Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Polar schreef:Om wat voor paard gaat dit en wat zijn de symptomen?
En inderdaad ook benieuwd naar wat de dierenarts zegt over deze uitslag.
Polar schreef:Je schrijft niet heel overzichtelijk, maar wat ik begrijp is wel dat je goed bezig bent om uit te zoeken wat je paard mankeert, dat is heel netjes.
Hij heeft dus een maagzweer, wordt deze op het moment behandeld? En krijgt hij een D3 supplement?
Wat zijn zijn leverwaarden?
KiKiDo schreef:Bloeduitslagen laat ik even aan de experts over.
Wat mij te binnen schiet; water?
Hebben jullie leidingwater, of bijvoorbeeld een weidepomp? Of een eigen pomp?
Kan daar vervuiling optreden?
Mauritzio schreef:KiKiDo schreef:Bloeduitslagen laat ik even aan de experts over.
Wat mij te binnen schiet; water?
Hebben jullie leidingwater, of bijvoorbeeld een weidepomp? Of een eigen pomp?
Kan daar vervuiling optreden?
Ja daar zat ik ook al aan te denken om
mee te nemen. Nu jij dat ook zegt ga ik dat even doen. Ervaring met dat laten onderzoeken? Hoe en waar?
Mauritzio schreef:Test
Resultaat
Referentie
B2
90
110-170
ug/L
B12
2458.35
150-800
pmol/L
D3
30-150
nmol/L
Molybdeen
23
0-10
ug/L
Zwavel
869
200/700
mg/L
Elisa2 schreef:Mauritzio schreef:Test
Resultaat
Referentie
B2
90
110-170
ug/L
B12
2458.35
150-800
pmol/L
D3
30-150
nmol/L
Molybdeen
23
0-10
ug/L
Zwavel
869
200/700
mg/L
B2 is normaal, B12 is veel te hoog, D3 te laag, Mobyldeen te hoog en zwavel te hoog.
Mijn idee is, wat krijgt dit paard aan voer? Zit daar toevallig iets van zeewier/ algen bij? Want dat kan de hoge B12 waarde verklaren.
KiKiDo schreef:Misschien zit er een geaccrediteerd laboratorium bij jou in de buurt? Als je met de uitslag naar een boer toe moet, zou ik wel een gerenommeerd lab kiezen.
Een (oude) boerderij kan heel goed een eigen pomp hebben. Of inderdaad de leidingen.
Zware metalen kan ook uit gewassen (en ja, de genoemde zeewier en algen) komen. Als je voer hebt van een mengvoederbedrijf is het wel getest. En al zou er iets tussendoor schieten, dan is het een batch. Niet iets wat al 2 jaar gaande is.
Of komt de bietenpulp van een plaatselijke boer?
Is jullie weiland een keer opgehoogd met...? Loopt er een sloot langs die vervuild kan zijn?
(Misschien dit water ook testen?)
Ik hoop dat je iets tastbaars gaat vinden!
Elisa2 schreef:Hij krijgt wel vrij veel voer, waarom krijgt hij twee soorten krachtvoer? In principe is een soort krachtvoer voldoende en horen daar alle dagelijkse hoeveelheden mineralen en vitaminen in te zitten.
Niet alle vitamines worden uitgeplast, alleen de water oplosbare.
Het kan natuurlijk dat er nog wat anders mis gaat in de stofwisseling, maar ik zou zo'n dier wel eerst wat puurder gaan voeren. Dat is ook beter voor zijn maagzweer.