4 jarige valt 3x om

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rayoow

4 jarige valt 3x om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 21:38

Vanochtend tijdens de voer ronde zie ok dat de arabier, een 4 jarige hengst een wondje op zijn knie heeft. Hij staat 24/7 buiten in de kudde. Onbeperkt hooi, krachtvoer op maat.
De andere kudde genoten zijn voor nu 2 trekpaarden, en 1 shetlander. De fellpony staat binnen met een beenwonde :j
1 trekpaard is een merrie, met momenten komt er wat hengsten gedrag boven maar over het algemeen een hele rustige kudde en de merries (fell pony ook) verhuizen weer naar de merrie weide.

Uit nood hebben we ze deze winter bij een moeten laten staan door onder gelopen weides..

Dus de arabier, ik zie het wonder, pak een halster en wil deze omdoen, hij valt zo op de grond uit het niets. Staat op en valt terug achterover...

Mijn man van het werk gebeld en even met hem rond gestapt.

De man komt aan pakt hem over en weeral valt hij neer en staat trillend op.

Dierenarts is gebeld, deze zegt een bloed valte, alsof wij ineens opstaan en ons evenwicht verliezen.
Maar lijkt me raar gezien hij stond te eten en bij de man ook net rond had gestapt.

Dus eerst weer gevoerd en de wonde schoongemaakt, iets dieper als verwacht dus AB opgestart in overleg met de dierenarts en een verbandje aangelegd

Hij is niet meer gevallen waar we bij waren, maar verklaard wel een paar gekke wondjes en kale plekken..

Hij is normaal erg rustig,maar nu nog dat tikkeltje rustiger ..

De tandarts moet volgende maand weer langskomen. Hij eet alles goed en staat momenteel niet echt aan het werk. 2x per week wat grondwerk

Iemand zo iets mee gemaakt? Enige tips?

Wil morgen zowieso de dierenarts terug bellen voor bloed te laten trekken ect.
Eventueel de osteopaat? ..

Suzanne F.

Re: 4 jarige valt 3x om

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:43

Nee geen osteopaat, een kliniek. Waar hij niet alleen op bloed maar ook klinisch even goed gecheckt wordt. Of hij niet atactisch is of een zenuwbeklemming heeft of een virus etc.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 21:45

Suzanne F. schreef:
Nee geen osteopaat, een kliniek. Waar hij niet alleen op bloed maar ook klinisch even goed gecheckt wordt. Of hij niet atactisch is of een zenuwbeklemming heeft of een virus etc.

Dat is zowieso wat ik direct doe mocht ik hem nog 1x om zien gaan! Of ik morgen koorts meet ect.

Dus tips voor een paard wat zo omvalt veilig te vervoeren zijn ook welkom!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:45

Ligt hij wel (plat) te slapen?
Hier een pony gehad die bleek oververmoeid te zijn omdat zij niet goed diep durfde te slapen in de kudde.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:46

Sowieso moet hier een arts bij komen. Ik zou hem inladen en naar de kliniek brengen. Mega heftig gedrag zeg. Zielig. Er moet echt uitgesloten worden of er neurologisch iets aan de hand is, of hij ernstig ziek is en dergelijke voor je kunt denken aan evt slaaptekort (maar dan klappen ze niet achterover) of een infectie of wat dan ook.
Heb je z’n temperatuur al gemeten? Dat zou ik nu nog doen en niet morgen.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 21:49

Brainless schreef:
Ligt hij wel (plat) te slapen?
Hier een pony gehad die bleek oververmoeid te zijn omdat zij niet goed diep durfde te slapen in de kudde.

Hij slaapt elke avond languit, en sochtends tref ik hem meestal ook slapend aan.

Zijn temperatuur was goed vandaag.

Ook gedacht aan misschien de ontsteking op zijn knie, maar ik denk dat de wonde is onstaan door te vallen gezien ook een grote kale plek op zijn zij, vlak voor de heup

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:51

Ik zou in zo'n geval eerder iemand laten komen die DA en osteo is, voor hetzelfde geld heeft hij naast dat wondje nog iets opgelopen waarbij er iets gekneld zit. Dan zal een DA het paard soms al rondom op foto moeten zetten om iets te zien (en een paard in zo'n geval zou ik ook niet durven opladen voor de kliniek), terwijl een osteo mss wel iets kan voelen/losmaken.

Is het voor- of achterknie die gewond is? Toeval wil dat mijn ruin ook een blessure had aan de achterknie, en een bepaald moment viel hij ook bijna om bij het stappen, hij kon eventjes echt niet meer uit de voeten, dus het ene kan best met het andere te maken hebben vermoed ik. Gelukkig was het met ontstekingsremmer snel beter.

Edit: had er idd nog niet bij stilgestaan wat oorzaak of gevolg kon zijn, dat knieprobleem gevolg kon zijn.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 21:55

Mijn man zijn eerste gedachte was over vermoeid in combinatie met hengsten gedrag. Maar lijkt mij niet omdat hij regelmatig slaapt en toch meer aangepast voer krijgt dan de koudbloeden naast onbeperkt hooi

Wondje zit van voor. Is eigenlijk redelijk klein, maar net wat dieper. Heb ook moeten scheren om het degelijk te kunnen zien en schoonmaken

Gister ochtend was de wonde er nog niet. Gister avond had de man de voorronde gedaan en had het niet gezien.
Hij steunt erop, loopt niet mank, is wel wat dikker als het ander been en zag ook wel wat vuil(ontsteking)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:00

Ik zou niet wachten tot het nog een keer gebeurd. Wat je gezien hebt is al reden genoeg voor een heel goed onderzoek naar de oorzaak.
Epilepsie, ataxie, virus, of wat dan ook. Hem laten observeren op een veilige plek. (Kliniek).
In de groep, thuis, lijkt me nu een onveilige situatie voor zowel het paard zelf als voor iedereen (mens en dier) in zijn nabijheid.

Heel veel sterkte, het lijkt me heel heftig dit te zien.
Zelf heb ik wel eens een groot paard vlak bij me ineens door de benen zien gaan (zag er erg dramatisch uit). Maar dat bleek toen enkel een steek van een hommel te zijn geweest waar die zo erg op reageerde. Maar dat was eenmalig, niet zoals bij jou meerdere keren achtereen…

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:03

Dit komt niet van een wondje, dit lijkt me eerder iets neurologisch. Ik zou ook niet wachten tot het weer gebeurt. Ik heb paarden dood zien gaan omdat ze achterover vielen. Dus morgen opladen in overleg met de dierenarts en gauw naar de kliniek ermee.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:08

Hoewel ik erg voor de behandeling van een osteo ben, en die in vele situaties effectief vind... Zou ik hier niet bedenken om een osteo te laten komen.
Dit lijkt neurologisch inderdaad. En verdergaat dan een blokkade.
Heel eerlijk zou ik ook niet direct opladen naar een kliniek. Soms gebeurt zoiets eenmalig (net als een epileptische aanval, die wordt pas na twee aanvallen in x bepaalde tijd 'epilepsie' genoemd) en zit je voor niks met je dier op de kliniek en worden allerlei onderzoeken gedaan (tikt lekker aan in de portomonee).
Zeker als het paard nu gewoon goed loopt en als je tegen de bil aan duwt (opzij) hij gewoon keurig corrigeert en verder goed eet en drinkt zou ik hem wel scherp in de gaten houden.. Maar zou pas opladen als dit nogmaals gebeurt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:22

Ik vind omvallen zo uit het niets wel reden voor een degelijk onderzoek.

Mijn paard viel vorig jaar zo ineens om in de stal.
Lichaamstemperatuur schoot daarbij ook omhoog, dus snel naar kliniek nadat dierenarts koortsremmer had ingespoten.
Gelukkig kon eigen dierenarts binnen het half uur komen. Zijn temperatuur was namelijk dodelijk hoog, als ze er niet op tijd was had mijn paard dood kunnen neervallen door die te hoge temperatuur.

Hij bleek Lolitrem vergiftiging te hebben door raaigras.
Bijkomend symptoom waren spierkrampen. Stappen, draven kon echt niet meer goed.

Ik zou ook beeldmateriaal van het paard proberen maken. Dit had ik ook en was voor de kliniek mede een duidelijk beeld.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:48

Dit klinkt als iets neurologisch zoals ataxie. Ik zou hem zeker opladen en naar de kliniek ermee gaan, een dierenarts thuis kan hier niet zoveel mee.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:51

Zou ook zeggen kliniek maar zou zo'n paard ook niet durven te vervoeren in een trailer.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 23:20

Nee vervoeren is ook mijn angst.
Anders stond hij er al , al is mijn man iets anders in gedachte.
Die is me nu bang te maken met tetanus. Maar dan zou de infectie op nog geen 24 uur zo erg zijn..zou er ook koorts of andere symptomen zijn lijkt me,
en ja hij is up to date met entingen.

De avond ronde(s) extra controles gezien ze langs het huis staan. Hij is kalm, eet hooi, ruikt een keer aan de merrie. En eet weer rustig verder. Zie wel aan zijn andere been een klein nieuw wondje, oppervlakkig achter in zijn knie :?

Verband opnieuw aangelegd op de andere knie die was afgezakt..
De brave goedzak blijft er voor staan met een halstertouwtje los om zijn nek... wat dat betreft is hij echt goud waard! Altijd al zo braaf geweest!

Nu naar bed.
Andere camera hangen we er morgen ook, betere verbinding en die neemt alles op, mocht hij dan wel vallen dat we het ook op beeld hebben ect.

Morgen zowieso direct weer temperatuur meten en dierenarts bellen voor bloed te trekken, zorgen uiten en als het aan mij ligt ook de kliniek bellen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:32

Ik moet juist aan nacrolepsie denken..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:35

Misschien heb ik het verkeerd maar bij narcolepsie vallen ze toch vaak voorover?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:37

Achterover klappen hoort echt niet bij narcolepsie of andere slaapissues.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:41

Nee hoor.. Paard met nacrolepsie kan alle kanten uitgaan.. Het is inderdaad veelvoorkomend dat ze voor door de benen zakken, maar achterover komt ook zeker voor.. Zelfs zijwaarts.. Het is maar net waar de spierspanning als eerst afneemt.. (Al is dat laaste wel zeer zelden)

Voorbeeldje van paard dat achterover gaat..

https://m.youtube.com/watch?v=2lgvVZv8G ... gAo7VqN5tD

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:48

Zou het misschien te maken kunnen hebben met een trauma in/aan de nek (atlas/draaier)? Want deed hij dit toen hij het halster al om had of nog voordat je het halster om had gedaan?

Veel sterkte in ieder geval en hopelijk vinden jullie snel de oorzaak :(:)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 23:51

nine1987 schreef:
Nee hoor.. Paard met nacrolepsie kan alle kanten uitgaan.. Het is inderdaad veelvoorkomend dat ze voor door de benen zakken, maar achterover komt ook zeker voor.. Zelfs zijwaarts.. Het is maar net waar de spierspanning als eerst afneemt.. (Al is dat laaste wel zeer zelden)

Voorbeeldje van paard dat achterover gaat..

https://m.youtube.com/watch?v=2lgvVZv8G ... gAo7VqN5tD

Ik heb direct contact gehad met petra, van het paard in het filmpje. Maar zei vind het niet als nacrolepsie klinken.
Zij kent de paarden ook gezien ze onze grondwerk instructeur is.

Maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:54

Heeft jill Huijbregts niet eens zo iets gehad met 1 van haar paarden

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 23:54

DJZ schreef:
Zou het misschien te maken kunnen hebben met een trauma in/aan de nek (atlas/draaier)? Want deed hij dit toen hij het halster al om had of nog voordat je het halster om had gedaan?

Veel sterkte in ieder geval en hopelijk vinden jullie snel de oorzaak :(:)

Ik had het halster aan zijn neus, nog niet om. En de 2de keer deed ik niks. Was geschrokken en kwam direct achter de eerste keer aan. 3de keer had hij zijn halster om maar niemand had hem daaraan vast...

Trauma heb ik ook al aangedacht, een trap van de merrie bijvoorbeeld. Maar er is nergens anders een warme plek, dikke plek ect.

Idee van een osteopaat kwam ook om te weten of er niks in zijn nek of zenuwen vast zit waardoor het zou kunnen komen...

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 00:05

StalNollie schreef:
Heeft jill Huijbregts niet eens zo iets gehad met 1 van haar paarden

klopt, met Nicci Noir, ook een jong paard. Die viel met het maken van bepaalde hoofd/halsbewegingen ook vanuit het niets achterover, zagen ze op stalcamera. Bleek in de hals te zitten, met röntgenologische keuring niet te zien (dier was uitgebreid gekeurd). Ik dacht dat het bij dat paard ECVM bleek te zijn, verhaal liep helaas slecht af.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 00:08

Ik heb een pony gehad met iets vergelijkbaars. Binnenste buiten gekeerd maar niks gevonden, waarschijnlijkheid diagnose was epilepsie