Maagzweer en bloedtest, bloed geprikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mauritzio

Maagzweer en bloedtest, bloed geprikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 08:58

*\o/*

Hallo allemaal…

Ik ben heel erg benieuwd of er meer zijn de een arm paardje/pony hebben die een maagzweer heeft of heeft gehad en in dezelfde periode bloed is getest…

De mijne vertoont geen directe aanwijzingen voor een maagzweer.

Bij een pakket dat ik heb opgesteld voor testen bij de dierenarts kwam er gratie 2 neigend naar 3 uit

Zijn bloed is ook afgenomen en zijn ureum en trombocyten zijn te laag. Lymfocyten op het randje laag en albumine op het randje te hoog.

Ben benieuwd of zoiets vaker gezien wordt…
Of dat er nog meer onderliggende oorzaken voor dit kunnen zijn …

Elisa2

Re: Maagzweer en bloedtest, bloed geprikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:34

Trombocyten te laag kan komen door bloedingen, ureum laag kan wijzen op leverproblemen. Lymfocyten te laag kan komen door infecties. Albumine hoog kan duiden op uitdroging, infecties, of lever en nieraandoeningen.

Is er een dierenarts bij betrokken die deze bloedwaarden analyseert en adviseert? Want ik denk dat het heel belangrijk is dat het dier hulp/ behandeling krijgt van een DA. Met deze uitslagen denk ik dat er wel wat meer aan de hand is dan alleen een maagzweer.

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 10:05

Dankje wel Elisa2.

Ik heb hem 2 jaar geleden gekocht en ben hem al een jaar en 11 maanden binnenste buiten aan het laten keren. Ik sleep hem overal heen. Tot aan sdmc aan toe. Wat je kan verzinnen komt erbij. Niemand die echt iets doet, verder of uit zoekt. Ik sta zelf overal op. Paard geeft kuchje bij aandraven, kuur erin. Oh ja klinkt al beter?
Beter in de zin als goed. Ja, beter. Dus niet helemaal weg?
Nee. Ik eis een BAL spoeling. U bent niet wijs...
Neutrofielen 65%, 25% is al ergste vorm van astma. Ga zo maar door en door. Op alles wat ik eis komt iets uit.
Nu weer een Maagonderzoek. Ja maar gaapt niet, hij heeft geen singelneid...
Hoppa, gratie 2 neigend naar 3. wacht nog op vitamine E uitslag en Uitslagen van dna erfelijkheids onderzoeken.

Bloeduitslagen zijn goed....deze dierenarts ook weer...andere kliniek...vorig jaar ook ureum en trombocyten net in het rood, maar dus ROOD!!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:21

Pfft, daar heb je niks aan dan..

Wellicht kan Den Hoek wat betekenen? Die kijken heel anders.

Er is duidelijk iets onderliggends aan de hand, fijn dat je zo goed naar hem luistert.

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 10:23

Elisa2 schreef:

Er is duidelijk iets onderliggends aan de hand, fijn dat je zo goed naar hem luistert.

Ik zou willen dat zij plek haddenook al naar gekeken inderdaad ze hebben een stop

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 11:12

Mauritzio schreef:
Elisa2 schreef:

Ik zou willen dat zij plek hadden. Ook al naar gekeken inderdaad ze hebben een stop

Zojuist gebeld. Staan 3 paarden voor hem op de wachtlijst, hij mag er achter. Thanxs…!
Maar nog steeds nieuwsgierig naar andere paarden/waarden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:00

Oh wat fijn zeg! Ik wilde anders nog schrijven dat Charlotte Willekens misschien nog plek heeft. Die is opgeleid bij Laarakker. Hopelijk komt er nu meer duidelijkheid!

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 16:05

Elisa2 schreef:
Oh wat fijn zeg! Ik wilde anders nog schrijven dat Charlotte Willekens misschien nog plek heeft. Die is opgeleid bij Laarakker. Hopelijk komt er nu meer duidelijkheid!

Nou volgende ,discussie’ vitamine E is binnen. Arts zegt ruim voldoende aanwezig. Punt

15.6

Internet zegt tot 6 gaat. 10 is de max….

15 dusssss veeeeeel te hoog.

Dierenarts te hoog kennen we niet. Alleen te laag als slecht.

Internet zegt gevaarlijk!!! Bloedingen(trombocyten laag??) spier en zenuwen problemen, waar ik hem dit dus voor liet prikken.&

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:17

Is wel dezelfde test gebruikt? Want verschillende soorten testen kunnen verschillende referentie waarden hebben namelijk.

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 17:21

Elisa2 schreef:
Is wel dezelfde test gebruikt? Want verschillende soorten testen kunnen verschillende referentie waarden hebben namelijk.

Dit was mijn eerste vitamine E. Referentie waarde is de juiste. Arts geeft ook aan ruim voldoende vitamine E…‍♀️omdat te veel geen kwaad kan in zijn beleving.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:26

Heel apart, Google zegt .. teveel vitamine E is giftig. Lastig.. het zal wel niet ruim teveel zijn maar dat lijkt me toch niet helemaal goed.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:40

Mijn paard gaapte ook niet. Geen singelnijd, geen probleem met buik borstelen, niet lusteloos en geen doffe vacht. Toch heeft ze op twee plekken een maagzweer, is uit de maagscopie gebleken. Ik zou die mogelijkheid dus niet op voorhand uitsluiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:35

Heb je ook een maagscopie laten doen om te kijken of er echt maagzweren aanwezig zijn en hoe erg en op welke plekken?
Dan kun je gericht behandelen.
Mijn paard met maagzweren gaapte ook niet en zag er ook prima uit.

Ik heb altijd gehoord dat vit E niet snel overgedoseerd kan worden of echt te hoog kan zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:00

Het is dan ook wel interessant waar het overschot vitamine E vandaan komt.
Voer je supplementen, krachtvoer of vitaminekorrels met een hoog gehalte vitamine E?

Alle vitamines kunnen over gedoseerd worden en Te is nooit goed.

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 13:05

fransje23 schreef:
Het is dan ook wel interessant waar het overschot vitamine E vandaan komt.
Voer je supplementen, krachtvoer of vitaminekorrels met een hoog gehalte vitamine E?

Alle vitamines kunnen over gedoseerd worden en Te is nooit goed.

Nou dat dus…15 is toxic bij 600 kilo. 15.6 bij 380…

Dat is een groter probleem dan uit voer te veel opnemen..zeker nu…het is winter‍♀️

Wat veroorzaakt dus dat hij vitamine E niet verwerkt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:10

Mauritzio schreef:
Wat veroorzaakt dus dat hij vitamine E niet verwerkt.

Hij neemt het in ieder geval wel voldoende op uit de voeding anders was de waarde in het bloed niet zo hoog.
Het lijkt mij dat hijteveel binnen krijgt voor wat zijn lichaam verbruikt.
Wat voer je allemaal?

Wat is de referentiewaarde van de bloedtest? Die staat er toch achter bij de uitslag.
:)