Merrie reageert boos op rechterzijde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Merrie reageert boos op rechterzijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 23:56

Ik heb een merrie van 10 jaar oud. We zijn rond oktober verhuisd naar een nieuwe stal

- 13 maart begon ze boos te reageren (bijten) op het been geven en het poetsen van haar buik en aansingelen.
- 15 maart. Ze heeft eerder een maagzweer gehad en na overleg met de dierenarts begonnen met medicijnen geven, ze reageerde na 3 dagen beter en je kon haar buik weer poetsen en aansingelen (we hebben toen niet gereden).
- 22 maart. Is ze hengstig geworden en reageerde ze dus weer meer op haar buik, dit doet ze vaker als ze hengstig is. Niet overdreven maar gewoon een beetje boos kijken.
-27 maart. Ik ben opgestapt en kon helemaal niet drijven aan de rechterkant, ze begon als een hobbelpaard voor en achter omhoog te komen. Ik kon haar toen helemaal niet meer aanraken op haar rechterkant, achter het zadel tot de flank, ze begon echt te dreigen. Hierna begon ze ook meteen weer heel hengstig te tonen.

Nu heeft ze pijn dat is duidelijk. Donderdag komt de dierenarts op stal maar ik zou graag weten of mensen dit herkennen en welke dingen ik kan overleggen met de dierenarts. Ze is in de tussentijd wel gelongeerd en doet dit prima, reageert ook niet op de singel.

Ik weet niet of dit een extreme reactie is op de hengstigheid, of het een combinatie is met de maagzweer of iets anders. Ik had ook een topic gezien over dat de blinde darm op die plek zit en last kan geven

Narcissa

Re: Merrie reageert boos op rechterzijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 00:28

Als er een link is met de hengstigheid, zou ik zeker even de eierstokken laten scannen. Mijn merrie had daar een tumor en werd helemaal tureluurs

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 00:34

Zit daar ook niet de blinde darm?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 00:44

@narcissa ik neem het mee. Welke klachten had jou paard precies?

@rocamor dat las ik in een recent topic inderdaad ook, het staat op het lijstje voor de da

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 00:50

Mijn merrie ook gehad. Na 6 maanden zoeken uiteindelijk op de kliniek beland.... na vele onderzoeken bleek de boosdoener de lintworm te zijn. Hierdoor had ze overal in de darmen ontstekingen. Vooral.overgang naar blinde darm. Daar zijn de lintwormen gaan zitten. Behandeld met pramox en 8 weken later nog een keer. (Had haar in nov behandeld en in mei begonnen de klachten). Hoeft natuurlijk niet dit te zijn, maar je kan het meenemen in je zoektocht.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 01:11

Geef je de medicatie nog? Kreeg ze omeprazol?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 01:32

@quintusgl dankjewel voor de tip, dit is echt iets waar ik nooit aan had gedacht

@prugelpiet ja ze krijgt nog omeprazol. Ze heeft twee weken een volledige dosis gehad, nu twee weken een halve en dan nog 4 weken een kwart

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 06:10

Rocamor schreef:
Zit daar ook niet de blinde darm?

Ja! En die beslaat de hele rechterzijde.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 07:38

quintusgl schreef:
Mijn merrie ook gehad. Na 6 maanden zoeken uiteindelijk op de kliniek beland.... na vele onderzoeken bleek de boosdoener de lintworm te zijn. Hierdoor had ze overal in de darmen ontstekingen. Vooral.overgang naar blinde darm. Daar zijn de lintwormen gaan zitten. Behandeld met pramox en 8 weken later nog een keer. (Had haar in nov behandeld en in mei begonnen de klachten). Hoeft natuurlijk niet dit te zijn, maar je kan het meenemen in je zoektocht.

Tjonge, daar denk je niet meteen aan nee. Was dit niet naar voren gekomen uit mestonderzoek?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:31

Er kunnen ook meerdere oorzaken spelen, de verhuizing kan stress hebben gegeven waardoor de maagzweer weer is opgevlamd. Krijgt ze op de nieuwe stal goed en voldoende ruwvoer?

Dan worden merries meestal in het voorjaar bij de eerste hengstigheid weer extremer hengstig, sommige kunnen daar dan echt last van hebben/ houden. Soms blijft er ook een ei hangen. Dus dat is goed om te laten checken.

Daarnaast kunnen ze door maagproblemen ook darmproblemen krijgen dus wellicht inderdaad ook de blinde darm die opspeelt.

Ook is het goed om andere oorzaken uit te sluiten, wormbesmettingen inderdaad en zand, gebit controleren.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 10:17

@elisa ze krijgt onbeperkt ruwvoer en krijgt momenteel omeprazol.
Ik dacht dus dat ze van stress inderdaad een maagzweer had gekregen, dat heeft ze denk ik ook want anders was er geen verbetering te zien met de omeprazol.

Een ei wat blijft hangen neem ik ook mee, dankjewel voor de tip.

Ik vind het zo raar dat het alleen de rechterkant is daarom denk ik dat het meer is dan de hengstigheid. Of zit er iets van het voortplantings orgaan aan de rechterzijde waar het last kan geven?

De blinde darm staat inderdaad boven aan de lijst

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:30

Zand? Kan zich ook uiten in specifieke pijn rechts.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:10

Amber_anne schreef:
@narcissa ik neem het mee. Welke klachten had jou paard precies?

@rocamor dat las ik in een recent topic inderdaad ook, het staat op het lijstje voor de da

Haar klachten waren progressief. Het begon met wat nukkigheid, wat lastiger doen dan gewoonlijk maar niet schrikbarend (ik had haar nog niet zo lang dus dat viel me pas achteraf op). Daarna ging ze af en toe aan de gand steigeren, maar niet vaak. Vervolgens moesten haar weidegenoten het ontgelden, ze is nooit 's werelds sociaalste geweest maar nu viel ze echt zonder reden aan. We moesten haarvapart zetten met het enige paard waar ze het nog mee kon vinden. Dit is allemaal beetje bij beetje verergerd tot je amper nog in de buurt kon komen, zodra er een touw aanzat begon ze heel gericht te steigeren.

Elk paard toont het wel anders, Zahire haar tumor was ter grootte van een tennisbal en zij had best wel extreem gedrag. Volgens de kliniek tonen veel paarden heel wat minder en wordt het pas ontdekt ter grootte van een voetbal als een merrie onverklaarbaar koliek krijgt.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:45

amsterdam10 schreef:
quintusgl schreef:

Tjonge, daar denk je niet meteen aan nee. Was dit niet naar voren gekomen uit mestonderzoek?

Mee, lintworm kunnen ze niet uit de mesttest halen helaas. Uiteindelijk hebben ze, nadat ze de wormkuur had gehad, bij de kliniek iemand er op gezet die, elke keer nadat ze gemest had, haar mest ging controleren. Geloof dat lintworm maar kort te vinden is in de mest.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 18:30

Dierenarts is geweest en ze gaf aan dat het inderdaad van alles kan zijn. We gaan een afspraak maken om een echo van de buik te maken, een scan van de eierstokken, een eventueel bloed te trekken.

Ze krijgt deze week een zandkuur en ik ga een mest test bestellen. Dierenarts gaf aan dat als er geen wormen in de mest zitten we alsnog kunnen ontwormen maar dan weet ze iig wat de stand van zaken is

Dankjewel voor alle tips die hier gegeven zijn. Ik ben benieuwd wat er uit komt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:54

Het is goed dat je haar verder laat onderzoeken. Succes.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 13:02

Even om het voor mezelf bij te houden en misschien voor anderen die met een zelfde soort probleem kampen.

Dierenarts heeft haar zien lopen en vond haar wat stijf, ze dacht aan pssm1 dus heeft haren getrokken voor een test. Verder heeft ze ook de eierstokken gescand en daar zag alles er goed uit gelukkig

De uitslag van de test is er over ongeveer twee weken. Als die negatief is dan gaan we de darmen scannen en eventueel een röntgen van de rug maken

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:28

Damn Amber, ik zie je topic nu pas.. Wat een verhaal! Ben benieuwd naar de uitslag.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 14:30

Even een update

De dierenarts is twee weken geleden geweest om een echo van de darmen te maken. Daar was de darmwand licht verdikt (1,5 cm waar 1 'normaal' is). Ze vond het niet shockerend maar heeft wel medicatie gegeven ivm het klinische beeld.
Pony is de afgelopen twee weken veel kalmer en ligt ook meer te slapen en is gestopt met het heen en weer lopen.

Vandaag echter gereden en je mag er nog niet aankomen met je been. Ik heb de dierenarts op de hoogte gebracht maar weet zelf niet meer zo goed wat het kan zijn. De dierenarts is ook chiropractor dus ga vragen of ze haar nog een keer wil behandelen.

De pssm test was negatief trouwens

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 20:25

Edit: na overleg met de dierenarts besloten om de medicijnen nog twee weken te verlengen

Hopelijk helpt dat genoeg

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:52

Pff wat een gedoe! Hopen dat de medicatie verlengen helpt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:46

We zijn nu een maand verder, ik vroeg mij af hoe het nu gaat en of je het nog steeds wilt delen in het topic?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 15:49

Ze krijgt nog steeds medicatie. We zijn nu aan het afbouwen en bijna klaar. Volgende week komt de dierenarts voor een chiropractie behandeling.
Het rijden gaat sommige dagen beter dan anderen. Ze is er nog steeds niet blij mee als je aandrijft maar loopt wel weer uit zichzelf. Het rijden staat momenteel door omstandigheden op een heel laag pitje, dat is met dit weer niet erg en ze heeft even een korte vakantie