Sputolysin i.v.m. slijm in de bovenste delen van de luchtwegen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Sputolysin i.v.m. slijm in de bovenste delen van de luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 15:54

dag allemaal,
paardlief heeft iets slijm in het bovenste deel van zijn luchtwegen. De longen zelf zijn in orde volgens de dierenarts. Nu adviseert DA een hoesdrank met eucalyptus en tijm, dat wil ik op zichzelf best proberen, advies is om het voorafgaand aan het rijden te geven zodat het slijm opgehoest kan worden. Zit echter zelf ook te kijken bij een meer bewezen middel met een iets sterkere werkzame stof namelijk Sputolysin. Op de bijsluiter staat dat het een kuur is van 2 weken, dagelijks toedienen dus. Heeft iemand ervaring met Sputolysin en dan in het bijzonder het toedienen voorafgaand aan het rijden, dus 3 x per week in mijn geval. PS hij loopt altijd buiten :-) en is verder toppie gezond :-) hoest niet
dank jullie wel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 16:52

Ja, onze ppid-er krijgt het. Ze is oud, ppid-ers zijn gevoeliger en ze was vorig jaar in de winterperiode op en af wat hoesterig. Ze heeft een kuur Sputolysin gehad, en binnen een dag of wat is het hoesten over. Zodra ik haar hoor krijgt ze gelijk een dag of wat een schepje en is het ook snel over. Ik vind het uitstekend spul.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:11

Edit: In de war met een ander middel!
Laatst bijgewerkt door Polar op 05-04-25 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Re: Sputolysin i.v.m. slijm in de bovenste delen van de luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:34

Het is overal te bestellen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:36

Het is de horse variant van de broomhexine voor mensen. Je kunt het overal kopen en prima geven. Voor mij werkt broomhexine ook altijd fijn met groen taai slijm hoesten. Voor paarden werkt de sputolysin/dembrexine prima :)

Je zou beide kunnen geven. De sputolysin als een kuur en de eucalyptus/tijm voor het rijden. Dat zou ik doen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:39

Ooh, dan ben ik denk ik in de war!
Ik heb het wél besteld en gebruikt, maar dat was niet voor een veulen en ik kan me helaas niet meer herinneren of het goed werkte. :o
Zal mijn reactie even aanpassen... en de rest van de avond malen over welk middel ik dan wel bedoelde.
Wat ik bedoelde was alleen op recept te verkrijgen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:55

Polar schreef:
Ooh, dan ben ik denk ik in de war!
Ik heb het wél besteld en gebruikt, maar dat was niet voor een veulen en ik kan me helaas niet meer herinneren of het goed werkte. :o
Zal mijn reactie even aanpassen... en de rest van de avond malen over welk middel ik dan wel bedoelde.
Wat ik bedoelde was alleen op recept te verkrijgen.

Je bedoelde denk ik ventipulmin? Daar zit clenbuterol in en dat is receptplichtig maar niet voor slijm.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 18:03

Dat zou goed kunnen. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 18:24

Sputolysin werkt super vind ik, beter dan ventipulmin.

Dus ja, hele goede ervaringen mee.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:21

Wat je ook kunt geven is Airvent van Foran rechtstreeks in de mond voor je gaat rijden als het om de voorste luchtwegen gaat. Verder is Sputolysin een goede keuze. Test wel positief mocht je op wedstrijd een doping controle krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:13

Ik kan me herinneren dat je vroeger altijd beiden gaf. Dus Ventipulmin en Sputolysin. Die twee vulden elkaar qua werking perfect aan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:33

Suzanne F. schreef:
Ik kan me herinneren dat je vroeger altijd beiden gaf. Dus Ventipulmin en Sputolysin. Die twee vulden elkaar qua werking perfect aan.

Het word nogsteeds vaak in combinatie gegeven. En werkt doorgaans ook goed. Alleen kan je ventipulmin niet zelf bestellen.

Ik ga er vanuit dat de dierenarts niet voor niks aanraad om eerst naar iets anders te kijken, maar Sputolysin is vrij verkrijgbaar dus je zou dit best zelf kunnen bestellen, het is immers een slijmoplossend. Het is alleen vrij prijzig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:24

Meestal krijg je inderdaad van de dierenarts een combinatie van ventipulmin en sputolysin bij hoesten met slijm, dat werkt vaak beter dan 1 van de 2 geven.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 08:14

Goedemorgen
Dank voor de reacties, paard hoest niet maar tijdens het rijden heeft hij iets slijm in de luchtpijp, daar hoor ik ook. Bij voorkeur geef ik hem een middel dat ik vlak voor het rijden geef zodat het slijm tijdens het rijden loskomt. Is Sputolysin daar ook geschikt voor ?!? Dat het duur is maakt me niets uit!

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 08:19

De dierenarts vond Ventipulmin geen goede keuze. Ze noemde Audevard Balsamica Air. En ik kwam zelf uit na een eigen “studie” (vind ik ook leuk om uit te zoeken) bij Cavalor Bronchix Liq. Vlak voor het rijden toedienen zodat het slijm dunner wordt. Reacties zijn welkom ✅

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:30

Er zijn diverse slijmoplossers. Sputolysin, Equimucine, Broomhexine (voor koeien variant). Je kan ook menselijke acetylcysteine gebruiken, daar heb ik geen ervaring mee.

Ik ken de eerste 3 producten alleen in kuurvorm en niet voor een enkele keer. Het slijm zit er niet alleen op dagen dat je rijdt, en kan daarnaast ook dieper zitten eventueel. Ik denk dat ik zelf een kuurtje (meestal week of 10 dagen) zou geven. Maaar ben eigenlijk wel benieuwd waarom je DA dat niet heeft voorgeschreven. Wellicht vind ze het niet ernstig genoeg voor een echte slijmoplosser?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:59

Mijn paard met astma (waardoor dus teveel taai slijmvorming) kreeg dagelijks equimucin. Dat mocht van de dierenarts chronisch. Of je baat hebt bij 3x per week durf ik niet te zeggen. Ik gaf het 1x daags (ipv advies 2x) en dat icm haar andere medicijnen gaf net het comfort wat ze nodig had om er niet benauwd van te worden maar het kwijt te kunnen.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 09:39

Tancreda4 schreef:
Er zijn diverse slijmoplossers. Sputolysin, Equimucine, Broomhexine (voor koeien variant). Je kan ook menselijke acetylcysteine gebruiken, daar heb ik geen ervaring mee.

Ik ken de eerste 3 producten alleen in kuurvorm en niet voor een enkele keer. Het slijm zit er niet alleen op dagen dat je rijdt, en kan daarnaast ook dieper zitten eventueel. Ik denk dat ik zelf een kuurtje (meestal week of 10 dagen) zou geven. Maaar ben eigenlijk wel benieuwd waarom je DA dat niet heeft voorgeschreven. Wellicht vind ze het niet ernstig genoeg voor een echte slijmoplosser?

Dag Tancreda, de dierenarts heeft de Audevard Balsamic geadviseerd, voorafgaand aan het rijden toedienen. Maar omdat ik eerst altijd zelf wil weten wat erin zit en hoe het werkt, heb ik het niet direct genomen. Op internet zag ik de Cavalor Bronchix Liq dat leek me ook wel wat. Tja en vervolgens ging ik verder zoeken en kwam ik toch weer uit bij de Sputolysin... geef liever wat meer € uit dan ben ik gerustgesteld. maar goed Sputolysin is een kuur.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:06

Lenteklokje schreef:
Goedemorgen
Dank voor de reacties, paard hoest niet maar tijdens het rijden heeft hij iets slijm in de luchtpijp, daar hoor ik ook. Bij voorkeur geef ik hem een middel dat ik vlak voor het rijden geef zodat het slijm tijdens het rijden loskomt. Is Sputolysin daar ook geschikt voor ?!? Dat het duur is maakt me niets uit!

Als het echt enkel voor de voorste luchtwegen is en je wil wat voor het rijden geven dan zou ik geen sputolysin geven maar bijv de Airvent die ik eerder noemde. Sputolysin is een kuur van 2 weken voor taai slijm in de longen los te krijgen

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 11:37

Popstra schreef:
Lenteklokje schreef:
Goedemorgen

Als het echt enkel voor de voorste luchtwegen is en je wil wat voor het rijden geven dan zou ik geen sputolysin geven maar bijv de Airvent die ik eerder noemde. Sputolysin is een kuur van 2 weken voor taai slijm in de longen los te krijgen

dag Popstra, klopt slijm in de bovenste en voorste luchtwegen en een soort kriebel in de keel. Als ik ga rijden dan maakt hij ook geluidje "uhuhuh" maar hij hoest niet, wel soms iets proesten dat zou nog meer los moeten komen. Dank je wel