Kunnen jullie is mee kijken naar deze röntgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shaniasofia

Kunnen jullie is mee kijken naar deze röntgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 02:11

hi, ben benieuwd naar jullie oog, en ja maandag gaat het naar een andere dierenarts voor second opinion. Bij deze röntgen keuring staat er “acceptabel” kortom goed dus.

Maar wil weleens weten wat jullie zien.. weekend duurt zo lang altijd met dit soort dingen haha.
Dus ben gewoon nieuwsgierig.

Afbeelding

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 02:17

Acceptabel? Ik zou dit paard bij koop laten staan..

Zie hieronder jou foto, ik heb hem iets bewerkt.

Paars; kissing spines
Rood; aangetaste uitsteksels
Oranje; ook aangetast

Is dit een keuring voor een koop? Vind het bizar dat het advies acceptabel eruit komt…

Afbeelding

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 02:33

Wiwabalia schreef:
Acceptabel? Ik zou dit paard bij koop laten staan..

Zie hieronder jou foto, ik heb hem iets bewerkt.

Paars; kissing spines
Rood; aangetaste uitsteksels
Oranje; ook aangetast

Is dit een keuring voor een koop? Vind het bizar dat het advies acceptabel eruit komt…

[ Afbeelding ]

Jupp geen grap. Zie hieronder t rapport.

Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 03:18

Deze zou ik laten staan...
Precies om bovenstaand..

Zag direct die ene wervel al die echt niet klopt.

Enuhh dat rapport...geen idee welke kliniek dat gemaakt heeft, maar die zou ik even aanspreken...
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 06-04-25 03:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Kunnen jullie is mee kijken naar deze röntgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 03:23

Eens met bovenstaande, zeker laten staan want blijkbaar geen betrouwbaar rapport en zelfs ik als redelijke leek kan zien dat het niet goed is

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 05:52

Zat dit rapport al bij het paard? Maw was het paard zogezegd al goedgekeurd?
Of is het paard ter plekke bij een door jou of de kandidaat gecontacteerde kliniek gekeurd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 07:16

Pfoe, ik zou de kliniek die dit paard acceptabel noemt even bellen met de vraag wat ze hier in hemelsnaam acceptabel aan vinden.

Bij de second opinion zou ik ook meteen de andere foto's even opnieuw laten beoordelen...
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 06-04-25 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 07:18

Over de opmerking bij de hals zou ik ook wel meer willen weten....

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 07:29

Zou zeker een second opinion doen, maar het kan zeker wel dat dit 'acceptabel' is op een röntgenologische keuring afhankelijk van de plek en de rest van de rug.

Het zal geen 1-tje zijn zoals de rest, maar mogelijk een 3. Dit is voor ruggen ook acceptabel voor de verzekering, omdat de range groter is (1-7, terwijl benen 1-4 is).

Voor de hals is dat trouwens een normale beschrijving, maar ook dat kan je extra vragen natuurlijk. Daar betaal je voor.

Volgens mij is dit alleen niet door een officiële keuringsarts uitgevoerd, want er is ook geen gebruik gemaakt van een normaal keuringsrapport. Als het Nederlands is dan, België durf ik niet te zeggen waar ze normaliter mee werken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:43

Ik heb er vorig jaar ook eentje de keuring door zien komen die slechter was dan dit := Ik snap dat inderdaad niet helemaal.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:46

Dit advies lijkt me ook erg afhankelijk van leeftijd en niveau...Klinisch beeld is erg belangrijk bij rug foto's, zonder kan je echt niet zeggen of paard hier last van heeft. Ik heb slechtere foto's gezien van paarden zonder problemen hoor.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:58

0000 schreef:
Dit advies lijkt me ook erg afhankelijk van leeftijd en niveau...Klinisch beeld is erg belangrijk bij rug foto's, zonder kan je echt niet zeggen of paard hier last van heeft. Ik heb slechtere foto's gezien van paarden zonder problemen hoor.

Ik snap dat als het je eigen paard is, je dit evt. “Accepteert” en kijkt hoelang ze klinisch goed blijven.

Maar dit ga je toch niet kopen? Ik zou dit paard echt laten staan, problemen krijg je vanzelf wel.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:59

0000 schreef:

Dit.

Acceptabel betekent niet perfect maar acceptabel.
Acceptabel kan perfect zijn, maar hoeft dus niet.

Geen inhoudelijke mening verder maar een 2e of 3e beoordeling kun je altijd beter laten doen dan twijfelen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:10

Paard is geboren in '17,

Bijna 8 jaar.

Ik zou graag willen weten met welk gebruiksdoel dit dier gekocht is, of het tot nu toe altijd goed gelopen en getraind heeft etc.

Ik word zelf niet echt helemaal blij van de fotos, maar zonder verdere context en zonder verdere fotos en zonder het dier te zien wil ik ook noet direct de kliniek en conclusie aanvallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:12

Bij de rug maakt de hoek van de foto extreem veel uit. Wellicht staan ze enkel dicht op elkaar maar zonder degenaratie verschijnselen.
Gewoon even afwachten wat je 2nd opinion zegt.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 09:29

Bedankt voor jullie reacties.
Van de second opinion krijgen wij maandag antwoord.
Dit is het rontgen rapport van een paard dat wij willen kopen, maandag zou hij einde van de middag ook klinisch gekeurd worden. Maar na dit te hebben gezien hopen we maandag ochtend antwoord te hebben zodat we niet eventueel niet voor niets gaan doen.
Dit is een 7 jarige pre die niet dressuurmatig goed getraind is. Wel kan hij fijn lang laag lopen, heeft hij geen moeite met buigingen, geeft hij geen kik met zadelen of op zn rug.
Hij loopt verder niets.
Dus er zit dress matig nog wel werk aan.
Btw ; dit is een belgisch rapport.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 06-04-25 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:34

KS paarden lopen vaak graag lang en laag. Ik weet dat PRE's vaak tegen rug en hals problemen aanlopen. Geen idee of dit acceptabel is maar zou sowieso een second opinion vragen en deze foto's naar jouw eigen dierenarts sturen en vragen of hij er maandagochtend meteen naar kijken kan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:36

En eerlijk, dit drukt de prijs wel.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 09:37

Rizette schreef:
KS paarden lopen vaak graag lang en laag. Ik weet dat PRE's vaak tegen rug en hals problemen aanlopen. Geen idee of dit acceptabel is maar zou sowieso een second opinion vragen en deze foto's naar jouw eigen dierenarts sturen en vragen of hij er maandagochtend meteen naar kijken kan.

Jaa hij kan allebei
Lang laag maar ook hoog.
Wat de ruiter vraagt doet hij gewoon zegmaar.

Ja is aangevraagd.. jammer van t weekend. Dus even afwachten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:37

Ik zou geen herkenbare foto‘s plaatsen van een paard dat niet van jou is. Dat vind de eigenaar waarschijnlijk niet zo leuk.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 09:37

Cioccolato schreef:
En eerlijk, dit drukt de prijs wel.

Geen idee , ben dus erg benieuwd wat onze arts zal zeggen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:38

Ik zou het advies van de second opinion afwachten, zoals gezegd betekent acceptabel niet perfect. Het is meestal een combinatie van een klinisch onderzoek + rontgen voor de interpretatie.

Overigens vallen mij vooral die ene twee wervels op die elkaar wat lijken te raken maar bij de rest zie ik niet zoveel vreemds. Wel als kanttekening hierbij dat ik geen dierenarts ben en mezelf technisch niet kundig genoeg acht om dit echt goed te kunnen beoordelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:38

mavantos schreef:
Zou zeker een second opinion doen, maar het kan zeker wel dat dit 'acceptabel' is op een röntgenologische keuring afhankelijk van de plek en de rest van de rug.

Het zal geen 1-tje zijn zoals de rest, maar mogelijk een 3. Dit is voor ruggen ook acceptabel voor de verzekering, omdat de range groter is (1-7, terwijl benen 1-4 is).

Voor de hals is dat trouwens een normale beschrijving, maar ook dat kan je extra vragen natuurlijk. Daar betaal je voor.

Volgens mij is dit alleen niet door een officiële keuringsarts uitgevoerd, want er is ook geen gebruik gemaakt van een normaal keuringsrapport. Als het Nederlands is dan, België durf ik niet te zeggen waar ze normaliter mee werken.

Als ik de foto goed zie is dit net achter de schoft, waar het zadel ligt. Je ziet de curve links op de foto.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 09:39

Elisa2 schreef:
Ik zou het advies van de second opinion afwachten, zoals gezegd betekent acceptabel niet perfect. Het is meestal een combinatie van een klinisch onderzoek + rontgen voor de interpretatie.

Overigens vallen mij vooral die ene twee wervels op die elkaar wat lijken te raken maar bij de rest zie ik niet zoveel vreemds. Wel als kanttekening hierbij dat ik geen dierenarts ben en mezelf technisch niet kundig genoeg acht om dit echt goed te kunnen beoordelen.

Thanks elisa

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:05

Dus dit rapport is niet van nu? Of niet gemaakt waar jullie bij waren? Aangezien de klinische keuring nog niet heeft plaats gevonden?

Ben je dan wel zeker dat dit rapport überhaupt wel echt is of echt bij dit paard hoort en niet gewoon van een ander paard is die wel beter was op foto maar nu geplakt wordt aan deze foto's zodat ze hem toch als "acceptabel" van de hand kunnen doen?