Pony inslapen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeisjx

Pony inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 18:29

Z
Laatst bijgewerkt door ponymeisjx op 06-04-25 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:31

ponymeisjx schreef:
hoi bokt. Ik wil graag jullie mening over het in laten slapen van een pony. Mijn ruin, harry is sinds kort erg vermagerd en loopt gevoelig/kreupel. Ook ligt hij heel veel wat hij normaal nooit doet. Mesten lukt ook niet goed. Hij lag gister helemaal uitgespreid in zijn stal, leek net alsof hij dood was, hij bijt ook naar zijn buik. Ik vind het heel erg lastig. De dierenarts komt morgen meteen onderzoeken wat het is, ik zou zelf zeggen koliek maar heeft iemand nog een idee? Hij heeft ook al zijn bespiering verloren. Wat gek is aangezien ik niks heb veranderd aan onze training. Harry is 11 jaar oud. Maar wanneer bepaal je nou wanneer zon beestje in moet worden geslapen? Of bepaald een dierenarts dat morgen? Groet Hannah!

Ik zou zorgen dat de dierenarts vandaag nog komt!
Ik vind het zelfs onbegrijpelijk dat je pony al meerdere dagen niet in orde is, en je al denkt over inslapen terwijl er nog geen dierenarts is geweest.
Hoe is het mogelijk dat jullie niet eerder actie hebben ondernomen??
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-04-25 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:33

Als hij bijt naar zijn buik heeft hij echt serieus buikpijn als dat koliek is. Zeker een dierenarts zsm laten komen, dus echt nu en niet morgen. Even rond bellen naar spoedartsen! Met 11 jaar wil je niet aan inslapen denken en zeker niet tot morgen afwachten. Laat svp de dierenarts nu komen voor het te laat is
Laatst bijgewerkt door Sabri op 06-04-25 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ponymeisjx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 18:33

mika11 schreef:
ponymeisjx schreef:
hoi bokt. Ik wil graag jullie mening over het in laten slapen van een pony. Mijn ruin, harry is sinds kort erg vermagerd en loopt gevoelig/kreupel. Ook ligt hij heel veel wat hij normaal nooit doet. Mesten lukt ook niet goed. Hij lag gister helemaal uitgespreid in zijn stal, leek net alsof hij dood was, hij bijt ook naar zijn buik. Ik vind het heel erg lastig. De dierenarts komt morgen meteen onderzoeken wat het is, ik zou zelf zeggen koliek maar heeft iemand nog een idee? Hij heeft ook al zijn bespiering verloren. Wat gek is aangezien ik niks heb veranderd aan onze training. Harry is 11 jaar oud. Maar wanneer bepaal je nou wanneer zon beestje in moet worden geslapen? Of bepaald een dierenarts dat morgen? Groet Hannah!

Ja, leek mij ook al een goed idee. Maar gisteravond hebben we gebeld of hij kon komen maar hij zei dat het geen spoed was vanwege dat hij uiteindelijk wel weer ging eten en drinken

ponymeisjx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 18:34

mika11 schreef:
ponymeisjx schreef:

Ik vind het zelfs onbegrijpelijk dat je pony al meerdere dagen niet in orde is, en je al denkt over inslapen terwijl er nog geen dierenarts is geweest.
Hoe is het mogelijk dat jullie niet eerder actie hebben ondernomen??

Wie zegt dat we geen actie hebben ondernomen? De dierenarts heeft overlegd en zei dat het geen spoed was en hij daarom maandag zou komen.

ponymeisjx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 18:34

Sabri schreef:
Als hij bijt naar zijn buik heeft hij echt serieus buikpijn als dat koliek is. Zeker een dierenarts zsm laten komen, dus echt nu en niet morgen. Even rond bellen naar spoedartsen! Met 11 jaar wil je niet aan inslapen denken en zeker niet tot morgen afwachten. Laat svp de dierenarts nu komen voor het te laat is

Gaan we nu doen, bedankt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:36

Dat was gisteren.
Heb je vandaag weer gebeld en ook verteld wat je hier schreef?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:37

Maar als je al denkt aan inslapen, dan is het toch kritiek?
Dan moet je nu de dierenarts weer bellen.
Als je pony al zo vermagerd is, is toch ook niet voor niets?
Ik vind het wel heel sneu voor je pony dat ie zo moet lijden, en dat jij je tijd hier verdoet op een forum.
Waarom ben je nu niet bij je zieke pony?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-04-25 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ponymeisjx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 18:37

DuoPenotti schreef:
Dat was gisteren.
Heb je vandaag weer gebeld en ook verteld wat je hier schreef?

Gisteren vertoonde hij hetzelfde, toen zei de dierenarts dat het geen spoed was en hij maandag zou komen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:37

Bij een geval van verdenking van koliek bel je de spoeddienst en komt de dierenarts, ook als het weekend is.

Een jonge pony (11 is niet oud) zonder behoorlijk onderzoek geen zorg verlenen en gelijk denken aan inslapen baart mij wel veel zorgen. Het klinkt ook als een mengeling wat al langdurig niet helemaal goed gaat (bespiering weg) als iets acuuts.
Heb je iemand om je heen met voldoende kennis?

ponymeisjx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 18:38

mooney schreef:
Bij een geval van verdenking van koliek bel je de spoeddienst en komt de dierenarts, ook als het weekend is.

Een jonge pony (11 is niet oud) zonder behoorlijk onderzoek geen zorg verlenen en gelijk denken aan inslapen baart mij wel veel zorgen. Het klinkt ook als een mengeling wat al langdurig niet helemaal goed gaat (bespiering weg) als iets acuuts.
Heb je iemand om je heen met voldoende kennis?

Ja, die zei dat het geen spoed was. Ik zei ook niet dat ik meteen hem in ging laten slapen, maar wanneer je zon keuze moet maken?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:39

Maar dan bel je toch gewoon weer dat je je veel meer zorgen maakt.

Alles in je openingspost vind ik klinken als spoed.

11 is nog hartstikke jong.

Little_Gift

Re: Pony inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:40

Hoe oud ben je ts?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:41

Nu al aan inslapen denken, lijkt mij wel heel drastisch. Ik zou eerst eens een dierenarts laten komen, het klinkt alsof hij buikpijn heeft en zich niet goed voelt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:41

Koliek is spoed. Vermageren an sich idd niet, maar deze combi zou dikke wormenbesmetting kunnen zijn en dan is het inderdaad rap DA, want zomaar ontwormen kan dan dodelijk zijn en niks doen idem.
Drinkt hij wel trouwens? Niks mis met waterbak oid?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:53

Koliek is idd altijd spoed, en een paard dat blijft liggen al helemaal. Ik vind de reactie van je DA trouwens ook wel bizar hoor, die zou bij mij niet meer op het erf moeten komen als hij bij koliek niet stante pede hierheen spurt. Ik heb er hier ook ene gehad waarvan ik dacht dat het lichte koliek was (ze was al koliekgevoelig), direct gebeld en een uur later moest ze al ingeslapen worden.

Dus dag, nacht, week of weekend: je paard op de been houden als je koliek vermoedt en direct DA laten komen. Als dat al 2 dagen aan de gang is, vrees ik dat je snel genoeg voor de enige optie inslapen zal staan, wat heel spijtig is voor zo'n jong dier.

Als hij trouwens ook al gevoelig/kreupel loopt, kan er best ook hoefbevangenheid spelen, ook een heel pijnlijke aandoening waarbij die zeker pijnstillers moet krijgen, op zachte grond gehouden worden en op rust gezet worden, en aangepast dieet. Het moeilijk mesten en de kolieksymptomen kunnen dan komen door het gebrek aan beweging.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:57

Hij heeft ook al zijn bespiering verloren. Dat zal toch niet van gisteren op vandaag zijn geweest?
Wat het inslapen betreft, als je nog even wacht hoeft dat niet meer |(

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 19:56

Lijkt me toch dat hier gelijk een dierenarts bij moet komen, en dan het management verbeteren, want als dit al langer duurt dan had er eerder ingegrepen moeten worden.
Is er ooit een zandkuur gegeven? Ontwormd? Welk voer gaat erin? Drinkwater in orde?
Wie kijkt er normaal gesproken naar de pony om? Gezien de klachten van vermageren, plat liggen en naar de buik happen is er in elk geval te weinig zorg aan besteedt. Dier is nog maar 11 jaar en dat is in de bloei van zijn leven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:27

Er spelen meerdere dingen zo te lezen. Het vermageren en nu iets wat op koliek lijkt.
En niet geheel zuiver lopen.

Inslapen is zonder diagnose niet aan de orde bij een beestje van 11 jaar. Bij 31 komt zoiets in zo'n geval eerder ter sprake.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:54

Ik snap dat je geneigd bent om het advies van een dierenarts te volgen, maar helaas zijn niet alle dierenartsen even goed. Bovendien heeft die dierenarts jouw pony niet gezien.

Ik ben het met de rest hier eens dat het klinkt als SPOED; bel een andere dierenarts, je vergeeft het jezelf nooit als er iets aan te doen was terwijl dat niet is gebeurd.

Sterkte!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:58

Ik kan ernaast zitten, maar TS komt op mij over als een minderjarige.. Dus als haar ouders besluiten het advies van da op te volgen, dan heeft zij weinig keuze..

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 21:04

Omdat de openingspost is leeg gehaald hier een slotje.