Supplementen die afvallen ondersteunen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Supplementen die afvallen ondersteunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 10:14

Soms zie je door de bomen het bos niet meer... Mijn ijslander heeft onlangs in pension gestaan en is daar behoorlijk aangekomen. Toen er iemand langs kwam om de paarden te wegen werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt, dit kan zo niet langer. Betreft een bijna 7 jarige ijslander met flink overgewicht en zelfs door zijn wintervacht heen zie je flinke vetophopingen, echt een soort plakaten/schijven. Hij is 1.33m en weegt 430 kg. Op zijn bodyscore kreeg hij een +2. Hij is sinds de laatste keer wegen, ongeveer 2 jaar terug, 80kg aangekomen en was toen al te zwaar. Hij heeft een half jaartje in pension gestaan en daar zag ik hem met de dag groeien. Hij staat nu weer sinds 2 maanden thuis, dus ik heb zelf de regie terug qua voorbeleid. Op rantsoen staat hij en dat hij drastisch minder en minder rijk moet eten daar ben ik me van bewust, mede daarom is hij verhuist. Ik ben heel benieuwd naar jullie tips en ervaringen betreft supplementen die hierbij kunnen helpen, want voordat hij de wei op gaat moet hij wel wat gewicht kwijt.

alysha92

Re: Supplementen die afvallen ondersteunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:20

Ik ben tevreden over suikerbalans en glucobalance.
Maar wat je zegt er is meer op de markt,
Heltiehorse heeft nu ook triphala (als ik het goed schrijf).
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Maar qua op het gras gaan
Is dat een moetje ?
Want zolang je hem op (voorjaars)gras gaat zetten... is het dweilen met de kraan open zeg maar..
En als hij echt 'moet', dan niet zonder graasmasker zou ik doen...
Maar goed dat moet je zelf beslissen :o ;)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 10:29

Klopt wat je zegt, weidegang is wel een puntje... Echter heb ik het zelf in de hand en tijdens mijn vakantie is het praktischer als ze op de wei staan ivm het aantal voerbeurten. Echter ga ik pas in augustus weg en ik bouw graag een maand op tot 24/7 . Tot die tijd staan ze zeer beperkt tot max een half uur op de wei, omdat er eerst afgevallen moet worden. Ik zag dat pharmahorse nu ook een kruidenmix heeft, iemand hier ervaring mee? Ik geef nu wel dagelijks wat brandnetels bij, volgens mij heeft dat ook wel een gunstige invloed

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:37

Bij dat soort type paarden is voorjaarsgras echt een no-go, ook dat halve uurtje vreten ze zich helemaal vol. Pas na eind juni, na de langste dag met stripbegrazing is te doen. Ik begrijp dat je meer paarden hebt met 'ze'. De andere (n) kunnen gras wel beter verdragen? Dan zou je de IJslander op een eigen stukje wei kunnen zetten met een zak hooi. Het gras daar is nog wel een keer op, maar dan staan ze toch wel samen. Alles aan supplementen, het lijkt mooi, maar zonder aangepast management en training doet het nauwelijks wat. Glucobalance en op gras zetten helpt bij IR gevoelige paarden echt niet om ze te laten afvallen.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 10:47

Daar ben ik me heel bewust van, dat voorjaarsgras heel hoog in suiker is. Ik kijk altijd op de app of de index veilig is en dan mogen ze max een half uurtje, tijdens het mesten. Dit betekent ook dat ik het ene halfuurtje in mindering breng op hun dieet. Hij staat samen met een 2 jarige mini en ook hij is te zwaar, dus ze staan samen op rantsoen. Als ik naar de samenstellingen kijk dan ontloopt het elkaar niet veel gluco support van pro horse, glucobalance en die van pharmahorse. Iemand ervaring met suikerbalans van vitalstyle?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:11

De app met index is niet voldoende.... dat is een hulpmiddeltje met een algoritme wat niet kan omgaan met afwijkend weer zoals we de laatste jaren zien. Ook het halve uurtje op de wei belast hun metabolisme erg, zie linkje.
Is je hooi getest? Want daar zit de meeste winst in te behalen.
Het is echt wel goed om te lezen wat er met dit soort paarden meestal de oorzaak is waarom ze zo snel dik zijn; dat de mini ook te dik is geeft aan dat ze beiden aanleg hebben voor IR en EMS narigheden. Voorkomen is beter dan achteraf of na een aantal jaren een nog gevoeliger paard.
Ik heb er al jaren 3 lopen die erg gevoelig zijn, het vergt echt een ijzeren discipline wat voerbeleid betreft, want ze houden allemaal erg van eten... Ik voer 3 x per dag op een PP beperkt hooi, en zodra het gras hooi op stam is mogen ze beperkt grazen.
Ze kunnen wel takken, walnootblad, meidoorn (onbeperkt) en randjes eten. Dat is meer dan genoeg tussen de voerbeurten door. https://www.paardenarts.nl/kennisbank/i ... -syndroom/

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:18

Ik zou hier wel voorzichtig mee zijn. Paard is nu nog relatief jong.
Wanneer je nu goed ingrijpt heb je daar zijn hele leven profijt van.

Heeft hij op die andere stal voordroog gegeten?
Heb je zelf gewoon hooi? Heb je hier ook een analyse van?
Het is niet slim je paard langere tijd (uren) zonder eten te zetten. Hier worden ze dikker van.
Neem anders contact op met Anne van Eqinful. Zij kan met jou een goed plan maken voor je IJslander. Ze heeft zelf ook IJslanders.
Middels de nodige kruiden kun je de stofwisseling weer normaliseren.

Verder is beweging is echt de sleutel. Hoeveel loopt je paard?

1 enkel supplement gaan voeren en hopen op het beste gaat een teleurstelling worden vrees ik.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:37

Supplementen zijn geen wondermiddeltjes voor het afvallen. Mijn fjord moest minimaal 75 kg afvallen en daar zijn we nu bijna. Let op z’n rantsoen: hoeveel kg hooi krijgt hij? Heb je hier een analyse van? Voorjaarsgras zou ik niet snel doen. Zomers staat mijne 24/7 op het gras met graasmasker en komt bijna niks aan. Beweging is ook the key! Hoeveel loopt hij? Veel buitenritten maken helpt hier goed, maar bouw dat wel op en ga niet de hele week opeens uren op pad als je dat nooit doet… Verder doe ik kort maar krachtige trainingen en nu mijne goed op gewicht is gaat dat hem super af

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:05

Afbeelding
Hier geen poeders gebruikt. Wel beperkt arm hooi, stro, beperkt of geen gras. En vooral: Heel veel bewegen. Een uurtje is voor ons een kort rondje. Nog steeds trouwens. Gister ook nog even 40 km rond gehobbeld, inclusief pauzes waren er 5,5 uur onderweg. :D

Heb wel een tijd bij suikerrijker ruwvoer horseflex glucobalance gebruikt. Maar dat zorgde er echt niet voor dat hij meer kon eten zonder aan te komen. Was dat maar zo. :')

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:09

Mijn merrie heb ik goed op gewicht gekregen met glucobalance en een graasmasker van Thinline. Ik heb verschillende supplementen geprobeerd maar met glucobalance merkte ik het meeste verschil.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:13

Supplementen gaan niet echt helpen met afvallen. Wel zoveel mogelijk beweging en hooi met een suikergehalte onder de 6%. En van het gras afhalen.

Ik ken de moeilijkheid hoor. Is ook ieder jaar weer tobben met mijn fjord. Ik heb hulp gezocht bij Horse & Feel, zij stelt nu per periode een plan op wat ik mijn paard kan geven aan kruiden en dergelijke om zijn metabolisme/stofwisseling weer op orde te krijgen. Van haar heb ik geleerd dat glucobalance, suikerbalans en glucototaal niet helemaal zuiver zijn om te voeren aan paarden met een stofwisselingsprobleem. Ik moest daarmee stoppen en iets anders geven.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 14:13

Dat supplementen geen wondermiddeltjes zijn begrijp ik. Gezien de ijslander echt van de schijven/vetophopingen heeft, wilde ik hem graag ergens mee ondersteunen. Hij heeft in pension op onbeperkt voordroog gestaan. Gezien ik het de verkeerde kant op zag gaan heb ik hen zsm weer naar huis gehaald zodat ik zelf het voerbeid in handen heb. Echter staat hij pas een maand op rantsoen en kan ik geen wonderen verwachten, want te veel en snel afvallen is ook niet goed. Ze krijgen nu beperkt graszaadhooi en zeer beperkt weidehooi. Beide zonder uitschieters qua suikergehalte. Ook krijgt de ijslander nu 5x beweging per week ipv 3x per week. De duur wil ik nog wel gaan opbouwen. Bedankt voor de tips tot zover!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 14:16

puppy1128 schreef:
[ Afbeelding ]
Hier geen poeders gebruikt. Wel beperkt arm hooi, stro, beperkt of geen gras. En vooral: Heel veel bewegen. Een uurtje is voor ons een kort rondje. Nog steeds trouwens. Gister ook nog even 40 km rond gehobbeld, inclusief pauzes waren er 5,5 uur onderweg. :D

Heb wel een tijd bij suikerrijker ruwvoer horseflex glucobalance gebruikt. Maar dat zorgde er echt niet voor dat hij meer kon eten zonder aan te komen. Was dat maar zo. :')

Jeetje wat een transformatie! Hij ziet er fantastisch uit. Maar eerlijk is eerlijk, buitenritten rijden van 40km ga ik lichamelijk en tijdtechnisch niet redden op regelmatige basis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:26

Als je hem thuis hebt staan, kun je dan niet een stuk weiland omtoveren tot paddock en arm hooi in een dubbel net voeren?
Evtl kun je het hooi weken om er nog meer suikers uit te halen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:33

Simpele versie qua afvallen is :
Wel : vitamines, mineralen, essentiele aminozuren/eiwit, want tekorten zorgt voor blijven vreten om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, dat daar bij tekorten is voer wel flink calorien in zitten is bijzaak voor dier en gevoel vol te zitten.
Beperkt : calorien (voornamelijk uit suikers en die komen ook bv uit verkeerd geoogst hooi of gestresst gras van overbegrazing & niet kunnen groeien door tekort aan voeding (dus correct bemesten en juiste ph grond), regen en rust qua begrazen.
Aandachtspunt : genoeg buikvulling vanuit massa (darmen op de plek houden) en vezels voor vol gevoel en voldoen aan de kauwbehoefte. Ja, weeg je (geteste) hooi en beperk je gras (en ook hier is weidebeheer en dus bemesting, juist wel trouwens, en kalk/ph gehalte essentieel), maar zorg dat er altijd wat te kauwen is in de vorm van bv gerstestro (voederstro ook wel, tarwestro is meer voor bodembedekking, minder lekker en meer risico op verstopping), twijgen, etc.
Laatst bijgewerkt door tamary op 06-04-25 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:33

Pas wel op met graszaadhooi, het wordt aangeraden dat niet meer dan 50% van het aandeel hooi uit te laten maken omdat het veel te eenzijdig is. Het kan trouwens nog beste een redelijk aandeel suiker bevatten. Bij een bekende fourage is de analyse 6,9% suiker. Dat haalt mijn weidehooi vaak niet eens(!)....

Ik voer eigenlijk jaarrond hetzelfde aan kilo's. Zodra ze weer beperkt op het gras mogen, iets minder. De voerbeurt in de middag is dan minder. Ze vallen in de winter/vroege voorjaar iets af, maar dat is normaal en gezond. Dat eten ze in het zomerseizoen/najaar totdat het gras niet meer groeit er wel bij.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 14:50

Lindsey_99 schreef:
Pas wel op met graszaadhooi, het wordt aangeraden dat niet meer dan 50% van het aandeel hooi uit te laten maken omdat het veel te eenzijdig is. Het kan trouwens nog beste een redelijk aandeel suiker bevatten. Bij een bekende fourage is de analyse 6,9% suiker. Dat haalt mijn weidehooi vaak niet eens(!)....

Ik voer eigenlijk jaarrond hetzelfde aan kilo's. Zodra ze weer beperkt op het gras mogen, iets minder. De voerbeurt in de middag is dan minder. Ze vallen in de winter/vroege voorjaar iets af, maar dat is normaal en gezond. Dat eten ze in het zomerseizoen/najaar totdat het gras niet meer groeit er wel bij.

Dat is ook altijd mijn insteek dat ze na de winter wat invallen zodat ze zonder overgewicht aan het weide
Seizoen kunnen beginnen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 15:06

Zo dit hoor je niet vaak hé, in pension te dik haha.

Ik zou zo niet op de wei zetten tot dat het weer kan qua gewicht

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 15:17

Ik ken je probleem en heb ze in eigenbeheer staan en heb een voedingsdeskundige om hulp gevraagd.
Kwa mineralen en vitamine ect gaan we goed maar het onbeperkte hooi laag in suiker was nog steeds echt teveel dus nu een Feedingmaster aangeschaft en dit had ik echt veel eerder moeten doen!
Eindelijk zie ik resultaat in de strijd die we voerden tegen zn overgewicht maar ja duur is het helaas wel.
Ik ben echt voor onbeperkt voeren maar het moet wel echt aan sluiten bij je pony en dat is bij mijn koudbloedjes helaas echt niet het geval.
Kwa supplementen zou ik niet durven zeggen welke ja gaan helpen met afvallen,hier krijgen ze al jaren Gluco balance maar of het echt iets doet?