Volbloed bang voor alpacca's ervaring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Volbloed bang voor alpacca's ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 09:53

Achter de rijbak bij ons staan alpacca's. Mijn volbloed is daar doodsbang voor en went er maar niet aan. Ook al ga ik bijna dagelijks met hem de bak in aan de hand.
Dan hoor ik vaak om mij heen: dit hoort bij volbloeden, ga je er niet uit krijgen.
Maar kan mij niet voorstellen dat al die paarden die op buitenrit mee gaan bv, ook dit soort dingen hebben.
We kunnen niet rijden in de bak, alpacca's staan er rechtstreeks achter en alleen al in de bak komen, heb ik een paard die zich super groot maakt, klaar om te vluchten.
Geprobeerd met ander bomproef paard er bij, geprobeerd door vooral af te leiden(dan gaat hij ook vroeg of laat aan de kletter).Aan het werk zetten aan de andere kant vd bak helpt ook niet. Dichtbij proberen te komen om te laten snuffelen werkt ook niet, hij is doodsbang.

Wat is jullie ervaring? Iemand ook zoiets gehad en op kunnen lossen?

Celebi

Re: Volbloed bang voor alpacca's ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:58

Mag je paard los in de bak? Misschien helpt het dat hij er gewoon een tijdje elke dag naast kan staan. Misschien heb je zelf inmiddels onbewust spanning over dat je paard het eng zal gaan vinden en kan ie het wellicht zelfstandig wat beter aftasten. Of met een vriendje erbij.

Je hebt al veel geprobeerd wel dus dat het zo heftig blijft is ergens wel gek. Misschien is ESDR dan helpend?

Myponys1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:08

Ik volg even mijn volbloed is doodsbang voor koeien terwijl op haar vorige plek stonden ook koeien en was er niks aan de hand. Sta dus bijna op t punt om een paar koeien in de paarden wei te zetten maar dat lijkt mij ook niet echt handig

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:13

Mag je paard los in de bak met het paard dat niet bang is voor de alpaca's? Waarschijnlijk kan dat paard jouw paard veel beter vertellen dat het allemaal wel meevalt. Op die manier kan je als mens zijnde ook niet per ongeluk signalen afgeven of de communicatie tussen de paarden verstoren.

Ik zou beginnen met kleine stappen en korte momenten. Goed is goed, ontspannen is ontspannen. Vanaf daar uitbouwen naar zelf meegaan/longeren en later er ook op.

Is dit jullie enige bak? Op bovenstaande manier wordt rijden anders wat lastig :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:19

Ik zou hier iemand bij halen die je op de grond kan helpen. Hij moet leren zichzelf kalmeren, of het nu alpacas of ufo’s zijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:31

Wat een lastig probleem! Mijn volbloed heeft dat niet, dus het is niet perse iets dat aan het ras ligt. Ze vindt ze wel gek maar dat zijn ze ook.

Misschien kun je eens een oude lap stof door de alpaca stront halen en dat bij je paard in de stal of paddock leggen, dan went hij alvast aan de geur?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:40

Mijn haflinger heeft het zelfde probleem met kamelen en lama's.
De alpaca's zijn hier geen probleem.

Maar er staan al een paar jaar kamelen langs onze oprit en dat betekent dat ik sindsdien een hoop geprobeerd heb, met altijd stress tot gevolg, dus als de kamelen buiten staan, rijd ik nu aan de achterkant het erf af en maak een omweg naar het bos.

Zijn hartslag schiet van rond de 80 (stappen met mij op zijn rug) naar 140 met uitschieters nog hoger, zodra ik in de buurt van de kamelen kom en zodra ik er voorbij ben, zakt die weer naar 80-85.

Heb er naast gelopen, hem langs de wei willen laten grazen, van alles geprobeerd, maar hij blijft er gestresst op reageren.

En omdat een bosrit voor ons ontspannen moet zijn, is mijn oplossing om het probleem te omzeilen.

En geen volbloed hier, maar rasechte koudbloed.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:03

Mijn barock Pinto was ook doodsbang voor de alpaca's. Ze vloog alle kanten op als ze in de buurt kwamen. Dr plek was nogal een drama, overal slechte omheining enzo. De alpaca's liepen overal waar ze maar wilden en zo wende ze aan ze. Ik kon later rijden met de alpaca's in de bak en het deed haar niets meer.

Ze moest gewoon accepteren dat de alpaca's overal waren. Die beesten waren niet op hun plek te houden. Ze liepen ook bij de buren en ook hun dieren werden verplicht mak gemaakt.
Is helaas niet een hele ideale en handige oplossing.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 15:26

Myponys1 schreef:
Ik volg even mijn volbloed is doodsbang voor koeien terwijl op haar vorige plek stonden ook koeien en was er niks aan de hand. Sta dus bijna op t punt om een paar koeien in de paarden wei te zetten maar dat lijkt mij ook niet echt handig

Heel herkenbaar inderdaad. Ook bij koeien hadden wij dit gedrag, maar dan nog veel extremer.
We kunnen ze niet samen zetten, maar hoor links- en rechts wel het advies om m'n paard gewoon in de bak los te laten en dan maar te gaan kijken wat er gebeurt (als de bak verder leeg is), zodat hij op eigen tempo hopelijk uiteindelijk nieuwsgierig wordt. Echter sta ik niet op een kleine stal waar de bak driekwart van de dag leeg is, dus moet even kijken hoe te plannen. Misschien overwint de nieuwsgierigheid dan de angst uiteindelijk.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 15:30

Melvern schreef:
Mijn barock Pinto was ook doodsbang voor de alpaca's. Ze vloog alle kanten op als ze in de buurt kwamen. Dr plek was nogal een drama, overal slechte omheining enzo. De alpaca's liepen overal waar ze maar wilden en zo wende ze aan ze. Ik kon later rijden met de alpaca's in de bak en het deed haar niets meer.

Ze moest gewoon accepteren dat de alpaca's overal waren. Die beesten waren niet op hun plek te houden. Ze liepen ook bij de buren en ook hun dieren werden verplicht mak gemaakt.
Is helaas niet een hele ideale en handige oplossing.

Ja precies, ik mag hem er helaas niet tussen zetten, anders leek mij dat wel de ideale oplossing voor het probleem. :D Maar misschien moet ik hem gewoon eens losgooien in de bak en dan maar eens een halfuur gaan kijken, voor zover dat gaat en de bak niet bezet is want ik ben niet de enige op stal. Zou verwachten dat de nieuwsgierigheid het uiteindelijk wel wint van de angst.. hopelijk...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:31

Kan je niet eens heel vroeg komen? Als de stal net open is? Of vragen of je een half uur voor openingstijd mag komen voor 1x? Dan is er vast nog niemand...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:36

Ik heb met mijn overleden volbloed, zoiets dergelijks gehad. Achter de bak lag een grondwal, daaruit kunnen heel grootte beesten komen, kabouters en al wat niet meer. Blaadjes die van bomen vallen ook zo,n probleem. Nooit opgelost.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:53

Heeft niet zo veel met volbloed te maken.
Je zou eens kunnen zoeken op koeien angst. Hebben veel paarden last van en is natuurlijk hetzelfde principe als met Alpacas. Lastig probleem! Succes!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:09

Dat is een lastig probleem. Mijn Shet vond de Alpaca's van stal ook dood eng toen die ze voor het eerst zag in september 2023.
Hier heeft het geholpen om er elke keer naar toe te lopen en uiteindelijk stonden de Alpaca's in de wei naast de paddock van mijn pony's.
Dat heeft helemaal geholpen. Sindsdien zijn ze helemaal niet spannend meer en word er gerust aan elkaar gesnuffeld door mijn pony's en de Alpaca's.
Als je hem in de bak mag zetten zou ik dat zeker doen.
Van doodsbang van Alpaca's naar dit:

Afbeelding

Afbeelding

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:44

Mijn Arabier was doodsbang voor een ezel. We zijn er heel vaak naartoe gewandeld en steeds een stukje dichterbij. De ezel kwam elke keer luid balkend naar ons toe gerend, dus paard aan de longeerlijn. Ik ben de ezel gaan knuffelen en stukje bij beetje durfde mijn paard dichterbij te komen. Uiteindelijk zijn ze dikke vrienden geworden die elkaar gingen knabbelen, iedere keer als we er langs wilden. Het heeft tijd gekost maar het resultaat was geweldig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:51

Miss_Mii21 schreef:
Achter de rijbak bij ons staan alpacca's. Mijn volbloed is daar doodsbang voor en went er maar niet aan. Ook al ga ik bijna dagelijks met hem de bak in aan de hand.
Dan hoor ik vaak om mij heen: dit hoort bij volbloeden, ga je er niet uit krijgen.
Maar kan mij niet voorstellen dat al die paarden die op buitenrit mee gaan bv, ook dit soort dingen hebben.
We kunnen niet rijden in de bak, alpacca's staan er rechtstreeks achter en alleen al in de bak komen, heb ik een paard die zich super groot maakt, klaar om te vluchten.
Geprobeerd met ander bomproef paard er bij, geprobeerd door vooral af te leiden(dan gaat hij ook vroeg of laat aan de kletter).Aan het werk zetten aan de andere kant vd bak helpt ook niet. Dichtbij proberen te komen om te laten snuffelen werkt ook niet, hij is doodsbang.

Mag je longeren in de bak?

Want naast de al genoemde goede oplossingen van hem in de bak zetten en laten wennen zou je dat kunnen proberen ipv rijden in eerste instantie. En dan aan de dubbele longe, eigenlijk gewoon zodat hij zich een beetje op het werk moet concentreren en zich leert over te geven. Vaak helpt de beweging om meer ontspanning te krijgen en aan de DL heb je soms net wat meer te zeggen dan ohz. Ik denk dat het een kwestie is waar hij "doorheen" moet en wat je het beste op verschillende manieren kunt benaderen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 19:21

Elisa2 schreef:
Miss_Mii21 schreef:

Mag je longeren in de bak?

Want naast de al genoemde goede oplossingen van hem in de bak zetten en laten wennen zou je dat kunnen proberen ipv rijden in eerste instantie. En dan aan de dubbele longe, eigenlijk gewoon zodat hij zich een beetje op het werk moet concentreren en zich leert over te geven. Vaak helpt de beweging om meer ontspanning te krijgen en aan de DL heb je soms net wat meer te zeggen dan ohz. Ik denk dat het een kwestie is waar hij "doorheen" moet en wat je het beste op verschillende manieren kunt benaderen.

Dat doe ik nu als de bak leeg is. Dan gaat hij met regelmaat keihard aan de kletter. Hoop ook nog op zo'n Eureka "ik ga niet dood" momentje bij hem