Cushing/ppid test voorjaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Cushing/ppid test voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 12:30

Ik zit te dubben met mijn paard omdat hij niet helemaal 100% in zijn vel zit en zit te denken aan Cushing/ppid.

Ik weet dat normaal gezien het ideale moment om te testen hierop het najaar is omdat dan de waarden het hoogste zijn.

Echter zit ik met het "dilemma" dat ik nu overweeg te testen, maar het dan "zonde" zou vinden als er niks uit komt, maar ik vind het ook jammer als ik nu niet zou testen en in het najaar blijkt toch dat hij al een half jaar medicatie zou kunnen hebben indien nodig.

Wie heeft er nog meer in het voorjaar getest en toch verhoogde waardes gevonden? Of is het toch verspild geld?

Eventer30

Re: Cushing/ppid test voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:34

Ja, wij hebben hier getest en de test was positief. De waarden waren bij dit paard heel hoog.
Ik denk dat als het verschil minimaal is je sowieso twijfelt als je het in het najaar laat testen omdat dan de waarden al verhoogt zijn. Snap je wat ik bedoel? Een ander zegt dat een test in het najaar daarom juist weer niet betrouwbaar is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:51

Is zo'n test erg duur? Anders zou ik gewoon nu testen. Mocht er niks uitkomen en je blijft twijfelen, dan kun je de test altijd herhalen in het najaar.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:52

Verhoogd = verhoogd. Het komt er nu ook wel uit als die positief is dus ik zou niet wachten.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:54

In de maand april is er korting op de PPID test. Inderdaad, het zal er toch wel uitkomen ongeacht testen buiten de SR periode.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:05

Verhoogd = verhoogd. Maar die testen zijn de duurste niet, het is vooral de tijd van je dierenarts die de rekening verhoogd. Dus zelfs al zou je wel willen hertesten in het najaar dan zou ik het daarom niet laten. Mocht je paard wel positief testen en starten met medicatie dan wordt het sowieso aangeraden om na een aantal weken opnieuw te testen om te zien of de medicatie de waardes goed omlaag heeft gebracht

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:19

Hier juist getest in het voorjaar. Mocht de test dan positief zijn kon ik op tijd beginnen met medicatie voor het land seizoen begon en dus voor de meest risicovolle periode qua hoefbevangenheid.

Hier kwam er gewoon een waarde van 166 uit geloof ik, dus duidelijk zat.

Wanneer je PPID verdenkt is testen nooit zonde. Zelfs niet als het negatief is of in het grijze gebied valt. Het geeft je op dat moment informatie namelijk.

Ik ben nu bijna een jaar verder en laat hem expres weer in het voorjaar testen (dierenarts raadt dit ook aan) zodat ik kan kijken of de medicatie nog juist ingesteld staat voordat hij het land weer op gaat.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:15

Ik heb hem ook net laten testen. Hij bleek een waarde van 78 te hebben. Kon gelijk op de medicatie. Blij dat ik het heb laten doen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 20:47

Voor wie er in geïnteresseerd zou zijn:

Ik heb de Cushing test en meteen een compleet bloedonderzoek laten doen.
Hij heeft geen Cushing, maar helaas wel flink verhoogde leverwaardes.
We hebben inmiddels een plan van aanpak met de dierenarts om het voerbeleid wat aan te passen en zijn lever te ontlasten.
Hopelijk knapt hij snel op!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 21:50

Wat hoor je dat toch veel te hoge lever waardes .Wat voor aanpassingen kun je daar in doen als ik vragen mag ?En wat kan de oorzaak zijn van die verhoogde leverwaardes weet je dat ?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 22:14

office schreef:
Wat hoor je dat toch veel te hoge lever waardes .Wat voor aanpassingen kun je daar in doen als ik vragen mag ?En wat kan de oorzaak zijn van die verhoogde leverwaardes weet je dat ?

De exacte oorzaak blijft toch gissen vrees ik. We hebben zelf het vermoeden dat het door slecht drinkwater komt ik de vorige plek/stalling. Dit was achteraf gezien geen geschikt water voor paarden om te drinken. O.a. te hoge nitriet waardes en nog van alles(ben ik even vergeten wat precies).

We moeten nu vooral zorgen dat hij minder eiwitten binnen krijgt en iets meer vetten. Naast natuurlijk het ruwvoer wat hij krijgt. Eiwitten kun je niet helemaal elimineren maar wel sterk verminderen in het bijvoer wat hij krijgt natuurlijk.