gedragsproblemen shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MARAAAA

gedragsproblemen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 20:59

sinds een tijdje heeft mijn pony van 4,5 jaar gedragsproblemen, hij is opeens agressief tegen een schaap. vandaag is hij te ver gegaan hij heeft gebeten precies bij het oog van het schaap het begon te bloeden en ze kan hem bijna niet meer open doen. hij heeft dit nooit eerder gedaan tegen iedereen is hij verder normaal geen angst of iets. mijn ouders zeggen dat ik me moet voorbereiden op het ergste.... ik wil weten hoe ik dit kan oplossen hij staat ook gewoon bij een andere pony dus verveling kan niet en hij staat bijna de hele dag buiten

Moderatoropmerking:
Hierbij het dringende verzoek om opmerkingen zoals "groentesoep", "1 april" etc achterwege te laten. Als je geen serieus antwoors hebt op de vraag van de topicstarter is het beter om niet te reageren.

nine1987

Re: gedragsproblemen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:00

Wat doe je verder met de pony? Want als hij de hele dag staat te staan, kan het alsnog gewoon verveling zijn..

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:02

Is het een hengst of ruin? Hoe oud is de andere pony en wie is de baas over wie?

MARAAAA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 21:03

elke dag wandelen of springen hij is een ruin en de andere pony is 6 jaar en een merrie een baas hebben ze niet echt maar ik denk dat de merrie diemeer is

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:17

schapen en paarden spreken elkaars taal nou eenmaal niet. Beide in aparte weitjes houden. Soms gaat het wel goed en soms niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:01

Scheiden dan maar. Sommige pony's zijn helaas venijnig. Ik had een verzorgpony die een hekel had aan katten, die stampte hij echt de paddock uit :oo

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:07

Is de pony een tuin of hengst?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:25

tengeltje11 schreef:
Is de pony een tuin of hengst?

Heel cryptisch deze _O-

MARAAAA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 07:39

ik zei al eerder een ruin, ik weet dat het hard is maar hij moet ophouden et agressief zijn en gewoon weer samen kunnen, want we kunnen ze niet voor altijd gescheiden houden omdat het gras ook moet groeien, als hij niet ophoudt moet de dierenarts met een spuitje komen |( |( |( |( |( |( |( |( |( maar ik kan niet zonder hem

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:46

Tja zo werkt het niet. Je moet achterhalen waarom het gebeurd. Doet het schaap iets bij hem?
En verkopen of weggeven is ook een prima optie hè. Een spuitje is best radicaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:16

Is er genoeg voer waar ze samen staan?
Staan ze op de wei met genoeg gras of ruwvoer?
En is er maar 1 schaap?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:26

Het is inderdaad achterhalen waar dit gedrag van de pony vandaan komt. Wellicht is er mentaal of fysiek iets aan de hand bij de pony, verveeld die zich of wellicht is er gewoon geen klik tussen de pony en het schaap dat kan ook.
Het aggresieve gedrag kan ook speel gedrag zijn en dat het er net even te hard aan toe ging, maar dat is lastig beoordelen zonder beeldmateriaal.
Wij hebben vorig jaar een hele kudde schapen bij mijn pony's in de wei gehad. Dat ging super goed, maar. Ruime wei met voldoende gras en 2 rustige pony's.
Bedenk ook dat een schaap zichzelf nooit kan verdedigen tegenover een pony. Daardoor wel wat kwetsbaarder zijn.
Is het evt niet een optie om met je ouders te bespreken dat het schaap word herplaatst als in een nieuw husije vinden voor het schaap dat alleen de 2 pony's over blijven?
Schapen zijn kudde dieren en horen toch wel echt met andere schapen te staan.

Waar ik ook benieuwd naar ben. Wat voor ras is het schaap?
En beterschap voor het schaap! Hopelijk herstelt die snel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:29

MARAAAA schreef:
ik zei al eerder een ruin, ik weet dat het hard is maar hij moet ophouden et agressief zijn en gewoon weer samen kunnen, want we kunnen ze niet voor altijd gescheiden houden omdat het gras ook moet groeien, als hij niet ophoudt moet de dierenarts met een spuitje komen |( |( |( |( |( |( |( |( |( maar ik kan niet zonder hem

Dat is toch veel tekort door de bocht?

Het is een jong dier, die willen ook nog weleens grenzen verkennen.

In wat voor een context viel hij het schaap aan? Kwam het schaap in de buurt van zijn eten? Is er voldoende te eten?

En bij gedragsproblemen is het verstandig om de hulp in te schakelen van een gedragstherapeut/ instructeur. Ik weet zeker dat er nog een heleboel stappen zijn die jullie kunnen doen zonder dat het diertje ingeslapen hoeft te worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:33

Verkopen is ook nog een optie he. Afspuiten slaat nergens op.

Ik zou toch een stuk weiland afzetten voor het schaap. Als je de draad zo hoog zet dat het schaap eronder door past maar je ruin niet dan kan je schaap altijd weg.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:38

als je niet voldoende gras en ruimte hebt voor een schaap en 2 ponys denk ik dat het beter is dat er dieren weggaan als je ze geen veiligheid kunt garanderen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:17

Niet bij schapen zetten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:30

Als het niet samen gaat, dan scheiden. Kan scheiden niet, dan zou ik er voor kiezen om of beide ponies of het schaap (is het er maar 1?) weg te doen. Dus maar 1 diersoort in de weide.

Niet alle diersoorten gaan prima samen in de wei. Dat kan je niet dwingen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:51

Jongens, dit is overduidelijk een minderjarige TS; Ik zou het niet al te serieus nemen allemaal ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:17

Zijn jullie zeker dat het een ruin is? Geen hengst? Geen klophengst? Want het voorjaar en een merrie kan de hormonen alle kanten laten opgaan en van een rustige pony een etter maken…

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:01

BarbaLala schreef:
Jongens, dit is overduidelijk een minderjarige TS; Ik zou het niet al te serieus nemen allemaal ;)

Haha ja dacht ik ook… wellicht wordt ‘ie rustiger van groentesoep? *D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:47

Ik zou op een stoel erbij gaan zitten en als hij het doet flink op zijn donder geven.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:23

MARAAAA schreef:

Huh? Hoe zie je dat voor je dan? Hij moet ophouden met agressief zijn? Ik denk dat JIJ moet zorgen voor betere of veiliger omstandigheden.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:22

Als ik het goed begrijp is het dus buiten de incidenten met het schaap een prima pony. Met mensen is hij goed, met andere paarden is hij goed, alleen met schapen niet. Oplossing: of schapen weg of pony weg naar een plek zonder schapen.

MARAAAA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 16:25

Lieser schreef:
MARAAAA schreef:

Huh? Hoe zie je dat voor je dan? Hij moet ophouden met agressief zijn? Ik denk dat JIJ moet zorgen voor betere of veiliger omstandigheden.

Elisa2 schreef:
MARAAAA schreef:

Dat is toch veel tekort door de bocht?

Het is een jong dier, die willen ook nog weleens grenzen verkennen.

In wat voor een context viel hij het schaap aan? Kwam het schaap in de buurt van zijn eten? Is er voldoende te eten?

En bij gedragsproblemen is het verstandig om de hulp in te schakelen van een gedragstherapeut/ instructeur. Ik weet zeker dat er nog een heleboel stappen zijn die jullie kunnen doen zonder dat het diertje ingeslapen hoeft te worden.

hoi de wei is 250 bij 100 meter dus groot genoeg de omstandigheden zijn geheel veilig ik weet dat het hard is maar hij kan niet aggresief blijven ik kan hem trainen maar hij luistert wel naar mij waardoor het moeilijk word wegdoen lukt niet want hij te veel maatjes met zijn paard als hij gaat gaat zij met hem mee een spuitje is inderdaad hard verkopen is een betere optie

MARAAAA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 16:28

BarbaLala schreef:

ja ik ben minderjarig ik heb gewoon een vraag ja niemand in mijn familie heeft evaring met paarden ik moet het dus in mijn eentje oplossen