Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeanvis

Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 09:42

Goedemorgen ,

Ik zit even te tobben met mijn voer beleid.
Mijn paard heeft last van suikers . Jeuk , schuren enz.
Echter is het wel een sportpaard wat wel extra energie nodig heeft om voorwaarts te zijn ( Fries )
Nu geef ik brok van stal en havens Kentucky lite voor de energie .
Echter is dit veel teveel zetmeel.
Wat kan ik hem naast ruwvoer geven voor energie waar niet veel suiker en zetmeel in zit.

Heeft iemand tips ?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:51

Yes, Triphala poeder voeren voor de suikerstofwisseling (Google maar op heltiehorse, Triphala). Werkte bij mij insuline resistente dame echt perfect

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:18

Vet ( lijnzaad, lijnzaadolie )evt bijvoorbeeld samen met een eiwitrijke grasbrok, bietenpulp, luzerne( als dat wel goed gaat…),coolstance copra..
Friezen zijn vaak relatief sober en ook wel gevoelig voor huid klachten.
En een goede balancer, liefst met hoog zink en koper

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:04

Lijnzaad olie bijgeven voor meer energie. En ik gok dat hij dus ook weinig op gras mag, dus ik zou dan voor een lijnzaadg olie + vitamine E kiezen.

Kijk bij het kiezen van voer niet alleen naar de percentages suiker/ zetmeel, maar ook hoeveel je ervan moet voeren. Soms hoef je van een voer met hoge percentages weinig te voeren, dus in verhouding weinig in grammen. Voer met laag percentage en veel voeren wordt alsnog hoog in grammen. Gewoon alles uitrekenen _/-\o_

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:10

Ik vind dit wel een interessant onderwerp, ik lees even mee.

Mijn tinker is ook heel gevoelig op zijn huid. Dus wellicht steek ik hier wat van op om mijn paard ook te helpen. :) De mijne staat overigens alleen op hooi en gras en is nog steeds hollands welvaren zeg maar :))

Muze

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:15

Alleen op hooi en gras wil niet zeggen dat ze dan alle benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgen.
En eiwit ook niet altijd, afhankelijk van hoe rijk gras en hooi zijn..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:29

Muze schreef:
Alleen op hooi en gras wil niet zeggen dat ze dan alle benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgen.
En eiwit ook niet altijd, afhankelijk van hoe rijk gras en hooi zijn..

Dat snap ik. Hij wordt over 2 weken 20 en hij heeft er tot nu toe, in 9 jaar, nog nooit zo goed bij gestaan.

Het is een intressant onderwerp, wellicht laat ik me ook adviseren over een balancer of iets dergelijks. :)

Wel heeft hij 2 verschillende likstenen die hij beiden gebruikt. 1 mineralen steen en 1 hymalaya steen. Maar in hoeverre dat eventuele tekorten aan zou vullen, is mij niet helemaal bekend.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:32

Heb je laten testen op insulineresistentie?
Mij shet is daar namelijk wel op getest en mijn dierenarts begeleid mij ook bij dit proces...
Denk dat je dierenarts ook wel goed met je mee kan denken ?
Als het echt insulineresistentie is moet je alles bij langs ook qua hooi en is het verstandig om ze niet meer op gras te zetten etc..
Hopelijk vindt je een goed beleid voor jou paard en wordt de jeuk gauw minder, niks vervelender dan jeuk :(

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:46

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:54

Stap 1 is: laat je ruwvoer testen, want dat is de basisvoeding. Dan weet je hoeveel suikers en eiwitten daarin zitten en dan kun je rest van voeding daarop aanpassen. Dus ook als je op pensionstal staat heel goed om te weten.
Via pavo kun je gemakkelijk zo'n test bestellen. Ik krijg van stal altijd door als ze een nieuwe partij hooi hebben en dan laat ik testen zodat ik rantsoen kan aanpassen daarop.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:46

Voordat je gaat rijden je paard wat energierijker voer geven, dat kan hij verbranden tijdens het werk. Bij geen werkdagen laag in koolhydraten voer geven.
En inderdaad; hooi laten testen.
Insuline resistentie gaat niet meer weg; het is duurzaam management aanpassen om het paard gezond te houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:06

Het totale management moet kloppen: veel beweging, suikerarm hooi, geen/beperkt gras, wel voldoende eiwitten. Daarnaast voorzien in alle vitamines en mineralen. Voor huid en vacht (en hoeven) is een hoger gehalte zink, zwavel en koper nodig.
Voor de langzaam vrijkomende energie zou je vetten kunnen toevoegen aan het rantsoen. En je kunt er voor kiezen om voor het werken te kiezen voor een goede energiebron die meteen verbrand wordt. Bijvoorbeeld (biologische) zwarte haver, lijnzaad of spelt. Dan voer je wel een vorm van zetmeel bij, maar gericht voor de training.
De hoeveelheden hangen af van de intensiteit van je training, maar ook van het ruwvoer dat je voert. Tenzij je paard daadwerkelijk hoog in de sport loopt (minimaal Z1 of bijvoorbeeld klasse II endurance), zou hooi en een balancer en eventueel eiwitten voor spierondersteuning voldoende moeten zijn.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:47

Muze schreef:
Vet ( lijnzaad, lijnzaadolie )evt bijvoorbeeld samen met een eiwitrijke grasbrok, bietenpulp, luzerne( als dat wel goed gaat…),coolstance copra..
Friezen zijn vaak relatief sober en ook wel gevoelig voor huid klachten.
En een goede balancer, liefst met hoog zink en koper

Ik lees hier mee, welke balancer raad jij aan die hoog is in zink en koper?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:49

Pure VS 200 en Agrobs Senior mineral zijn hoog in zink en koper.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:01

Inderdaad een van die twee.

sariba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:55

Mijn merrie heeft ook insuline resistentie.
Haar voer ik een mix van vital biks daily complete, vital biks active plus en lijnzaad olie van vital biks.
Daarnaast krijgt ze ook als suplement, glucobalance en als extra wat lucerne.
Verder is goed hooi erg belangrijk. Ze heeft genoeg energie en doet het er goed op.
Je kan de verhouding biks en active plus aanpassen aan de hoeveelheid arbeid of lichamelijke conditie.
je kan bij veel bedrijven een gratis voedings advies aanvragen. Bij Vital biks werd ik snel en goed geholpen, ik kan ze altijd mailen als ik een nog een vraag heb.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 01:56

Mijn dierenarts was er vanmiddag en kon met zekerheid zeggen dat mijn paard geen tekenen heeft van insuline resistentie. Ik heb dus ook geen bloed laten trekken.

Ik ga wel even kijken naar een balancer. :)