Botontsteking vs botkneuzing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GUSTIxBILL

Botontsteking vs botkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 20:01

Nooit gedacht dit te doen, een topic openen zonder de da te horen, maar ik wil graag Bokt’s mening en inzicht

Laat me vooropstellen: de dierenarts is geweest, ik zat echter in het ziekenhuis bij mijn vader, ik heb de dierenarts dan ook maar net gemist.
Ik word terug gebeld door de arts zodra deze tijd heeft.

Het is ook tevens niet mijn eigen arts, want die had de persoon aanwezig dood gegooid met alle info.

Dit weekend trof ik mijn veulen aan op de opfok met een (wat leek) oppervlakkige wonde van borst tot kogel, een schaafwonde met iets diepere plaatsen. Dit is direct ontsmet en verzorgd en werd dagelijks verzorgd.
Ik dacht daar al te zien dat 1 voorknie dikker was als de andere (ook been van de wonde), maar dit was zo minimaal dat ik dacht het me in te beelden. Was niet warm, pulseerde niet, maakte geen koorts, liep zuiver en ruim.

Vandaag kwam ik aan op de opfok, zag ik thv diezelfde knie een nieuwe wonde (of dezelfde waarvan korst los gelaten heeft door de zalf?) van ongeveer 1x1 cm en 0,5cm diep en knie ook lichtjes warm. Dierenarts gebeld en dus ook geweest.
Het meisje wat erbij was sprak over een botontsteking op bericht met de woorden dat ze er geen last van hebben. Maar in persoon sprak ze over een botkneuzing. Da moet terug gebeld worden bij koorts (maar had temp zelf niet gemeten. Heeft 38.5, maar zakt) of als het warmer of dikker word.

Is er iets waar ik specifiek achter kan/moet vragen. En heeft iemand ervaring met 1 van de 2?

Elisa2

Re: Botontsteking vs botkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:04

Een kneuzing kan een ontsteking veroorzaken, ik denk dat de behandeling goed is en je zou de knie eventueel kunnen afspuiten met koud water. Zolang er geen koorts is, gewoon aankijken inderdaad..als het goed is zou het steeds minder moeten worden. Als het wel dik blijft dan zou ik het na laten kijken, er kunnen ook nog onderliggende oorzaken voor zijn dan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:55

Een botontsteking (botinfectie aka osteomyelitis) heeft wel meer zorg nodig dan een botkneuzing en moet minstens medicamenteus behandeld worden.

Ik vermoed dus niet dat dat hier van toepassing is als dierenarts zei "gewoon aankijken".

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 20:08

Veearts rond 16.00 aan de lijn gehad
Ik ga proberen uit te schrijven wat ik onthouden heb aangezien het hectisch is geweest vandaag

Hij heeft gisteren Bailando gesedeerd en de wonde verzorgd en ontsmet. Tevens ontstekingsremmers cocktail (zijn woorden) gegeven.
Alleen ontsmetten 2x daags is voldoende. Hij mag van deze dierenarts gewoon buiten.
Verdict volgens hem (zonder foto’s):
Botontsteking ten gevolge van een botkneuzing, niets om me zorgen om te maken, gaat alleen wat verkalking optreden aan het gewricht, wat alleen schoonheids foutje gaat zijn.

Per direct mijn dierenarts opgebeld:
Direct binnen halen, ontsmetten en zorgen dat het zuiver blijft (verstand gehad hem met een verband buiten te zetten, ookal had de eerste da gezegd dat het geen kwaad kon)
Liefst zo snel mogelijk foto’s en echo’s van het gewricht, echter aangezien het al minimum 36h oud is en hij niet mankt (wel korter loopt in stap), verhoging gestabiliseerd is en hij levend oogt, is hij bereid deze foto’s en echo’s dinsdag te maken omdat we dan het transport hebben om hem naar huis te halen. Of in dit geval naar zijn praktijk door te brengen.
Moest hij koorts maken, verdikking erger worden of ik het niet vertrouwen is het opladen en naar de dichtsbijzijnde kliniek “ik vertrouw erop dat je je paard kent en als je je echt zorgen maakte stond je toch al op Equitom, aangezien je altijd gelijk hebt gehad met je gevoel”
Hij snapt niet dat er geen ab is gespoten (of dit moest in de cocktail zitten) en niet per direct de foto’s en echo’s gemaakt zijn. Want dat je geen botontsteking of kneuzing kan zien zonder medisch beeld (zegt de da die je liefst zo min mogelijk kosten bezorgd) en dat als daar sprake van is de wonde dieper zou moeten zijn dan de max 0,5cm dat hij nu lijkt te zijn. Nog niet sprekend over het feit dat gewrichtsvloeistof ook aangetast kan zijn.
Dat het moeilijk oordelen is vanop een afstand, maar dat bij de diagnose en de “laksheid” rond de diagnose vraagtekens en alarmbellen afgaan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:25

Dat dus... Dierenarts 2 is juist!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 20:47

Ik had privé contact met iemand die zei “volg je gevoel”
En mijn gevoel zegt dat hij op Equitom terecht komt (alweer), maar dat nu nog niet het moment is, maar omdat ik mijn da wel door en door en door vertrouw, hem wel direct gebeld toen ik van eerste da deze “laksheid” hoorde :j

Ik ben blij dat de eerste da geweest is. Begrijp me niet verkeerd, want geen een andere da wou komen omdat het zo een “klein wondje” was.
Echter zat het mij niet lekker.
Zelf hier (gelukkig) geen ervaring mee. Maar “wat” verkalking op een bot rond een gewricht, lijkt me niet enkel schoonheids foutje