden die je eigenlijk helemaal niet meer hoeft te ontwormen. Het is waarschijnlijk toch weerstand, of 1 van de nieuwe paarden is er door verhuizing vatbaarder v oor.

Ivermectine helpt niet tegen spoelwormen.
Daar heb je echt panacur of Stongid-P voor nodig.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:10

Jaarlijks pramox is met spoelworm niet relevant, want dat werkt er niet tegen. De panacur kuur is goed inderdaad.

Waarom je normaal geen spoelworm ziet bij oudere paarden is niet vanwege de standaard wormenkuur maar omdat volwassen paarden meestal een hogere mate van afweer hebben tegen spoelwormen. Ik zou bij zo'n brede besmetting willen weten of er mogelijk wat mis is met de algemene weerstand in de groep.

Ik lees ook geen eitelling per paard, lijkt me wel handig om dat inzichtelijk te hebben. Heb je wel de individuele tellingen?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:24

Als ik het goed begrijp wordt er mestonderzoek gedaan met gemengde mest? dus niet per individu.
Dus of er sprake is van een brede besmetting kun je er niet uit opmaken, dan moet je elk paard apart testen.
Als je liever geen onnodig panacur wil geven, zou je als eigenaar nog een mestonderzoek alleen van je eigen paard kunnen laten doen.
Tenminste als de staleigenaar een negatief resultaat accepteert als reden om niet te ontwormen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:20

Misty12 schreef:
Water zou niet moeten kunnen. Dat is uit de waterleiding en het is een drinkbak met zo'n vlotterbal.
En hij vaak worden die goed schoongemaakt??
Als een paard besmet hooi heeft gegeten en hij gaat daarna drinken kunnen er eitjes van hooi naar water worden getransporteerd en er blijft altijd water achter in zo'n bak.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:32

mooney schreef:
Jaarlijks pramox is met spoelworm niet relevant, want dat werkt er niet tegen. De panacur kuur is goed inderdaad.

Equest Pramox bevat moxidectine en fenbendazole en werkt dus met dezelfde werkzame stof als panacur, namelijk die fenbendazole.
Waarom vind jij dan dat pramox niet relevant is tegen spoelwormen?

Spoelwormeitjes (net als veel andere wormeitjes) zijn vrij hardnekkig, kunnen dus overal aan blijven plakken, je hooi, je stro, de wanden, waterbakjes etc. Je voorkomt zo’n besmetting maar lastig.

Wel is het opmerkelijk met zo’n al wat oudere groep paarden (7, 10, 3x 18, 21 en 3x 25) dat je spoelwormen nog vindt. Is het onderzoek echt door een dierenarts gedaan?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:38

Sanet schreef:
mooney schreef:

Equest Pramox bevat moxidectine en fenbendazole en werkt dus met dezelfde werkzame stof als panacur, namelijk die fenbendazole.
Waarom vind jij dan dat pramox niet relevant is tegen spoelwormen?

In de Equest Pramox zit Moxidectine en Praziquantel, geen Fenbendazole. ;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:49

Casarell schreef:
In de Equest Pramox zit Moxidectine en Praziquantel, geen Fenbendazole. ;)

Ahja! Sorry! Dat is ook zo.
Maar Equest Pramox wordt wel aangegeven als werkzaam tegen spoelwormen in de bijsluiter?

Grote strongyliden.
· Strongylus vulgaris (volwassen stadia)
· Strongylus edentatus (volwassen stadia)
· Triodontophorus brevicauda (volwassen)
· Triodontophorus serratus (volwassen)
· Triodontophorus tenuicollis (volwassen)

Kleine strongyliden (volwassen en intraluminale larvale stadia)
· Cyathostomum spp.
· Cylicocyclus spp.
· Cylicostephanus spp.
· Cylicodontophorus spp.
· Gyalocephalus spp.

Ascariden
· Parascaris equorum (volwassen)

Andere soorten
· Oxyuris equi (volwassen stadia)
· Habronema muscae (volwassen)
· Gasterophilus intestinalis (L2, L3)
· Gasterophilus nasalis (L2, L3)
· Strongyloides westeri (volwassen)
· Trichostrongylus axei (vowassen stadia)

Lintwormen (volwassen)
· Anoplocephala perfoliata
· Anoplocephala magna
· Paranoplocephala mammillana

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:57

Mijn 4 jarige kreeg altijd pramox van de dierenarts... Zelfs als ik zo'n spoelworm bij had. Maar hij bleef last hebben. (3 jaar lang!!)
Dus heb ik nadrukkelijk gevraagd gehad voor panacur.
Nu na laatste mestonderzoek had hij nog iets te hoge waarden maar geen wormen meer in de mest. Daarvoor kwamen ze spontaan met mesten mee naar buiten.
Ja er kwamen er ook een deel af na ontwormen met equest, maar de besmetting bleef helaas aanwezig want 3 maanden later zag ik soms weer een worm in de mest. Hij is steeds enorm vaak ontwormd geweest, vaker dan andere paarden op de stalling destijds.

Dus nee Equest pramox werkt echt niet voldoende.

Vandaag of maandag moet ik weer mest wegbrengen ter onderzoek.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:02

Ik weet niet waarom dat in de bijsluiter zit, maar de praziquantel gebruik je om lintwormen mee te pakken, spoelwormen is pyrantel het beste en daarna fenbendazole waar soms lichte resistentie is.

Ik ben geen veearts, maar dat is wat ik op basis van resistentie heb geleerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:30

Is fenbendazole niet goed tegen aarsmaden ??

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:36

Ook, beiden worden ook gebruikt tegen aarsmaden.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 23:29

Er wordt dus algemeen mestonderzoek gedaan. Er worden van een aantal verse mest hopen wat mest gepakt en dat wordt onderzocht ( ja, door de dierenarts) en dan krijg je een beeld hoe het met de wormen zit. Je krijgt dus geen uitslag per paard, omdat je niet weet van wie de mest is. De hoeveelheid was niet heel hoog: 50 epg.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 00:01

50 is niet hoog. Vanaf 200 wordt aangeraden te ontwormen. Vanwaar dan de aanrading om toch te ontwormen als de epg zo laag zat?

Je kan natuurlijk even apart nog mest van je eigen paard laten testen, ik betaal bij mijn dierenarts 15 euro ervoor.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 14:21

Dat ontwormen was op advies van de dierenarts. Hun doen de mestonderzoeken en geven dan ook advies over wel of niet ontwormen. Ik ben met je eens dat 50 niet hoog is, maar ik denk omdat het een groep is waar geen jaarlingen bij lopen het een beetje vreemd is dat er wel spoelwormeitjes zijn gevonden.

Ik ga zeker op stal met de eigenaar overleggen of er straks apart mestonderzoek kan worden gedaan. En anders regel ik dat idd wel zelf. Voor nu heb ik haar maar gewoon de wormspuit gegeven.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:18

Met de cursus mestonderzoek is het advies als volgt

Spoelworm ei gevonden, altijd ontwormen.
Bloedworm:
Epg 200-250 na 1 maand opnieuw onderzoek.
Boven de 500 ontwormen

Ik zou zelf per paard een mestonderzoek doen en niet als mix van de groep.
Puur omdat je dan niet weet welk paard de wormen heeft. Alles ontwormen is niet nodig, enkel degene met wormen ivm de resistentie

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 11:59

Na hoeveel tijd kun je mestonderzoek doen nadat je een wormspuit hebt gegeven? Ik heb op 10 april ontwormd en wanneer kun je dan mestonderzoek laten doen?