Mok of iets anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prima2Donna

Mok of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 17:45

Kunnen jullie meekijken naar deze foto's? Ik weet niet zo goed waar ik naar kijk. Bijrijder dacht aan mok, maar ik ken dat eigenlijk alleen van het natte seizoen als ze lang in de blubber staan. De paddock is nu al wekenlang juist droog en stoffig. Ook de stal maak ik dagelijks schoon en wordt over het algemeen geen natte bende. Daarom vroeg ik mij af of ik misschien juist aan iets anders moet denken.

De foto's zijn gemaakt met flits om de plekken goed uit te lichten. Ze vallen op door het kleurverschil met de rest van de vacht. Het voelt ook aan als een soort kleine bultjes. Zitten verspreid op beide achterbenen, zowel buiten- als binnenkant. Voorbenen niks te zien of te voelen.

Sinds gisteren is één van de benen dik en warm en daar loopt het paard kreupel op. De plekjes zijn er al wat langer, dus twijfelen we of dat de kreupelheid veroorzaakt. Andere mogelijkheid is dat het paard zich zondag heeft verstapt tijdens het longeren, al deed ze daar toen wel goed en enthousiast mee (maar geen gekke sprongen van wat ik me kan herinneren).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tabbladen

Re: Mok of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:09

Plekjes zouden van mijt kunnen komen. Voorjaar is wel echt het seizoen daarvoor. Maar daarvan raken ze meestal niet kreupel voor zover ik weet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:23

Ik zou ook mijt zeggen. Zou de benen flink in de olie zetten. Baby olie van de kruidvat is al prima. Is niet schadelijk maar voor mijt wel dodelijk. Nu heb ik sokken paarden en zet ze zelf inmiddels wekelijks in de dieselolie (die schone variant) werkt echt prima en veel makkelijker dan cydectin pour on. Alleen vaker herhalen maar voordeel is wel dat ik nu ook wekelijks echt in de sokken wroet. Binnenkort gaan ze 24/7 de weide op en de stallen leeg en ontsmetten. Dan enkel stalmatten terug en hoef ik maanden niet op te letten.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 18:25

Mijt hebben ze ook jeuk van toch? Ik heb haar nog nooit zien krabben aan de voeten of stampen/andere signalen van jeuk.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:28

Vasculitis.... Geen jeuk maar wel plekken op de benen kunnen ook dik worden. Niet in de zon zetten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:42

Prima2Donna schreef:
Mijt hebben ze ook jeuk van toch? Ik heb haar nog nooit zien krabben aan de voeten of stampen/andere signalen van jeuk.

Niet altijd maar meestal wel. Mijn ene trekpaard heeft zich in december helemaal open gehaald van de jeuk door mijten. Terwijl mijn andere die net zo erg besmet was amper zichtbare jeuk had. Over het algemeen gaat het echter idd wel samen

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:51

Ik moest inderdaad ook aan vasculitis denken, paard van mijn zusje had dit. Waren mok achtige plekjes die ook juist met droger weer erger werden, komt dus door de uv straling. Ook had ze regelmatig dikke benen hierdoor. Dit kun je laten testen door een da

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:55

lovelucydan schreef:
Vasculitis.... Geen jeuk maar wel plekken op de benen kunnen ook dik worden. Niet in de zon zetten

Hier dacht ik ook meteen aan :j

Bij mijt hebben ze eigenlijk altijd wel flinke jeuk.

Of het kan een overgevoeligheid zijn voor bepaald voer, maar dat zie je voornamelijk bij koudbloeden.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 20:01

Dank voor het noemen van vasculitis, dit kende ik nog niet en ga ik even opzoeken. Ik stuur de foto's door naar mijn dierenarts voor een extra meekijkend oog. Kunnen ze gelijk met me meedenken over wat het nu is en een mogelijke behandeling.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 10:20

Even een update. Dierenarts is gisteren langs geweest om te kijken en wat tests te doen.

Ontstekingswaarden waren hoog (1300 ipv 0) dus dat verklaart het dikke been -> beginnende Einschuss.
De bloedtest is onderweg naar het lab voor onderzoek naar de mok-achtige plekjes. Wat het is, is dus nog niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk heeft het wel aandeel gehad in de ontsteking van het ene achterbeen. Ze krijgt daarvoor nu 5 dagen 2x p/d antibiotica, 1x p/d pijnstiller en 1x p/d vochtafdrijver in de slobber. Ze vindt die antibiotica spuit wel vreselijk vies dus als iemand nog tips heeft om dat handig toe te dienen :')

Ricky009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:56

Zijn de benen ook dikker? Anders zou ik eerder aan een soort schurft denken?

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 11:48

Voor wie het interessant vindt nav de foto's; het is inderdaad vasculitis.

Paard testte positief op de Coombs test (bewijs dat er antilichamen tegen de eigen rode bloedcellen aanwezig zijn) en dat is dus een auto-immune reactie. DA dacht aan 'pastern associated vasculitis', waar nog niet veel over bekend is wbt het ontstaan. Die korstjes op de benen is eigenlijk wat er uit de bloedvaten lekt en opdroogt.

Medicatie wordt opgestuurd. We zullen de komende twee weken vóór 9u 's ochtends Prednisolon moeten geven. Klein gelukje dat ook deze periode de zon het even laat afweten.
Overigens liet de Einschuss zich perfect behandelen en was dat na 2 dagen al weg *\o/* Paard liep vanaf het weekend weer helemaal goed en rijden zijn we rustig weer aan het opbouwen. DA zei ook nog dat we er mooi optijd bij waren, kans zat er in dat met 1 dag later bellen het een stuk ernstiger zou kunnen zijn geweest. Blij dat ik met dit soort dingen niet te lang blijf aanmodderen maar gewoon laat checken door iemand die ervoor is opgeleid :Y)
En daarom ook heel erg bedankt voor de bokkers die vasculitis zeiden! Omdat ik het niet kende en het met wat googelen redelijk ernstig leek, ben ik sneller naar de DA gestapt. Mede door jullie kennis dus zijn we er achter gekomen.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:02

Gezien de vasculitis kan ik je zeker de silver whinny socks aanbevelen!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:06

Ja zeker!!! In de sokken zetten!

Winny socks of uv vliegen boots van bucas!

En uv deken. Paard uit de zon houden

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:38

Toevallig dat ik dit nu tegen kom. Mijn merrie heeft al enkele maanden ongeveer dezelfde plekken. Bij haar is het alleen niet dik, warm of gevoelig. Ook alleen aanwezig tussen hak en kogel op haar achterbenen. Ik hou het vooral schoon en droog, echter viel mij deze week op dat de haren rondom de 'plekken' dus in plukken loslaten als ik er aan krab/pulk. Past dat ook bij vasculitis?

Omdat ze verder geen klachten heeft heb ik het gelaten voor wat het was, maar na aanleiding van dit topic kan ik misschien toch maar beter even bellen ...

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 14:42

Mijn DA had niet veel ervaring met de sokken maar we willen het eerst zonder proberen. Uit de zon houden is de komende dagen gelukkig niet zo lastig. Eerdere jaren heeft ze hier ook geen last van gehad, dus hoop ik dat ze na de medicatie gewoon zonder problemen de wei op kan in het zomerseizoen.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 14:45

Icelandshet schreef:
Toevallig dat ik dit nu tegen kom. Mijn merrie heeft al enkele maanden ongeveer dezelfde plekken. Bij haar is het alleen niet dik, warm of gevoelig. Ook alleen aanwezig tussen hak en kogel op haar achterbenen. Ik hou het vooral schoon en droog, echter viel mij deze week op dat de haren rondom de 'plekken' dus in plukken loslaten als ik er aan krab/pulk. Past dat ook bij vasculitis?

Omdat ze verder geen klachten heeft heb ik het gelaten voor wat het was, maar na aanleiding van dit topic kan ik misschien toch maar beter even bellen ...

Het dikke been bleek iets anders, de plekken zitten er al langer zonder dat ze er last van had :)
Tussen hak en kogel zou ik zelf denken aan iets van mok maar met de droogte van afgelopen tijd is dat minder voor de hand liggend dan vasculitis. Lijkt wel op elkaar hoor. Dat de haren loslaten heb ik zelf niet ervaren, al heb ik er ook niet echt aan gezeten behalve zalf smeren. Je kan altijd je dierenarts wat info opsturen, dat had ik in eerste instantie ook gedaan! En naar aanleiding van de foto's kon ze beter inschatten of het nodig zou zijn om tests af te nemen.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:53

Prima2Donna schreef:
Het dikke been bleek iets anders, de plekken zitten er al langer zonder dat ze er last van had :)
Tussen hak en kogel zou ik zelf denken aan iets van mok maar met de droogte van afgelopen tijd is dat minder voor de hand liggend dan vasculitis. Lijkt wel op elkaar hoor. Dat de haren loslaten heb ik zelf niet ervaren, al heb ik er ook niet echt aan gezeten behalve zalf smeren. Je kan altijd je dierenarts wat info opsturen, dat had ik in eerste instantie ook gedaan! En naar aanleiding van de foto's kon ze beter inschatten of het nodig zou zijn om tests af te nemen.

Dankje! Ik ga inderdaad gewoon maar eens bellen. Tussen hak en kogel is juist het onderbeen, ofwel de plekken die jij ook op de foto laat zien :D Wat voor zalf heb jij gesmeerd? En ga je daar nu juist wel of niet mee door icm met verdere behandeling?

Mok en mijt zijn al uitgesloten hier. Rasp staat nog wel op het lijstje, maar ook daar is het wel atypisch voor. Vasculitis kende ik zelf nog niet.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 15:07

Oh oeps ik ben niet zo goed in de paarden anatomie, haha!
Ik smeerde een mokzalf die ik jaren terug een keer van de dierenarts had meegekregen voor een andere pony. Een wit potje met blauwe deksel. Daar zit van alles en nogwat in om 'vage' aandoeningen zoals mok te behandelen, maar de werkende bestanddelen zijn wel minder doordat het al wat ouder is. Ik mag stoppen met smeren omdat de Pred in feite dezelfde stoffen bevat en die het dan van binnenuit gaat aanpakken.

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:23

Het paard van mijn zus heeft het ook pas op latere leeftijd gekregen, toen ze 20 was, maar kon echt heb uv straling meer verdragen hoor op de benen. Dus doe er voorzichtig mee en houd er rekening mee dat ze toch sokken of beschermers aan zal moeten. Sterkte!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:33

Mok wordt niet veroorzaakt door nattigheid, dat komt van binnenuit. Met veel nattigheid wordt de huid wel weker en als de weerstand dan een tjk krijgt kan het makkelijker ontstaan. Maar het kan ook zeker in droge periodes ontstaan. Mok is ook niet 1 aandoening eigenlijk, maar een verzamelnaam voor de wondjes die op onderbeen voorkomen. Wij hadden 2 jaar geleden ineens allemaal paarden die nog nooit Mok gehad hadden die allemaal ermee stonden. Precies nadat de halve stal ook al virus meegepakt had. Stonden juist niet in de nattigheid ook.

Zo hebben we ook een keer rasp gehad na het scheren op de kliniek van een pees. Ook net iets bijgekomen waar dan op gereageerd wordt. Maar ook dat is meer een verzamelnaam en niet perse 1 oorzaak.

Met vasculitis zou ik niet afwachten met de sokken eigenlijk. Uv is er niet alleen met zonlicht en het kan echt heel akelig worden en elke keer pred geven is ook niet goed voor ze. Dat ze het hiervoor nog nooit gehad heeft zegt helaas niks.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:52

Zoals hierboven al wordt gezegd, het gaat niet om de zon maar om uv. Met Winny socks en uv-beenbeschermers heb ik het onder controle gekregen en gehouden. Nooit prednison o.i.d. hoeven te gebruiken.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 08:58

Hm ik ga nog even denken over die sokken. Paard heeft een huisstofmijten allergie dus met een deken gaat ze enorm schuren. Is enigszins onder controle te houden door de deken wekelijks te wassen op 60 graden. Om die reden kan ze ook niet langdurig een vliegenmasker op, ze gaat dan direct schuren. Ben bang dat de sokken haar ook gaan jeuken en ze dan de problemen erger maakt.