Verpakt hooi open leggen, verandert proces dan nog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Verpakt hooi open leggen, verandert proces dan nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 11:17

Beetje lastig om de titel beknopt en duidelijk te krijgen.

Lang verhaal kort: ik heb 3 pony's aan huis (D, E, shet).
De D en shet hebben Cushing (goed onder controle).

Nu 7 jaar aan huis, in het begin een zoektocht naar hooi, nu inmiddels een vaste hooiboer.
Kom ik net niet jaarrond mee uit dus moet vaak 1x een uitstap maken naar een ander.
Helaas was 2024 erg nat dus nu was het al eerder op en heb ik 21 feb al bij een ander moeten halen.
100 baaltjes, helaas sommige erg stoffig en ze eten het met lange tanden en verspillen veel. Ik had gehoopt er 3 maanden mee vooruit te kunnen maar helaas moet ik nu weer op zoek. (Duur grapje :Y) )

Ik voer onverpakt.
Afgelopen jaren meermaals ook wel eens verpakt geprobeerd, verschillende leveranciers, maar helaas blazen ze er alledrie van op en harde manenkam.
Oók van het verpakte hooi van mn vaste boertje. Was echt prachtig spul met zelfs 74% droge stof gehalte. Suikers wel wat hoog.

Anyways, het wordt steeds moeilijker om aan goed onverpakt hooi te komen. Best stressvol.

Vandaar mijn vraag: verandert er npg iets in het proces bij verpakt hooi als je dit openlegt? (Dagen? Weken?)
Mogelijk kunnen mijn paarden dan wel tegen dat hooi?
Of is verpakt hooi standaard hoog in suikers?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden :D

Jasmijn159

Re: Verpakt hooi open leggen, verandert proces dan nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:27

Het suikergehalte hangt naar mijn idee niet per se samen met de manier van verpakken.
Ik denk als je het open wil leggen na verpakken dat je dat echt snel na verpakken moet doen. Binnen een week of 3. Daarna is die fermentatie redelijk compleet. Je zou nog wat kunnen stoeien met het toevoegen van stro of luzerne ipv hooi/voordroog?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:28

Die van mij bleven er gevoelig voor, plus dat je kans hebt op schimmelsporen erin als je het langere tijd onverpakt weg legt.
Heb je al eens geprobeerd om het hooi te stomen of weken als ze het niet graag eten? Ik heb een batch die echt niet graag werd gegeten wel eens gestoomd met een scheutje appelsap door het water :+ Dan hoefde ik veel minder weg te gooien, want dat vond ik zo zonde.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:40

Wij hebben een jaar zelf voordroog van het land laten halen. Laat gemaaid en verpakt, dus niet heel droog. Maar daar zat echt maar rond de 28 gram suiker in per kilo droge stof. Dus dat verpakt hooi perse meer suiker bevat is niet waar. Het ligt ook aan de mate van bemesting, het weer, de bodem, tijd van maaien etc hoeveel er in het hooi zit.

Helaas is mijn ppid'er dus heel erg kieskeurig geweest. Gewoon hooi eet ze niet meer graag. Tandarts en dierenarts naar laten kijken maar die kunnen geen verklaring vinden. Want ik vind verpakt wel meer een gedoetje. Je kunt er niet inkijken en soms zit er dan toch een slechte baal tussen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:48

Dit is een analyse van verpakt hooi:
Afbeelding

Verpakkingswijze bepaald in mijn ogen niet het suikergehalte. Wel de bemesting, snit, droogtijd enz.

Kunnen ze niet tegen de suikers of tegen de fermentatie?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:53

Verpakt hooi is inderdaad niet standaard hoog in suikers, maar is wel gefermenteerd en kan zurig zijn.
Als de suikers het probleem zijn, dan is weken een goede optie (niet te lang, zodat je wel voedingsstoffen behoud). Anders is in folie verpakt hooi/voordroog sowieso geen optie, want het proces is naar mijn weten niet terug te draaien of om te zetten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:57

8nnemiek schreef:
Die van mij bleven er gevoelig voor, plus dat je kans hebt op schimmelsporen erin als je het langere tijd onverpakt weg legt.

De stukken die je echt droog krijgt zijn daarna niet meer gevoelig voor schimmel (niet meer dan hooi iig). Als mijn voordroog in de trailer in het net indroogt is het daarna verder gewoon 'hooi' en gedraagt zich dan ook zo wat schimmel betreft.
Maar het zal de kunst zijn om het dan ook fatsoenlijk droog te krijgen. Want als je het ergens weggooit heb je zonder regelmatig (2x/dag) keren wel kans op schimmelvorming aan de onderkant. En als je paarden ondertussen gezellig dooreten heb je echt flink wat m2 nodig om je voordroog uit te spreiden.

Dus dat is de praktische kant van je vraag.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:01

Je kan misschien ook wat mengen. Gelijk van onverpakt naar verpakt is ook wel een hele grote overgang.
Ik zou dan half om half gaan voeren en nooit gelijk in 1x over. Sws niet van verschillende levenciers.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:06

Wij hebben verpakt hooi en hoogte van suiker maakt daarin niet uit.
Dat ligt aan tijdstip maaien, bemesting en al dat soort dingen, niet aan de verpakking.

Wij hebben wel eens op dezelfde dag 100 pakjes hooi laten persen en de rest in plastic ivm met het werk wat je er aan hebt.
Nu doen we eigenlijk alleen nog maar in plastic, maar dat gaat er wel net zo droog in als hooi.
Dat kunnen we gewoon opentrekken en 3 weken laten staan, want dat is gewoon droog en gaat niet schimmelen.

Dat gebeurt wel als men het eerder in pak doet, wat wel meestal gebruikelijk is bij voordroog.
Dan zul je het inderdaad goed open moeten leggen wil het niet schimmelen,maar je suiker verandert er niet van.
Of het dan nog wat maakt betreft fermentatie proces, dus paarden die daar moeite mee hebben betwijfel ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:36

Was het niet zo dat je bij verpakt hooi een ander fermentatieproces krijgt (langzamer) en als het pak dan open gaat het proces weer gewoon 'opgestart' wordt ??
Dé reden waarom het na openen snel gevoerd moet worden anders gaat het idd schimmelen.
Maar dit kan ook de reden zijn dat het eerder/natter het pak in gaat zoals DP ook zegt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:15

Wij voeren normaal altijd onverpakt, maar het is echt lastig om goede kwaliteit te vinden en het is soms zo stoffig. Daar kunnen we met 5 paarden, onbeperkt hooi niet tegenaan weken en of stomen. Nat eten ze het ook niet goed.

De laatste pakjes waren geel en roken ook. Hadden ze verpakt spul in pakjes gedaan. Dat aten ze echt heel slecht en mijn ruin had gelijk mestwater.
Van een ander was het zo vreselijk stoffig, dus toch gaan kijken naar het aanbod verpakt.

Nu steeds aan het uitproberen en nog niet 100% tevreden. Je kan er niet doorheen kijken en de verkopers hebben vaak andere ideeën dan wij.
We trekken het pas uit elkaar als het de netten en bakken in gaat. Het droogt nu wel snel, daar doe je weinig aan. Maar ze laten hier vrij snel wat liggen, dus dat proberen we te voorkomen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:28

Bij wordt het met ongeveer 8/ 9 dagen verpakt, maar dan is het wel net zo droog als hooi is.
Bij het openmaken kan ik het rustig 3½ week laten staan en er gebeurd niets mee.
Het voordeel is dat het buiten kan blijven staan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:31

Ja, zo droog hebben wij het van eigen land ook in pak. Het lijkt niet anders dan normaal hooi. Maar ik heb dit zelden zo als we bij iemand anders inkopen. En ik heb geen idee of het zeer droge hooi in folie wel geschikt is voor paarden die normaal gesproken onverpakt krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:09

Mijn ervaring met verpakt hooi open gaan leggen is dat of je moet het echt wel heel ruim gaan verspreiden,maar het gaat wel schimmelen.
Zou ik niet doen.

Heb je al eens goed op marktplaats gekeken?
Eventueel zelf een oproep er op zetten met wat je zoekt.

Ik kom op die manier vaak aan aan heel goed onverpakt hooi voor mijn oude merrie( voor haar is verpakt hooi te plakkerig,dat kan ze niet kauwen)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 08:52

Bedankt voor de vele reacties! Ik zal ze even doornemen.

@Jasmijn159, helaas heb ik beperkte opslag waardoor bv stro erbij wat lastig is. Dit zou dan ten koste van de hooi ruimte gaan. Ik kan nog tijdelijk de andere schuur erbij pakken maar we gaan binnenkort verbouwen en dan vervalt die optie ook.

@8nnemiek, stomen nog nooit geprobeerd, hoe doe je dat zonder speciale stomer? :D
Weken zou ik nog kunnen proberen. Ben erg benieuwd of ze het dan eten gezien ze nu nat hooi (van de regen bv) absoluut niet eten :=

@capopjekop, je hebt gelijk hoor, verpakt is ook niet alles en kan je soms misgrijpen. Maar ik merk zelfs met de onverpakte baaltjes dat je kan misgrijpen. Soms komen er ineens kluiten en rommel uit die je vanaf de buitenkant niet ziet. Of heel stoffig.
De balen die ik nu heb zien er aan de buitenkant heel mooi uit, maar dat vinden de paarden dus niet qua smaak :=
Voordeel van verpakt zou wel zijn dat het meer opslagmogelijkheden biedt omdat je het buiten kan opslaan.

@marlies, van zo'n analyse zou ik heel gelukkig worden!

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen omdat ik niet al het hooi in de laatste jaren heb getest, maar ik denk dus dat het het fermentatie proces is.
Dat verpakte hooi was toen hoger in suikers, maar ik heb ook wel eens onverpakt hoger in suikers gehad en daar werden ze ook wel iets harder in de manenkam van. Wel minder t.o.v. verpakt dus dat maakt dat ik vermoed dat het met name het fermentatie proces is.

@Lorette, dat vermoeden had ik al, dat het proces niet om te draaien is. Helaas :D

@ellepel, de keren dat ik moet uitwijken kijk ik inderdaad op marktplaats.
De partij van 100 baaltjes die ik nu had was ook via mp. Op het oog mooi hooi maar helaas, toch stoffig/rommel/kluiten waardoor het slecht gegeten wordt en dus veel verspilling.
Ik zie ze nu soms ook scharrelen naar ander eten terwijl ze nog hooi zat hebben.

Ik heb nu via MP weer een andere partij gescoord. Het is iets grover dan ik zou willen (lastiger voor de oudere PPID merrie) maar ik ga zo eens een baal voeren en kijken wat er gebeurt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:57

Het proces veranderd niet, het blijft gefermenteerd hooi en veel paarden kunnen niet goed tegen fermentatie en dat geeft de problemen met de spijsvertering.

Je zou wellicht, als je de ruimte hebt eens kunnen kijken naar de hele grote pakken onverpakt hooi uit Frankrijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:58

Karin_deB schreef:
@8nnemiek, stomen nog nooit geprobeerd, hoe doe je dat zonder speciale stomer? :D
Weken zou ik nog kunnen proberen. Ben erg benieuwd of ze het dan eten gezien ze nu nat hooi (van de regen bv) absoluut niet eten :=

Ik heb mijn stomer gemaakt van een regenton en een behangstomer. Voornamelijk omdat mijn tinker een stofallergie heeft, maar het hielp ook goed tegen hooi wat niet graag gegeten werd.
Inmiddels staat hij op grasmix van Hartog door zijn leeftijd, maar het stomen heb ik jaren lang gedaan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:50

Verpakking en suiker hebben niks met elkaar te maken.
Ik heb onverpakt hooi gehad dat mega hoog zat in suiker en verpakt dat heel laag was. Enige manier om daar achter te komen is het testen.

Verpakking heeft wel andere invloed. Hooi (onverpakt) laat je langer liggen op het land en sterft af (moet je ook eigenlijk 6 weken wachten met voeren na het maaien). Verpakt hooi (feitelijk voordroog) fermenteert in de verpakking en blijft daardoor bewaarbaar, maar het sterft niet af.
https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... -pleidooi/
Mijn pony kan ook absoluut niet tegen het fermentatieproces en krijgt er enorme last van darmen van en wordt daar dus ook opgeblazen van. Een harde manenkam herken ik dan weer niet en zou je eerder bij de suikers/fructaan zoeken.

74% DS vind ik overigens niet heel erg hoog. Hier zit het doorgaans boven de 80% ook verpakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:59

Dit was onze voordroog afgelopen jaar.
Afbeelding