bitloos nagevelijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

equi_esmee

bitloos nagevelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 23:45

hoi allemaal!
ik heb het mijn doel gemaalt om net zo ver te komen in de sport zonder bit als dat ik met bit heb gereden. ik kom van de L2 af en zou het mijn doel maken om daar volgend seizoen te komen. nou moet je paard na de B natuurlijk wel een beedje netjes nagevelijk lopen. maar hoe doe ik dit bitloos. heeft iemand hier ervaring mee?

ik rijd met een kingekruist hoofdstel.

germie

Re: bitloos nagevelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 06:53

Niet anders dan met bit. Gewoon rijden en dan geeft het paard vanzelf na.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 07:25

Ik moet zeggen datde optoming een goede release nodig heeft, weet niet of jouw kin gekruisd dat heeft
Wat mijn draver op een gegeven moment goed hielp was dubbele teugels net als stang en trens . Was wel echt even wennen voor mij en veel uren les nodig om alles zo te kunnen beheersen, maar ik ben sowieso niet echt een sterruiter haha.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 07:45

germie schreef:
Niet anders dan met bit. Gewoon rijden en dan geeft het paard vanzelf na.

Precies. Van achter naar voren, dus die achterhand er onder en van voren licht contact en dan gaat je paard vanzelf nageven. Kneepjes of zagen is je paard naar beneden dwingen. Dat kan met een bit heel makkelijk maar bitloos niet. Gelukkig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:37

Op exact dezelfde manier. Je paard leren dat hij nageeft op lichte druk. Kan je al oefenen met een halster.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:41

Idd, dito als met bit, qua nageeflijk rijden merk ik geen verschil.

Rij zowel met als zonder bit. Wel merk ik bitloos eerder als je ze niet lekker aan het been hebt, tenminste bij die tank van mij. Die moet je scherp aan het been hebben, om ook de subtiele signalen van het bitloze hoofdstel door te laten komen. Maar goed, prima training, scherp aan het been is altijd fijn.

Zorg wel dat er een goede release zit aan je hoofdstel, want continu druk, worden ze ook 'doof' voor. Dus je moet wel de druk er af kunnen laten als je je hand wat toegeeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:11

Nageeflijk rijden doe je niet aan de voorkant. Gewoon rijden zoals je normaal rijdt, en dan komt dat hoofd vanzelf wel als je paard netjes over de rug loopt.

Afbeelding

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:31

Persoonlijk vind ik een sidepull prettiger rijden voor dressuur. Heb je een speciale reden dat je met een kingekruist hoofdstel rijdt?