Voer zonder haver voor drachtige merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jippyhorse

Voer zonder haver voor drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 18:43

Mijn merrie gaat richting het einde van haar dracht en krijgt nu dus merriebrok (Pavo Podo Lac), inmiddels opgebouwd naar 1,5 kg/dag. Ze lijkt echter erg gevoelig voor haver (dit was namelijk hetzelfde toen ik haar slobber met haver voerde) en is nu dus ook erg schrikkerig en niet te houden met wandelingen/stapritjes, wat dus niet zo handig en veilig is en ook niet fijn lijkt voor haarzelf. Alle merken/soorten merriebrok die ik tot nu toe heb gevonden bevatten haver, dus ik was benieuwd naar ervaringen met alternatieven voor voer van anderen. Zijn er toevallig bokkers die ander voer hebben gegeven aan hun merrie? En hoe zorgde je er dan voor dat ze wel de benodigde voedingsstoffen binnenkreeg? Met losse supplementen of verschillende soorten voer bijvoorbeeld? Of heb ik niet goed genoeg gezocht en bestaat er toch een merriebrok zonder haver? Alle tips zijn welkom ;)

Ze krijgt dagelijks al sojaschroot (~150 gram) voor extra eiwitten, 100 ml lijnzaadolie en daarnaast Pavo Weightlift (~1 kg) omdat ze nog aardig wat moet aankomen.

tiwi1969

Re: Voer zonder haver voor drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:49

Gewoon haar normale voer waar ze het goed op doet aangevuld met Pavo PodoGrow voor de vitaminen en mineralen speciaal voor de dracht.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:57

Breed & Grow van Vitalbix is een mooie aanvulling voor je drachtige merrie en bevat geen haver.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 19:38

Rijlaarsdam schreef:
Breed & Grow van Vitalbix is een mooie aanvulling voor je drachtige merrie en bevat geen haver.

Maar een paard kan er echt te weinig aan hebben. Goed oppassen.

Hoe ver is ze? Als ze aan moet komen zeker geen vitalbix voeren. Of nouja, als extta kan het wel.
Ik voer mijn merries naar veulenen toe 1 kg merriebrok per dag en voer dat pas na het veulenen op. Maar hun zijn goed op gewicht.

Verder goed rijk ruwvoer!!! Dan kom je al een heel eind. Je bent eiwitten nodig. Lucerne brok bijvoorbeeld.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 19:44

Jippyhorse schreef:
Mijn merrie gaat richting het einde van haar dracht en krijgt nu dus merriebrok (Pavo Podo Lac), inmiddels opgebouwd naar 1,5 kg/dag. Ze lijkt echter erg gevoelig voor haver (dit was namelijk hetzelfde toen ik haar slobber met haver voerde) en is nu dus ook erg schrikkerig en niet te houden met wandelingen/stapritjes, wat dus niet zo handig en veilig is en ook niet fijn lijkt voor haarzelf. Alle merken/soorten merriebrok die ik tot nu toe heb gevonden bevatten haver, dus ik was benieuwd naar ervaringen met alternatieven voor voer van anderen. Zijn er toevallig bokkers die ander voer hebben gegeven aan hun merrie? En hoe zorgde je er dan voor dat ze wel de benodigde voedingsstoffen binnenkreeg? Met losse supplementen of verschillende soorten voer bijvoorbeeld? Of heb ik niet goed genoeg gezocht en bestaat er toch een merriebrok zonder haver? Alle tips zijn welkom ;)

Ze krijgt dagelijks al sojaschroot (~150 gram) voor extra eiwitten, 100 ml lijnzaadolie en daarnaast Pavo Weightlift (~1 kg) omdat ze nog aardig wat moet aankomen.

Waarom voer je podo lac+soja+weightlift?
Dat lijkt mij wat dubbel op.
Kun je niet beter voor alleen podoc lac kiezen als je toch al 2,5 kg muesli/brok per dag voert?
Dan is de kans op een uitgebalanceerd rantsoen ook groter.
Zou mij om de haver niet zo druk maken.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:02

Cioccolato schreef:
Rijlaarsdam schreef:

Maar een paard kan er echt te weinig aan hebben. Goed oppassen.

Hoe ver is ze? Als ze aan moet komen zeker geen vitalbix voeren.

Ben benieuwd naar de onderbouwing van je uitspraak.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 20:16

carika schreef:
Jippyhorse schreef:

Waarom voer je podo lac+soja+weightlift?
Dat lijkt mij wat dubbel op.
Kun je niet beter voor alleen podoc lac kiezen als je toch al 2,5 kg muesli/brok per dag voert?
Dan is de kans op een uitgebalanceerd rantsoen ook groter.
Zou mij om de haver niet zo druk maken.

Omdat ze de weightlift en sojaschroot al kreeg en ik nu dus de merriebrok aan het opbouwen ben door het te mengen. Maar gezien ze zo heftig reageert zie ik het niet zo zitten naar de 2+ kg merriebrok te gaan

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:36

Ik voer merriebrok van voermeester. En volgens mij zit hier geen haver in.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 21:17

Ik zou ook overgaan op Breed en Grow van Vitalbix. Kan je eventueel nog luzerne erbij geven voor extra eiwitten, maar als je ook sojaschroot erbij geeft lijkt me dat al niet nodig

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 21:34

Bedankt voor de tips iedereen! Ik zie bij breed&grow dat het eerste ingrediënt wel haverzemelen is. Misschien een domme vraag maar ik kan het antwoord niet echt vinden; haverzemelen geven dus niet hetzelfde effect als haver? :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 21:47

Rijlaarsdam schreef:
[

Ben benieuwd naar de onderbouwing van je uitspraak.

Ervaring :+
Prachtig voer voor sobere rassen. Of als extra.
Zeker niet als hoofd voer naast ruwvoer.

Je hebt niks aan onderbouwing of tekst, je hebt wat aan wat je ziet en ervaringen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 22:16

Vitalstyle heeft ook een young en breed, misschien waard om naar te kijken