Hele bijzondere bloeduitslagen..wie eerder gezien? Wat vinden jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mauritzio

Hele bijzondere bloeduitslagen..wie eerder gezien? Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 09:47

Eerder had ik al een vraag gesteld ivm een rare vitamine E uitslag uit het bloed

15.6 maar weinig paarden die de 4 halen in de winter.

Daarop heb ik het totale vitamine A/K en andere mineralen dan standaard laten prikken.

Omdat voor mij zeker is dat het niet uit het voer komt(krijgt niet te veel) dus mijn gedachte was zijn lichaam stapelt het…verwerkt het niet of niet goed.

Nu de volgende bijzondere uitslagen erbij..zie foto bijlage…

Benieuwd naar meningen/ervaringen

Test Resultaat. Referentie

Mauritzio

Re: Hele bijzondere bloeduitslagen..wie eerder gezien? Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 09:48

Test
Resultaat
Referentie
B2
90
110-170
ug/L
B12
2458.35
150-800
pmol/L
D3
<3
30-150
nmol/L
Molybdeen
23
0-10
ug/L
Zwavel
869
200/700
mg/L

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 09:49

Whaaaaa D3 onder de 3 <3 is een emotie geworden

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:13

Beetje een inkopper: wat zegt je dierenarts ervan?

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 10:14

Uhhhhhh zoiets….‍♀️‍♀️

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:19

Om wat voor paard gaat dit en wat zijn de symptomen?
En inderdaad ook benieuwd naar wat de dierenarts zegt over deze uitslag.

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 10:32

Polar schreef:
Om wat voor paard gaat dit en wat zijn de symptomen?
En inderdaad ook benieuwd naar wat de dierenarts zegt over deze uitslag.

Enige zichtbare klacht waar ik al 2 jaar tegen aan loop is na/tijdens werk extreem gevoelig op aanraken. En achterhand er niet onder krijgen. Het is een geen idee pony van 12 jaar.

Probleem is dat meneer niet duidelijk laat zien wat er met hem is… alleen een kuchje bij start werk. Een kuchje kan niet in mijn hoofd. Bal spoeling. Astma op de max. 65% waarbij 25% de top is aan Neutrofielen.

Nu een jaar en vele artsen incl sdmc, en alles wat je kan verzinnen cardio Secraal, fasia behandelingen, bitfitters, voorstellen, zadelmakers, bijzondere Nike air Max hoefsmeden, accapunctuur, choropraktor enz Omdat ik nu zelf maar alles wilde controleren ook een maagscopie laten doen, gaapt niet, bijt niet, geen luchtzuigen, eet gewoon, geen singel neid, niet trappen naar buik, niet slaan met staart…niks…waarom wil u die scopie? Omdat ik alles wat makkelijk te onderzoeken is wil onderzoeken..?? Ik zie dat hij ‘s nachts heeft gelegen, maar zie hem zelf nooit liggen. Dus misschien niet comfortabel op z’n buik en we zijn er toch‍♀️Als er wat zit dan gaat hij spieren vast zetten/zenuwen/aanraking, achterhand…dus ik sluit alles graag uit(begin mijn eigen onderzoek/lijstje nu maar af te werken). Ook haren op gestuurd voor pssm(spieren) afwachtend. En dus die E die mij nu hier brengt.
Gratie 2 neigend naar 3✅ maagzweer dus….
Meneer is knetter hard voor zich zelf, das duidelijk.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:43

Je schrijft niet heel overzichtelijk, maar wat ik begrijp is wel dat je goed bezig bent om uit te zoeken wat je paard mankeert, dat is heel netjes.
Hij heeft dus een maagzweer, wordt deze op het moment behandeld? En krijgt hij een D3 supplement?
Wat zijn zijn leverwaarden?

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 10:45

Polar schreef:
Je schrijft niet heel overzichtelijk, maar wat ik begrijp is wel dat je goed bezig bent om uit te zoeken wat je paard mankeert, dat is heel netjes.
Hij heeft dus een maagzweer, wordt deze op het moment behandeld? En krijgt hij een D3 supplement?
Wat zijn zijn leverwaarden?

Dit komt denk ik mede door typen op de telefoon.
Ja op dit moment wordt hij behandeld voor maagzweer met ultragold? Dinsdag terug voor nieuwe scopie.

Hij krijg geen d3 supplementen. Uitslagen zijn gisteren binnen gekomen.

Zijn leverwaarden in de equine 15 zijn goed.

Er wordt vandaag gekeken of er testen zijn die dieper op het lever in kunnen gaan.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:04

Bloeduitslagen laat ik even aan de experts over.

Wat mij te binnen schiet; water?
Hebben jullie leidingwater, of bijvoorbeeld een weidepomp? Of een eigen pomp?
Kan daar vervuiling optreden?

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 11:06

KiKiDo schreef:

Ja daar zat ik ook al aan te denken om
mee te nemen. Nu jij dat ook zegt ga ik dat even doen. Ervaring met dat laten onderzoeken? Hoe en waar?

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 11:06

Mauritzio schreef:
KiKiDo schreef:

Ja daar zat ik ook al aan te denken om
mee te nemen. Nu jij dat ook zegt ga ik dat even doen. Ervaring met dat laten onderzoeken? Hoe en waar?

Hij staat nakijk bij een oude boerderij dus dacht aan koperen leidingen enz…

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:08

Water kun je heel makkelijk zelf laten testen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:15

Mauritzio schreef:
Test
Resultaat
Referentie
B2
90
110-170
ug/L
B12
2458.35
150-800
pmol/L
D3
<3
30-150
nmol/L
Molybdeen
23
0-10
ug/L
Zwavel
869
200/700
mg/L

B2 is normaal, B12 is veel te hoog, D3 te laag, Mobyldeen te hoog en zwavel te hoog.

Mijn idee is, wat krijgt dit paard aan voer? Zit daar toevallig iets van zeewier/ algen bij? Want dat kan de hoge B12 waarde verklaren.

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 11:29

Elisa2 schreef:
Mauritzio schreef:
Test
Resultaat
Referentie
B2
90
110-170
ug/L
B12
2458.35
150-800
pmol/L
D3
<3
30-150
nmol/L
Molybdeen
23
0-10
ug/L
Zwavel
869
200/700
mg/L

B2 is normaal, B12 is veel te hoog, D3 te laag, Mobyldeen te hoog en zwavel te hoog.

Mijn idee is, wat krijgt dit paard aan voer? Zit daar toevallig iets van zeewier/ algen bij? Want dat kan de hoge B12 waarde verklaren.

B2 is ook te laag en E veel te hoog.

Hij weegt 400 kilo. Krijgt 8 kilo Tophay hooi.
Bietenpulp
300 gr metazoa fitright esparcette
En 400 gr hp23 musclefit van metazoa

Zoveel afwijking rare waardes komen niet uit voer. Ja misschien dat hij ze uit z’n voer daar houdt, maar dan zit er binnen iets wat niet doet met wat je binnen krijgt wat het zou horen te doen. Hij zou het moeten uitplassen/verwerken enz..

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:51

Misschien zit er een geaccrediteerd laboratorium bij jou in de buurt? Als je met de uitslag naar een boer toe moet, zou ik wel een gerenommeerd lab kiezen.
Een (oude) boerderij kan heel goed een eigen pomp hebben. Of inderdaad de leidingen.

Zware metalen kan ook uit gewassen (en ja, de genoemde zeewier en algen) komen. Als je voer hebt van een mengvoederbedrijf is het wel getest. En al zou er iets tussendoor schieten, dan is het een batch. Niet iets wat al 2 jaar gaande is.
Of komt de bietenpulp van een plaatselijke boer?
Is jullie weiland een keer opgehoogd met...? Loopt er een sloot langs die vervuild kan zijn?
(Misschien dit water ook testen?)

Ik hoop dat je iets tastbaars gaat vinden!

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 12:09

KiKiDo schreef:
Misschien zit er een geaccrediteerd laboratorium bij jou in de buurt? Als je met de uitslag naar een boer toe moet, zou ik wel een gerenommeerd lab kiezen.
Een (oude) boerderij kan heel goed een eigen pomp hebben. Of inderdaad de leidingen.

Zware metalen kan ook uit gewassen (en ja, de genoemde zeewier en algen) komen. Als je voer hebt van een mengvoederbedrijf is het wel getest. En al zou er iets tussendoor schieten, dan is het een batch. Niet iets wat al 2 jaar gaande is.
Of komt de bietenpulp van een plaatselijke boer?
Is jullie weiland een keer opgehoogd met...? Loopt er een sloot langs die vervuild kan zijn?
(Misschien dit water ook testen?)

Ik hoop dat je iets tastbaars gaat vinden!

Super bedankt voor jou meedenken de pulp is van pavo. Hooi is af fabriek met analyse. Ik ga ermee aan de slag

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:05

Hoelang ben je gestopt met de balancer voeren voordat je bloedonderzoek hebt gedaan? Is dit minder dan 2 dagen dan is de kans groot dat je ook de balancer in het bloed meet ipv volledig eigen waardes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:10

Hij krijgt wel vrij veel voer, waarom krijgt hij twee soorten krachtvoer? In principe is een soort krachtvoer voldoende en horen daar alle dagelijkse hoeveelheden mineralen en vitaminen in te zitten.

Niet alle vitamines worden uitgeplast, alleen de water oplosbare.

Het kan natuurlijk dat er nog wat anders mis gaat in de stofwisseling, maar ik zou zo'n dier wel eerst wat puurder gaan voeren. Dat is ook beter voor zijn maagzweer.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:16

Elisa2 schreef:
Hij krijgt wel vrij veel voer, waarom krijgt hij twee soorten krachtvoer? In principe is een soort krachtvoer voldoende en horen daar alle dagelijkse hoeveelheden mineralen en vitaminen in te zitten.

Niet alle vitamines worden uitgeplast, alleen de water oplosbare.

Het kan natuurlijk dat er nog wat anders mis gaat in de stofwisseling, maar ik zou zo'n dier wel eerst wat puurder gaan voeren. Dat is ook beter voor zijn maagzweer.

De fitright is een vitaminebrok en hp23 een eiwitbrok op basis van luzerne (daar zitten verder geen vits in). Ik vind juist dat ze hem heel puur voert.

Wat een raar bloedbeeld TS! Ik heb helaas geen advies voor je, maar heb respect voor je hoe je het allemaal uit laat zoeken. Ik hoop dat je iets vind!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:28

Maar wel mineralen en daar zijn sommige ook erg hoog van (mobyldeen).

Het hoeft natuurlijk helemaal niets met het voer te maken te hebben, ik had TS al eerder verwezen naar Den Hoek. Omdat dat juist bij dit soort problemen meer informatie zou kunnen geven.

Dit zijn alleen wel dingen waar nog wel invloed op uitgeoefend kan worden en ik zou altijd eerst even helemaal terug gaan naar de basis en van daaruit weer verder kijken. Soms reageren paarden met maagzweren ook niet goed op luzerne. Nu is dit in brok vorm als ik het goed begrijp dus dat wordt dan meestal wel weer beter verdragen.

Bij zo'n gecompliceerd beeld is het gewoon lastig en inderdaad top dat TS het allemaal uit wil zoeken. Het valt soms alleen niet mee..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:45

Misschien dat een voedingsdeskundige zoals Anneke Hallebeek wat voor je zou kunnen betekenen?

Als de pony niet gevoelig is voor hoefbevangenheid zou ik zeggen: zet hem een zomer ergens op het gras in een kudde, met een zoutblok en verder niets, en kijk wat er dan gebeurt.