Welke extra voeding voor onze oudere pony met tandproblemen?
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar advies over de voeding van onze 20-jarige B-pony. Ze heeft drie tanden minder en is mager de winter uitgekomen. Ze leeft 24/7 buiten in een kudde en verricht nauwelijks arbeid, behalve een dagelijkse korte wandeling en af en toe een buitenritje.
Op dit moment krijgt ze: ✔ Marstall Senior Aktiv en Wiesencobs ✔ Psyllium Mash (Vitalbix) (wegens veel zand in de mest) ✔ Gluco Balance & Hypo Balance ✔ Lijnzaadolie
Het grootste probleem is dat ze hooi niet meer goed binnenkrijgt en er proppen van maakt. Ik zoek dus een voedzaam alternatief om haar op gewicht te houden (en wat op te krikken). Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie en tips voor extra voeding die makkelijk te eten is, niet teveel suikers bevat en wel veel calorieën ?
Alvast bedankt!
Bagheera_206
Geplaatst: 28-03-25 20:30
Ik gaf mijn oma altijd Agrobs Horse Alpin Senior erbij. Soms met nog een beetje Agrobs Myo Protein Flakes. Die flakes moet je wel altijd even weken. AHAS kun je droog of nat geven en nat kan ook met Agrobs Alpengrün Mash erbij. Zeker als het op latere leeftijd al een slechte drinker wordt is nat maken ook altijd erg fijn.
Geen idee hoe ver het gebit al is en welke tanden/kiezen er weg zijn en hoe het zit met de diastasen, maar die AHAS met mash is nog goed weg te krijgen met een slecht gebit.
Wat je nu geeft alleen dan vaker? Twee of drie keer per dag voeren. De wiesencobs zijn prima, je kunt ook de fibernuggets van Pavo proberen. ik geef de wiesencobs ook,ben er erg tevreden over. die van mij eet geen hooi meer,krijgt vijf scheppen per dag er van samen met Masters senioren slobberbrok,van elk een schep, dat week ik samen en dan vijf emmers voer per dag,dat gaat goed. Vaker en meer voeren dus
MilavanNila
Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-25 21:02
Dank je voor de tips, ziet er goed uit...volgens de site moet ik dan wel de horse alpin senior vervangen door de alpen grun muesli omwille va de granen/suikers.. Mila is 106,107 en 108 kwijt en heeft heel wat diastasen..
Bij mijn kleine pony's werkt masters senioren slobber super goed. Hij kwam voorheen altijd te dun de winter uit en ik durf hem nu voor het eerst voorzichtig mollig te noemen. En dan kreeg hij maar 300 gram (nu inmiddels terug geschroefd naar 200 gram). Hij weegt rond de 100kg.
jacqdh
Geplaatst: 28-03-25 22:06
Ruwvoer is het belangrijkst dus geef grasmix of compact gras en of ucerne bij. Verder lekker slobberte maken van seniorus priorus evt mengen .et nuggets musli en zemelen
jacqdh
Geplaatst: 28-03-25 22:07
Ruwvoer is het belangrijkst dus geef grasmix of compact gras en of ucerne bij. Verder lekker slobberte maken van seniorus priorus evt mengen .et nuggets musli en zemelen