Afbouwen Bute

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Afbouwen Bute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 22:22

Hallo allemaal,

Mijn pony heeft vanwege zware hoefbevangenheid inclusief kanteling van haar hoefbenen 8 weken op twee keer per dag een zakje Bute gestaan. Met maagbeschermers.
Anderhalve week geleden is haar beslag weer aangepast en daar loopt ze veel fijner mee. Het stappen gaat heel goed.
Sinds afgelopen woensdag krijgt ze twee keer per dag 3/4 zakje Bute. En dat gaat gelukkig ook heel goed. De dierenarts gaf aan dat ze na het weekend op twee keer daags een half zakje Bute mag. Voor mijn gevoel gaat het afbouwen nu heel snel. Maar ik heb er geen ervaring mee, dus ben benieuwd naar wat jullie vinden.
Wie kan mij iets meer vertellen over de werking van Bute en het afbouwen?
Eigen ervaringen zijn welkom. Maandag neem ik ook weer contact op met de dierenarts.

Jasmijn159

Re: Afbouwen Bute

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:21

Goed is goed en dan kun je stoppen. Je bouwt immers zelf ook je paracetamol of ibuprofen niet af?
Bute kan best bijwerkingen geven op maag, darm en nieren. Dus zou niet langer door doen dan nodig.
Wat was de oorzaak van de hoefbevangenheid?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:24

Als het voor jouw gevoel te snel gaat, moet je daarnaar luisteren. Ik ben ook nooit van het heel snelle afbouwen geweest. Het is toch een ontsteking die bij te snel afbouwen misschien de kop weer opsteekt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 23:34

De oorzaak was stress. Ze was voor een maagscopie op de kliniek geweest. Toen we thuiskwamen kreeg ze vreselijk koliek. De dag daarna weer en twee dagen daarna stond ze acuut bevangen.
Ze krijgt ook nog ontstekingsremmers.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 03:51

Mijn shet is helaas meerdere keren hoefbevangen geweest ondanks mijn enorm strakke management. Na de bute, ga ik over op Metacam. Eerst een dag of 4 a 5 de normale hoeveelheid. In zijn geval 175 kg. Dan bouw ik met stappen van 50 kg minder af. Iedere keer een dag of 3 a 4.

Dit is mij ooit door een kliniek aangeraden. De dierenarts gaf aan dat het met hoefbevangenheid juist belangrijk is om in stappen af te bouwen. Dit doe ik dan ook en hij heeft nog nooit een terugval gehad direct na de hoefbevangenheid.

Met een groter paard zou ik in stappen van 150 kg afbouwen. En dan de dagen er tussen steeds korter. Bijv 4 dagen 600 kg, 4 dagen 450 kg, 3 dagen 300 kg,2 dagen 150 kg.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 06:23

Ik ging bij mijn merrie van 0,5 zakje naar 0,25 zakje en dan naar 0,125 zakje en dan stop. Meestal 3-4 dagen per dosering en alleen de volgende stap als ze niet slechter werd of als ze juist bleef verbeteren.
Wist je trouwens dat bute ook in injectoren bestaat? Dan geef je de dosering net als een wormspuit, ik vond dat een stuk makkelijker werken dan de zakjes (waar ik zelf een mengsel mee moest maken en in een oude wormspuit stoppen omdat ze weigerde het over het voer te eten).

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 11:03

Bedankt voor de tips.
Ik wist niet dat het in injectoren bestond. Nu ben ik echt aan het afwegen en verdelen.

@Major
Metacam heb ik ook nog liggen. Maar vanaf welke dosis Bute ben je daarmee begonnen? En dan 1 of 2 keer per dag?

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:44

Hilary schreef:
Ik ging bij mijn merrie van 0,5 zakje naar 0,25 zakje en dan naar 0,125 zakje en dan stop. Meestal 3-4 dagen per dosering en alleen de volgende stap als ze niet slechter werd of als ze juist bleef verbeteren.
Wist je trouwens dat bute ook in injectoren bestaat? Dan geef je de dosering net als een wormspuit, ik vond dat een stuk makkelijker werken dan de zakjes (waar ik zelf een mengsel mee moest maken en in een oude wormspuit stoppen omdat ze weigerde het over het voer te eten).

Bute, (Butagran/Equipalazone) werkzame stof Fenylbutazone (PBZ), is er alleen in poeder vorm of in vloeibare vorm voor IV injectie.
Cronyxin, werkzame stof Flunixine, is er in injectoren.
Danilon, werkzame stof Suxibuzon, is er ook alleen in poeder.
Metacam/Novacam, werkzame stof Meloxicam, is weer vloeibaar en orale medicatie (Bestaat ook voor injectie, maar normaal gezien geraak je daar niet aan, evenals de PBZ.)

Dus bute bestaat niet in injectoren. Cronyxin is ook een goede pijnstiller, maar bevat een andere werkzame stof. (Daarbij is Flunixine een heftigere pijnstilling dan bute, dus daar zijn de doseringen ook weer heel anders)

Bij Laminitis nooit direct stoppen, altijd afbouwen. Ik zou zelf zien hoe ze erop reageert, gaat het nu goed op deze dosering kan je na 3-4 dagen weer iets minderen. Wordt ze daar terug slechter op weet je dat je nog iets langer door moet op de wat hogere dosering.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:04

Bute in injectoren: https://www.farmacy.co.uk/equipalazone- ... -36g/p8131

Dit is een Britse link, maar ik kreeg het gewoon via Utrecht en later via mijn lokale dierenarts. Die wisten het ook niet, maar de DA zocht het na met het doosje bij de hand en was erg blij met de tip.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:59

AnnemiekvM schreef:
Bedankt voor de tips.
Ik wist niet dat het in injectoren bestond. Nu ben ik echt aan het afwegen en verdelen.

@Major
Metacam heb ik ook nog liggen. Maar vanaf welke dosis Bute ben je daarmee begonnen? En dan 1 of 2 keer per dag?

Als hij echt goed verbeterde op de Bute, dus weer goed liep en daar een aantal dagen goed stabiel in bleef, stapte ik over op Metacam. De laatste keer stond hij 12 dagen op Bute, 2 keer daags een half zakje. Maar hij weegt ook maar 175 kg. Daarna dus overgestapt naar Metacam 175 kg. Die dierenarts toentertijd zei dat je bij hoefbevangenheid twee keer daags Metacam moet geven, omdat het geen 24 uur werkzaam is bij hoefbevangenheid. Dus twee keer per dag 175 kg. En dan volgens hetgeen ik eerder aangaf afbouwen.

Helaas is hij al diverse keren bevangen geraakt, maar heb ik hem meestal met een week of 4 tot 6 weer van de medicatie af en merk je er niets meer van. De hoefsmid ziet de schade bijna ook niet terug in zijn voetjes.