PSSM1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BoYo

PSSM1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 10:42

Hej! Heeft er hier iemand ervaring met PSSM1? Ik heb een 18 jarige Tinker die al een tijdje flink kreupel is op de achterhand en het wordt eerder slechter dan beter. Met flink kreupel bedoel ik echt behoorlijk kreupel. Met name op de volte. Hij heeft ook veel moeite met het optillen van zijn achterbenen. Dierenarts is uiteraard al geweest (2x) en vermoed een probleem in het bekken. Kan van een eerdere blessure zijn. Wie zal het zeggen. Hij heeft ontstekingsremmers gehad en pijnstillers, maar zonder resultaat. Kortom, ziet er slecht uit. De dierenarts is van mening dat het einde verhaal is. Zoals hij nu loopt ben ik ook geneigd dat te zeggen, maar dat is even een andere discussie.

Mijn vraag gaat nu over PSSM1. Moeder van mijn paard is daar positief op getest weet ik, dus ik wil hem daar eigenlijk ook op testen. Kleine moeite, zijn ook de kosten weer niet. Dus dat is in principe zo gedaan. Antwoord van mijn veearts is echter dat deze testen onbetrouwbaar zijn en dat een paard daar niet zo kreupel van zou moeten zijn als mijn paard. En dat als hij het zou hebben het ook slecht te behandelen is. Nu wil ik mijn veearts absoluut niet in twijfel trekken, en jullie zijn ook geen veeartsen, maar toch.. Ik lees zoveel verschillende dingen hierover. Ik weet niet of ik rustig kan slapen als ik hem laat gaan zonder hem daarop getest te hebben, en eventueel een behandeling geprobeerd te hebben. Concrete vragen daarom aan jullie, hebben jullie ervaring met PSSM1 paarden en hoe kreupel kunnen ze daar van worden? En als ze echt behoorlijk kreupel zijn, heeft het dan zin om te behandelen?

Ik zal proberen een filmpje te maken van hoe hij loopt. Dat geeft wellicht een beter beeld. Hij draaft en galoppeert af en toe nog wel uit zichzelf en ligt en rolt ook dagelijks.

Tot slot voor wie het zich afvraagt, ritje kliniek voor onderzoek is geen optie. Paard is op leeftijd, gaat zeer moeilijk op trailer, kan niet zonder mijn andere paard (en zij ook niet zonder hem) en als er iets in het bekken zit is dat zeer waarschijnlijk toch niet te behandelen. Dus die stress ga ik hem besparen.

Alvast dank!

Eleeke

Re: PSSM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:22

Pssm1 paard hier, niet specifiek kreupel . Vooral spier problemen. pijn, hoge spierwaardes in het bloed. Heel snel spierbevangen of op het randje daarvan.
Wel moeilijk/ stijf lopen als ze last van haar spieren had.

De PSSM1 test is heel betrouwbaar. Geen idee waarom je dierenarts dat zegt. Want genoeg dierenartsen en grote klinieken die PSSM1 heel serieus nemen.
PSSM2 is wat lastig te testen.

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 11:31

Hej! Dan voor je antwoord. Ik stuur sowieso wat haren op voor de test. Dan weten we het in elk geval.. Of het te behandelen is moeten we dan uitvinden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:39

Hi,

Hier ook veel ervaring mee. Die van mij is er nooit kreupel door geweest en inmiddels al een hele tijd klachtenvrij en loopt gewoon in de sport.

Belangrijkste is een suikerarm dieet, goed warm houden, veel bewegen en aanvullende supplementen. Je zou Dierenkliniek Hellendoorn eens kunnen benaderen, zij weten hier heel veel over.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:24

Change3x schreef:
Hi,

Hier ook veel ervaring mee. Die van mij is er nooit kreupel door geweest en inmiddels al een hele tijd klachtenvrij en loopt gewoon in de sport.

Belangrijkste is een suikerarm dieet, goed warm houden, veel bewegen en aanvullende supplementen. Je zou Dierenkliniek Hellendoorn eens kunnen benaderen, zij weten hier heel veel over.

Hier helaas een andere ervaring. Ondanks dezelfde behandeling (suikerarm, veel bewegen et cetera) nooit goed kunnen houden. Uiteindelijk op pensioen gezet in Frankrijk (24/7 beweging in groot gebied met minder wisselvallig weer).

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:33

Elin_ schreef:
Change3x schreef:
Hi,

Hier helaas een andere ervaring. Ondanks dezelfde behandeling (suikerarm, veel bewegen et cetera) nooit goed kunnen houden. Uiteindelijk op pensioen gezet in Frankrijk (24/7 beweging in groot gebied met minder wisselvallig weer).

Zelfde hier hoor. Pensioen in Frankrijk.
Ik had haar vaak een paar maanden goed en dan gebeurde er weer iets en dat kreeg ze een aanval, dat vond ik niet eerlijk tov haar. Toen ze nog een andere blessure erbij kreeg die geopeeerd moest worden ( wat zelfs de kliniek afraadde vanwege de boxrust + pssm), is ze met pensioen gegaan op haar 16e.

24/7 buiten in een kudde, altijd zelf haar tempo bepalen , dikke vacht en ze heeft heel weinig last. Geen specifiek dieet ( extra vit E ) .

Maar goed. Niet zo specifiek kreupel dus als het paard van TS.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:43

Hier ook een tinker met pssm1.
Inderdaad suiker arm dieet, veel bewegen en sneller/langer warme dekens op. Ook mijn tinker loopt zo goed als symptoom vrij in de sport :)
Mijne krijgt overigens geen supplementen (meer) want dat eet mevrouw niet.. maar misschien je daar eens in verdiepen mocht hij wel pssm1 positief zijn?

Ik zou hem toch laten testen maar ik denk dat het echt kreupel lopen toch eerder een andere oorzaak heeft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:19

Je kan je paard altijd gaan behandelen als een pssm-er. Of wellicht voer je al suiker-arm/ loopt hij veelal buiten en houd je hem goed warm? Daarvoor heb je geen diagnose nodig.

Maar heel eerlijk lijkt het me enorm onwaarschijnlijk dat dat deze heftige kreupelheid zal genezen.

Als het dier pssm heeft, is dat niet perse dus de enige oorzaak van de kreupelheid (en dus ook behandeling ervan niet de oplossing) maar waarschijnlijk iets dat erbij komt. In dat opzicht snap ik dat je da weinig winst ziet in het behandelen van de pssm.

Denk je zelf dat anders voeren deze kreupelheid zal oplossen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:32

Heel veel veeartsen weten er echt nog weinig vanaf.

Er zijn wel paardeneigenaren met veel ervaring die zich verder hebben verdiept in PSSM. Er is ook een topic over PSSM waar wel veel info en ervaring te vinden is.

Op Fb was of is er ook een groep. Daar werd ook altijd over het dieet gesproken.

PSSM1 test is betrouwbaar. Maar dan wil het nog steeds niet zeggen dat de klachten daar vandaan komen. Maar het kan ook een combi van factoren zijn.

PSSM2 test verschillen de meningen over. Hij bestaat en je kan hem wel doen, maar hij is nog niet gevalideerd en daar zal je veearts iets over hebbe opgepikt denk ik.
Veel mensen starten het dieet, omdat dat toch is wat je moet doen en het verschil op kan gaan zien.

Er zijn wel wat verschillen tussen 1 en 2, dus eerst op 1 testen is wel de beste weg. Is het positief, kan je daarop aanpassen. Is het negatief, kan je ook een dieet voor PSSM2 starten zonder te testen in eerste instantie.

Op Youtube staan ook wel wat filmpjes van paarden met PSSM. Dan kan je ook wat vergelijken. Maar het zegt natuurlijk niet alles over jouw paard.

Toch denk ik dat je wel serieus een verder onderzoek moet overwegen. Wat is een ouder paard? En dan 2 meenemen is niet zo raar, heb ik ook weleens gedaan.
Problemen in het SI gebied zijn wel te behandelen of te verlichten vaak.

Wil je echt niet naar een kliniek, zou ik er toch eerst nog een fysio bij halen. Mijn fysio was ook veearts, dus daar heb ik zelf dan meer vertrouwen in dan peuten en paten met een cursus.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:34

Elin_ schreef:
Change3x schreef:
Hi,

Dat is vervelend. Hier is het ook wel een trail & error proces geweest hoor, je moet toch uitvinden wat het beste bij je paard past. Die van mij is n/p1, dit zou ook makkelijker te managen moeten zijn dan een dubbel gen.